OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. március 21.
» Hozzászólások (0)

„Emberek az embertelenségben”

Múzeumpedagógia foglalkozások a Sziklakórház Múzeumban

A Sziklakórház Múzeum aktivitásra építő múzeumpedagógia programjai osztálykirándulás, városnézés, történelem vagy osztályfőnöki óra keretében történelmünk máig rejtett, de annál izgalmasabb szeletét mutatja be! A foglalkozások kalandos időutazást ígérnek a Várhegy múltjába, a háborús orvoslás és a polgári védelem jórészt a hétköznapi életben ismeretlen világába. A Sziklakórház azon kevés múzeumoknak az egyike, amely valós helyszínen mutatja be kulturális örökségünket. Az objektum létezését néhány éve még tagadták – rejtjelszáma LOSK 0101/1 volt – a titkosítását csak 2002-ben oldották fel. A földalatti, betegekkel zsúfolt kórtermei, szűk folyosói megdöbbentő hitelességgel keltik életre a II. világháború, az 1956-os forradalom és a hidegháború korszakát élethű viaszfigurák segítségével. A hely tehát szellemével és nem vitrinekkel, tablókkal oktat. A működőképes gépészettel és korabeli berendezési tárgyakkal felszerelt létesítményben valódi izgalmakat élhetnek át a tanulók, miközben a háborús állapotokat és a hidegháború eszközeit eredeti környezetükben fedezik fel. A Sziklakórház egy olyan hely, ahol a háború igazi borzalma jelenik meg, de történelem szörnyűségei mellett az embertelen körülmények között embernek maradó igazi hétköznapi hősöket közvetíti. A tapasztalatok szerint minden korosztályt ér olyan benyomás, amely miatt érdemes megnéznie a kiállítást.

Foglalkozástípusok

Tárlatvezetés múzeumi órával: Az óra alapvetően ismeretorientált és frontális munkaformára épül. A múzeumi óra a Sziklakórház múzeumpedagógiai helyiségében zajlik az adott témakörhöz kapcsolódó archív hangfelvételek, filmek, dokumentumok segítségével. Időtartam: 50 perc. Max. 40 fő. A múzeumi óra ingyenes. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Iskolai történelem óra vendégoktatóval: A múzeumpedagógiai programunkon belül vállaljuk a múzeumi látogatásra felkészítő, ráhangoló tanórák megtartását a megjelölt témakörökön belül. Ár: 5000 Ft. A választható témakörök lentebb.

Tematikus tárlatvezetés: A tematikus tárlatvezetés a kiállítás területén zajlik. A kórház történetének, és működésének megismerése a választott témakör mentén történik visszaemlékezések, személyes történek és kézbe vehető tárgyak segítségével. Időtartam: 1,5 óra. Max: 40 fő. A tematikus tárlatvezetés INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.) A választható témakörök lentebb.

Választható témakörök foglakozás típusokon belül

Vészkorszak Budapest utcáin és a kórházban – megmentők és áldozatok:  A nyilas hatalom átvétel rémtettei mellett fontos megismerni az életmentőket, a kórház orvosait, nővéreit vagy a Sziklakórházban is működő Friedrich Born személyét.

Így született a szabadság…: 1956-os magyar forradalom és szabadságharc magyar történelem egyik fontos mérföldköve. A Sziklakórház pedig újra megnyitotta kapuit.

A hidegháború története: A nagyhatalmak által gerjesztett nukleáris fenyegetettség eredményeként többek között óvóhelyeket, bunkereket építettek. Ennek jegyében a Sziklakórházat is atombiztos, titkos létesítményként működtették a továbbiakban.  

Az atomtámadástól a túlélésig – polgári védelmi alapismeretek: Megismerhetőek a polgári védelem, katasztrófavédelem feladatai, a lakosság védekezésének, figyelmeztetésének, tájékoztatásának a menete, illetve lehetőség nyílik az egyes polgári védelmi eszközök, műszerek, felszerelések kipróbálására.

Elsősegélynyújtás az alapoktól a gyakorlati ismeretekig: A Sziklakórház történetéhez kapcsolódó hadi orvoslással, egészségügyi ellátással kapcsolatos ismeretek mellett a mindennapi életben is használható elméleti és gyakorlati egészségügyi ismeretek, fogások is elsajátíthatóak. 

Egyéb foglalkozások

Budapest ostromának sebhelyei a Várnegyed területén – Várséta: A főváros legpatinásabb és legszebb városrészének Budapest ostroma alatt a legnagyobb pusztítást kellett elszenvednie. A sétálólap segítségével a teljes negyed felfedezhető, melyek első állomása maga a Sziklakórház. Időtartam 1,5 óra. Max. 40 fő. A Várséta INGYENES. (A foglalkozás igénylése esetén nem érvényes a 10%-os csoportkedvezmény.)

Interaktív tárlatvezetés: Sziklakórház bejárása korabeli ruhákban, feladatok, térképek segítségével. Időtartam: 2 óra. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

Szemtanú beszél: A Sziklakórház egykori szemtanújának segítségével elevenedik meg a Sziklakórház története. Időtartam: 60 perc. Ár: 10.000 Ft/csoport. Max. 40 fő (az ár nem tartalmazza a múzeumi belépőjegyet).

„Tapintható tárlat”: A foglalkozást kifejezetten fogyatékos gyerekek számára ajánljuk, ahol a Sziklakórház megismerése kézbe vehető múzeumi tárgyak segítségével valósul meg figyelembe véve a csoport speciális igényeit.

Incentive programok

Történelmi játék: Történelmet mindenki tanul, de most itt a lehetőség át is élni! A 2–3 órás program a II. világháború időszakába repíti vissza a játékosokat. Budapest ostromát eleveníti fel a játék, a résztvevők működés közben láthatják a kórházat. Sőt, részt is vesznek a működtetésben, miközben Karl Pfeffer-Wildenbruch bejelenti a kitörést… Izgalom, drámai fordulatok, élő történelem egy programban!

Atomcsapás program: „Hidegháborús” játék jelmezben, korabeli eszközök használatával. A program tartalmaz gyakorlati oktatást a vegyvédelmi eszközök használatáról és az atomtámadás alatti teendőkről. Ezt követően a játékosok csapatokban túlélési stratégiát dolgoznak ki és „üzembe helyezik” a kórházat, miközben újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek – riasztás leadása, mentesítés elvégzése, sebesültek ellátása, a létesítmény felderítése, rejtélyek megoldása… Mi lett volna ha…?! Izgalmas kaland bármely korosztály részére!

Kémjáték: A rejtélyes földalatti játék során a résztvevők kémeket építenek be egymás csapataiba, hogy felderítsék és megakadályozzák a feladatuk ellátását. Közben ellenszérumot keresnek, túlélőcsomagokat állítanak össze, rejtvényeket oldanak meg, és a cél érdekében egymást és a múzeum munkatársait „vallatják”… Győzzön a jobbik!

Az incentive programok megrendelése egyéni árajánlat és előzetes egyeztetés alapján történik.

Bővebb információ további programjainkról, az aktuális belépőjegy árainkról és kedvezményeinkről honlapunkon, illetve facebook oldalunkon olvasható.

A programok kapcsolattartója Szilágyi Adrienn, múzeumpedagógus.
Elérhetőség: sza[kukac]sziklakorhaz[pont]eu és 06-1-225-7668, illetve 06-70-7-010101.
Sziklakórház Múzeum – 1012 Budapest, Lovas út 4/c.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.06.02.
Belépés csak maszkban: fura időszak kezdődik kedden az iskolákban
Keddtől kinyitnak az iskolák: ügyeletet, illetve szükség esetén felzárkóztató órákat kell tartani. Tanárokkal és szülőkkel beszélve úgy tűnik, nagy tömeg nem lesz a tantermekben. A...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.31.
L. Ritók Nóra: Rengetegen estek pánikba...
Az okostelefon ma egyfajta státuszszimbólum, a jólétet jelző dolog. Mindenki megveszi, szeretné birtokolni, még akkor is, ha csak a legegyszerűbb funkcióit tudja használni. Így a telefonál...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2020.05.31.
Nemzetstratégiai unalom: a magyar érettségi hülyének nézte a diákokat
Természetesen nagy öröm, ha mindenki, vagy legalábbis minél többen le tudják tenni az érettségit. És minden országnak, Magyarországnak is szüksége van értelmiségiekre, de amilyen irányba...
(Forrás: válasz online)
--
2020.05.31.
Azért közoktatás, mert mindenkit megillet
Magyarország március közepén nem a digitális közoktatásra állt át. Egy tanári webkamera meg az osztály valamekkora részét mutató kis képek a pedagógus laptopján ugyanúgy frontális oktat...
(Forrás: mérce)
--
2020.05.31.
Gyarmathy Éva: ez a szörnyszülött se nem távoktatás, se nem digitális
A pedagógusok igen nagy része rugalmasan tudott alkalmazkodni a hirtelen változáshoz, miközben az oktatásirányítás régi, „a tananyagot leadni/számonkérni” elvárásával nem segített....
(Forrás: infostart)
--
2020.05.31.
Már munkába is állnak az iskolaőrök Nem csak prevenciós foglalkozásokat, védelmet is várnak a hatóságtól az intézmények
Több, mint kétezer rendőr működik közre az iskolák életében a mostani tanévben, akik főleg baleset- és bűnmegelőzési tanácsokkal látják el a diákokat, a jövőben ugyanakkor a taná...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.31.
Ki kell vezetni az iskolákból az erőszakos cselekményeket
Az erőszakot az iskolából ki kell vezetni, az ezt célzó törvényjavaslatok egy része már az Országgyűlés előtt van – mondta Horváth László miniszterelnöki megbízott az M1 aktuális...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.31.
Nem tudnak eljutni az egyetemre az orvostanhallgatók, mégsem engedik nekik az online vizsgázást
Az internetes petícióban a külföldi diákok arra kérték az egyetem vezetőségét: amíg nem tudnak visszajönni Budapestre, tegyék lehetővé, hogy a vizsgaidőszak végéig továbbra is interneten...
(Forrás: eduline)
--
2020.05.31.
Horn Gábor: Minden iskolás megtanult valamit a függetlenségről
A hagyományos napokon pedig, ahol eddig nem tették meg, a csoportmunkát kell alapvetéssé tenni. Egyértelmű, hogy a gyerekek egymástól tanulnak a legtöbbet, hiba lenne ezt gőgösen nem belá...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Olga! Ez olyan bonyolult munkajogi kérdés, hogy nem tudunk rá biztonságos választ adni. Javasoljuk, hogy keresse fel az
Oktatási Hivatal jogsegélyszolgálatát , ahonnan biztosan szakszerű választ kap.

Amennyiben tagja a PDSZ-nek, onnan is kaphat segítséget: http://www.pdsz.hu/cikk/36305

--
  Koszta Olga

Kedves OFOE!
A nők 40 éves kedvezményes nyugdíjba vonulásával kapcsolatban adódott problémám:
a Nyugdíjfolyósítótól már évekkel ezelőtt lekértem a pontos adatokat, amit azóta kötelezően kiegészítettek. Ennek alapján idén 2020.október 28-án meg lesz a kellő negyven évem, amivel jogosult leszek a kedvezményes nyugdíjra.Jár számomra 5 hónap felmentési idő és úgy beszéltük meg a munkaadómmal, hogy közös megegyezéssel kérem munkaviszonyom megszüntetését október 31-től.
Ennek alapján a felmentési idő június 1-től lép életbe.
Viszont mivel a szakoktatásban dolgozom,július 1-től1-től megszüntetik a közalkalmazotti jogviszony és átsorolnak a Munkatörvénykönyv hatálya alá.
Még nem írtam alá az új munkaszerződést.
Kérdéseim:
- Írjam-e alá az új szerződést?
- vonjam-e vissza a munkaviszonyom megszüntetésére vonatkozó kérelmemet?
- egyáltalán mit tegyek, mi lenne számomra a legkedvezőbb megoldás?
Nyugdíjba is szeretnék menni, viszont ha most felmondanak nekem, akkor nem lesz meg a 40 évem.
Tisztelettel: Koszta Olga

--
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek