OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. január 24.
» Hozzászólások (11)

Csak azért is osztályfőnök...

Hadd higgyem azt, hogy az osztályfőnökség a tanári munka csúcsa – írja Achs kollégánk egy megjelenés előtt álló könyvében1. Az erről szóló könyvfejezettel indítjuk el a felkészülést a január 31-i kerekasztal-beszélgetésre (részletes információk minderről a pedagógia-online honlapon találhatók). Várjuk előzetesen is a javaslatokat, ötleteket, mi mindenről szóljon a beszélgetés, illetve az ehhez kapcsolódó online fórum.

Csak azért is osztály2

Hadd higgyem azt, hogy az osztályfőnökség a tanári munka csúcsa.

Alig éltem túl, amikor kezdőként évekig kellett várnom az első osztályomra. Mert fiatal, a gyerekeknél alig idősebb tanárként osztályfőnöknek lenni gyönyörűség! Aztán minden korban szép valamiért. Most éppen a hetedik osztályom fog érettségizni. Fiatalságról már szó sincs, de mostanra talán sokat tanultam. Talán jobban tudom, mi fontos, mi nem. Talán jobban merek a saját fejem után menni. Talán kitaláltam egy-két jó dolgot, néha bizony restellem, hogy nem valamelyik korábbi osztályom idején jutottak eszembe.

Persze mit is jelent ez a munka?

Első megközelítésben az osztályfőnök az osztálynapló külalakjának fő csinosítója. Az óráját beírni elfelejtő szaktanár fő fegyelmezője. Adminisztrátor. Bizonyítványkitöltő. A jegyek pontos vezetésének fő ellenőre. Az igazolások szortírozója. Statisztikai szakértő. A hatóság kiértesítője nehéz esetben. A báliruha-cégek közvetítője. A fényképészek közvetítője. A felvételi előkészítő cégek közvetítője. Az osztályterem fő állagmegóvója. (Néha még festője is.) Biztonsági őr. Vagyonőr. A Kötelező Osztályfőnöki Témák bősz elővezetője. És így tovább napestig.

Persze ezek közül sok mindennek azért értelme is van. De nem ezek miatt szeret az ember osztályfőnök lenni.

Hanem azért, mert jó tartozni valakihez. Jó látni, hogyan alakulnak át a gyerekek négy év alatt. Jó együtt átélni pillanatokat. Jó közös titkoknak a birtokában lenni.

És persze a legjobbak a megoldandó feladatok. Észrevenni az egészen apró, kicsi rossz gesztust egyik gyerektől a másik felé. Mindezt finoman megoldani. Észrevenni és megpróbálni feloldani a gátlást. Kezelni az akaratlan durvaságokat. Neki való feladatot adni az első látásra nehéznek tűnőnek. Bizalmi feladatot kitalálni az első látásra nem feltétlenül szimpatikusnak. Csitítani a túlzottan nagyszájúakat. Hangosítani a túlzottan kisszájúakat. Fölfedezni az értéket. Melléjük állni, kihozni azt, amiben jók.

És küzdeni mindenféle hierarchia ellen. Nem fölállítani sorrendeket, de vigyázni arra is: a jó tanuló egy idő után nehogy diszkriminációnak érezze, ha mindig a kevésbé kiemelkedőket bízzuk meg feladatokkal. Az év végén mindenkinek oklevelet adni. Olyat, amelyben nem valamiféle iskolai teljesítményért dicsérjük meg őket.

Tapintatosnak lenni pénzügyekben. Tapintatosnak lenni ízlésnevelgetésben. De azért valamiféle értékek felé orientálni.

Felelősséget adni. Bizalmat adni. Néha elnézni botlásokat. Néha kivárni akár fél évet is, hogy a botlásról a legalkalmasabb időben beszélhessünk.

Ja, ha nem esik nehezünkre, akár szeretni is őket...



1Csak azért is iskola címmel jelenteti meg a kötetet az Underground Kiadó

2 Részlet Achs Károly kiadásra váró Csak azért is iskola című kötetéből

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Csenteiné Balogh Katalin | 2012. június 21.
Osztályfőnöknek lenni, jó!
A sok-sok munka mellett oly sok szép dolgot és oly sok szeretet kapok/kaptam a gyermekeimtől.
Ma volt a tanévzárónk és negyedikeseim "ballagása". Sírós-könnyesre sikeredett. A levélkék,az apró figyelmességek sora mindenért kárpótolt.
A kollégáim figyelmessége is megható volt.



Zsike | 2011. június 4.
Kedves Olga! Sajnos nem vagy egyedül. Én is most menekítem ki a lányomat egy szörnyeteg osztályfőnök karmai közül. Legalább az érettségi előtti utolsó éve legyen valamivel emberibb. Eddig nem is gondoltam volna, hogy milyen sokat számít az osztályfőnök milyensége egy gyerek életében.
olga | 2011. június 3.
Minden szülő ilyen belevalóan emberi osztályfőnököt álmodik a gyerekének. A ma már egyetemista lányomnak nem volt szerencséje. Minden osztályfőnöke púpként viselte a feladatot. A fiam csodálatos tanítójának most szervezzük a meglepetés búcsúpartit.

Én pedig kiteszem ezt az írást a tanári faliújságjára, hadd lelkesedjenek így tanév végén azok a kollégáim, akik időt,energiát nem sajnálva jószívvel töltik az időt tanítványaikkal. És szégyenkezzenek azok a tanárok, akik minden kibúvót megtalálnak, hogy kihúzzák magukat az osztályfőnöki teendőkből.
zöldbéka | 2011. június 2. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Nagyon örülök neki! Csak azért is!
Én még nem tudom, teljes a bizonytalanság...
Juli | 2011. június 2.
Éljen az új osztály! Csak azért is!
achs | 2011. június 2. | axkaro[kukac]vipmail[pont]hu

Bocs, hogy ilyesmivel tolakszom, de ma hallottam hivatalosan is: szeptembertől új osztályom lesz!
(A múlt héten egy színjátszó találkozón már beszéltem is egy nyolcadikos lánykával, aki jön, kapott is házit a nyárra: tanuljon meg gitározni, hegedülni, néptáncolni, és találjon ki valami jó bulit az első hétre... Remélem, nem ijedt el egy életre..., nem nézett ki ijedősnek.)
boros1124 | 2011. február 16.
Nekem sosem voltak rossz osztályfőnökeim, de amit ide leírtál, már-már mesébe illő. A rosszalkodásra pedig már született irodalom a kezdők számára:
http://www.konyv-konyvek.hu/book_images/70a/999639570a.jpg
zöldbéka | 2011. január 26. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Ez nem "csak" egy osztályfőnöki munka-látlelet, ez egy igazi pedagógus lelkének röntgenképe - és innentől fogva teljesen mindegy, hogy osztályfőnök vagy sem ... Pedagógus!
gyöngy | 2011. január 25.
Köszönöm ezt az írást. Bár én jóval kisebbek 6-10 évesek osztályfőnöke vagyok, szívemből szóltál."Jó látni, hogyan alakulnak át a gyerekek négy év alatt. Jó együtt átélni pillanatokat."
márta | 2011. január 25.
egyáltalán jó érzés az a tudat, hogy bár pillanatnyilag azt hiszik utálnak, és utálod őket, és csak szívatod őket, de tudják, hogy ha bármi baj van ott vagy és számíthatnak rád... és ott vannak és számíthatsz rájuk...
én elsősorban ezért szeretek osztályfőnök lenni!
terepmunkás | 2011. január 24.
Vannak szép napok. Ez ilyen. Tudj Isten, miért elég egy szemelvény, s már jónak érzem, hogy ofő lehetek.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek