OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. március 22.
» Hozzászólások (0)

Mobiltelefon és internet az iskola és a család kapcsolatában

1. Tanár – szülő kapcsolat1

Tobisch Márta matematika szakos tanárként dolgozik egy budapesti gimnáziumban. Osztálya tavaly érettségizett. Az elmúlt évben tette le a pedagógus szakvizsgát az ELTE PPK-n. Szakdolgozatában az internet és a mobiltelefon használatának a tanár-szülő kapcsolatokra gyakorolt hatását vizsgálta.

A bő száz évvel ezelőtt tartott első magyarországi középiskolai szülői értekezleten hangzott el egy olyan előadás a M. Kir. Tanárképző-intézeti Gyakorló-Főgymnasiumban (a mai ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola elődiskolájában) az iskola egyik tanárától, amely az otthoni (azaz zömében szülői) és az iskolai nevelés feladatait, egymást kiegészítő voltát fejtegeti2. Eszerint a szülői ház feladata a gyermeket erős egyéniséggé nevelni; viszont az iskola fogja arra ösztönözni, hogy egyéniségét a közösség, a nemzet szolgálatába állítsa. Ezzel párhuzamosan az iskola tevékenységében nyilván a közös tanításra alkalmas területekre összpontosít; ezt egészíti ki a családi nevelés az egyénileg fejleszthető elemekkel. Ide sorolja a szerző például a művészeti tevékenységet, a nyelvtanulást valamint az egyéni tehetség kibontását (tehetséggondozást) és a korrepetálást is. A két nevelő közösség karakteréből következően a szülői házban a szeretetnek, az iskolában inkább a tekintélynek kell dominálnia a nevelési folyamatokban. Ezzel összhangban az otthonnak a jutalmazásban kell bőkezűnek lennie, az iskolának pedig - szükség esetén – büntetéseken keresztül kell erőt felmutatnia. Összességében a szülői nevelésnek inkább anyai, az iskolainak inkább apai karaktert tulajdonít a szerző.

Kulcsfontosságú az, hogy megfelelő színvonalú, rendszeres kommunikáció valósuljon meg a nevelés e két „komponensének” művelői között. A tanár-szülő kapcsolatban (mint általában minden más emberi kapcsolatban) alapvető az első benyomás szerepe. Sokat számíthat például, hogy van-e valamiféle köszöntő tábla kitéve az iskolában, amikor a szülő oda először belép; kedvesek-e hozzá az iskola azon alkalmazottai, akikkel először szót vált (portás, iskolatitkár stb.). Hozzáteszem, hogy manapság a szülőt már gyakran az intézménybe való belépés előtt éri egy „nulladik” benyomás, amikor az első látogatást megelőzően az iskola honlapját tanulmányozza.

A tanár-szülő kapcsolattartás két alapvető formája az egyirányú és az oda-vissza történő kommunikáció. Vizsgálatomban a kommunikáció mindkét formájával foglalkoztam; azzal is, amikor a pedagógus egyoldalúan közöl információkat a szülői közösséggel, és azokkal az esetekkel is, amelyekben dialógus valósul meg (szóban vagy írásban).

A tanár-szülő kommunikáció tradicionális formáit jelentik az ellenőrző könyv, a bizonyítvány, a szülői értekezletek, a szaktanári fogadóórák, a családlátogatások, a nyílt órák, nyílt napok és az intézmények egyéb helyi hagyományai (pl. iskolai hírlevél). Ezt a választékot bővítik a modern információs technológia vívmányai, a mobiltelefon és az internet (az elektronikus napló, az elektronikus levelezés, az iskolai honlapok és az internetes közösségi oldalak) adta lehetőségek.

Jelenleg az iskola és a család közötti kommunikációban is problémát okoz a lakosságnak a közintézményektől való elidegenedése, amelyet általános társadalmi jelenségként írnak le a kutatók. A magyar szakirodalom is leírja, hogy a család és az iskola korunkban elidegenedett egymástól, a szülők elszakadnak az iskolától, olykor egyenesen szembefordulnak vele. A pedagógus pedig többnyire nem érti, miért nem támaszkodhat a szülői házra.

Hozzá kell tennem, hogy az iskola és a szülők (azaz a család) közti harmónia hiánya nem újkeletű probléma. Már 1900-ban is leírták azt, hogy „a család panaszkodik az iskolára. Az iskola panaszkodik a családra. S a legtöbb esetben egyiknek is, másiknak is jogos a panasza.”3 Az persze egy teljesen más kor volt, egészen más társadalmi berendezkedéssel, így ugyanazon problémának az oka is más volt, mint manapság. Az akkori szerző annak tulajdonította a problémát, hogy „család és iskola, szülők és tanárok nem ismerik egymást eléggé”4.

Az egyik pedagógus, akivel interjút készítettem, ugyanarról beszélt, mint a fentebb említett szerzők: hogy a mai családok már elzárkóznának a régebben szokásos családlátogatásoktól, talán gyanakvás is ébredne bennük, ha a pedagógus ilyesmit javasolna, mivel manapság a család és az iskola közötti viszony inkább ellenséges, mint baráti. Folynak a csatározások, de sajnos nem az a céljuk, hogy megtalálják a gyerek érdekeit szolgáló megoldásokat. Szélsőséges esetben még az is előfordulhat, hogy mindkét fél a gyermek érdekeinek képviselőjeként lép fel, de empátia hiányában a kommunikációs zavar a tanuló helyzetének további súlyosbodását okozza.

További kommunikációs problémát jelenthet, ha a pedagógus és a szülő között esetleg kulturális különbözőség áll fent, de az is, ha egy adott családot nem törekszik a maga egyedi mivoltában megérteni és elfogadni a pedagógus. Szülői részről kommunikációs nehézséghez vezethetnek a saját gyerekkor negatív iskolai tapasztalataihoz kötődő rossz emlékek; az esetleges anyagi nehézségek; az időhiány; a modern eszközök használata esetén az, ha a szülőnek nincsen azokhoz hozzáférése.

További kommunikációs nehézséget okozhat a pedagógus és a szülő között, ha az előbbi a másik fél számára idegen pedagógiai szakzsargont használ a közlésben. A megfelelő kommunikáció akadályaként kell megemlíteni azt is, hogy a hagyományos szaktanári fogadóórákon a tanár és a szülő megbeszéléséhez mindössze 8-10 perc áll rendelkezésre; ennyi idő alatt nem jöhet létre érdemi konzultáció a két fél között.

Tobisch Márta

1A szerző a Digitális Nemzedék Konferencia Digitális szülő című szekciójában is beszámolt tapasztalatairól. A szekció prezentációi megtekinthetők a rendezvény honlapján.

2r. Waldapfel János: A házi és iskolai nevelésről, in dr. Badics Ferencz (szerk.): A M. Kir. Tanárképző-intézeti Gyakorló-Főgymnasium Értesítője az 1900/1901. iskolai évről, Budapest, 1901, 3-7. old.

3Waldapfel János, dr.: Szülői értekezletek, in dr. Badics Ferencz (szerk.): A M. Kir. Tanárképző-intézeti Gyakorló-Főgymnasium Értesítője az 1899/1900. iskolai évről, Budapest, 1900, 3. old.

4Uo., 4. old.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek