OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. augusztus 30.
» Hozzászólások (0)

Régi sérelmek új köntösben

Összecsapás a Facebookon

A szalagavató után az osztályfőnök elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az egyik osztálytársnője előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát.

 

A konfliktus iskolánk egyik végzős osztályának két diákja között alakult ki, de,– közvetve vagy közvetlenül – több személyt is érintett. A két lány osztályfőnökével jó kapcsolatban vagyunk, az osztályából 10 diákot tanítok, köztük a történetben szereplő lányokat is. Az elmúlt években sokat beszélgettünk közös diákjainkról, de az is előfordult, hogy az osztály többi tagjával kapcsolatban osztottuk meg egymással a tapasztalatainkat.

A szalagavató után az osztályfőnök (nevezzük Máriának) elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány (Zita) anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az osztálytársnője (Karola) előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát. Mária korábban is tudott a két lány közötti feszültségről, ennek előzményeiről azonban csak a szülőtől értesült.

A két lány az általános iskolában is egy osztályba járt, és amikor a középiskolába kerültek, még elfogadható volt közöttük a kapcsolat. Karola nagyon ragaszkodott Zitához és szinte senki mással nem barátkozott az új osztályban. Zita viszont az idők során egyre több új barátot szerzett. A 10. év elején én is észrevettem, hogy a két lány már nem egymás mellett ül a csoportomban, kettejük közé került egy másik lány. A második félévben Zita már egy új barátnővel ült ott, ahol korábban Karolával. Idén pedig már a terem két távoli sarkában helyezkedtek el, Karola egyedül, Zita pedig a legjobb barátnőjének tekintett Évivel.

Karola nagyon rosszul élte meg ezt a „szakítást”, egyre magányosabb lett. Osztálytársai közösségellenesnek tartják a magatartását, még az a fiú is így vélekedik róla, akivel az utóbbi időben viszonylag jó kapcsolatba került. Karola mamája (szolgáltatóként kliensei között tudhatja Zitát és Zita anyukáját is) már az első évben felkereste az osztályfőnököt, és beszámolt a családi helyzetükről. Karola egyetlen gyerek, az apja pedig agresszív, alkoholizmusra hajló férfi. A szülővel folytatott beszélgetés során Mária javasolta az édesanyának az iskolapszichológussal való kapcsolatfelvételt, és Karola ezt követően, és azóta is rendszeresen járt, és egy kis szünet után újra jár a szakemberhez.

Zita anyukája a Facebookon kialakult vita miatt háborodott fel. A lánya ugyanis elmesélte neki, hogy Karola a szalagavatóról feltett képére minősíthetetlen megjegyzéseket tett.

Mi történt tulajdonképpen?

Karola az előző nyáron „kinézett” magának egy fiút, akivel nagyon szívesen táncolt volna a szalagavatón. Ez a fiú Zita legjobb barátnőjének, Évinek a volt barátja (Lali), tehát eleve Zita baráti körébe tartozott, és nem Karoláéba. Karola félreértett egy megjegyzést, és abban a hitben volt, hogy Lali majd őt kéri meg táncolni, Lali azonban Zitát választotta partnerül. Karola ezért nem ment el a szalagavatóra, pedig az osztályfőnöke is kérte: jöjjön el, még ha nem is táncol.

Máriának nincs saját Facebook profilja, ezért az enyémen nézte meg, mi is történt, hiszen nekem mindkét lány ismerősöm. Így sikerült megtudnunk, hogy mitől lett Zita olyan zaklatott. Kitett ugyanis egy fotót, ami őt és Lalit ábrázolta, ezt kommentelte Karola Lalinak címezve: „Velem nem mertél nyilvánosan mutatkozni!”. Lali nem értette a megjegyzést, ami annyira felbőszítette Karolát, hogy később a következőt is hozzáfűzte: „Úgy látszik, te kilóra méred a szépséget”. Karola itt volt barátnője legfájóbb pontját érintette. Lali rászólt (pontosabban ráírt) Karolára, hogy fogja vissza magát, Zita megkérdezte Karolát, hogy miért sértegeti őt, mire a válasz: „Most köszöntem meg a négy évet.” Ezt követően Karola nem reagált többé, Zitának viszont többen a védelmére keltek a neten. Megszólaltak gimnáziumi barátnői, de még egy általános iskolai osztálytársa is.

A beszélgetés elolvasása után Mária személyesen beszélt mindkét lánnyal. Zita nagyon sértve érezte magát, elsősorban a nyilvánosság miatt. Mária azt javasolta neki, hogy törölje a kommenteket, ami még aznap este meg is történt. Karola is nagyon zaklatottan ült le beszélgetni az osztályfőnökével. (Kiderült ekkor az is, hogy ő nem csupán a párválasztós probléma miatt maradt távol a szalagavatóról, hanem azért is, mert az édesanyja egy két perces táncért nem volt hajlandó elmenni a bálba.) Karola édesanyja is felhívta Máriát, és elmesélt neki, hogy összevesztek Zita mamájával, és most már ő is az igazgatóval szeretne beszélni.

Az osztályfőnök ezt követően külön-külön beszélt az érintett lányokkal. Nem árulta el nekik, amit a Facebookról megtudott, de a lányok maguktól is elmesélték neki a történetet. Az ügyről történő előzetes tájékozódás segítségére volt Máriának abban, hogy higgadtan és megfontoltan tudjon reagálni.

Pár napon belül elült a feszültség, a kommentek pedig eltűntek a kép alól. A szülők, miután a lányaik elmesélték az osztályfőnökkel folytatott beszélgetést, lemondtak arról, hogy felkeressék az igazgatót. A probléma nem oldódott meg, de a kedélyek lecsillapodtak.

Ez az eset nagyon összetett, a főprobléma szakember segítségét igényli. Elgondolkodtató a korábbi sérelmek közösségi oldalon történő lereagálása (ezúttal megtorlása). A közösségi oldalak profiljai személyessé válnak az általunk megadott információk, képek és aktuális megjegyzések révén. Sok esetben egyszerűbb egy kínos helyzetet írásban (próbálni) megoldani, hiszen kommunikációs partnerünk így nem látja a reakcióinkat, gesztusainkat, és mi is könnyebben leszünk úrrá saját érzelmeinken, mivel némi gondolkodási időt nyerünk. A rejtőzködés látszata erőt és bátorságot ad, kicsit eltávolít és személytelenít. Ugyanakkor sokan nem gondolnak bele abba, illetve csak későn eszmélnek rá, hogy az írás megmarad, a virtuális világban könnyen nyilvánosságot kap, és nem várt következményekkel jár.

Kontár-Halász Emese

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek