OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. március 1.
» Hozzászólások (0)

Így élünk és így eszünk

Két új munkafüzet a globális neveléshez

A sokszor emlegetett és egyre erőteljesebben megélt globalizációs változások mind inkább hétköznapjaink részévé válnak, mégis egyre kevésbé tudunk lépést taratani e jelenségekkel, nehezünkre esik értelmezni őket, mert hiányoznak hozzájuk az ismereteink. Ugyanezzel a problémával küzd az iskola is, ami természeténél fogva lassabban reagál a változásokra, sokszor nehezen ad válaszokat a globális kérdésekre, kihívásokra. Pedig a jövő nemzedék számára fontos, hogy megértse annak a világnak a folyamatait, amibe beleszületett, amiben él, amit ő maga is formál, és ami egyre határozottabban jelentkezik a mindennapjaiban.

Ehhez a nagyon gyorsan változó világhoz, az abban való eligazodáshoz, a jelenségek, összefüggések megértéséhez igyekszik mankót nyújtani a globális nevelés. Ez nem önálló tantárgy, hanem egy szemlélet, amely megpróbál az oktatás hagyományos keretein belül olyan globális kérdéseket közvetíteni, amelyek segítenek felelős döntéseket hozni a mindennapjainkról, illetve megérteni, hogy minden cselekedetünknek hatása van nemcsak a közvetlen, hanem a globális környezetünkre is. Nem mindegy tehát, hogy mit eszünk, mivel közlekedünk, milyen árucikket, terméket vásárolunk meg, és mit teszünk, ha ezek feleslegessé válnak. Ahogyan az sem, hogy miként fordulunk embertársainkhoz, hajlandóak vagyunk-e megismerni, elfogadni a sajátunktól eltérő szokásokat, kultúrákat, vallásokat – egyáltalán, képesek vagyunk-e értelmezni a számtalan forrásból felénk özönlő információkat, vagy legalább csak eligazodni köztük.

A globalizáció egyik jellemzője a kölcsönhatások rendszere. Egymástól térben és akár időben távol zajló folyamatok hatnak egymásra, anélkül, hogy mi, földlakók, akik ezeket a folyamatokat működtetjük és/vagy elszenvedjük, tudatában lennénk ezeknek a hatásoknak. Például egy távoli országban előállított vagy megtermelt áru megvásárlásával a szállítás során keletkező szén-dioxidot is a „kosarunkba tesszük”, s egyúttal elfogadjuk, hogy a termék előállítása esetleg méltatlan körülmények között történt.

A globalizáció témái életünk jóformán minden területén jelen vannak, de a könnyebb érthetőség kedvéért álljon itt néhány fontos kategória, melyekben igen dominánsan megjelenik a globális szemlélet:

  • emberi jogi oktatás
  • környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés
  • békére nevelés
  • interkulturális tanítás és vallási tolerancia
  • aktív állampolgárságra nevelés.

 

Az Anthropolis Egyesület három éve nyitotta meg az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának Könyvtárában (Budapest VII., Kazinczy utca 23–27.) a mindenki számára elérhető Globális Nevelés Tudásközpontot azzal a céllal, hogy tananyagokkal, oktatási eszközökkel és személyes tanácsadással segítse a globális nevelés szemléletének térnyerését a hazai oktatásban. A Tudásközpont időről időre ingyenes rendezvényeket szervez, amelyek igyekeznek minél szélesebb körben értelmezni a globális nevelés területét, illetve fórumot biztosítani a legkülönbözőbb kérdésköröknek, hétköznapi vagy első pillantásra távolinak tűnő, ám minket is érintő problémáknak. Az Anthropolis munkatársai háttéranyagokkal és tanácsadással segítik a globális nevelés szemléletére fogékony pedagógusokat, oktatókat és diákokat, illetve igény szerint workshopokat tartanak iskolákban, oktatási intézményekben diákoknak és tanároknak egyaránt.

A globális nevelés tanításához az Anthropolis Egyesület két oktatói munkafüzetet jelentetett meg. Az Így élnek mások és az Így esznek mások kötetek a világ felfedezésére, más kultúrák, szokások megismerésére ösztönöznek szemléletes módon, egy-egy fotósorozat és a hozzájuk kapcsolódó kérdéskörök, projektötletek segítségével. A kötetek célja, hogy a tanulók a globális nevelés keretében megismerkedjenek más életformákkal és étkezési szokásokkal, s ezeket összevethessék saját tapasztalataikkal. Ezáltal úgy fedezhetik fel a kulturális sajátosságokat, hogy közben nem a már ismert – vagy kevésbé ismert – sztereotípiákra vagy előítéletekre támaszkodnak, s egyúttal megérthetik a tőlük különböző lakhatási és étkezési szokásokat.

Mindkét kötet gerincét egy-egy fotósorozat alkotja, amelyek bár körbejárják a világot, mégis számos olyan elem felismerhető rajtuk, amelyek akár saját hazánk valamely településén is felbukkanhatnak. Az Így élnek mások kötet fotósorozata a világ 16 országából egy-egy, az adott kultúrában átlagosnak mondható családot mutat be, láttatva életkörülményeiket, struktúrájukat és legjellemzőbb tárgyi környezetüket. Ugyanígy jár el az Így esznek mások kötet is, amely a kiválasztott, az adott kulturális, földrajzi, anyagi és vallási környezetből kiemelt – s érthető módon teljesen reprezentatívnak nem mondható – család heti élelmiszerszükségletét mutatja be a mellékelt 16 nagyalakú fényképen.

Mindkét kötet bőséges információval szolgál a családokról, segít megismerni körülményeiket, kultúrájukat, illetve bemutatja a vidék jellemzőit – de legfőképpen elgondolkodtat, kérdéseket tesz fel és kutatásra, vitára sarkall. A kötetek a kínált tudáson túl leginkább közös vagy egyéni feladatmegoldásokra, kutatásokra ösztönöznek, így a diákok nemcsak a távolabbi, hanem a saját kultúrájukról is árnyaltabb képet kaphatnak. Hiszen a globális különbségek nem csak több ezer kilométeres távolságban jelentkezhetnek, sokszor elég csak a szomszédba átkopogtatni értük. Ezért is lényeges, hogy a különböző kultúrákat, hagyományokat megismerjük és értelmezzük. A két kötet témái olyannyira az emberiség legelemibb hétköznapi szükségleteire koncentrálnak, hogy valamilyen szinten mindenkit érintenek, a képek egyfajta modellt, magatartási normát mutatnak, elgondolkodtatnak, a saját tapasztalatok megvitatására ösztönöznek, ami pedig nagyban segítheti a tanulók szociális kompetenciáját és kapcsolatteremtési képességét.

További információ: www.anthropolis.hu és www.globedu.eu

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.08.
Hat ok, amiért a mikroiskolák újraírhatják a jövő oktatás|át
El lehet indítani 30 millióból is egy iskolát, vagy 3 milliárdot kell rá költeni? Újra lehet-e gondolni az oktatást egy innovatív módszerrel egy 20 fős csoportban, vagy 200 gyerek alatt ne...
(Forrás: Budapest School)
--
2019.12.07.
A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok csak az elit számára elérhetőek?
z iskolai szegregáció már az általános iskolában megjelenik, a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokba döntően csak a jobb helyzetű családok gyerekei kerülnek be - derül ki egy friss kutat...
(Forrás: eduline)
--
2019.12.07.
A köznevelési tárca valós érvek alapján dönt az iskolaérettségi vizsgálatról
Korábban Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Kütyüfüggő generációt nevelünk
A 2010 után született alfa generáció tagjai minden eddiginél korábban, már egyéves koruk körül használni kezdik az érintőképernyős digitális eszközöket, sőt a négyévesnél idősebbek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Az ombudsman szerint nem feltétlen kellene még 6 évesen iskolába mennie a gyerekne
Az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktárcától Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa....
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek