OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. június 3.
» Hozzászólások (0)

A művészet hídja

Berettyóújfalun az igazgyöngyös gyerekek csoportmunkában alkotnak egy gyönyörű festményt. Egy gödi általános iskola magyaróráján a tanár megkéri a gyerekeket, hogy írják le azt, ami a kép láttán eszükbe jut. Íme a festmény létrejöttének története és három, a látvány hatására keletkező írások közül. Köszönet érte a rajzok létrejöttét segítő L. Ritók Nórának és a feladatot kiötlő tanárnak: Miklósi Lászlónak.

Az Éjszaka című festmény létrejöttének története

Nálunk gyakori az együttműködéssel létrehozott alkotás. Építi a tudást is a vizuális kommunikáció terén is, de sokkal fontosabb szerepet játszik a szociális kompetenciák fejlesztésében. Érdemes megpróbálkozni vele, hiszen dekorációnak sem utolsó, és mindennél szemléletesebben mutatja az integrált csoportszervezés szükségességét és sikerességét.

Ez a festmény pályázatra készült, az országos festészetverseny első helyezett alkotása lett (a Nappal c. párjával együtt). Az eredményhirdetésre együtt utaztunk fel Budapestre, és valamennyien nagyon büszkék voltunk a sikerre.

A nagyméretű (kb. 2x2 m) akrilképet vászonra festette egy 8 fős csoport, melyet ép és SNI, cigány és nem cigány, jó körülmények között élő és hátrányos helyzetű gyerekek alkottak, életkoruk 10-12 év. A munkamódszer kooperatív tanulásszervezés, az integrációt megvalósító intézmények nélkülözhetetlen munkaformája.

A csoportalakításban a „Keresd az összetartozókat” módszert használtuk (8 darabra szétvágott képek alapján, kétszer nyolc fős csoportot hoztunk létre).

A kép 7x2 óra alatt készült el.

A munka lépései:

1. Az éjszaka témában mindenki egyénileg alkotott, saját elgondolása alapján egy A/3-as méretű színes munkát. Volt, aki a fák között alvó madarakat, vagy másfajta állatokat, más alvó gyereket, vagy éjszakai falut, folyópartot, álomtündért rajzolt.

2. Közös tervezés következett, amiben mindenki igyekezett megjeleníteni saját korábbi viszonyulását. Mivel nagyméretű vászonra dolgoztak, fontos volt egy bizonyos forma, mint meghatározó kompozíciós elem használata. Hosszas tanakodás után az álomtündér mellett döntöttünk, amit úgy rajzoltunk meg, hogy a legkisebb termetű gyereket egyszerűen ráfektettük a vászonra és körberajzoltuk. A fő forma megjelenítése után már egyszerű volt a tervezés. Mindenki ajánlott valamit a saját rajzáról, elhelyezésre is javaslatot téve a vásznon.

3. A formák felrajzolását mindenki maga végezte a csoport által közösen meghatározott részre, ceruzával, javíthatóan.

4. Amikor a formák felrajzolása megtörtént egy vízben oldhatatlan (alkoholos) filccel áthúzták a vonalakat.

5. A színhangulat kiválasztása. A közös álláspont kialakítása után szivaccsal, vízzel oldható, de száradás után oldhatatlanná váló akrilfestékkel, egy szín több árnyalatával az egész felületnek egy éjszakai színhangulatot adtak. (Ez azért fontos, mert különben színben a csoport nem tudja összehozni, kifestőkönyvszerűen dolgoznak rajta, és széteső lesz a kép. Ezzel viszont vezeti őket a színvilág az egységben tartás felé.)

6. A formák színezése. Itt már mindenki mindenütt dolgozott, segítettek egymásnak, egy-egy szín több formában is megjelent, tanácsokat adtak egymásnak a színek derítésében, tompításában, ecsethasználatban. Vastagabb és vékonyabb ecseteket is használtak. Azok, akiknek a finommotorikája fejletlenebb volt, a nagyobb felületek kitöltésében jeleskedtek. (A munkamegosztást korábban egyeztették.)

7. Grafikai gazdagítás. Lakkfilccel (vonalvastagsággal) emelték ki a fontosabb formákat, és színesben felvitt grafikai jelekkel, kontúrokkal, faktúrákkal gazdagították a felületeket. Volt pár forma, amivel elégedetlenek voltak, azt átfestették.

8. Értékelés. Közösen örvendeztünk a munkának. Mindenki elmesélte, megmutatta, melyik rész az ő ötlete, munkája. A produktum közös volt, egységes, de az egyéni ötletek, teljesítmények mindenhol beazonosíthatóak voltak. Mindenki boldog volt, hogy ebben a csodálatos alkotásban alkotóként részt vehetett. Mindenkire szükség volt, mindenki hasznosnak, sőt nélkülözhetetlennek érezte magát.

L. Ritók Nóra

A művészet hídja, avagy milyen rezgéseket váltott ki a berettyóújfalui gyerekek művészete a gödi hetedikesekből?

Nemegyszer adok olyan feladatokat tanítványaimnak (mese- vagy versírás, rapírás, rajzolás stb.), melyek elkészítésekor egyéniségüket megjeleníthetik, kreativitásukat kiélhetik. Ebben az esetben egy képről kellett fogalmazást írniuk 10-12 perc alatt. Az ötletet az adta, hogy L. Ritók Nóra a közelmúltban a TTE Ismerősösök? Idegenek c. műhelyében tartott egy előadást, és ehhez kapcsolódva számos képet is vetített. Ezek közül választottam ki egy figyelemfelkeltő művészi alkotást.)

A fogalmazás szokásos szempontjai (pl. címválasztás, szöveg szerkesztettsége, megfelelő stílus, helyesírás stb.) mellett kreativitásra is biztattam diákjaimat. A kép azonnal felkeltette érdeklődésüket, megragadta őket.

A munkák közös értékelésekor a következő három munkát tartottuk a legjobbnak.

Miklósi László

Az elítélt nő

Azért találtam ki ezt a kis történetet mert manapság sokan elítélik a színes bőrű embereket pusztán a bőrük miatt..

Valahol messze volt egy nő, akinek feltűnően színes bőre volt. A bőrén kék,sárga,zöld,piros és lila árnyalatok voltak, de a haja semmiben sem különbözött a többi nőtől. Furcsa.. de ezt a bizonyos színes bőrű nőt mégis feleségül vették, mert különleges volt.. Más volt mint a többi.. A férje nagyon szerette és elfogadta úgy ahogy kinéz hiszen tudta, hogy belül a nő kedves,megértő és szeretni való! Szegény, nap mint nap rengeteg kritikát és elítélést kapott az emberektől.. Ezért az erdő közepére költöztek, hogy senki ne álljon szerelmük útjába. Egy nyári napon az asszony elment a vásárba. Pár óra után se ment haza, de a férje várta így hát elment megkeresni. Kereste a faluban, bekopogtatott házakba, de senki sem látta. Később bement az erdőbe és megtalálta az asszonyt. Mikor meglátta a szava elakadt és a szíve megállt. A nő immáron meghalt. Egy fán lógó kötélen függeszkedett.. Felakasztotta magát. Utolsó szavait a fába véste:

"Sose ítélj el, míg nem tudod milyen is vagyok legbelül!"

 Hát röviden és tömören azért írtam ezt a történetet mert szerintem attól még hogy valakinek sötétebb a bőre mint pl. a romáknak nem kéne elítélni.. Ismerek romákat és szerintem nagyon rendesek. Engem is sokat bántottak mert duci vagyok de mikor megismertek legbelül mégis rájöttek, hogy jó ember vagyok.

Köszönöm, hogy meghallgattatok.

Fehér Alexandra

Földanya

A Földanya ki oly szép, kinek haja a csillagok, ki hátán hordja az egész bolygót, róla szól e történet.

Egyszer volt, hol volt, hol nem volt, de akkor is mindenhol ott volt. Ő a Földanya. Mindenki megmentője, Földünk teremtője, és mindenki védőszentje. De mit csinálunk mi ővele? Megmérgezzük? Nem ápoljuk? Mit teszünk mi ővele? Védenünk kéne, óvnunk! No de nem széltől, fagytól, harmattól! Hanem saját magunktól, hisz mi bántjuk, sértjük, megmérgezzük!

Ne dobd el, mi a kukába való, Ne tedd tönkre, amire még szükséged van, és mire másoknak is szükségük van! Ő óvott téged, megteremtett, hát most viszonozd, és segíts neki, szedd össze a szemeted, és ne pazarolj!

Védd a Földet! Védd a bolygót! Védd Földanyát!

Niedermayer Zsófi

Szerelem anyó

Gondoltál már arra, hogy ki viszi a szerelmet a világba? Hát szerelem anyó! Mindig ott repül a falvak, városok felett, és szerelmet osztogat. Amikor elszállt fölöttem én voltam a világ legboldogabb embere. De aztán elment, és vele együtt a szerelem érzése is. Ki tudja? Hátha vissza jön. Meglehet, hogy egyszer fölötted megy el. Ha igen, akkor majd gondolj rám!

Szilágyi Marcell

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek