OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. november 8.
» Hozzászólások (3)

26. Esélyegyenlőségi napló

Őszi szünet

Az őszi szünet remek napsütése engem is kirándulni csalogatott. A szállodában többnyire családok voltak. Két, néhol három gyerekkel is. Figyeltem a gyerekeket. Jó volt őket nézni. Szépek, jól öltözöttek, boldogak voltak. Rutinosan mozogtak a svédasztal körül, ha kellett valami, önállóan odamentek a pincérhez, és udvariasan kértek, és nem okozott gondot nekik a jakuzzi és a különféle szaunatípusok váltogatása sem.

Napközben kirándultak a szüleikkel, játszottak az erdei játszótereken, kipróbálták a bobot, a lovaglást. Látható öröm lengte körül a családokat. Ahogy ez ma egy 21.századi családtól elvárható.

Ők minden alapot megkapnak otthon ahhoz, hogy megfelelően fejlődjenek. Szüleik mintáját leképezve viselkednek a különféle szituációkban. Figyeltem a beszélgetéseiket is. Tájékozottak, természetesen használják a korszerű kommunikációs nyelvezetet. Nem káromkodnak. Nem verekednek. Nincs miért. Két család gyermekei mellettem arról beszélgettek, ki merre járt már, és hova szeretne elutazni. Magabiztosak. Tudják, pár év, és ők is kipróbálhatják majd a fallabdát a hotelben.

Így van rendjén. Szüleik odafigyelése és anyagi biztonsága egyengeti fejlődésüket. Itt nincsen munkanélküli, az iskolai végzettségek is borítékolhatók.

Ez is Magyarország. És azt hiszem, közelebb van Európához, mint a másik, amit a faluban találok.

A napsütés itt is remek. Micsoda szerencse! Még mindig van két ház, ahová csak a szünet után tudunk kályhát szerezni. A nappali meleg kicsalja a hideg házból a gyerekeket.

Ők is boldognak tűnnek. Mert nekik itt kell a boldogságot megkeresni. És megtalálják. Nekik nincs fogalmuk jakuzziról, svédasztalról, vagy szaunáról. Legfeljebb a tv-ben látnak ilyesmit. Az meg olyan távoli, hogy eszükbe sem jut azt gondolni, ilyen van a valóságban is.

Napközben elvannak az utcán. Játék nem sok van, inkább bandáznak, cukkolják egymást. Páran kutyákat húzgálnak fel, s alá az utcán. Jó játék. Aztán kerül egy labda. Pillanatok alatt összeverekszenek rajta. Csúnyán káromkodnak. Az erősebb győz. Magabiztosan feszít. A többi visszavonul, bemegy, panaszkodni a házba. Van kinek, a szülők otthon vannak, itt mindenki munkanélküli. A konfliktusba ők is beszállnak. Ordibálás.

Egy különösen problémás családnál pénz áll a házhoz. Berúgnak. Először a házban verekszenek össze, aztán folytatják az utcán. Mindenki kint van, nézik őket. Végül az asszony fogja az egyik gyereket és szitkozódva elmegy. A másik faluba. A többi gyerek marad. Az apjukkal. Meg a kutyával. Fűtés, villany, ebéd nincs.

Ők is leképezik a szüleiket. Mert előttük ilyen minta van. Magabiztosak ők is. Tudják, pár év, és nekik is lesz családjuk, ők is így tesznek majd, mint az erősek, a nagyhangúak. Addig meg tanulják a szavakat. A metakommunikációt. A konfliktusok elrendezésének módját. Az egyik napról a másik napra élést. Tanulják tűrni a hideget, és kibírják, ha nem rendszeres az étkezésük. És megtanulják megszerezni azt, ami nincs.

Persze, tudom, egy társadalomban mindig lesznek gazdagok, és szegények. És mindkét csoportban lesznek gyerekek. Értem én.

És egyáltalán milyen az a tudás, amivel mindenkinek rendelkeznie kell? Csak a társadalom felsőbb rétegéé? Amihez emezek közel sem érhetnek?

A léc magas. Aki gyakorlással át bírja ugrani, mert van jó cipője is hozzá, és akinek ott drukkol az egész család, annak ez jó.

De vannak, akik már olyan mélyen vannak, hogy esélyük sincs elérni azt.

A közoktatásba be kellene férnie, hogy lépcsőfokokat építsen nekik. De most a létrát is kirúgni készülnek alóluk.

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2011. november 9.
Túl vagyok egy hosszúra nyúlt esetkonferencián: pedagógus kezdeményezte: nem érti miért nem dolgozik a gyermek? nem akar, nem érti miért. Megkeres! örülök, szomorkodom, de örülök. összeülünk, ott van a szorongó gyermek a nagy felnőttek körül, harmadjára kezdi a harmadik osztályt: furcsának tartja az osztálytársait, mert olyan gyermekesek, igen ők még valóban kicsik, hozzá képest a tizenkét éveshez. iskolarendszer, óh istenem! egy kezdeményező pedagógus, egy a saját nevelőtestületében, nem érti miért nem befogadó, nyílt a gyermek. felajánlom apró ajándékaimat egy gyermeki mosolyért az órán ( ha csak ennyiért tudjuk dícsérni, jutalmazni, tegyük) végig beszéljük már az érintett gyermek nélkül az esetet és szégyenli magát az igazgató, hogy az apró motivációk, mint ajándék ceruza, világítós matrica, füzet, filctoll készlet egy jelentkezésért miért nem jutott eszébe? Miért is: mert teljesítményorientálttá tettük az oktatást, mert elfelejtkeztünk az egyénről, a kicsi diákról, akiből egykor majd szülő lesz, és alig egy emberöltő múlva hozza a gyermekét hozzánk és várja a pozitív hozzáállást maga miatt, kicsi szeretetet és odafordulást.
Kértem, hogy a szegregált övezetben a 29. szám-tól számítva töltsenek el velem három órát, még valamennyi házat végig látogatunk és érezzük meg azt, hogy az utca végén már más világ van. Egy hosszú hétvége, egy délután négy órától este tíz óráig tartó időintervallum milyen meghatározó ebben a környezetben. És csak akkor, amikor mi kocsival kiérünk az utca elejére más világot látunk-e? Igen! nem jobbat, nem szebbet, de mást!
L. Ritók Nóra | 2011. november 9. | l[pont]ritoknora[kukac]gmail[pont]com
Igen, ezt a bloggal is tanúsíthatom: a többség nem tudja ezt elképzelni sem. Vannak, akik eljönnek, és megnézik. És akkor döbbennek meg igazán. De sokszor a pedagógusok zöme sem, akik tanítják őket, ők sem mennek ki a társulás központján túlra...vagy a település szélére, hogy megnézzék azokat a családokat, akiknek a csemetéit nem értik...A döntéshozók? Ők meg nem hiszem, hogy ebben a világban élnek...annyira nem vesznek tudomást a valóságról. Valami idealizált világot építenek, ami az ő gyermekkori élményeiken alapul, és innen, ebből a 20-30 éves szűkre szabott tapasztalatból gondolnak megdönthetetlen igazságokat a világról...Nem rossz szándékból, hiszem, hogy nem...csak a megingathatatlan mindenekfelett levők emberi gyarlósággal átitatott magabiztosságából.Sajnos, most így érzem. És bizakodom, hogy egyszer majd érezhetem másként is.
zöldbéka | 2011. november 9. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Jó pár éve összehozott a sors bizonyos emberekkel (nem milliomosokkal, csak az erős középréteg egyszerű tagjaival), akik egyszerűen nem hitték, hogy úgy is lehet élni (és vannak sokan, egyre többen, akik úgy élnek), mint én. Számukra annyira idegen volt - hát még az általad és általam is ismert gyerekek - pedig (még) messze állok most is tőlük. Azt hiszem, hogy az átlagemberek többsége sem, de a döntéshozók sem ismerik valójában a helyzetet. Ezért van nagy szükség ezekre a híradásokra, kétségbeesett jelentésekre. Abban nem vagyok biztos, hogy eljutnak-e valaha is ezekhez az emberekhez! Talán jó lenne "bombázni" őket, megszerezni az email címeiket és naponta küldeni a híradásokat: hé, álljatok meg egy percre, mi is itt vagyunk!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.21.
Reagált a Klebelsberg Központ a farkasréti iskola igazgatójának levelére
A Klebelsberg Központ péntek esti közleményében azt írta, nem tudják értelmezni azokat a kijelentéseket, hogy folyamatosan nő a pedagógusok terhelése az iskolában, a farkasréti iskolátó...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.21.
„Nem jó, ha valaki a gyereke véleménye ellenében dönt az iskoláról”
„Olyan iskolákra van szükség, ahová a gyerekek úgy jönnek be reggel és úgy mennek el délután, hogy úgy érzik, ezt a napot is megélték és nem túlélték” – így képzeli az ideális...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.21.
„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”
A zseniképző kifejezés idegen tőlünk. Nem célja oktatásunknak, hogy zseniket képezzünk. Eredményességünk a gyermekek érdeklődéséből, a tanárok szakmai felkészültségéből és pedag...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.19.
Az Oktatási Hivatal nem vizsgálja a CEU ügyét, pedig az egyetem már rég teljesítette a Lex CEU feltételeit
Szél Bernadett szerint itt „egy tisztességes intézménnyel szórakoznak, benne több száz diákkal, tanárral és dolgozóval. Az oktatással szórakoznak, ami mindannyiunknak létkérdés: az é...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.19.
Tanár leszek, vagy mégsem?
Nincs már sok hátra, hogy kézhez kapjam a tanári diplomámat. Hamarosan hivatalosan is középiskolai pedagógussá avatnak, végre értelmet nyer hatéves egyetemi kínszenvedésem. Vagy mégsem....
(Forrás: 20on)
--
2018.10.19.
Időben szállítják ki a tankönyveket
Nem igaz, hogy nőttek a terjesztési költségek, sőt ugyanannyi pénzért több szolgáltatást kapnak az iskolák – mondta lapunknak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
A tehetséges középiskolások támogatására fókuszál az 5. TDK-fórum
Szabó István, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese arról beszélt, hogy a vállalkozások keveset fektetnek a felsőoktatásba, még mindig inkább „embersz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.19.
Hol csúszott félre a PISA-toleranciamérés, és miért maradt ki belőle Magyarország?
2018-ban újfajta készségek mérésével bővült a PISA-teszt: a fejlett államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) úgy döntött, hogy mostantól a term...
(Forrás: Qubit)
--
2018.10.19.
A közoktatás hátsó udvara – a legrosszabb középiskolák
- Az érdektelenség mellett a másik nagy probléma, hogy rengeteg a funkcionális analfabéta, a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, akik komoly lemaradással, tud...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek