OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 5.
» Hozzászólások (1)

„Mentés másként”, avagy mi kerüljön a jövő digitális iskolatáskájába? 2.

Bejelentkezés

A kulturális korszakváltásokat nehezen kezelik a benne élők. A napjainkban lezajló eseményekhez az elmúlt kétezer évben talán csak a kereszténység kialakulása és a könyvnyomtatás elterjedése fogható. A kereszténység a maga monoteizmusával komoly problémát jelentett a politeista hagyományokon és a princeps istenítésén nyugvó római kultúrában. Az új eszme azonban – a mindenféle tiltó rendeletek és keresztényüldözések ellenére is – megállíthatatlanul terjedt, mégis 313 évet kellett várni arra, hogy a vezetők felismerjék, a paradigmaváltás már megtörtént, épp csak nem volt hitelesítve. Kányádi Sándor gondolatára alapozva – „Az internet jelentősége a kereszténység felvételéhez mérhető.”1 – mertem előhozakodni ezzel az érzékeny párhuzammal, bízva abban, hogy nekünk, oktatásban résztvevőknek, nem kell 313 évet várnunk arra, hogy a vezetők felismerjék: a kulturális paradigmaváltás nem most zajlik, már megtörtént.

Éppen ezért nem szabad Pató Pál módjára kezelni a helyzetet, hiszen ez csak növelné az egyébként sem csekély lemaradásunkat. Igaz, hogy az Információs kor folyamatosan, szinte napról-napra változik, újabbnál-újabb technikai eszközök kerülnek piacra, és ember (tanár) legyen a talpán, aki követni tudja ezt a pergő változást, de az alap már állandósult, és ezt nem lehet megkerülni. Ez a digitalizáció.

A köztévé egyik műsorában a fogyasztói társadalomról és az internet által átformált, digitális világról folyt az eszmecsere. A beszélgetőpartnerek végül az oktatást jelölték meg az új világra való felkészítés alfájának. Ez persze nem újdonság, több évszázad bölcselői, tudósai és politikusai vélekedtek és vélekednek ma is úgy az oktatásról és a nevelésről, mint az élet – a társadalmi normáknak megfelelő élet – kulcsáról. Napjainkban mégis az a legnagyobb, ám úgy tűnik, mégsem eléggé „hangos” kifogás a magyar oktatási rendszer ellen, hogy nem az életre készíti fel a diákokat. A kulcs beletörött a zárba? Meglehet. Vagy csak rossz kulccsal akarjuk kinyitni az Életbe vezető ajtót. Amivel a magyar oktatás – tisztelet a kivételnek – próbálkozik, leginkább a középkori várbörtönök óriási vaskulcsaira hasonlít. Ez a múltba vezető ajtókat nyitja csak. A jelenhez és a jövőhöz már nem is kulcs, belépési kód kell.

A félreértések elkerülése végett fontosnak tartom megjegyezni, hogy az oktatás innovációja, XXI. századivá tétele nem azt jelenti, hogy le kell számolni mindennel, ami eddig volt. A tanár személye például továbbra is az egyik legfontosabb része az oktatás folyamatának. A szakmailag felkészült, hiteles, lelkes és innovatív oktatókat nem pótolhatják még a legmodernebb technikai eszközök sem. Igaz, nem is ez a céljuk. A technika csak egy lehetőség az órák érdekesebbé tételére, a motiváció növelésére és a nagyobb hatásfokú megőrzés, memorizálás elősegítésére. Nem technofilnak kell lenni, de nem is technofóbnak. Egy pedagógus esetében a technorealista álláspont a legmegfelelőbb, vagyis merjen hozzányúlni az újdonságokhoz, de közben ne felejtse el megőrizni és továbbadni a régi értékeket. Mert igenis „át kell vinni a túloldalra” azokat az általános értékeket és tapasztalatokat, amelyre az Információs korban is szüksége lehet a felnövekvő nemzedékeknek. Sőt, talán soha nem is volt akkora szükség az erkölcsi normák átadására, mint ma. Vagyis ebben a digitalizált társadalomban nagy szükség van az analógra is, az emberre, a tanárra. A kultúra válsága már régóta érezhető, ennek köszönhetően jelentős értékszemléletbeli problémák vannak nemcsak Magyarországon, hanem a világban is. Az identitás válságát pedig az internet és a PhotoShop jellegű programok hozták el. A mai fiatalok jelmondata már nem az „Ismerd meg önmagad!”, hanem sokkal inkább az „Alkosd meg önmagad!”. Az iskoláknak és a tanároknak továbbra is kötelességük az iránymutatás. Most különösen az.2 A megfelelő kalauzoláshoz azonban elengedhetetlen, hogy a kalauz ismerje azt a környezetet, amelyben utat akar mutatni.

Mire van hát szükség? Először is, ami talán a legnehezebb: elfogadásra. A pedagógusoknak el kell fogadniuk, hogy ez a világ más, mint amiben felnőttek, más, mint amiben esetlegesen sok-sok évet tanítottak. Ez a világ más eszközöket és más módszereket követel. Ha továbbra is a magyar oktatásra jellemző poroszos, kinyilatkoztatáson alapuló, múlt századi eszközöket használó oktatást preferáljuk, azzal nem érünk el mást, csak azt, hogy a diákok a világ legunalmasabb helyének fogják tartani az iskolát.

Modern eszközök kellenek. Nem ülhetünk csodálkozva és értetlenül, mint kódexmásoló szerzetes a nyomdagép előtt. Használni kell a technika vívmányait. Dessewffy Tibor szerint a technika humanizálható, és egyik feladatunk, hogy ezt megtegyük.3 Balázs Géza is hangoztatja, hogy nem kell félni az új eszközöktől,4 az internettől, hiszen alapvetően ezek igenis jó dolgok, más kérdés, hogy az emberek hamar megtalálják a módját, hogy a jó dolgokat rosszra használják.

Be kell vinni az oktatásba az internetet, a Facebookot, a Youtube-ot, a Google-t, a Twittert és az E-bookokat. Ezzel elérhetjük, hogy a tanulók otthonosabban érezzék magukat az iskolában, hiszen gondoljunk csak bele, milyen érzés lehet egy mai közép- vagy akár általános iskolásnak krétával írni a táblára az érintőképernyős mobilok, iPhone-ok és Tabletek korában!? Mintha az iskolaajtó egy olyan időgépbe vezetné őket, amely egyetlen időpontra van beprogramozva: vissza, 50 évvel ezelőttre. A tanulókkal való kommunikáció szempontjából is fontos, hogy a tanárok ismerjék és alkalmazzák azokat az eszközöket, programokat, amelyeket diákjaik nap, mint nap használnak, mivel ez egy non-verbális jelzés is a diákok számára: egy nyelvet beszélünk!5 A tanár nem lehet kívülálló. Nem lehet idegen, hiszen ez jelentősen ronthatja munkájának az eredményességét is. A gyerekek figyelme és teljesítménye is fokozódik, ha a számukra ismerős eszközöket használhatják a feladatok megoldásában, vagy ha a tanár ilyen eszközökkel egészíti ki a tananyag bemutatását. A Facebook például kiváló lehet otthoni, csoportos feladatok megvitatásához és megoldásához, a Youtube pedig szinte bármelyik órán alkalmazható audiovizuális szemléltető-forrástár. Egy amerikai kutatás szerint az E-book egyre népszerűbb a gyerekek körében6 – pusztán azért, mert digitális, mert az ő világukból való –, így talán az olvasáshoz is vissza lehet csábítani néhány fiatalt a technika segítségével.

Az Információs kor tehát már javában zajlik. Éppen itt az ideje, hogy ezt az oktatás is figyelembe vegye. Nincs mese, be kell jelentkeznünk. A jelszót az Élet üvölti. Kérdés, hogy végre be merjük-e ütni.

Varga Richárd egyetemi hallgató
NYME SEK BTK, Szombathely

1Aki az ihletre vár, nem jut sehova (Mézes Gergely interjúja Kányádi Sándorral) In: Vasárnapi Kisalföld, 2009. március 29. 15. p.

2Don Tapscott és Susan Greenfield szerint a XXI. század tanárainak a feladata nem az adatok megtanítása lesz – hiszen arra ott a Google – hanem az információ-tengerben való eligazítás, a megértés segítése, az iránymutatás és a tartalmasítás. (Tapscott, Don: Digitális gyermekkor. Az internetgeneráció felemelkedése. Budapest, Kossuth Kiadó, 2001. 188. p.; Greenfield, Susan: Identitás a XXI. században. Budapest, HVG könyvek, 2009. 164. p.)

3Dessewffy Tibor: Bevezetés a jelenbe. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. 117. p.

4Balázs Géza: Az új média retorikája. = Vigilia 2003/1. 16. p

5Nyíri Kristóf: Virtuális pedagógia. A 21. század környezete. = Kőrösné Mikis Márta (szerk.): Iskola – Informatika – Innováció. Budapest, Országos Közoktatási Intézet, 2003. 12. p.

6http://tatkalmamater.csx.hu/hu/110038/Egyre_nepszerubb_az_e_book_a_gyerekek_koreben.page (2012.05.31.)

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

terepmunkás | 2012. június 6.
Halljuk..próbálkozunk.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.12.
L. Ritók Bóra: Szegénység, 2019 decemberében
A hátrányos helyzet meghatározása jogszabály alapján történik…de a terepről tudjuk, ez gyakran nem tükröz valós képet. Ilyenkor, mikor a gyerekek hátrányos helyzetű igazolása az alap...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.12.12.
L. Ritók Nóra: Ez a rendszer elengedte az oktatást
Aki elmegy egy szegregátumba, és bemegy egy komfort nélküli házba, ahol családok, gyerekek élnek, átjárja az az érzés, hogy szinte esélytelen innen kitörni. L. Ritók Nóra folyamatosan é...
(Forrás: Klubrádió)
--
2019.12.12.
„A szülők veszik el saját gyerekük életét, aztán csodálkoznak, ha megszúrja a tanárt, vagy kiugrik az ablakon”
A döbbeneten túllépve, a konkrét esetektől eltekintve vizsgáljuk meg a kontextust, azaz a magyar oktatási rendszert, ahol ezek a tragédiák megtörténtek. De még mielőtt erre rátérnénk,...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2019.12.12.
Amit csinálunk, az nem oktatás, hanem intézményesített gyerekkínzás
És olyan is volt, hogy amikor a kollégák (amúgy a házirenddel ellentétesen…) már két témazárót is írattak a diákjaimmal az adott tanítási napon, az egész csoportom annyira kimerült...
(Forrás: Független Diákparlament)
--
2019.12.12.
A gyerekek minden reggel kirázzák az iskolatáskát, ha a poloska nem is, de a csótány legalább kiesik
Két, nagy létszámú családok átmeneti otthonában élő édesanya számolt be arról, hogy a gyerekeikkel a csótányok között alszanak, miközben ágyi poloskák csípik őket. Nem arról van...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.12.
Jobb lesz a szakképzés, emelkedik a szakképzésben oktatók bére
A gazdaságvédelmi intézkedések részeként és a fiatalok foglalkoztatásának további bővítése érdekében újabb előrelépés történt a szakképzés megerősítéséért: az Országgyűlé...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.12.
Halácsy Péter: a gyerekeknek meg kell tanulni bánni a szabadsággal
A Budapest School Általános Iskola és Gimnázium kerettantervét az EMMI idén áprilisban fogadta el. A Budapest School célja a kezdeményezéssel az volt, hogy az általuk használt saját, szem...
(Forrás: index)
--
2019.12.11.
Vendégünk: Setényi János, oktatáskutató
Kína nemrég még a világ összeszerelő és fröccsöntő üzemének számított, de ma már sokkal inkább a kreativitásra gyúrnak, és a friss PISA-felméréseken éppen kenterbe verték a vilá...
(Forrás: index)
--
2019.12.11.
Pokorni: Az általános iskoláink kudarcosak
Az egykori oktatási miniszter szerint bőven lenne mit tenni a kistelepülési, kis létszámú iskolákért, amelyek nem feltétlenül kerültek jobb helyzetbe az állami kézbe vétel óta, sőt. A...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek