OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. szeptember 21.
» Hozzászólások (0)

Társadalmi integráció és az internet

Az Együtt-Ható Egyesület megalapításakor az az elképzelés mozgatott minket, hogy valami újszerű, a korábbi tapasztalatoktól eltérő dolgot hozzunk létre – valamit, ami átütőnek érezhetünk, és ami egyaránt öleli fel a szociális szakmában szerzett korábbi ismereteket és annak hagyományos gondolatait, ám az új áramlatok és saját nézőpontunk előtt is nyitott, valamint rugalmasan viszonyul a célcsoporthoz és a velük végzett munkához.

Különböző ötletek és gondolatok már az alapítást megelőzően is születtek szép számmal, a személyes ismeretségek is adottak voltak, ezek az alkotóelemek azonban 2010-ben kezdtek el egy egésszé formálódni. A kezdetektől fogva mind egyetértettünk abban, hogy gyerekekkel és fiatalokkal szeretnénk foglalkozni, így programjainkkal a 10 és 30 év közötti korosztályt szólítjuk meg. Ennek egyik oka az, hogy nagyrészt magunk is a húszas éveinkben járunk, ám emellett az Egyesület több tagja is –kliensként vagy szakemberként – találkozott már a gyermek- és ifjúságvédelem, illetve az egyéb szociális ellátórendszer visszásságaival, olyan kitöltetlen réseket, hiányt megismerve, melyekre most választ szeretnénk adni.

Az egyesületi tagok jelen pillanatban önkéntesek, így az egyesületi munka mellett, civil és piaci szervezeteknél végeztek és végeznek különböző szakmai feladatokat.

Az Egyesület közösségként definiálja magát, vagyis mostanra már nem pusztán munkacsoport vagyunk, hiszen személyes kapcsolatot is ápolunk egymással. Közösségünk felelősséget vállal tagjaiért, nehéz helyzetekben pedig segítséget nyújt számunkra. Meggyőződésünk, hogy a hasonló módon, önálló, alulról épülő szerveződések segítik elő a társadalom fejlődését, ezért munkánk során törekszünk arra, hogy támogassuk más közösségek kialakulását, és benne az egyének, fiatalok érvényesülését.

Első, Surf Safe című projektünk célja a hátrányos helyzetű tinédzserek integrációjának segítése, amit nem formális eszközökkel és multikulturális szemléletmód közvetítésével próbálunk elérni. Ennek megfelelően programjainkba különböző társadalmi rétegekből érkező fiatalokat vonunk be, akikben ezen szemléletmód elsajátításával erősödhet meg a másik iránti szolidaritás, felelősség érzése, ami hozzájárul egy elfogadóbb társadalom kialakulásához. A fiatalokkal kialakított közös tér a kölcsönös előítéletek megbontásával nyújt lehetőséget egymás megismerésére, tapasztalatcserére és partnerségre. A programon részt vevő tizenévesek készségeinek és képességeinek fejlesztése mellett tehát különösen fontos szerepet kap az is, hogy elfogadó, ösztönző csoport jöhessen létre. Az inspiráló légkör kialakításával segítjük elő teljesítményük növekedését, hogy a társadalom hasznos tagjává válva sikeres életet éljenek.

A 14-17 év közötti fiataloknak szóló programunkat Európai Uniós támogatással valósítjuk meg. A projekt hátrányos helyzetű fiatalok számára biztosít lehetőséget a megfelelő és biztonságos internethasználat elsajátítására nem-formális módszerek alkalmazásával. A gyerekek játszanak, és jól érezik magunkat, beszélgetnek és információt, tapasztalatokat cserélnek, így tanulnak a csoporttagok egymástól. A program végén közösen készítik el animációs filmjüket a képzés utolsó hányadában elsajátított stop motion technika alkalmazásával, a munkák a biztonságos internethasználat témáját dolgozzák fel. Trénereink a két és fél hónap minden szombat délelőttjén a résztvevők igényeihez igazítják a foglalkozások menetét.

A Surf Safe első csoportja gondos előkészítést követően májusban indult el. Az érdeklődők közül tizenöt fiatalt vontunk be miután minden jelentkezőről képet alkottunk tesztek, csoportmunka és személyes interjúk segítségével – így felmérve szükségleteiket és biztosítva azt, hogy a leginkább rászoruló, de alkalmas fiataloknak nyújthassunk lehetőséget. Természetesen a csoportból csak rendezett anyagi háttere miatt nem zártunk ki senkit, egyesületünk ezen a területen is a társadalmi integráció mellett foglal állást.

A fiatalok a szombat délelőtti találkozókon először csapatépítő foglalkozásokon vehettek részt, ezt követően került sor az internettel és annak veszélyeivel kapcsolatos témák feldolgozására. Ennek során nem csak a közösségi oldalak, internetes vásárlás, és más, a különböző információk és személyes adatok felelős használatát biztosító ismereteket sajátíthatták el, hanem egyúttal az álláskereséssel, a szerzői jogokkal kapcsolatos, a fiatalok internethasználata során szintén felmerülő témákat is körbejártuk, mintegy kitekintést engedve a világháló adta lehetőségek és problémák más területeire is.

A Surf Safe program következő csoportja szeptember végén indul. Ahogy arról a júliusban lezárult csoport tapasztalatai is árulkodnak, az internet és számítógép, a tréningek, a játékos tanulás összehozza a fiatalokat, és amellett, hogy információkhoz jutnak, értelmes időtöltéssel egybekötve tagjai lehetnek egy heterogén közösségnek, felzárkózhatnak az információs- és általában a társadalom által diktált követelményekhez.

Az internet biztonságos használata az Egyesület elképzelései és tapasztalatai alapján azért kiemelkedően fontos a hátrányos helyzetű fiatalok számára, mert az iskolán kívül otthon nincs lehetőségük számítógépet és internetet használni. A gyerekek többnyire barátoknál vagy mobiltelefonról interneteznek, esetleg a család 5-6 tagja osztozik egyetlen számítógépen. A szülők anyagi helyzetük miatt nem engedhetik meg maguknak a számítógép vásárlást és az internet beköttetését, da ha mégis elő tudják teremteni az ehhez szükséges forrásokat, ők ugyanúgy nincsenek tisztában, vagy nem foglalkoznak az internetes kommunikációval, az internet adta lehetőségekkel, veszélyekkel és a káros tartalmakkal. A program témájának megválasztását azonban nem csak az indokolja, hogy a gyerekeket megóvjuk a veszélyes helyzetektől, hanem hogy társadalmunkban az internet használata már hozzátartozik az alapműveltséghez, melynek hiánya tovább fokozza a fiatalok hátrányát, még szűkebb teret hagyva a lehetőségeknek.

Az internet virtuális terében a társas kapcsolatok deformálódnak, a láthatatlanság új magatartási formákat szülhet, amelyeket a fiatalok megfelelő eszköztár hiányában nem tudnak kezelni, adott helyzeteket nem tudnak megfelelően megítélni, bűncselekményekbe keveredhetnek, így hátrányaik már a kibertérben is halmozódnak. Gondoljunk csak egy 2008-as hírre, amikor két tinédzser holland fiú súlyos testi sértéssel kényszerítette 13 éves társukat, hogy átadja számukra egy online szerepjátékban használt virtuális tárgyait, vagy a nemrégiben felröppent hírre miszerint közösségi oldalakon Flashmob-fosztogatások szerveződnek, illetve az újabb kutatásokra, amelyek a cybermobbinggal foglalkoznak.

A megfelelő ismeretek hiánya nem csak azzal fenyeget, hogy a világháló kitágult terében elterjedtebb előítéletes gondolkodásmód megnyilvánulásai napjaink felgyorsult és globalizált világában megnehezíti a fiatalok beilleszkedését, hanem hogy a valós életben megélt kirekesztettség, valamint a valahová tartozás vágya túl gyorsan, előjelek nélkül sodorhatja ismeretlen társaságba, akár bűnözői körökbe is a fiatalt.

Az Információs Társadalmi Érdekegyeztető Fórum internet oldalán megjelent felmérés szerint a 15-16 év közötti európai tinédzserek 82%-a regisztrálva van valamilyen közösségi oldalon, a 9-16 év közöttiek 59%-ának. Habár ez területi megoszlásban eltérő, azt mindenképpen érdemes tudni, hogy a gyerekek 26%-nak nyilvános a profilja, és ebből Magyarországon a regisztrált gyerekek 54%-nak nyilvános a profilja, ami Európában a legmagasabb arányú. 14%-uk feltünteti a lakcímét és a telefonszámát is.

Ez alapján elmondható, hogy a magyarországi fiatalok különösen veszélyeztettek, így a hátrányos helyzetű rétegek sem kivételek. Tiltani őket nincs értelme, de az információ, a felvilágosítás önmagában nem elég!

Emellett szükségük lehet a közvetlenebb támogatásra, egy helyre, ahol megoszthatják gondolataikat. Programunk során az ehhez szükséges támogatást, biztonságot adjuk meg számukra, mindamellett, hogy a csoport személyes kapcsolódási lehetőséget nyújt egy korosztályon belül, és valós, a mindennapokban jól használható együttműködési formákat tanulnak. A pozitív példák és lehetőségek azok, amelyek kapaszkodót nyújthatnak a fiataloknak, állandóan felkínálva számukra a döntés lehetőségét saját sorsukkal kapcsolatban.

Ferge Zsuzsa egyik, ’80-as évekbeli tanulmányában a következőket írja:

„Ki tudja biztonsággal megmondani, hogy egy alagsori szükséglakás oka-e az itt felnövő gyermekek rossz iskolai eredményeinek, majd rossz munkaerőpiaci helyzetének, esetleg tartós betegségének, illetve agresszív magatartásának, vagy következménye a szülők alacsony iskolázottságának, alacsony keresetének, esetleg annak, hogy nem voltak képesek a tanácsnál önmaguk érdekeiért harcolni, 3—4 gyermek esetén papíron létező jogukat érvényesíteni?”1

Feltesszük a kérdést, mintegy a gondolatsort tovább fűzve:

Ki tudja megmondatni, hogy a jövő társadalmában a kirekesztődést az internet hiánya, vagy éppen az interneten megélt agresszió okozza –e majd?

Írta:
Nagy Melinda, Worschitz Anita

További információ

www.egyutthato.eu
www.surfsafeproject.blogspot.com
egyutthato.csoport[kukac]gmail[pont]com
info[kukac]egyutthato[pont]eu

1 Ferge Zsuzsa: Társadalmi struktúra és társadalmi hátrány, 2. oldal

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.13.
„A gyerekeket tényleg nem érdekli Petőfi meg Arany” (Beszélgetés Csovcsics Erikával)
A fiatalok jól tudják, hogy melyik pálya milyen egzisztenciát ígér. Tudják, hogy a versenyszférában a kétszázezer forintos nettó pedagógusbérnél sokkal többet lehet keresni. Ma azokban...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.13.
Kovács Zoltán: A Közép-európai Egyetem továbbra is működik
Az Egyesült Államok budapesti nagykövete eleinte próbálta kompromisszumra bírni Magyarországot, Orbán Viktor azonban elutasította próbálkozásait, miután David B. Cornstein egyszerűen csak...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.12.13.
Államkincstár: a fiatalok pénzügyi tudatosságát fejleszti a videópályázat
Borbély László András elmondta: a pályázat elsődleges célja az volt, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a megtakarítások és a pénzügyi ismeretek fontosságára. A Magyar Államkincstá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.13.
A történelemhamisítás neohorthysta iskolája: értelmiség a hatalom árnyékában
Divatok jönnek-mennek, a történész oknyomozó küldetése marad – véli Krausz Tamás történész, aki szerint a régiónkban létrejött egy olyan új értelmiség, amelynek egyetlen célja, hogy...
(Forrás: mérce)
--
2018.12.13.
A szegénység és a szegregáció ellen harcol az idei Prima Primissima Közönségdíjas Infostart / InfoRádió
Az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője azt is elárulta, hogy az alapítvány ötlete akkor jött, amikor olyan állami iskolában tanított, ahol magas volt a hátrányos helyzetű diákok ará...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.13.
Az ombudsman Kásler Miklóshoz fordult a kaotikus iskolaérettségi vizsgálatok ügyében
Székely László jelentésében több ajánlást is megfogalmazott a szaktárca és a hatóságok számára is. A biztos a gyámhatósági eljárások kapcsán szintén visszásságot tárt fel, ugyanis...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.12.13.
A felvidéki magyarok kértek Orbántól egy iskolát, stadiont kaptak
Az Átlátszó újságírói kikérték az összes vonatkozó szerződést a támogatások elosztásában közreműködő szervezetektől, a kapott információt pedig egy cikksorozatban dolgozzák fel...
(Forrás: index)
--
2018.12.13.
Visszavonhatta plagizált pályázatát a szigetszentmiklósi igazgatójelölt
a tüntetésen bejelentették, hogy Adorján Botond a botrány kitörése után visszavonhatta pályázatát. Ugyanígy tett a másik pályázó is. A város megbecsült pedagógusának számító Nagyn...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.13.
Szomorú a CEU miatt az amerikai nagykövet, de ez az ügy nem vezethet szakításhoz
Kérdésre kifejtette, CEU-kérdésben azt látja, a barátok néha nem értenek egyet bizonyos kérdésben, szomorú a kialakult helyzetért, de ez nem vezet szakításhoz a felek között. Az ukrán...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek