OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. február 11.
» Hozzászólások (0)

Amikor a dzsinn bennragad a palackban

Másfél éve tanítom őt, legyen ez írásban neve Zé. Tavaly lett ötödikes, nagyon várta, hogy átkerüljön a felsőbe. A vágyott világot, kizárólag csak tűzrendészeti okokból, egy vasajtó választja el az alsós folyosótól. Az ajtó mindig tárva nyitva, az ott túl már a nagyfiús világ. Örült, mikor megérkezett.

Zé kissúlyú koraszülöttként, a vártnál jóval korábban látta meg a napvilágot. Mindig lassabban fejlődött kortársainál. Lemaradása a beszédfejlődés területén volt kezdetben a legszembetűnőbb, beszéde most is nehezen érthető. Saját elmondása szerint sokat csúfolták ezért az óvodában és később a játszótéren is. A gond aztán persze máshol is tetten érhetővé vált, az összerendezetlen mozgásban, a nehezebben nyiladozó értelem fejlődésében. Ezért kezdte az iskolát a speciális általános iskolában.

Az ötödiket nagyon várta. Komoly dolog, ha az ember történelmet, vagy földrajzot tanul. A váltás, a sok izgalmas tantárgy ígéretén túl, a kényelmetlen szembesülést is meghozta. Zének rá kellett döbbennie, hogy az írást mint eszközt a másoláson kívül másra nem nagyon tudja használni. A biztonságot adó számegyenes nélkül az összeadás-kivonás sem megy. Sokat korholta magát a hibáiért, butának tartotta magát, mert úgy érezte semmit sem tud. Nehezen hitte el, hogy ő nem értéktelen. Hiába emeltük ki udvariasságát, szorgalmát, kitartását jó magaviseletét. Örült a dicsérő szónak, de ő többet várt: eredményeket. Magától.

A dzsinn létezésére egy természetismeret órán figyeltem fel először. Egy vulkános természetfilmmel próbáltam, a zömében fiúkból álló, osztály szűkös érdeklődését szélesíteni. Gondoltam, a fortyogó láva látványa, a tűz mint őselem, magával ragadja majd a nehezen leköthető figyelmet, a hatásos képi effektek segítik rögzíteni a tudnivalót. Az érdeklődés nem maradt el, a lelkesedés azonban a vártnál visszafogottabb volt. Kivéve Zét. A filmnézést követően szokatlan izgalom lett rajta úrrá. Szemében különös fény gyúlt, papírt kért, lázasan munkához látott. Töredékes mondataiból megértettem, hogy most valamit nagyon akar. Örültem. Ugyanezt a felfokozottságot láttam már kilenc-tízévforma fiúknál. A film meglódítja a fantáziát, és a vulkán önálló életre kel a papíron. Egy kis idő eltelte után érdeklődni kezdtem, mi van a papírral. Kidobta. Azt mondta, nem sikerült. Kihalásztuk. A hegy megrajzolásáig eljutott. Most nem kelt önálló életre a vulkán. Pedig akarta. A dzsinn csak tréfálkozik velünk.


A kép illusztráció (Leiner Károly felvétele)

Így persze, hogy hitelét veszti minden elismerő szó. De minden fricska után fel kell tudni újra állnunk. Reális célokat tűzünk ki, belátható kicsi apró lépéseket. Szótagolunk, tollbamondunk, szavakat, mondatokat alkotunk. Összeadunk, kivonunk, kirakjuk, megszámoljuk, leírjuk. A közös munkának ez a része nagyon sziszifuszi. Érti, hogy kell. Hisz bennem, megígértem, hogy előrébb jutunk. Akarja, csinálja. Én csak segítem. Kedvence a történelem. Számára történelmet tanulni izgalmas, igazi iskolás dolog. Őskor, Egyiptom, görögök és Róma. Minden kor, nép, kultúra megismerésével tágul a horizont. Olyan dolgokról tanul, és olyan ismereteket tanul meg, amikről eddig még nem is hallott. A megtépázott énkép kicsit helyreáll. Zé az egyetlen, aki Egyiptomos könyvet kért karácsonyra. A Szépművészeti Egyiptom kiállítása nagy hatással volt rá. Megnézte, elmesélte. Fontos volt neki, hogy én is tudjam, mi mindent látott.

Szünetekben gyakran beszélgetünk. Kedvenc témánk az internet. A szolgáltatók díjszabásain túl vagyunk, most ott tartunk, jó lenne wifi a laptophoz. A dzsinn létezéséről internethasználata győzött meg véglegesen. Nem csak játszik, keres, kutat, olvas. Rendszeresen látogatja a hirado.hu-t. Azt mondta, nem mindig mondanak ott igazat. Kérdeztem, miről mondtak valótlant. Konkrét példaként csak a Fókuszt említette, ahol beharangozták a világvégét, ami végül elmaradt. Tudja, hogyan kell a Google-ban keresni. Julius Caesartól az őshazáig rá keres mindenre, amiről tanulunk.

A minap kevés gyerek maradt a napköziben. Mondtam Zének, hogy a tanulási időben csak neki mondok majd tollbamondást. Mondta, az jó lesz, mert olvasta az interneten, hogy az írás meg az olvasás fejleszti az agyat. Meglepődtem. Hogy, hogy te ilyet olvasol a neten? Beírtam a Google-be, hogy tanulási képességek. Érdekelt, hogy tudnék jobban tanulni. Érzi, tudja, hogy nem úgy megy neki. Ki akar törni. Le szeretné küzdeni az akadályt. Ott ülünk egymással szemben, térdemen a tollbamondáshoz kikészített nyitott könyvvel. A torkom elszorul, mi lesz, ha rádöbben, hogy a dzsinn még sem tud kiszabadulni a palackból. Szomorúságomból nem érezhet meg semmit, hite töretlen, hogy együtt még messzebbre jutunk. Felemelem a könyvet, és lassan tagoltan diktálni kezdem az első mondatot.

Büszke mindarra, amit tud. És ez a tudás pont elég ahhoz, hogy kíméletlenül lássa önmagát. Legutóbb a Csodaszarvas történetét ismételtük. Egyik osztálytársa foglalta össze a lényeget. Zéből spontán felszakadt, hogy ő úgy szeretné tudni, a történetet, mint Bé. Megnyugtattam, méltatlankodásra semmi ok, egyetlen olyan részlet nem hangzott el, amit ő ne tudott volna. Azt mondta ez igaz, de neki nincsenek olyan jó szavai, mint Bének.

A dzsinn könyörtelen. Erre már nekem sincsenek szavaim.

Schüttler Vera

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek