OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. augusztus 20.
» Hozzászólások (0)

Szerepek és álszerepek

Hajtman Béla

1966-ban, Párkányban születtem. Pozsonyban végeztem a Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán magyar-szlovák szakosként. Pedagógiai pályámat Érsekújvárott kezdtem a Czuczor Gergely Ált. Iskolában, utána Udvardon tanítottam a mezőgazdasági szaktanintézetben és vállalkozói szakközépben. 2004-től Léván, az egyházi gimnázium igazgatója voltam, ezután a Nyitrai Pedagógiai Módszertani Központ alkalmazottja. A következő tanévtől az Alsóbodoki Vállalkozói Magán-szakközépiskola igazgatója leszek. Jelenlegi írásom alapötlete és megihletője a munkahelyi bürokrácia. Belecsöppentem egy EU-s nagypályázat hatalmi gépezetébe, melyből most már szabadulni vágyok.

Apu, te mit csinálsz az új munkahelyeden? Nyeldestem nagyokat, köhintettem egyet-kettőt, hogy könnyebben előhívjam és megtaláljam a keresett szavakat, s próbáltam neki megmagyarázni, hogy izé, az adattárat készítem, mely rengeteg cím- és telefonszám-bevitelből áll, táblázatokat készítgetek, iskolaneveket kategorizálok intézménytípusok és körzetek szerint, s közben szlovák kollégám szaftos szerelmi történeteit hallgatom, de ha nagyon őszinte akartam lenni hozzá, elintézhettem volna azzal is, hogy nagy szart!

Egy verőfényes nyári délelőttön az irodájába hívatott be mindannyiunkat a puszta megjelenésével is tekintélyt parancsoló főnökasszony. (Robosztusságával és az új tűzpiros Renaultjával érdemelte ki a red bull becenevet). Lakonikusan közölte velünk, hogy egy nagy EU-s pályázat részesei leszünk. Kiterített az asztalra egy nagy-nagy, táblázatokkal ellátott csomagolópapírt, majd mellé tett egy vaskos kiadványt, s körbevizslatott, hogyan reagálunk e megtisztelő tisztségre. Szemgolyói betüzesedtek, mintha azt fejezte volna ki velük, addig innen senki ki nem megy, míg nem osztotta ki mindenkinek a szerepét. Először a titkárnőjével felolvastatta a szerepeket. Utána újra körbevizslatott a köréje sereglett társaságunkon, s a tüzes szemgolyójából két hatalmas betűt olvastam ki, melyeket sárga csillagok vettek közre. Mikor rám esett tekintete a szereposztást illetően, a sarokból kiegyenesedve a határozottságot magamra erőltetve a tudósító, reklámozó-propagáló szerepet választottam ki magamnak. Ő ezt egy kézlegyintéssel elvetette: ale Belko!1 A sokkal komolyabb, sokatmondóbb és megbecsültebb TVORCA 22 posztot osztotta ki rám. Első hallásra meg is barátkoztam az új szerepem megnevezésével, csak még a feladatkörömmel nem voltam tisztában. Annyit tudtam, hogy a szlovákiai magyar pedagógusok részére továbbképzési programokat fogok alkotni. Akkor már az is derengett, hogy az új oktatásügyi törvény értelmében a harminc, negyven, hatvan, száztíz tanórás oktatási programok megírásával részben nekem köszönhetően fognak a béremelés reményében kreditpontokhoz jutni a tanító nénik és bácsik. Ettől a szereposztó naptól kezdve bekerültem a társadalmi súlyánál fogva is fajsúlyos EU-s pályázatok lebonyolítóinak matyicájába3.

Na, kedves lányom, most már meg tudom magam határozni: több millió fontot érő eus embere lettem a megyei Központnak.

Mindenkinek megváltozott a beosztása. Új szerződéseket írattak velünk alá. Átíratták velünk az életrajzunkat. EU-s logók alá kerültek életrajzi adataink. Eleinte a red bull-képű is barátságosabb és jámborabb arcot vágott, amikor benyitott az irodába. Éreztük, hogy a szerepek kiosztása után valami új kezdődik el hétköznapjainkban. A monitorok előtt lestük, mikor érkeznek meg az első, kitöltésre váró, színes logókkal ellátott nyomtatványok a Fő Központból, ahonnan ugyanúgy a matyicás munkatársak a Fő Fő Központból, s az ott lévők egyenesen a brüsszeli Fő Fő Fő központi matyicából első kézből kapják az utasításokat. Minden nyomtatvány fejlécére 3 logó került egymás mellé. Szinte minden körülöttem lévő papír belogósodott. Már a toalettpapíron is sárgálló csillagokat láttam. A három közül az egyiken 12 sárga ötágú csillagban egy kör vöröslött, mely a red bull-képű felforrósodott szemgolyóját juttatta eszembe. A vöröslő kört egy szétterített vé betű vette közre,talán a nyitott könyvet jelképezte, bár ha a vörös kör nem szem, hanem fej, akkor felső végtagoknak is lehet értelmezni. Egy másik logón ugyanaz a 12 sárga csillag egy kék színű téglalapon helyezkedett el szintén egy kört mintázva. S középütt a Központunk három betűjéből álló rövidítése díszelgett, melyet angolosan akár empíszínek4 is olvashatnánk.

Eleinte vas idegzettel és birkatürelemmel viseltem a kitöltendő nyomtatványokra vonatkozó újabbnál újabb szabályrendeletek terhét. Lelkesedésem akkor kezdett alábbhagyni, amikor már a kitöltve elküldött nyomtatványokat küldték vissza átdolgozásra azzal az üzenettel, hogy a kimutatásokban az időpontok jelölésénél a pontok helyett kettőspontok írandók, a keretekbe írandó panelszövegek paraméterei 12 pixelesnél nem lehetnek szűkebbek, de arra is kell ügyelni, hogyha az EU-s tevékenységet túlságosan kifejtem, akkor nem férek bele a nyomtatásnál előírt egy oldalba, s a kimutatandó EU-s tevékenységemet meghatározó időintervallumba nem írhatom azt, hogy a munkaidőmet 7 óra 40 perckor kezdtem, mert az elektronikus nyomtatvány csak az egész és fél órákat ismeri fel, de nemsokára, egy-két nap múlva lesz olyan modernebb verzió is, melybe a negyed és háromnegyed órák is beírhatók, továbbá az ebédszüneteket csak akkor lehet belevonni az EU-s tevékenységbe és azt elszámolni a kimutatásban, ha az túllépte a négy órát, ha nem, akkor az nem EU-s tevékenységnek, hanem empíszísnek minősül, s ami nagyon lényeges: a néhány perc múlva e-mailben érkező rendelet szerint a színes logókat és a kimutatás 12 pixelesnél nem szűkebb kereteinek halványkékes színét el kell tüntetnem, azaz ki kell fehérítenem. Az ilyen és ehhez hasonló módosítások és javítgatások közepette sikítottam fel, s kértem az úgyszintén TVORCA 1 szerephez jutó kollégámat, hogy még mielőtt teljesen magamra vetem a kurvára magasan képzett kishivatalnok, EU-s apparatcsik álcáját, mentsen ki a színes és fekete-fehér logókkal ellátott jelenléti ívek, jelentkezési lapok, pixelek, napi, heti és havi kimutatások, különböző kódszámokkal ellátott jelentések világából.

Történetekre vágytam. Egyszerűekre, hétköznapiakra. Éreztem, ha tovább folytatom a kimutatások írását, a red bull-képű rokonságába tartozott kisfiú sorsára jutok. S közben megszólalt a telefon, rettegtem, hogy újra változás állt be a nyomtatványoknál. Belko, Belko! Hangzott negédesen a telefonkagylóban. Megint elcseszhettem valamit. Csupán csak azt, hogy az EU-s tevékenységet leíró panelszövegből az egyik mássalhangzóról lehagytam a lágyítójelet. S újra keresni kezdtem az elmentett csomagból az utolsót, a teljesen tökéletesnek hitt verziót. Végül kiderült, nem is mentettem el, mert a néhány perce betiltott halványkékes hátterű, a színes logós fájl nyílt meg az egérkattintásra.

Hajtman Béla

1 a Béla keresztnév becéző formája a szlovák nyelvben. Az ő javaslatára mindenki így szólít.. Később elmondta, kissé nehezére esett a döntést meghoznia, mivel a rokonságában egy down-kóros fiút neveztek el így. Mivel már nem él, az iránta való kegyeletből emlékezik rá, ha megszólít.

2 szlovák kifejezés: alkotó(magyarul)

3szlov.kif.: itt: rendszer, a szó szoros értelmében: anyácska

4MPC: Metodicko-pedagogické centrum (szlov.) módszertani-pedagógiai központ (magy.)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.18.
“Kékgalléros szakmunkásokká fokozták a pedagógusokat, miközben teljesen szétzuhan a társadalom”
Az bürokratikus centralizációnak az volt a velejárója, hogy ha bármilyen probléma fölvetődik a közoktatásban, az automatikusan a kormányzatra hullik vissza, hiszen minden döntési kompetenci...
(Forrás: zoom.hu)
--
2018.11.18.
Öt megyében nincs egyetlen gyermekpszichiáter sem
A budapesti fölény mellett érdemes megnézni, hogy például Győr-Moson-Sopron megyében több mint négyszer annyi pszichiáter dolgozik, mint mondjuk Baranyában, hogy Pest megyében több mint...
(Forrás: mérce)
--
2018.11.18.
Knausz Imre: A tanár tudása. Három bálványról
Mi következik mindebből? Szerintem két dolog. Az egyik, hogy az egyetemeken sokkal intenzívebb kapcsolatra van szükség a szakismereteket és a pedagógiát oktató személyek és szervezeti egys...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.11.18.
L. Ritók Nóra: Őszinte kitárulkozás vagy rasszizmus?
Az egyik tantestületben, amikor belekezdtem a mondandómba, egy pedagógus folyamatosan félhangosan kommentelte a mondataimat. Többször megálltam, kértem, mondja akkor hangosan. Mondta (lásd fentebb...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.11.18.
Ki van a margón kívül? Kutatás – Büszkeségi újnacionalizmus vagy erősödő nemzettudat
Nemzeti érzéseik mellett fiatalok beszéltek a tanuláshoz, a munkához, a családhoz és a gyerekvállaláshoz való hozzáállásukról, elmondták, mit gondolnak a kultúráról és a politikáró...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.18.
Kibővíthetik a Digitális iskola programot
Jelenleg 280 tanodában nyolcezer gyereket érnek el országszerte, jövőre pedig első alkalommal költségvetési támogatásban is részesülnek a tanodák, 2,5 milliárd forint állami forrás jut...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.18.
Varázsvilág az oktatásban - A Harry Potter felforgatta a világot
Huszonegy év alatt felforgatta a világot, és sok iskolában irodalom órának is témája J. K. Rowling regénysorozata. A történet több generációval szerettette meg az olvasást, bár ma már...
(Forrás: Népszava)
--
2018.11.18.
Eltitkolt fiatalok nyomában
Két évig titkolta a kormány a 2016-os ifjúságkutatás adatait, amely szerint a 15–29 évesek az egyik legégetőbb problémának a kilátástalanságot és a létbizonytalanságot tartják. Szakemberek...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.11.18.
Fekete-Győr kiosztotta a rektorokat, tanárokat, orvosokat
Egységbe kell rendeződni, ha változást akarunk. Mi itt vagyunk, de nem vagyunk elegen a változtatáshoz, szükségünk van rájuk is, folytatta. "Orbán az erő nyelvén beszél, az erő nyelvén...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek