OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. november 15.
» Hozzászólások (0)

Felnőttképzés- Továbbképzés 7.

Szerzői jog és plágium 1.

A képzési programok is szerzői jogi védelem alá tartoznak, mint más szellemi termékek. Az akkreditált képzési programokra, azon belül a pedagógus- továbbképzési programokra kimondottan érvényes a fenti állítás.

Hogyan is állunk az akkreditált képzési programok szerzői jogi védelmével?

Az általam ismert különböző akkreditációs eljárások közül a pedagógus- továbbképzési rendszer követeli meg a legrészletesebben kidolgozandó képzési programot, ezért példaként a továbbiakban ennek rendszerét (PAT-akkreditációs eljárás) elemzem, melyet a 277/1997 (XII. 22.) Kormányrendelet szabályoz.

A pedagógus- továbbképzési programok akkreditácója esetében külön kell választani az ún. alapítási jogot és az ún. szervezési (indítási jogot).

Alapítási jog és szerzői jog különbsége

Az alapítási engedély dokumentuma maga a képzési program, mely szellemi termék. Tárgyalásakor meg kell különböztetnünk az alapítási jogot és a szerzői jogot, amelyek nem feltétlenül esnek egybe (más írta meg a dokumentumot, s más adta be akkreditációs eljárásra). Ebben az esetben az akkreditációs eljárásra benyújtónak (alapítónak) kell rendeznie a szerzői joggal kapcsolatos felhasználói jogot magával a szerzővel, vagyis a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró személlyel, személyekkel.

Kérdés: ha a dokumentum (alapítási engedély) szerzője nem járul hozzá, hogy az alapító a művét felhasználhassa, s az alapító a szerző hozzájárulása nélkül benyújtja a képzési programot akkreditációra, ezt követően az sikeresen átmegy az akkreditációs eljáráson, mi a teendő?

A kormányrendelet e probléma kezelésére semmilyen szabályt nem fogalmaz meg: az alapító által akkreditációra benyújtandó ún. Alapítási engedély- adatlap nem tartalmazza a szerzői joggal kapcsolatos felhasználási jog kérdését tisztázó, megválaszolandó kérdést (pl.: nyilatkozat, esetleg kötelezően csatolandó, ennek tényét bizonyító melléklet formátumban). Véleményem szerint ebben az esetben, amennyiben a szerző jelzi az akkreditációs eljárást lebonyolító Oktatási Hivatal (OH), illetve Minisztérium (EMMI) felé, hogy nem adta meg az alapító részére a szellemi termékkel kapcsolatos felhasználói jogot, az akkreditációs végzést kiadó minisztérium köteles visszavonni az ún. alapítási engedély-határozatot, hiszen az alapító megsértette a szerzői jogi törvényt.

A kulturális (nem közoktatási) ágazat akkreditációs eljárási rendszere tartalmazza a szerzői joggal kapcsolatos elemet (kulturális szakemberek továbbképzési programjának alapítási engedély kérelme): - pl. a közgyűjtemények szakembereinek továbbképzéséhez készített program alapítási engedélykérelmének – akkreditációs- adatlapjához csatolni szükséges egy olyan alapítói nyilatkozatot (2. sz. melléklet), melyben ki kell jelenteni, hogy „a program akkreditálásának szerzői jogi akadályai nincsenek”. Ez azt jelenti, hogy minden ezzel kapcsolatos jogi következmény az alapítót terheli. Úgy gondolom, hogy minden akkreditációs eljárás esetében ez lenne a minimum (ami természetesen nem zárja ki, hogy ettől függetlenül megsértsék a szerző jogait, ám jogilag egyértelműbben kezelhető, s ellenőrizhető)

A pedagógus- továbbképzésről szóló kormányrendelet 8/B §-a tartalmazza a már kiadott alapítási engedély visszavonásának szabályait. Ennek (2) bekezdése az alábbiakat tartalmazza:

„Vissza kell vonni az alapítási engedélyt, ha az Oktatási Hivatal ellenőrzése során megállapítja, hogy az előírt feltételeket nem teljesítették, illetve utóbb olyan körülmény merül fel, amelyre tekintettel az engedély nem lenne kiadható.”

Ebbe akár bele lehetne érteni a szerzői joggal kapcsolatos „körülményeket” is. Ám az ezzel kapcsolatos „körülményeket” az Oktatási Hivatal az ellenőrzések során soha nem vizsgálja, így „fel sem merül”, mint kérdés (Hacsak a szerző ezt nem követeli külön).

Alapítás- képzésszervezés- szerzői jog összefüggése

A pedagógus-továbbképzésről szóló kormányrendeletben leírt „felhasználói jog” nem azonos a szerzői jogi törvényben megfogalmazott felhasználási joggal. Ugyanis a kormányrendeletben említett „felhasználói jog” a továbbképzés szervezésére (Továbbképzési Jegyzékben való megjelenés lehetőségére) vonatkozik, s nem a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró szerzővel- a szellemi termékre- kötendő „felhasználási jogra”.

Továbbképzést kétféle módon lehet szervezni (indítani):
- ha maga az alapító szervezi, indítja
- ha az alapítási joggal nem rendelkező szervezet/egyéni vállalkozó/ ún. felhasználási jogot kér az alapítótól a szervezésre
Mindkét esetben ún. adatszolgáltatási eljárással fel kell jelentkezni a Továbbképzési Jegyzékre. Utóbbi esetben csatolni kell a „Továbbképzési Jegyzék” kérelemhez az alapító engedélyét a képzés tartására (szervezésre szóló felhasználási jogot igazoló okiratot).

Viszont, ha az alapító nem rendelkezik a képzési programot (alapítási engedélyt) megíró szerző által engedélyezett – szellemi termék-felhasználói joggal, ahhoz sincs joga, hogy a képzést szervezhesse, vagy a szervezésre másnak „felhasználói jogot” adjon ki.

A szerzői jogot (a képzési programot, mint szakmai szellemi terméket), s egyben az alapítói jogot védi egy adott képzésről a Továbbképzési Jegyzékre felkerülő adat, mely elektronikusan elérhető a nyilvánosság számára az Oktatási Hivatal honlapján. A jegyzék a továbbképzés címét, célját, rövid tartalmi ismertetését, az előírt tartalmi követelmények ismertetését, az ismeretek számonkérésének módját tartalmazza, a képzési program lényeges részét alkotó ún. részletes tematikát, s egyéb fontos szakmai adatokat nem. Így a szellemi termék-, mint egy kerek, komplex önálló egység, egyedi képzési program- nem plagizálható a Továbbképzési Jegyzék alapján.

De mi a helyzet az alapító által másnak kiadott- képzésszervezésre vonatkozó- felhasználói jog alapján hozzáférhető teljes alapítási engedélyek (képzési programok) szerzői jogi védelmével kapcsolatosan, továbbá az EU-s kiemelt projektekben kifejlesztett akkreditált képzési programok plagizálásával kapcsolatosan?

(folytatás a következő részben)

Csirmaz Mátyás

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek