OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 1.
» Hozzászólások (0)

Kiabáld azt, hogy „mazsola”!

Konfliktuskezelés egy 7. osztályban

Az osztályközösség

Budapesten, Angyalföld egyik általános iskolájában tanítok 24 éve matematikát és fizikát, rendszeresen vagyok osztályfőnök is. Jelenleg egy 7. osztálynak vagyok főnöke.

Osztálylétszámunk 28 fő, ebből 12 lány. Az osztályban 17 olyan tanuló van, akik az 5. osztályt együtt kezdték. Már harmadikos koruktól figyelemmel kísérem őket, sokat hospitáltam alsós korukban náluk.

Minden tanév végén elmennek tanulók, és szeptember-október folyamán újak jönnek. Véleményem szerint ez a nagy mozgás nem feltétlenül tesz jót a közösségnek, nincs nyugalmi időszak, amelyet a serdülőkori bizonytalanság és a pozícióharc is nehezít. A tavalyi tanév végén 3 tanuló (3 fiú) távozott és 2 lány érkezett, az idei tanév elején pedig 4 fiú jött.

A konfliktus főbb szereplői

1. szereplő: Mola

Második tanévét tölti iskolánkban egy ázsiai-dél-európai nemzetiségű, nagyon szép lány, Mola. (A nevek nem valódiak.) Eleinte több lánnyal barátkozott, az elmúlt másfél év alatt 3 „nagy” barátnője volt, de mindegyikkel csak kizárólagos kapcsolatot tudott fenntartani. Kapcsolatait sokszor jellemzi a manipuláció. Szépsége elszigeteltté is teszi, és a fiúk rajongásával - amely sokszor erőszakos -, nem tud mit kezdeni. Többször előfordult, hogy sírva keresett meg, már megint ki piszkálta, és mondott neki csúnyákat a folyosói szünetekben. A tavalyi évben más osztályba járó, két évvel idősebb lányok találták meg céltáblának. Természete csendes, igyekvő, tanulmányi eredménye jó, magyarul jól tud. Igyekszik a közösségbe beilleszkedni, már az osztály néhány fiútagjával is baráti kapcsolatot tudott kialakítani. Jelenlegi barátnője Andi.

2. szereplő: Andi

Elsős kora óta jár ebbe az osztályba. Csendes, jól tanul, igyekvő. Kissé peremhelyzetben van, véleményét nem mindig meri megmondani. Édesanyja egyedül neveli a három gyereket (Andi a középső), mert édesapjuk Andi 4 éves korában, betegségben meghalt. Ez az élmény azóta is feldolgozatlan lehet, mert ha valamilyen konfliktusba került, szinte azonnal elkezdett sírni, elfordult, és nem lehetett vele kommunikálni. Ezzel is megakadályozta a konfliktus kezelését.

Konfliktushelyzetre „hisztérikusan” reagál. Ez kissé változott mára, mert a többieket arra kértem, hogy ilyen helyzetben várjuk ki, amíg újra tud beszélni, és néhány perc elteltével már képes és akar is kommunikálni. Legjobb barátnője Mola.

3. szereplő: Rila

Ő is elsős kora óta jár az osztályba. Nincs kizárólagos barátnője, de általában a közösségben meghatározó szerepe van. Hallgatnak a szavára, józan ítélőképesség, nyugalom jellemzi, sok munkát végez az osztálynak (szereplések előkészítése, iskolarádió, farsang, faliújság). Tanulmányi munkája jó, nagyon komolyan sportol: vízilabdázik. Legjobb barátnője is sporttársa: Vanda. Komoly „párkapcsolati” múlttal is rendelkezik, már egy éve ugyanazzal a fiúval jár (nem az iskolából), személyisége korosztályához képest érett.

A láthatatlan Vanda

Bár Vanda nem jár a mi iskolánkba, mégis szerepet kapott ebben a konfliktusban. Andi óvodai és kisgyerekkori legjobb barátnője Vanda volt, aki most Rila legjobb barátnője és edzéstársa.

A konfliktus kirobbanása

November közepén Mola sírva keresett meg, hogy néhány lány – köztük Rila is – a háta mögött kibeszélik, csúnya hazugságokat terjesztenek róla, és úgy néznek rá, mintha meg akarnák ölni. Andi is elkísérte, és ekkor került szóba Vanda. Ekkor Andi elmesélte, milyen kapcsolatban van Vandával. Másnap Rilát kértem, mondja el, hogy mi a véleménye erről a konfliktusról. Rila Andi édesanyját hibáztatta, hogy miért szól bele az ő dolgukba, szerette volna maga intézni és megbeszélni. Azonban szólt egy nyolcadikos barátjának, aki megfenyegette Molát és Andit, így ők aznap félve mentek haza. A többi lány (kilenc fő) közül három pártatlan maradt, hat lány azonban Rila pátját fogta. A helyzet egyre inkább elmérgesedett, már nem tudtam, ki kire mit mondott. Csak azt láttam tisztán, hogy Mola és Andi alkotnak egy oldalt, hatan pedig Rila oldalán állnak. Aggódó anyákkal kellett telefonon beszélnem, hogy a konfliktust megpróbáljuk tisztázni. A helyzetet nehezítette, hogy Andi édesanyja nem megérteni igyekezett a helyzetet, hanem tovább szítani a gyerekek közti feszültséget, illetve az, hogy Vandát nem ismertem, bár édesanyja telefonon felvette velem a kapcsolatot.

Konfliktus-megoldás 1.

Ezek után elhatároztam, hogy egy tisztázó, ventilláló beszélgetést kezdeményezek a lányok között. Azt is láttam, hogy bár vannak kívülállók, fontos mind a tizenkét lány részvétele, hiszen az osztályközösség egészségesebbé tételében ez nagy szerepet játszhat.

Az osztályterem egy világos sarkát átrendeztük úgy, hogy körbe ülhessünk (más olyan helyiség, amely alkalmas lett volna egy ilyen zárt beszélgetésre, és elférünk tizenhárman, nincs az épületben). A beszélgetést 45-50 percre terveztem, de mindenképpen úgy időzítve, hogy ne legyen már több órájuk. Az osztályban lévő fiúkat természetesen nagyon érdekelte ez a beszélgetés, ezért az ülés elején megkérdeztem, hogy kulcsra zárhatom-e az ajtót. Erre a lányok engedélyt adtak, így téve zártkörűvé az ülést.

Először Andi, Mola, és Rila mondta el, hogy mi történt, és mi bántja őket.

Ezután a többi lány is elmondhatta, hogy ők mit láttak, tapasztaltak, és elmondták sérelmeiket.

A következő gyakorlatban a három kívülállót megkértem, hogy legyenek megfigyelők, és nézzék az arcokat, a kifejezéseket, hogy később el tudják mondani, amit láttak. Ők a körön kívül ültek le. A kilenc érintett a körben ült, én voltam a tizedik. A feladat az volt, hogy a párok, akik kedvelték egymást, szembe kerültek, és csak a nézéssel a barátságukról kellett biztosítaniuk egymást (20 mp-ig). Ezt kellett megismételni úgy, hogy gyűlölettel kellett a másikra nézni. Ugyanezt elismételtük úgy, hogy a szembenálló (konfliktusban lévő) felek játszották el mindkét szerepet. Ez kb. 20 percet vett igénybe, majd a megbeszélő körben mindenki elmondhatta érzéseit, amikor adott illetve kapott valamilyen érzést. A kívülállók is elmondták, mit láttak. A gyakorlattal az volt a célom, hogy a gyerekek váltakozva éljenek át rájuk irányuló érzelmi üzeneteket, anélkül, hogy kifelé erre reagálniuk kelljen. Az így szerzett tapasztalat segíthet nekik abban, hogy először a belső válasz-történéseikre figyeljenek, és csak azután reagáljanak kifelé.

A gyakorlat után megbeszéltük, hogy ez a lányok ügye, és nem szeretnénk, ha más is beleszólna (szülők, osztálytársak, barátok), és titoktartást fogadtunk.

Konfliktus-megoldás 2.

Úgy gondoltam, hogy már másnap folytatnunk kell a beszélgetést, hiszen éppen csak felszínre hoztunk érzelmeket. Ezért szintén az utolsó órában találkoztunk, és arra kértem a lányokat, vegyenek kabátot, de nem árultam el, hová megyünk. Ezután lementünk az iskolaudvar legtávolabbi sarkába, és két sorba álltunk, egymással szemben. Az összes dühünket beleadva kellett a másik emberre kiabálnunk azt, hogy „mazsola”. Ezután az egyik sor odábbcsúszott, majd kezdődött a kiabálás. Ezt annyiszor ismételtük, ameddig a kiindulási sorhoz értünk.

A gyakorlat után visszamentünk a terembe, és a már szokásos módon körbeültünk. Megkérdeztem tőlük, szerintük mi volt az értelme ennek a gyakorlatnak. A levegőzésen kívül ilyen válaszok is születtek: hogy kiadjuk magunkból a feszültséget, hogy rákiabálhassunk az ellenségünkre és a barátunkra is. A lányok jól meg tudták fogalmazni a célt, és az, hogy egy semleges szót kellett kiabálni, nem szította fel az intenzív érzéseket.

Ezután arra kértem az összes lányt, mondja el, milyen ötlete van a békésebb egymás mellett éléshez. Ez alkalommal Andi és Rila szóba hozták a láthatatlan Vandát is, illetve azt, hogy Andi édesanyja és nővére is telefonon hívja naponta többször őt, számon kérve rajta a konfliktust. Itt kérdeztem meg a lányokat arról: ők felelősek-e a szüleik cselekedeteiért? Andi egyértelműen igennel válaszolt, a többiek bizonytalanok voltak, Rila pedig úgy gondolta, hogy érdemes sok mindent megbeszélni a szülőkkel, de a döntés mindenkinek a saját felelőssége. Spontán módon az édesapjáról is beszélt, akivel legalább 6 éve nem találkozott. Édesapja börtönben is volt már, Rilával egyáltalán nem foglalkozik, anyagilag nem támogatja őket.

Megállapítottam, hogy mindenki családjában található olyan esemény, amely erősen befolyásolhatja egy gyerek érzelmeit.

Megoldási javaslat:

Szóbeli szerződést kötöttünk a következő három pontban:
1. Ha nem akar valaki a másikkal szóba állni, kerülje el, ne provokálja.
2. Ha mégis problémája van valakivel, menjen oda, és a szemébe mondja azt el, ne a háta mögött.
3. Mindezekre törekedni kell, és nem azt várni, hogy az osztályfőnök oldja meg a már kialakult konfliktust.

Az utolsó gyakorlatra egy olyan játékot választottam, amely vidám, lehetett nevetni, de nem kellett beszélni. Fontos volt, hogy a mellettünk ülők lábát kellet megérinteni. Ez a játék kicsit feloldotta az addig felhalmozódott feszültséget.

Utánkövetés:

Ezen események után egy héttel Mola és egy osztálytársa Cili újra összevesztek, Mola újra sírt, és véleménye szerint Cili nagyon csúnyán nézett rá, és a többiekkel sugdosott róla, nem tartotta be a szerződést. Behívtam a két lányt egy üres terembe, és azt mondtam nekik, hogy kapnak 10 percet. Ezt az időt a terem két külön sarkában is eltölthetik, de meg is beszélhetik a konfliktusukat. Egy kicsit félve a kudarctól otthagytam őket, de úgy gondoltam, most már nekik egyedül is törekedniük kell a megoldásra.

Tíz perc múlva egymással szemben ülve találtam őket, éppen egy mondat közepén.

Természetesen nem váltak barátokká, de már képesek voltak emberi hangot megütni egymással.

A közben eltelt öt hónapban azt láttam, hogy Mola és Andi több kapcsolatot is ki tudott alakítani osztálytársaival. A februári farsangi bulin pedig kifejezetten felszabadultnak láttam az összes lányt.

Reflexiók, összegzés

A konfliktus kirobbanásakor azonnal azt gondoltam, ki kell beszélnünk és tisztáznunk a helyzetet. Sajnos Andi édesanyja sokat rontott a lehetőségeinken, és összezavarta az addig tisztázott szálakat. Vanda édesanyja viszont érteni akarta, és természetesen segíteni saját lányának a konfliktus feloldásában. Vele egy hosszabb telefonbeszélgetést folytattam ismeretlenül, elmondta lánya érzéseit, és hogy hogyan változott meg ennek kapcsán pozitívan közöttük az anya-lánya kapcsolat.

Nagyon intenzíven éltem át én is ezt a folyamatot, és sokat tanultam belőle. A lányok elsősorban tőlem várták a megoldást, én pedig igyekeztem olyan helyzeteket-gyakorlatokat létrehozni, amelyben kimondhatják érzéseiket, de a megoldásra nekik kellett javaslatokat tenniük. Amit nehezen értettek meg: saját felelősségük abban, hogy képesek legyenek együttműködni másokkal, és betartani s maguk alkotta szabályokat.

Kádár Rita

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.26.
Árva gyerekeket tanító kenyai tanár a világ legjobb pedagógusa
Peter Tabichi természettudományokat oktat középiskolásoknak egy félsivatagos vidéken fekvő falu állami iskolájában, amelynek mindössze egy számítógépe van, és ahol az internet is nehezen...
(Forrás: Nők Lapja Café)
--
2019.03.24.
Szociális farmon adnak munkát az autista fiataloknak
Miskolcon sikeresen működik egy szociális farm, ahol fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket vonnak be a gazdálkodásba, a megtermelt árut pedig értékesíteni is tudják. Az egyedi...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.03.24.
Tessenek forradalmat csinálni!
Magas a lemorzsolódás a középiskolában, az érettségizettek országos aránya alacsony. A szocioökonómiai háttérrel nem tud megbirkózni az oktatás. A PISA-eredmények sokkolóak, nem siker...
(Forrás: Tízperc Iskolablog)
--
2019.03.24.
Több szintet lezártak a pécsi iskolában, ahol Áder felavatott pár vízautomatát
„Már reggel 7-től az iskola körül több rendőr autó állt, le voltak zárva az utak a suli körül. Az iskola folyosói is tele voltak biztonsági emberekkel. Nem lehetett a folyosókon »csak...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.03.24.
A Taigetosz törvény rossz – és akkor mi van?
Magyarán, bár az Alkotmánybíróság különböző okokra hivatkozva az LMP beadványát ugyan elutasította, de maga is beismerte, hogy az állam felelőtlenül (sőt mi több, alkotmányellenesen...
(Forrás: mérce)
--
2019.03.24.
Menet a tudományért: piros lapot adtak Palkovicsnak
Sem egységről, sem függetlenségről nincs szó az MTA tervezett átalakítása ügyében – hangsúlyozta Orosz Ferenc az ITM épülete előtt. Az akadémikus elmondta, nem fogadják el a miniszt...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.03.24.
Állásfoglalás a szakképzés tervezett átalakításáról
A szak- és felnőttképzés átalakításának Szakképzés 4.0 elnevezésű stratégiája ezúttal a korábbiaknál szélesebb kör, a Szakképzési Innovációs Tanács bevonásával készült. A strat...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.03.22.
Tárgyalni fog a kártalanításról a kormány a tankönyvesekkel
Kártérítést kell fizetnie a kormánynak azoknak a tankönyvterjesztő cégeknek, amelyeket az uniós bíróság ítélete szerint megkárosított. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden joger...
(Forrás: Infostart)
--
2019.03.22.
Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók
Április 1-jén lesz nyilvános a 2019-20-as hivatalos tankönyvjegyzék, amit az Oktatási Hivatal ad ki, az állami tankönyvterjesztő Kello elektronikus felületén lehet belőlük rendelni. Az id...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek