OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 21.
» Hozzászólások (0)

„Emberek az embertelenségben”

Múzeumpedagógia foglalkozások a Sziklakórház Múzeumban

A Sziklakórház Múzeum aktivitásra építő múzeumpedagógia programjai osztálykirándulás, városnézés, történelem vagy osztályfőnöki óra keretében történelmünk máig rejtett, de annál izgalmasabb szeletét mutatja be! A foglalkozások kalandos időutazást ígérnek a Várhegy múltjába, a háborús orvoslás és a polgári védelem jórészt a hétköznapi életben ismeretlen világába. A Sziklakórház azon kevés múzeumoknak az egyike, amely valós helyszínen mutatja be kulturális örökségünket. Az objektum létezését néhány éve még tagadták – rejtjelszáma LOSK 0101/1 volt – a titkosítását csak 2002-ben oldották fel. A földalatti, betegekkel zsúfolt kórtermei, szűk folyosói megdöbbentő hitelességgel keltik életre a II. világháború, az 1956-os forradalom és a hidegháború korszakát élethű viaszfigurák segítségével. A hely tehát szellemével és nem vitrinekkel, tablókkal oktat. A működőképes gépészettel és korabeli berendezési tárgyakkal felszerelt létesítményben valódi izgalmakat élhetnek át a tanulók, miközben a háborús állapotokat és a hidegháború eszközeit eredeti környezetükben fedezik fel. A Sziklakórház egy olyan hely, ahol a háború igazi borzalma jelenik meg, de történelem szörnyűségei mellett az embertelen körülmények között embernek maradó igazi hétköznapi hősöket közvetíti. A tapasztalatok szerint minden korosztályt ér olyan benyomás, amely miatt érdemes megnéznie a kiállítást.

Foglalkozástípusok

Tárlatvezetés múzeumi órával: Az óra alapvetően ismeretorientált és frontális munkaformára épül. A múzeumi óra a Sziklakórház múzeumpedagógiai helyiségében zajlik az adott témakörhöz kapcsolódó archív hangfelvételek, filmek, dokumentumok segítségével. Időtartam: 50 perc. Max. 40 fő. A múzeumi óra ingyenes. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Iskolai történelem óra vendégoktatóval: A múzeumpedagógiai programunkon belül vállaljuk a múzeumi látogatásra felkészítő, ráhangoló tanórák megtartását a megjelölt témakörökön belül. Ár: 5000 Ft. A választható témakörök lentebb.

Tematikus tárlatvezetés: A tematikus tárlatvezetés a kiállítás területén zajlik. A kórház történetének, és működésének megismerése a választott témakör mentén történik visszaemlékezések, személyes történek és kézbe vehető tárgyak segítségével. Időtartam: 1,5 óra. Max: 40 fő. A tematikus tárlatvezetés INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Választható témakörök foglakozás típusokon belül

Vészkorszak Budapest utcáin és a kórházban – megmentők és áldozatok:  A nyilas hatalom átvétel rémtettei mellett fontos megismerni az életmentőket, a kórház orvosait, nővéreit vagy a Sziklakórházban is működő Friedrich Born személyét.

Így született a szabadság…: 1956-os magyar forradalom és szabadságharc magyar történelem egyik fontos mérföldköve. A Sziklakórház pedig újra megnyitotta kapuit.

A hidegháború története: A nagyhatalmak által gerjesztett nukleáris fenyegetettség eredményeként többek között óvóhelyeket, bunkereket építettek. Ennek jegyében a Sziklakórházat is atombiztos, titkos létesítményként működtették a továbbiakban.  

Az atomtámadástól a túlélésig – polgári védelmi alapismeretek: Megismerhetőek a polgári védelem, katasztrófavédelem feladatai, a lakosság védekezésének, figyelmeztetésének, tájékoztatásának a menete, illetve lehetőség nyílik az egyes polgári védelmi eszközök, műszerek, felszerelések kipróbálására.

Elsősegélynyújtás az alapoktól a gyakorlati ismeretekig: A Sziklakórház történetéhez kapcsolódó hadi orvoslással, egészségügyi ellátással kapcsolatos ismeretek mellett a mindennapi életben is használható elméleti és gyakorlati egészségügyi ismeretek, fogások is elsajátíthatóak. 

Egyéb foglalkozások

Budapest ostromának sebhelyei a Várnegyed területén – Várséta: A főváros legpatinásabb és legszebb városrészének Budapest ostroma alatt a legnagyobb pusztítást kellett elszenvednie. A sétálólap segítségével a teljes negyed felfedezhető, melyek első állomása maga a Sziklakórház. Időtartam 1,5 óra. Max. 40 fő. A Várséta INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.)

Interaktív tárlatvezetés: Sziklakórház bejárása korabeli ruhákban, feladatok, térképek segítségével. Időtartam: 2 óra. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

Szemtanú beszél: A Sziklakórház egykori szemtanújának segítségével elevenedik meg a Sziklakórház története. Időtartam: 60 perc. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

„Tapintható tárlat”: A foglalkozást kifejezetten fogyatékos gyerekek számára ajánljuk, ahol a Sziklakórház megismerése kézbe vehető múzeumi tárgyak segítségével valósul meg figyelembe véve a csoport speciális igényeit.

Incentive programok

Történelmi játék: Történelmet mindenki tanul, de most itt a lehetőség át is élni! A 2–3 órás program a II. világháború időszakába repíti vissza a játékosokat. Budapest ostromát eleveníti fel a játék, a résztvevők működés közben láthatják a kórházat. Sőt, részt is vesznek a működtetésben, miközben Karl Pfeffer-Wildenbruch bejelenti a kitörést… Izgalom, drámai fordulatok, élő történelem egy programban!

Atomcsapás program: „Hidegháborús” játék jelmezben, korabeli eszközök használatával. A program tartalmaz gyakorlati oktatást a vegyvédelmi eszközök használatáról és az atomtámadás alatti teendőkről. Ezt követően a játékosok csapatokban túlélési stratégiát dolgoznak ki és „üzembe helyezik” a kórházat, miközben újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek – riasztás leadása, mentesítés elvégzése, sebesültek ellátása, a létesítmény felderítése, rejtélyek megoldása… Mi lett volna ha…?! Izgalmas kaland bármely korosztály részére!

Kémjáték: A rejtélyes földalatti játék során a résztvevők kémeket építenek be egymás csapataiba, hogy felderítsék és megakadályozzák a feladatuk ellátását. Közben ellenszérumot keresnek, túlélőcsomagokat állítanak össze, rejtvényeket oldanak meg, és a cél érdekében egymást és a múzeum munkatársait „vallatják”… Győzzön a jobbik!

Az incentive programok megrendelése egyéni árajánlat és előzetes egyeztetés alapján történik.

Bővebb információ további programjainkról, az aktuális belépőjegy árainkról és kedvezményeinkről honlapunkon, illetve facebook oldalunkon olvasható.

A programok kapcsolattartója Szilágyi Adrienn, múzeumpedagógus.
Elérhetőség: sza[kukac]sziklakorhaz[pont]eu és 06-1-225-7668, illetve 06-70-7-010101.
Sziklakórház Múzeum – 1012 Budapest, Lovas út 4/c.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek