OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2005. szeptember 7.
Címkék:
   

Jog-vita, vagy amit akartok

Földes Petra vitaindító írása

„Felderűle a kívánt
Nap, mely a vitát eldöntse,
Hogy a fülemile-pörben
Kinek szolgál a szerencse.
Ámde a birót most cserben
Hagyja minden tudománya,
És ámbátor
Két prokátor
Minden könyvét összehányja,
S minden írást széjjeltúr is:
Ilyen ügyről,
Madárfüttyről,
Mit sem tud a corpus juris

Arany János: A fülemile

Szöget ütött a fejembe, hogy egyre gyakrabban keresik a honlap tanácsadó rovatát jogi köntösbe bújtatott kérdésekkel. Én pedig egyre gyakrabban kényszerülök arra, hogy felhívjam a figyelmet a jogi probléma mögött megbúvó etikai, ízlésbeli dilemmákra. Gyakran azon kapom magam, hogy szinte nem is reagálok a jogi kérdésre, csak arra, ami mögötte sejthető. Pedig inkább örülni kellene, hogy végre elkezdtük használni a jogot. Valóban használjuk. De nem mindegy, hogy mire, és hogyan. Mert attól tartok, legtöbbször egyáltalán nem arra használjuk, amire való. És nem úgy, ahogyan kellene. A honlap szerkesztősége szeretne beszélni erről. Szeretnénk, ha ti is beszélnétek róla. Az alábbi töredékek felvetéseket, dilemmákat tartalmaznak. Várjuk a reakciótokat, közérdekű gondolataitokat! Mert lassan tizenöt éve van demokratikus jogállamunk. Tíz éve van Közoktatási Törvényünk. Rajtunk is múlik, hogy hogyan élünk az adott keretekkel. Ha pedig helyenként a keretek elfogadhatatlanok: a mi felelősségünk a kritika megfogalmazása.

IllusztrációAggasztó, ahogyan a jogi megközelítés szép lassan átveszi az egyeduralmat, és a konfliktusok kizárólagos megjelenítési formájává válik (pl. joga van-e egy igazgatónak a feleségét kinevezni igazgatóhelyettessé, joga van-e a tanárnak kifogásolni a diák hajviseletét stb.) Ezekre a kérdésekre van jogi válasz. De megnyugszik-e a jogi megoldástól az a tanár, aki fél, hogy az iskolát érintő döntések a vacsoraasztalnál vagy a hálószobában dőlnek el? Megnyugszik-e az a diák, akinek jogszabályi úton sikerül megvédenie raszta hajviseletét, hogy utána nap mint nap szembesüljön tanárai elborzadt tekintetével? A jog megadja a maga válaszát. A jog nem oldja meg a problémát. Rossz eszköznek bizonyul, csakhogy ez sajnos nem a jog hibája...

Optimális esetben a jogi szabályozásnak úgy kellene működnie, mint a fizikai törvényeknek. Hogy ehhez nagyon kellene ismerni a jogot? Nem feltétlenül. Aki jeges úton közlekedik, nemigen gondol a súrlódási együtthatóra. Mégis ritkán szokott fenékre esni. (Kisgyerekek annál gyakrabban). A jogérzék kapcsán úgy tűnik, még kisgyerekek vagyunk. Nincs a jogról elégséges tapasztalásunk. Pedig az egészséges jogérzék sokkal inkább ezt feltételezné, mint a jogszabályok tételes ismeretét. A jogérzék (ki)fejlődésének persze feltétele, hogy egyáltalán érzékeljük a jogszabályi kereteket. Ezért (is) fontos, hogy az iskola jogszerűen működjön.

IllusztrációHogy milyennek tapasztaljuk a jogszabályi kereteket, az persze azon is múlik, hogy mire akarjuk használni a jogot. Aki kizárólag konfliktushelyzetben varázsolja elő a jogszabályokat a cilinderből, könnyen csalódhat. Ha egy konfliktust szigorúan jogi úton oldunk meg, ott valószínűleg győztesek és legyőzöttek, fel nem oldott érdekellentétek, frusztrációk és további időzített bombák lesznek; a konfliktus nem oldódik meg, legfeljebb az általa indukált aktuális probléma (lásd elvált szülők kapcsolattartása gyermekükkel). Ha a jogszabályi kereteket arra használjuk, hogy a lehetőségek határain belül mi magunk töltsük meg tartalommal, a jog nem valami külső hatalmi eszköz, hanem biztonságot adó keret lesz (a példa ezúttal is ugyanaz: elvált szülők kapcsolattartása gyermekükkel, ha közös megegyezéssel válnak). Ugyanaz a jogszabályi keret tehát lehet áldás és átok is. Ha úgy van jelen a mindennapjainkban, mint a fizika törvényei, több esélyünk van, hogy az áldásos oldalát tapasztaljuk. Ha fenyegető hatalomként tartjuk számon, félő, hogy egy esetleges konfliktus győzteseként se fogunk igazán jól járni...

Ha pedig az egészséges jogérzék szerinti létezés egyszer a mindennapjaink részévé válik, nem lesz szükség arra a jogi expanzióra, amit a közoktatásban manapság tapasztalunk. A Közoktatási Törvény legújabb módosítása hosszasan definiálja a hátrányos megkülönböztetés fogalmát, külön szól a közvetlen és közvetett hátrányos megkülönböztetésről, megmagyarázza, hogy mit nevez zaklatásnak, sőt arról is rendelkezik, hogy mi az, ami nem minősül hátrányos megkülönböztetésnek. Biztos, ami biztos. Azért én szomorú vagyok, hogy itt tartunk. Jobban szeretnék olyan országban élni, ahol a hátrányos megkülönböztetés fogalma nem szorul normatív definícióra. Naivitás? Idealizmus?

IllusztrációNem beszélve arról, hogy néhol a törvényhozói szándék sem világos. Hogy kinek a jogait védi, kinek a felelősségéről szól, és milyen céllal született a törvény mellékletébe bekerült, „Adatkezelés a közoktatási intézményekben” cím alatt megtalálható titoktartási rendelet, nem tudom megfejteni. Minthogy többszöri nekifutásra csak a zavar fokozódott bennem, a megfejtésre ezúttal nem teszek kísérletet. Gondolatébresztőül álljon itt néhány törvényi idézet (az értelmezéshez javaslom a kiemelések összevetését):

„A pedagógus alapvető feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, tanítása. Ezzel összefüggésben kötelessége különösen, hogy a szülőket és a tanulókat az őket érintő kérdésekről rendszeresen tájékoztassa, a szülőt figyelmeztesse, ha gyermeke jogainak megóvása vagy fejlődésének elősegítése érdekében intézkedést tart szükségesnek.”
Közoktatási Törvény, 19.§(7)f

„A szülő joga különösen, hogy gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről, tanulmányi előmeneteléről rendszeresen részletes és érdemi tájékoztatást, neveléséhez tanácsokat, segítséget kapjon.”
Közoktatási Törvény, 14.§(1)b

„A szülő kötelessége különösen, hogy figyelemmel kísérje gyermeke fejlődését, tanulmányi előmenetelét, gondoskodjék arról, hogy gyermeke teljesítse kötelességeit, és megadjon ehhez minden tőle elvárható segítséget.”
Közoktatási Törvény, 14.§(2)c

„A gyermeknek joga van ahhoz, hogy a fejlődésére ártalmas környezeti és társadalmi hatások, valamint az egészségére káros szerek ellen védelemben részesüljön.”
Gyermekvédelmi Törvény, 6.§(4)

„A gyermek szülője köteles gyermekének jogai gyakorlásához iránymutatást, tanácsot és segítséget adni, gyermeke jogainak érvényesítése érdekében a szükséges intézkedéseket megtenni.”
Gyermekvédelmi Törvény, 12.§(4)c,d

„A pedagógust és a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat titoktartási kötelezettség terheli a gyermekkel, tanulóval és családjával kapcsolatos minden olyan tényt, adatot, információt illetően, amelyről a hivatásának ellátása során szerzett tudomást. (...) A titoktartási kötelezettség nem vonatkozik arra az esetre, ha alóla a szülővel való közlés tekintetében a tanuló, másokkal történő közlés tekintetében a tanuló és a szülő közösen, mindkét esetben írásban felmentést adott. A tanuló írásbeli hozzájárulásának hiányában sem minősül a titoktartási kötelezettség megszegésének a cselekvőképtelen kiskorú szülőjének tájékoztatása, ha az a konkrét tény, adat, információ átadása nélkül, és azt követően történik, hogy a pedagógus, illetve a nevelő és oktató munkát segítő alkalmazott meggyőződött arról, hogy a tanulót ezzel nem hozza hátrányos helyzetbe. (...) A titoktartási kötelezettség nem terjed ki azokra az adatokra, amelyek e törvény alapján kezelhetők és továbbíthatók.”
Közoktatási Törvény, 2. sz. melléklet, Adatkezelés a közoktatási intézményekben 1.

Értelmezésképpen egyetlen apró megjegyzés: Az idézetben szereplő utolsó mondat – mint titoktartás alóli kivétel – a gyermek tanulmányi előmenetelével kapcsolatos adatokra vonatkozik, tehát a szöveg végeredményben az ettől eltérő tényekről, adatokról, információkról szól (ismeretségi kör, szokások, konkrét magánéleti tények stb.). A szöveg azt jelenti, hogy ilyen tényekről a 14. életévét betöltött, tehát korlátozottan cselekvőképes tanuló szüleit csakis a gyermek írásos engedélyével szabad tájékoztatni. No comment.

Lehet, hogy a fent idézett rendelkezések ellentmondásban állnak egymással. Lehet, hogy csak a józan ésszel. S lehet, hogy ez a kettő összefügg. Mert hiába tűnik a szaporodó paragrafusok közepette biztonságosabbnak a világ, az eredménynek egyre kevesebb köze van a valósághoz. Lassan az az érzésem, a közoktatási törvény a madárfüttyről is rendelkezni fog. Nagy kár, hogy ettől senkinek a dolga nem lesz könnyebb.

Földes Petra

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.05.18.
Ebbe az iskolába járatja gyerekeit a budai elit: 10-szeres a túljelentkezés, tandíj nincs
"Ha ma elmegyek egy 15 éves érettségi találkozóra, ott az egykori tanítványaim jó része olyan szakmában dolgozik vagy olyan foglalkozást végez, amiről fogalmam sincs, hogy mit jelent, egyszer...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.05.18.
Forradalmasítják a vak tanulók matematika oktatását
Ma már minden technológiai feltétel adott, hogy a közoktatásban a látássérült diákok ugyanolyan szinten tanulhassák a matematikát, mint a látó társaik. A szükséges matematikai leíró...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.18.
Ne szenvedjenek, mosolyogjanak, ha lecigányozzák őket
A több ezer, családjából kiemelt gyerek jó része roma, és a szakértők egy része szerint jó lenne, ha a többségük roma nevelőszülőhöz kerülhetne. Ők általában könnyebben megtalá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.17.
Robotdiák helyettesít egy beteg gyereket a tanórákon Bécsben
Egy különleges diák, egy 30 centis robot is jár az osztrák főváros egyik általános iskolájába, a Volksschule Neilreichgasséba. Az AV1 névre hallgató robot az egyik tanulót, Dominikot helyettes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.17.
Csak a politika szintjére ne süllyedjen le a vita – történelemtanítás másképp
Miért nem lehet hagyományos módon tanítani a történelmet? Mit kezdjen egy tanár a 20. századdal, amikor a politika is állandóan újra próbálja írni azt? Az ismeretekre vagy a diákok készs...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.17.
Az ombudsman szerint alapjogokba ütközik a kötelező nyelvvizsga bevezetése
Az intézkedés veszélyeire korábban többek között Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa is felhívta a figyelmet, szerinte a felvételi rendszer bemeneti feltételeinek módosítása tö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.14.
Ahelyett, hogy megvédenék, büntetik a prostitúcióra kényszerített gyerekeket
Április végén egy gyermekprostitúciós ügyben a bíró szigorúbb ítéletét azzal indokolta, hogy az elkövetés helyszínén az utóbbi években megsokasodtak az ilyen bűncselekmények. A helysz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.14.
Rettegtek a gyerekek a súlyos lelki traumákat okozó óvónőtől, de semmi nem történt, amíg egy szülő feljelentést nem tett
Az olyan panaszokat, ahol nincs látható nyom, külső sérülés, sajnos nagyon nehéz bizonyítani – nyilatkozta a Népszavának Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő. Tapasztalatai szerint az é...
(Forrás: népszava)
--
2019.05.14.
Friss kutatás: a munkahely nem helyettesíti az egyetemi tanulást
Egy kutatás szerint jelentős a lemorzsolódás az egyetemi alapképzéseken: a hallgatók 40 százaléka megszakítja tanulmányait – az okok egyelőre nem tisztázottak, de annyi biztos, hogy sok...
(Forrás: eduline)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek