OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. október 18.
» Hozzászólások (1)

Történelmi ünnep a színpadon

(Egy videofelvétel 2010-ből)

Sokáig igyekeztem elkerülni az ilyen feladatokat. Aztán néhány éve magam jelentkeztem a kommunizmus áldozatainak megemlékezésére. Izgalmas munka volt: ezt a témát nem igazán lehet politikai áthallások nélkül megoldani. Épp ezért eltávolítottam a témát Magyarországtól, és a gulágok világából merítettünk. Eléggé elhallgatott része ez történelmünknek, így aztán rengeteg ismeretet kellett élményszerűvé tennünk.

De a legkedvesebb ilyen jellegű munkám a tavalyi október huszonharmadikai megemlékezés elkészítése volt.

Ahhoz, hogy működőképes műsorunk legyen, elengedhetetlen a rend. Ehhez viszont kell egy alapötlet, amelyet következetesen végigviszünk. A véletlen adta ezt: eszembe jutott, hogy édesanyámhoz ötvenhét október huszonharmadikán nyelvtanórája közepén beállítottak, vajon mit taníthat az évfordulón. Ebből kiindulva aztán 1945-től 2010-ig különböző évek október huszonharmadikáit jelenítettük meg. Nézőpontot is választani kellett: végig a „kisemberek”, „átlagemberek” (vannak ilyenek egyáltalán?) szemszögéből nézzük a történelmet. Az 56 előtti részek valóságos események, újságból, könyvből vettem őket. A sülysápi perben elhangzó név valódi, ahogyan a Hortobágyra kitelepítetteké is az. Aztán ötvennyolctól kezdve kitalált, de a valóságból kiinduló improvizációkra építettünk.

Bő három évtizede nagy élmény volt számomra Mnouchkine 1789 című rendezése. Ott a Bastille bevételét úgy oldották meg, hogy a szereplők a közönség közé vegyülve több helyszínen élményszerűen elmesélték a történteket. Ez viszont olyan színészi és egyéb felkészülést igényelt volna, amelyre szerintem az egész országban jó, ha találnánk négy gimnazistát. Ezért kötött szöveget adtam az ötvenhatos jelenethez, két versrészletet, illetve egy nemrégiben megtalált korabeli napló bekezdéseit, néhány újságcikket. És még így is ez lett az előadás legnehezebb része: bizony nem volt se erőnk, se időnk kidolgozni azt, hogy miként lehet igazi kapcsolatba kerülni a hozzánk közel ülő nézőkkel, hogyan legyünk benne akkor is a történetben, amikor éppen más beszél.

Ez a huszonöt perc lett belőle. A városi tévé egyetlen kamerával, előzetes tájékozódás nélkül vette a műsort, így például nem látszik, amikor a rendőrök átöltöznek: sapkájukat leveszik, helyette zakót vesznek. Különösen zavart az, hogy a záró zenének még az első versszakából is levágtak néhány másodpercet, pedig a közönség távozása épp úgy meg volt tervezve, mint a műsor többi része.

Nyilván számtalan hiba is van az előadásban (pl. a betanult, kötött szövegek egy része kevésbé életszerű, mint a tanulói improvizációkra épülő szövegek).

Viszont érdekes pedagógiai értékei is voltak: például a fegyelem. A fegyelmet fontos emberi képességnek tartom, de nem mindegy, hogyan érjük el. Törvényekkel, fenyítésekkel, sorba állítással is lehet talán (nekem sose sikerült még), de nem sokkal jobb-e úgy, hogyha értelmet adunk a fegyelemnek? Engem lenyűgözött, hogy bő három év együtt dolgozása után alig kétheti próbával sikerült ilyen tudatos színpadi fegyelmet produkálniuk a gyerekeknek.

Hogy lesz-e még hasonló műsorunk? Kétséges… Itt még megvolt az a szabadságom, hogy a huszonkét fős drámás osztályommal matek- és magyarórákon is próbálhattam két hétig, mert aztán a drámaórákon tudtam pótolni a matekot, magyart. Az kevésbé izgat, hogy „vissza kell térni a központi tartalmi szabályozáshoz” – mert (már bocsánat) nincs az a központi szabályozás, amelyik mellett meg ne tudnám csinálni azt, amit éppen fontosnak tartok. Viszont a harminckét fős új osztályomban, ahol csak húsz drámás van, nem fogom tudni ugyanezt megtenni, mert nem tudom az időt átcsoportosítani a különböző órák között. Örülhetnek azok a hígagyú tanácsadók, döntéshozók, akik zsigeri gyűlölettel viseltetnek a művészeti nevelés iránt.

Achs Károly

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

.... | 2011. október 22.
Ugyan,kedves Achs,
elegendőek nekünk ünnepléshez a poetpontcom önjelölt költőinek versei, azt megértjük, azaz néha mégsem, mert "ötvenhat huszonharmadik napja" még mindig csak január. A lényeg, hogy lájkold a fészen az ötvenhat tisztelője vagyok című lapot.
Mit gondolsz, mit érezhet egy nyögdécselő politikus, amikor egy végzős drámás olyan természetes bájjal és talpraesetten szövi a mondandójába a hirtelen eleredő esőt, mintha azt is olvasná?
Miért kellene a gyerekeknek élvezniük is az irodalmat, mikor attól egy főpolgármester is összezavarodik?
A színházat pótolják a maskarás masírozások, a szerepek is egyszerűek, tartsd a zászlót és hőzöngj, ha int a rendező.
Egy jól programozott gyerek nem fog úgy tiltakozni a hajléktalanokkal szembeni bánásmód miatt, hogy hajléktalant játszik az utcán, szemberöhögve rendőrt,hatalmat. Ez olyan túl...kreatív, nem drámások véletlenül?!
Én azért vacillálok még a hígagyúság, a puszta felelőtlenség vagy a szándékos károkozás közt.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek