OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. június 3.
» Hozzászólások (0)

A művészet hídja

Berettyóújfalun az igazgyöngyös gyerekek csoportmunkában alkotnak egy gyönyörű festményt. Egy gödi általános iskola magyaróráján a tanár megkéri a gyerekeket, hogy írják le azt, ami a kép láttán eszükbe jut. Íme a festmény létrejöttének története és három, a látvány hatására keletkező írások közül. Köszönet érte a rajzok létrejöttét segítő L. Ritók Nórának és a feladatot kiötlő tanárnak: Miklósi Lászlónak.

Az Éjszaka című festmény létrejöttének története

Nálunk gyakori az együttműködéssel létrehozott alkotás. Építi a tudást is a vizuális kommunikáció terén is, de sokkal fontosabb szerepet játszik a szociális kompetenciák fejlesztésében. Érdemes megpróbálkozni vele, hiszen dekorációnak sem utolsó, és mindennél szemléletesebben mutatja az integrált csoportszervezés szükségességét és sikerességét.

Ez a festmény pályázatra készült, az országos festészetverseny első helyezett alkotása lett (a Nappal c. párjával együtt). Az eredményhirdetésre együtt utaztunk fel Budapestre, és valamennyien nagyon büszkék voltunk a sikerre.

A nagyméretű (kb. 2x2 m) akrilképet vászonra festette egy 8 fős csoport, melyet ép és SNI, cigány és nem cigány, jó körülmények között élő és hátrányos helyzetű gyerekek alkottak, életkoruk 10-12 év. A munkamódszer kooperatív tanulásszervezés, az integrációt megvalósító intézmények nélkülözhetetlen munkaformája.

A csoportalakításban a „Keresd az összetartozókat” módszert használtuk (8 darabra szétvágott képek alapján, kétszer nyolc fős csoportot hoztunk létre).

A kép 7x2 óra alatt készült el.

A munka lépései:

1. Az éjszaka témában mindenki egyénileg alkotott, saját elgondolása alapján egy A/3-as méretű színes munkát. Volt, aki a fák között alvó madarakat, vagy másfajta állatokat, más alvó gyereket, vagy éjszakai falut, folyópartot, álomtündért rajzolt.

2. Közös tervezés következett, amiben mindenki igyekezett megjeleníteni saját korábbi viszonyulását. Mivel nagyméretű vászonra dolgoztak, fontos volt egy bizonyos forma, mint meghatározó kompozíciós elem használata. Hosszas tanakodás után az álomtündér mellett döntöttünk, amit úgy rajzoltunk meg, hogy a legkisebb termetű gyereket egyszerűen ráfektettük a vászonra és körberajzoltuk. A fő forma megjelenítése után már egyszerű volt a tervezés. Mindenki ajánlott valamit a saját rajzáról, elhelyezésre is javaslatot téve a vásznon.

3. A formák felrajzolását mindenki maga végezte a csoport által közösen meghatározott részre, ceruzával, javíthatóan.

4. Amikor a formák felrajzolása megtörtént egy vízben oldhatatlan (alkoholos) filccel áthúzták a vonalakat.

5. A színhangulat kiválasztása. A közös álláspont kialakítása után szivaccsal, vízzel oldható, de száradás után oldhatatlanná váló akrilfestékkel, egy szín több árnyalatával az egész felületnek egy éjszakai színhangulatot adtak. (Ez azért fontos, mert különben színben a csoport nem tudja összehozni, kifestőkönyvszerűen dolgoznak rajta, és széteső lesz a kép. Ezzel viszont vezeti őket a színvilág az egységben tartás felé.)

6. A formák színezése. Itt már mindenki mindenütt dolgozott, segítettek egymásnak, egy-egy szín több formában is megjelent, tanácsokat adtak egymásnak a színek derítésében, tompításában, ecsethasználatban. Vastagabb és vékonyabb ecseteket is használtak. Azok, akiknek a finommotorikája fejletlenebb volt, a nagyobb felületek kitöltésében jeleskedtek. (A munkamegosztást korábban egyeztették.)

7. Grafikai gazdagítás. Lakkfilccel (vonalvastagsággal) emelték ki a fontosabb formákat, és színesben felvitt grafikai jelekkel, kontúrokkal, faktúrákkal gazdagították a felületeket. Volt pár forma, amivel elégedetlenek voltak, azt átfestették.

8. Értékelés. Közösen örvendeztünk a munkának. Mindenki elmesélte, megmutatta, melyik rész az ő ötlete, munkája. A produktum közös volt, egységes, de az egyéni ötletek, teljesítmények mindenhol beazonosíthatóak voltak. Mindenki boldog volt, hogy ebben a csodálatos alkotásban alkotóként részt vehetett. Mindenkire szükség volt, mindenki hasznosnak, sőt nélkülözhetetlennek érezte magát.

L. Ritók Nóra

A művészet hídja, avagy milyen rezgéseket váltott ki a berettyóújfalui gyerekek művészete a gödi hetedikesekből?

Nemegyszer adok olyan feladatokat tanítványaimnak (mese- vagy versírás, rapírás, rajzolás stb.), melyek elkészítésekor egyéniségüket megjeleníthetik, kreativitásukat kiélhetik. Ebben az esetben egy képről kellett fogalmazást írniuk 10-12 perc alatt. Az ötletet az adta, hogy L. Ritók Nóra a közelmúltban a TTE Ismerősösök? Idegenek c. műhelyében tartott egy előadást, és ehhez kapcsolódva számos képet is vetített. Ezek közül választottam ki egy figyelemfelkeltő művészi alkotást.)

A fogalmazás szokásos szempontjai (pl. címválasztás, szöveg szerkesztettsége, megfelelő stílus, helyesírás stb.) mellett kreativitásra is biztattam diákjaimat. A kép azonnal felkeltette érdeklődésüket, megragadta őket.

A munkák közös értékelésekor a következő három munkát tartottuk a legjobbnak.

Miklósi László

Az elítélt nő

Azért találtam ki ezt a kis történetet mert manapság sokan elítélik a színes bőrű embereket pusztán a bőrük miatt..

Valahol messze volt egy nő, akinek feltűnően színes bőre volt. A bőrén kék,sárga,zöld,piros és lila árnyalatok voltak, de a haja semmiben sem különbözött a többi nőtől. Furcsa.. de ezt a bizonyos színes bőrű nőt mégis feleségül vették, mert különleges volt.. Más volt mint a többi.. A férje nagyon szerette és elfogadta úgy ahogy kinéz hiszen tudta, hogy belül a nő kedves,megértő és szeretni való! Szegény, nap mint nap rengeteg kritikát és elítélést kapott az emberektől.. Ezért az erdő közepére költöztek, hogy senki ne álljon szerelmük útjába. Egy nyári napon az asszony elment a vásárba. Pár óra után se ment haza, de a férje várta így hát elment megkeresni. Kereste a faluban, bekopogtatott házakba, de senki sem látta. Később bement az erdőbe és megtalálta az asszonyt. Mikor meglátta a szava elakadt és a szíve megállt. A nő immáron meghalt. Egy fán lógó kötélen függeszkedett.. Felakasztotta magát. Utolsó szavait a fába véste:

"Sose ítélj el, míg nem tudod milyen is vagyok legbelül!"

 Hát röviden és tömören azért írtam ezt a történetet mert szerintem attól még hogy valakinek sötétebb a bőre mint pl. a romáknak nem kéne elítélni.. Ismerek romákat és szerintem nagyon rendesek. Engem is sokat bántottak mert duci vagyok de mikor megismertek legbelül mégis rájöttek, hogy jó ember vagyok.

Köszönöm, hogy meghallgattatok.

Fehér Alexandra

Földanya

A Földanya ki oly szép, kinek haja a csillagok, ki hátán hordja az egész bolygót, róla szól e történet.

Egyszer volt, hol volt, hol nem volt, de akkor is mindenhol ott volt. Ő a Földanya. Mindenki megmentője, Földünk teremtője, és mindenki védőszentje. De mit csinálunk mi ővele? Megmérgezzük? Nem ápoljuk? Mit teszünk mi ővele? Védenünk kéne, óvnunk! No de nem széltől, fagytól, harmattól! Hanem saját magunktól, hisz mi bántjuk, sértjük, megmérgezzük!

Ne dobd el, mi a kukába való, Ne tedd tönkre, amire még szükséged van, és mire másoknak is szükségük van! Ő óvott téged, megteremtett, hát most viszonozd, és segíts neki, szedd össze a szemeted, és ne pazarolj!

Védd a Földet! Védd a bolygót! Védd Földanyát!

Niedermayer Zsófi

Szerelem anyó

Gondoltál már arra, hogy ki viszi a szerelmet a világba? Hát szerelem anyó! Mindig ott repül a falvak, városok felett, és szerelmet osztogat. Amikor elszállt fölöttem én voltam a világ legboldogabb embere. De aztán elment, és vele együtt a szerelem érzése is. Ki tudja? Hátha vissza jön. Meglehet, hogy egyszer fölötted megy el. Ha igen, akkor majd gondolj rám!

Szilágyi Marcell

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek