Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. augusztus 8. szombat, 10:14

Coming out a pedagógusok készülő „Etikai Kódex”-ének margójára

Én, Sulyok Blanka, magyar-német szakos tanár, a Nemzeti Pedagógus Kar tagja (nem volt más választásom), tartozom egy vallomással. A kódex, amit elkezdtek írni valakik „a kar nevében”, és még nincs teljesen kész, de már megtekinthető – szóval, kétségessé teszi alkalmasságomat. Egyébként elképzelhetőnek tartom, hogy nemcsak az enyémet, na de kicsi vagyok én ahhoz, hogy mások nevében nyilatkozzam. (Mint ahogy teszik e nagy mű szerzői, akik nemes egyszerűséggel azt állítják, a „Nemzeti Pedagógus Karnak” úgy egészében köze van mindehhez.)

Ahogy a tervezetet olvasgattam, nagyon elszégyelltem magam. Nem térek ki minden pontra, mert az így elsőre talán túl sok lenne a gyengébb idegzetű, jó érzésű olvasóknak. De úgy érzem, legalább pár dolgot muszáj bevallanom, nem élhetek tovább hazugságokban, ez nem méltó egy Nemzeti Pedagógushoz.

„Az általános (önmaga, intézménye, társadalmi közege: szülők, család, tanítványok) elvárásoknak megfelel.” – Sajnos életem számtalan dicstelen epizódja bizonyítja, hogy nem tudom teljesíteni ezt a teljesen jogos követelményt. Egyik szerdán kijavítottam 123 esszét, de aznap nem volt se porszívózás, se meleg vacsora. Mikor anyukámat megleptem egy színházjeggyel, másnap a tanítványaim csalódottan konstatálták, hogy már megint nem hoztam a dogákat. Egyszer felvettem egy ruhát, ami a barátom szerint csinos, de a nagymamám úgy véli, lehetne hosszabb. A diákjaim megkönnyebbülten vették tudomásul, hogy mégsem kell elolvasniuk a Bánk bánt, ám a tanterv szerint el kellene. A kollégám szerint lehetnék szigorúbb, a szülők szerint lehetnék megértőbb. És még sorolhatnám.

„Önmaga, iskolája és a pedagógus szakma fejlődését, presztízsét szem előtt tartja.” – nos, bármennyire is kínos bevallani, de a „presztízs” szó ebben a kontextusban bennem soha még csak fel sem merült. Meg én mindig azt gondoltam, hogy a szakmai fejlődés azt jelenti, hogy szabadon kísérletezem, kipróbálok új módszereket, behozok új tartalmakat, stb. Igen ám, de ez ellentmond az előírásoknak, és mi lesz úgy az iskolám jövőjével, ha kiderül, hogy az alkalmazottjuk nem tartja be az előírásokat? Istenem, bár ne lennék ilyen korlátolt! Önmagam fejlődéséről ezek után szerintem már kár is szót ejteni.

„A pedagógus szakma = „kirakat élet”:

A társadalmi normák vezérképviselete, minden szavukkal a kialakult társadalmi normarendszert hirdetik”

A minap megettem egy nagy szelet, lédús görögdinnyét, és úgy éreztem, nem bírom ki hazáig. Megszólítottam az utcán egy nénit: „Elnézést, nem tetszik tudni, hol van itt a közelben mosdó?” – Attól tartok, szavaim ezekben a pillanatokban (sem) a kialakult társadalmi normarendszert hirdették. (Egyáltalán – nem tetszik tudni valaki, hogy az mi?) Fürödtem egy tóban, pedig ki volt írva, hogy tilos. Szóval, mindezt inkább nem tenném ki a kirakatba. Jobb, ha inkább lehúzom a rolót, és átadom a terepet a példaértékű normák vezérképviselőinek és persze vezérképviselőnőinek.

„ A pedagógus viselkedését, tetteit, szavait a tanítványokért érzett felelősség hassa át.”

„Áthatott már a felelősség?” „Félek, még nem.” „Hát de hasson át!” – Jelenleg erősen koncentrálok, nem tudom, a térerő számít-e esetleg.

„A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése” – Én is folyton ezen aggódtam, hogy ez hogy fog vajon megvalósulni, amikor egyre emelik az óraszámokat. Ennek „köszönhetően” ugye nő a létszám, tehát pl. egy magyar-töri szakos középiskolai tanárnak akár több mint 200 tanítványa is lehet egyetlen tanévben. És akkor még kötelező önkéntes munka, dupla adminisztráció, kétszer annyi kötelező olvasmány, nulla szakértői (pszichológiai, gyógypedagógiai) segítség… Na meg egységes tankönyvek, tantervek… És a legegyszerűbb dolog nem jutott az eszembe. Hiszen csak elő kell írni ezt a tanároknak! És akkor megvalósul! Mostantól én is előírom a diákoknak, hogy legyenek aranyosak, udvariasak, rendesek.

„A pedagógus szakmai identitása erősödik” – Mármint a kódextől. Én meg elolvastam, és nem érzek semmit. Segítsetek!

„A normák ismertsége jelentős presztízsnövelő erőt jelent” – Már alig várom, hogy emiatt köszönjenek előre. Remélem, a társadalom hamarabb ébred, mint én.

„Szilárd világnézeti meggyőződéssel rendelkezik” – Virág elvtárs, nem vagyon én ehhez elég képzett, ideológiailag. Az mondjuk nem derül ki, számít-e, mi az a világnézet, vagy mindegy, csak kössön, mint a beton. A kételkedés, a vívódás, a bizonytalanság bizony a jellemtelen gyengék sajátja. Még a végén a tanulók azt hinnék, időnként nem árt felülbírálni saját, megkérdőjelezhetetlennek hitt elveinket.

„Megértő, ismeri a gyerekek gondolat és érzelmi világát” – Megértem és tudom, hogy unod az Odüsszeiát, de akkor is elolvasod, mert kötelező! Őszinte részvétem. (Amúgy nem hiányzik itt egy gondolatjel? Ha már… Csak próbálok példamutatóan pedáns lenni, valahogy kompenzálnom kell.)

„Humorérzékkel rendelkezik” – Jó, ezzel történetesen rendelkezem, mármint a tanulók humorérzékével. Be lehet fejezni a vihogást, Pisti, szendvicset eltetted, sapkát levetted, nem röhög, nem pislog! Telefonokat eltenni, szemeket magasra emelni (nem, ne olyan, magasra, az már a plafon, kicsit alacsonyabban vagyok), közérdekű társadalmi normarendszer-hirdetés következik!

„Tekintéllyel rendelkezik, melynek alapja a szilárd jellem és a magas szintű szakmai felkészültség” – Te jó ég, mennyi időt elpazaroltam tudománytalan (és főleg elvtelen) pszichológusok könyveire, akik mindenütt azt taglalják (kutatásokkal, statisztikákkal „alátámasztva”, na persze), hogy erre a generációra már nem lehet „tekintélyelvűen” hatni. Partnerség, játék, projektek, liberális handabanda. Dobom is ki a kukába az összeset, nehogy megint kísértésbe essek.

„Pénzbeszedéssel nem foglalkoznak. Amennyiben ez mégis szükséges, csak a szülők teljes körű egyetértésével teszik, a pénz felhasználásáról pontos elszámolást készítenek.” – Nahát, ez már igazán szívtelenség. Pedig nincs nagyobb élmény egy magyar-német szakos tanárnak, mint pénzt beszedni. Szinte már örültem, hogy semmire nincs pénz, és a legváltozatosabb okok miatt hódolhatok pénzbeszedő-szenvedélyemnek. (Tanterem kifestése, nyomtatás, fénymásolás… egyéb luxuscikkek.) De megkönnyebbülés, hogy ezt az édes terhet nem veszik le a vállamról, hiszen pontos elszámolás esetén ez továbbra is lehetséges lesz. Az lehet még egy nagy buli, táblázatokkal meg aláírásokkal, alig várom.

„Nemes a jelleme, jókedvvel dolgozik” – mint a mókus fenn a fán, oly vidám. Lemorzsolódó tanulók? Elkallódó fiatalok? Feszítő ellentmondások dogmák és valóság, módszerek és generációk, elvárások és körülmények között? Szakmaiatlan tantervek, nyomasztó tananyag, felszínes kézi vezérlés? Egy igazi, nemes jellem mindezen csak önfeledten kacag!

Szóval, Ti esendő, csetlő-botló, szegény kis emberek, tanárnak ne menjetek. A jóindulat, az emberség, az alázat itt már kevés. Ide több kell. Mert ez valami magasztos. Valami fennkölt. Valami tökéletes. Valami izé. Hogy épülhessen végre a Szép, Új Világ.

Sulyok Blanka

Az idézetek a kódex egy korábbi változatából származnak. A vitára bocsátott végleges tervezet itt található.

a szerk.

82 üzenet

  1. Csilla2 szerint:

    Kedves Csilla!
    Igen, epésebbre sikerült az első két mondat, de a "tüskéket kifelé" a kommentsor eredménye. Kicsit furcsáltam az elhatárolódást, de nem akartam megbántani, ha mégis megtettem, elnézést kérek.

    Tudja, az egyén szabadságáért küzdök. Azt tanítom a diákjaimnak: "Vagyok, mint minden ember: fenség,Észak-fok, titok, idegenség,…" (Ady) – s, Te is az vagy, egyszeri és megismételhetetlen csoda. Légy büszke magadra, vállald magad! Tanulj meg beszélni másokkal! Tanuld meg, asztalborogatás nélkül, elmondani a véleményedet! Ne helyezd magad mások alá, mögé, de fölé sem!

    Talán patetikus, de hiszem, hogy az egyén, egy ember teljes élete a saját tetteiből ered. Ezeket a tetteket csak úgy "befolyásolhatjuk", hogy megadjuk számára a lehetőséget, hogy szellemileg is érett emberré válhasson. Ha megmondjuk, mit tegyen, hogyan, mikor és nem tudja miért, csak, mert mások így döntöttek, akkor szolgákat nevelünk, és ezt nem vállalom.

    Ha köteleznek egy szervezeti tagságra, és ez a szervezet az én nevemben olyat ír, amivel nem értek egyet, de tudom, hogy hatalmi pozícióból át fogja úgyis nyomni, akkor dühös vagyok, bizony.

    Elolvastam a debreceni egyetem kódexét, ahogyan javasolta. Teljesen más, mint a tervezet, és valóban elfogadható , pontosan azért, mert nem érint szabadságjogokat. Egyértelmű, és nem szolgáltat ki senkit más "morális" megítélésének. Vállalható. A pedagógusoknak szánt kódex nem!

  2. Sopeka szerint:

    ptr, Péter, Peti – egyértelműen troll, miért ugrik mindenki a provokációira?

    HG – "Amig ilyen indulatos veszekedes zajlik, en nem irok. Mert minek." Hát pont azért, hogy mederbe terelődjön a vita. Azért, hogy minta legyen arra, miként kell vitatkozni, eszmét cserélni. Mindig lesz olyan, aki nem a kedvünk szerint szól hozzá. És? Ez nem lehet indok a háttérbe vonulásra, mert nincs olyan, hogy ideális alkalom a kommentelésre.

    Amúgy meg végre egy cikk, ami a pedagógiával foglalkozó oldalon indulatokat, érzelmeket korbácsol fel egy letargiába, feladásba vonult társadalmi rétegben! Ez jó, mert valami megmozdult. Ennél sokkal rosszabb a közöny, a beletörődés, az egykedvű belenyugvás. Innen el lehet indulni, akár botladozva is. Csak gondolkodjunk, érveljünk, vitatkozzunk már végre!

  3. Juli szerint:

    Kedves Sopeka! Egyetértünk. De azért HG. mégiscsak írt. Nézd meg a honlapon az írását. Ennek a vitának a folytatásáról van szó.

  4. Péter szerint:

    Sopeka nyilvánvalóan provokátor (troll), aki bárkit kapásból "letrolloz", ha annak véleménye nem illeszkedik a prekoncepciójába. Anélkül, hogy "gondolkodna, érvelne, vitatkozna".

    Ezek miatt a jelenségek miatt nem alakulhat ki értelmes, nyilt és cenzúrázatlan szakmai vita. Utána meg naívan sopánkodhatunk, amiért "nincsen párbeszéd".

  5. Péter szerint:

    Kedves HG!
    Az írásából kiderül, hogy Önnek valójában nem a vita hiányzik. Önnek céljai vannak, ami beszélőviszonyban sincsen a pedagógiával. Ezt írta le:
    "Ilyen termeketlen vagdalkozassal tenni a fennallo rend ellen nem lehet."

    Talán elvétette a fórumot. A rendszerellenes forradalmakat máshol kellene szerveznie. Itt mégis csak a közoktatásról, esetünkben az Etikai kódexről kellene szót váltsunk.
    Sajnos a véleménycsere heletőségét sokat másra, politikai célokra próbálják használni. Erre már korábban is utaltam.
    Ön is. Ugye?

  6. töttös szerint:

    Csak egy szerény megjegyzést szeretnék tenni az etikai kódex kérdésköréhez. Azt tapasztalom, hogy bizonyos pontok igen lényegesek, mivel tanár-kollégáim minden skrupulus nélkül szegik meg őket.

    Egyik a diákokkal való "intim kapcsolat" létesítése. Bizony előfordult, hogy valaki első feleségét is tanítványi közül választotta, majd elvált, és barátnője szintén egyik tanítványa volt. Ezek után csak az mentette meg az egyik újabb tanítványt a barátnővé válástól, hogy idejében értesítették a szülőket.

    Olyan esetről is tudok, hogy valaki nem tartotta meg az óráját, és arra kérte a diákjait, hogy falazzanak neki.

    Szükség van etikai kódexre, világosan meg kell mondani, mi az elfogadható viselkedés, és mi nem. Ez a kódex nekem olyannak tűnik, mint a szent könyvek. Túlságosan általános, és mindent, és annak az ellenkezőjét is bele lehet magyarázni.

  7. Csilla2 szerint:

    Létezik pedagógus etikai kódex – a Független Pedagógus Fórum által készített, majd átdolgozott, és speciális is, pl. a közoktatási szakértők etikai kódexe. Mindkettő elolvasható a neten. Korrektebb, mértéktartóbb, a szakmai munkára koncentráló normagyűjtemény mindkettő. Elfogadhatók, iránymutatók.
    A NPK kódexe több ponton a személyes szabadságomat érinti, pl. elmondhatom, de nem lehet más véleményem, mint az intézményvezető véleménye. Ha csak ez az egy pont benne marad, már rossz.
    A FPF. kódexét nézzék át – elegendő szabályt tartalmaz a tisztességes munkához.

Hozzászólás a(z) Csilla2 bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep