OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. május 19.
» Hozzászólások (6)

31. esélyegyenlőségi napló

Nem nagyon értem... most akkor mi lesz?

Próbálom értelmezni mindig a közneveléssel kapcsolatos híreket. Minden szempontból, tartalmi, módszertani, szemléletbeli oldalról, az iskolatípusok, a gyerekek, a szülők és a pedagógusok szemszögéből is.

És egyre kevésbé értem. Sokat időztem pl. ezzel az iskolaőrrel kapcsolatban gondolkodva is. Aki ugye majd segít azokban az iskolákban, ahol sok a renitens, aki nem tartja a szabályokat...segít, ha kell, testi kényszer alkalmazásával is.

Hogy mi a bajom vele? Kicsit messzebbről kell kezdenem. Jó régen volt, mikor a Soros Alapítvány kereste és támogatta azoknak az oktatási módszereknek a kifejlesztését, amelyek sikeresek voltak a halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma gyerekek oktatásában. Sok kiváló modell kezdte meg működését, majd vérzett ki, mert az éppen regnáló kormány mindig figyelmen kívül hagyta ezeket, sosem kívánta beépíteni, zömük a civilek, magániskolák berkeiben maradt.

Amikor az uniós pénzek pályázati úton történő elérhetősége megindult, nagy lendületet vett a jó gyakorlatok szakmai beépítése a tanárképzésbe és a tanártovábbképzésbe. Alternatív pedagógiával foglalkozó és más szakértők sora dolgozott ki tananyagokat, segédanyagok születtek, feladatbankok, előadások, képzők képzése, tantestületi tanfolyamok a projekt, a kooperatív tanulásszervezés, a multikulturalitás, a differenciálás és még sok más terület népszerűsítésére. Mindarra, ami sikeressé tehette azokat a pedagógusokat is, akik sok HHH tanulót tanítottak. Megmutatta nekik, hogy léteznek módszerek, amelyek működnek. Persze több velük a munka, de megtérül az energia befektetése.

De ezeknek nem volt elég idejük beépülni. Még kellett volna mentorálni, támogatni, fejleszteni, segíteni azokat, akik persze plusz pénz nélkül, de próbálták.

Az utolsó elem még, ami változást hozhatott volna, az egymástól tanulás volt, ahol un. referenciaintézmények előkészületeként akkreditált jó gyakorlatokat lehetett egymástól átvenni, kipróbálni, és még pénz is volt az utazásra, segédanyagokra. Akkor azt hittem, ebből még lehet valami. De nem lett. Hatalmas csúszásokkal a leendő referenciaintézmények oktatócégek követhetetlen kínálatába kerültek, ahol tanfolyamok során vehetnek részt, függetlenül attól, milyen szinten van tudásuk arról, amivel jó gyakorlat kidolgozására és átadására képesek. Most, jó két év távlatából még mindig a képzéseknél tartunk, de már rég nem látom a végét, miért, kinek, hol vannak a jó gyakorlatok, ki veszi majd át, kinek fontos. Ezek nem illeszkednek az új törvényhez, az új NAT-hoz. Aki nagyon kutat az interneten, az még fellelhet módszertani filmeket, letölthető könyveket, feladatokat, de hogy mihez tud kezdeni vele, talál e illeszkedési pontokat, azt nehéz megállapítani.

Azok a pedagógusok, akik sikeresek, eredményesek ezekkel a gyerekekkel, ők, az ő dolgaik, módszereik úgy tűnik, nem fontosak többé.

A központi döntések az eszköztelen pedagógusokat támogatják. Azokat, akik évek óta nem változnak, nem változtatnak, akik semmiféle erőfeszítést nem tesznek azért, hogy jobban tanítsanak, neveljenek. Akiknek meg kell mindig mondani, mindent. Akik rutinból, frontálisan, a megszokott, mindent elárasztó típusú tankönyv-munkafüzet vezetésében teszik a dolgukat, akik sosem töprengenek azon, miért nem sikerült az óra. Akik szentül hiszik, ők mindig mindent megtesznek, a hiba sosem bennük, mindig a fogadó félben van. Akiknek teljesen mindegy lesz, mennyi időt töltenek majd az iskolában.

Nos, most nekik ott lesz majd a segítő: az iskolaőr. Aki majd rendet tart. Helyette is.

És ha kell, testi kényszerrel.

Hova lesz az az iskola, ahol a gyerek a lényeg? Hova lesz a játékos, örömteli tanulás? Hova lesznek a munkájukat boldogan végző pedagógusok?

Mi történik velünk?

Vagy tényleg, mi vagyunk kevesebben, akiknek vannak eszközeik? Akik nem akarnak iskolaőrt, de szeretnénk nagyobb szabadságot? Akiknek fontosak azok is, akik esélytelenül indulnak?

Tényleg kérdezem: most akkor mi lesz?

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2012. június 3.
Húha, elértük a 100. lájkot!
És épp mára, a pedagógustüntetés napjára! Ennek üzenete van! (remélem...)
zöldbéka | 2012. május 20. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Sajnos Nórival értek egyet, annál is inkább, mert iskolaőrök eddig is voltak, csak portásbácsinak, ritkábban testnevelőnek, technika tanárnak stb. mondták őket. És valóban ott, ahol a "gyerekanyag" problémás vagy az iskola eszköztelenebb, "gyengébb". Azért nem hiszem, hogy Hajnin rózsaszín szemüveg lenne, csak szeretné, ha a világ olyan lenne, ezt meg megértem...
L. Ritók Nóra | 2012. május 20.
Remélem, neked lesz igazad. Csak az itteni, és még néhány megyéből származó tapasztalataim mondatják velem. Nyilván azokból az iskolákból,ahol sok a HHH.De tudom, nem minden iskola ilyen. De ott kevesebb is a baj....
terepmunkás | 2012. május 19.
Nóri ezt nagyon sötéten látod. Ennél sokkal okosabbak az iskolák. (Vagy az én szemüvegem rózsaszín.)
L. Ritók Nóra | 2012. május 19.
Nem, kötelező nem lesz...de sejtésem szerint élni fog vele minden iskola, ahol a HHH gyerekek aránya magas...és nem túl sikeresek. Ebből meg ugye van elég...
terepmunkás | 2012. május 19.
Talán nem lesz kötelező...azért annyi józan észt - ha az oktatásirányítás részéről nem is - de az iskolák részéről tételezzünk, hogy nem jelentkeznek majd az iskolaőri státuszért.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek