OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. augusztus 30.
» Hozzászólások (0)

Régi sérelmek új köntösben

Összecsapás a Facebookon

A szalagavató után az osztályfőnök elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az egyik osztálytársnője előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát.

 

A konfliktus iskolánk egyik végzős osztályának két diákja között alakult ki, de,– közvetve vagy közvetlenül – több személyt is érintett. A két lány osztályfőnökével jó kapcsolatban vagyunk, az osztályából 10 diákot tanítok, köztük a történetben szereplő lányokat is. Az elmúlt években sokat beszélgettünk közös diákjainkról, de az is előfordult, hogy az osztály többi tagjával kapcsolatban osztottuk meg egymással a tapasztalatainkat.

A szalagavató után az osztályfőnök (nevezzük Máriának) elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány (Zita) anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az osztálytársnője (Karola) előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát. Mária korábban is tudott a két lány közötti feszültségről, ennek előzményeiről azonban csak a szülőtől értesült.

A két lány az általános iskolában is egy osztályba járt, és amikor a középiskolába kerültek, még elfogadható volt közöttük a kapcsolat. Karola nagyon ragaszkodott Zitához és szinte senki mással nem barátkozott az új osztályban. Zita viszont az idők során egyre több új barátot szerzett. A 10. év elején én is észrevettem, hogy a két lány már nem egymás mellett ül a csoportomban, kettejük közé került egy másik lány. A második félévben Zita már egy új barátnővel ült ott, ahol korábban Karolával. Idén pedig már a terem két távoli sarkában helyezkedtek el, Karola egyedül, Zita pedig a legjobb barátnőjének tekintett Évivel.

Karola nagyon rosszul élte meg ezt a „szakítást”, egyre magányosabb lett. Osztálytársai közösségellenesnek tartják a magatartását, még az a fiú is így vélekedik róla, akivel az utóbbi időben viszonylag jó kapcsolatba került. Karola mamája (szolgáltatóként kliensei között tudhatja Zitát és Zita anyukáját is) már az első évben felkereste az osztályfőnököt, és beszámolt a családi helyzetükről. Karola egyetlen gyerek, az apja pedig agresszív, alkoholizmusra hajló férfi. A szülővel folytatott beszélgetés során Mária javasolta az édesanyának az iskolapszichológussal való kapcsolatfelvételt, és Karola ezt követően, és azóta is rendszeresen járt, és egy kis szünet után újra jár a szakemberhez.

Zita anyukája a Facebookon kialakult vita miatt háborodott fel. A lánya ugyanis elmesélte neki, hogy Karola a szalagavatóról feltett képére minősíthetetlen megjegyzéseket tett.

Mi történt tulajdonképpen?

Karola az előző nyáron „kinézett” magának egy fiút, akivel nagyon szívesen táncolt volna a szalagavatón. Ez a fiú Zita legjobb barátnőjének, Évinek a volt barátja (Lali), tehát eleve Zita baráti körébe tartozott, és nem Karoláéba. Karola félreértett egy megjegyzést, és abban a hitben volt, hogy Lali majd őt kéri meg táncolni, Lali azonban Zitát választotta partnerül. Karola ezért nem ment el a szalagavatóra, pedig az osztályfőnöke is kérte: jöjjön el, még ha nem is táncol.

Máriának nincs saját Facebook profilja, ezért az enyémen nézte meg, mi is történt, hiszen nekem mindkét lány ismerősöm. Így sikerült megtudnunk, hogy mitől lett Zita olyan zaklatott. Kitett ugyanis egy fotót, ami őt és Lalit ábrázolta, ezt kommentelte Karola Lalinak címezve: „Velem nem mertél nyilvánosan mutatkozni!”. Lali nem értette a megjegyzést, ami annyira felbőszítette Karolát, hogy később a következőt is hozzáfűzte: „Úgy látszik, te kilóra méred a szépséget”. Karola itt volt barátnője legfájóbb pontját érintette. Lali rászólt (pontosabban ráírt) Karolára, hogy fogja vissza magát, Zita megkérdezte Karolát, hogy miért sértegeti őt, mire a válasz: „Most köszöntem meg a négy évet.” Ezt követően Karola nem reagált többé, Zitának viszont többen a védelmére keltek a neten. Megszólaltak gimnáziumi barátnői, de még egy általános iskolai osztálytársa is.

A beszélgetés elolvasása után Mária személyesen beszélt mindkét lánnyal. Zita nagyon sértve érezte magát, elsősorban a nyilvánosság miatt. Mária azt javasolta neki, hogy törölje a kommenteket, ami még aznap este meg is történt. Karola is nagyon zaklatottan ült le beszélgetni az osztályfőnökével. (Kiderült ekkor az is, hogy ő nem csupán a párválasztós probléma miatt maradt távol a szalagavatóról, hanem azért is, mert az édesanyja egy két perces táncért nem volt hajlandó elmenni a bálba.) Karola édesanyja is felhívta Máriát, és elmesélt neki, hogy összevesztek Zita mamájával, és most már ő is az igazgatóval szeretne beszélni.

Az osztályfőnök ezt követően külön-külön beszélt az érintett lányokkal. Nem árulta el nekik, amit a Facebookról megtudott, de a lányok maguktól is elmesélték neki a történetet. Az ügyről történő előzetes tájékozódás segítségére volt Máriának abban, hogy higgadtan és megfontoltan tudjon reagálni.

Pár napon belül elült a feszültség, a kommentek pedig eltűntek a kép alól. A szülők, miután a lányaik elmesélték az osztályfőnökkel folytatott beszélgetést, lemondtak arról, hogy felkeressék az igazgatót. A probléma nem oldódott meg, de a kedélyek lecsillapodtak.

Ez az eset nagyon összetett, a főprobléma szakember segítségét igényli. Elgondolkodtató a korábbi sérelmek közösségi oldalon történő lereagálása (ezúttal megtorlása). A közösségi oldalak profiljai személyessé válnak az általunk megadott információk, képek és aktuális megjegyzések révén. Sok esetben egyszerűbb egy kínos helyzetet írásban (próbálni) megoldani, hiszen kommunikációs partnerünk így nem látja a reakcióinkat, gesztusainkat, és mi is könnyebben leszünk úrrá saját érzelmeinken, mivel némi gondolkodási időt nyerünk. A rejtőzködés látszata erőt és bátorságot ad, kicsit eltávolít és személytelenít. Ugyanakkor sokan nem gondolnak bele abba, illetve csak későn eszmélnek rá, hogy az írás megmarad, a virtuális világban könnyen nyilvánosságot kap, és nem várt következményekkel jár.

Kontár-Halász Emese

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek