OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. június 12.
» Hozzászólások (0)

Mi tesz engem azzá, ami vagyok?

(Kortársirodalom feldolgozása a 11. évfolyamon)1

A Jedlik Ányos Gimnázium 11.a és 11.c osztályával csináltam a projektet. Ez egy „nagy kutatás” része, mely pl. a tavalyi Semmi-projektre épül, ahol már kortárs szövegekkel dolgoztunk. A tavalyi munka egyrészt nekem is tanulságokkal szolgált, min kell változtatnom, mi az, ami működik, másrészt a diákok is ízelítőt kaptak a munkafolyamatból, ismerősebb volt a légkör, lelkesebben, nyitottabban álltak a munkafolyamathoz. A diákokkal jó kapcsolatom van, közös bizalmon épül, mely során én alapvetően a moderátor szerepét öltöm magamra. Nagy hangsúlyt fektetek a személyes véleményszabadságra, a toleranciára, a figyelemre, arra nevelem őket, hogy fogadják el egymás véleményét, és merjenek gondolkodni, a szöveget nyílt terepként képzeljék el.

A most bemutatásra kerülő projekt a félévzárás után kezdődött, 10-15 órára terveztem. A Semmi-projektnél levont tanulság az volt számomra, hogy mindig maradjak rugalmas, ne akarjak erőszakosan ragaszkodni az előzetes elképzeléseimhez. Ez a változtatás-lehetőség a megvalósítás során sok kellemes percet szerzett.

A Csikk nevelődési- és utazóregény, hiszen tartalma szerint két 14 éves fiatal autóba száll, és útnak indul, hogy rátaláljon önmagára. A könyvről szóló kritikájában Győri Hanna a következőt írja: „Herrndorf a popkultúra képeire való rájátszással, a fiatalkorú olvasóközönség kulturális emlékeinek megidézésével (egy Tarantino filmben vagyunk-e?) vonzza be az olvasót… Itt a polgári család helyén csak az anyagi jólét elhaló nyomait látni, a szülők épp olyan éretlenek, mint a gyerekeik, a nyomasztó kérdések és a felelős döntések elől az alkoholba és a csajozásba menekülnek, miközben rettenetesen felsőbbrendűnek gondolják magukat a bevándorlókhoz képest, elvégre ők a drága villájukban viselkednek gusztustalanul. Innen jön Maik, ez az önbizalomhiányos lúzer, aki semmit nem tud mutatni magából az extrovertáltságot díjazó iskolai közegben, és ezért magányát a jól bevált cinizmussal leplezi. Meg egy adag őszinteséggel, amit a képmutató felnőtt társadalom, és az őket majmoló gyerekek nem díjaznak túlságosan.”

Tapasztalataim a 11. A osztályban

2013. január 17.

Először csoporton belül mindenki válaszolt arra a kérdésre: „Mi tesz engem azzá, aki vagyok”. Majd az eredményt felolvasta az „előadásfelelős”, a másik három csapat pedig figyelt, mi rajzolódik ki, mi emelkedik ki közös jegyként a csapat identitását tekintve. Első csapat: barátok, család, humor, apa, második csapat: mások hogy tekintenek rám, szülők, barátok, cselekedetek, harmadik csapat: külső tényezők, elvárások, környezet, divat, család, barátok, negyedik: cselekedet, barátok, család, érdeklődési kör.

A másik kérdés így hangzott: „Mi érdekel engem?” Sport, informatika, számítástechnika, zene, művészetek, történelem, filozófia… az elhangzottak során azonban nagyon hamar elveszett a figyelem. Kérdeztem, miért vesztették el az érdeklődésüket, mondták, mert túl általánosak a felsoroltak, ezeket tudják egymásról. Jó, akkor változtassunk, mondtam, legyen verseny, ki tud többet a másikról. Az volt a feladat, három embertől szerezzenek olyan információt, melyet eddig nem tudtak róla. Hogy ez motivált figyelemmel járjon, azt találtuk ki közösen, hogy strigulázniuk kell, és aztán a legtöbbet tudó lesz a nyertes.

Majd párokba álltak csapaton belül, ahol az identitásukat meghatározó dolgokkal foglalkoztak. A párok mindegyike egy közös identitást meghatározó fogalommal és egy különbözővel, egymástól eltérővel foglalkozott. A közösben különbséget kerestek, a különbözőben hasonlóságot.

A párok egyike húzott egy szerepkártyát, és az azon lévő módon mesélte el a többieknek a különbségeket, hasonlóságokat. A négy csoport minden tagjának feladata volt kitalálni a szerepkártyán lévő módot.

Majd megkértem őket, vegyék elő az okostelefonjaikat, és az identitás fogalmára kellett rákeresniük interneten, majd a csapat közösen megfogalmazta a saját identitásdefinícióját.

L. Péter óra végén az identitás fogalmát egy rendkívül szemléletes matematikai fogalommal határozta meg: egybevágóság, mely során a síkidom önmagába visz át egy 360 fokos síkban való forgatás után.

2013. január 23.

Szoros szövegolvasással, szövegelemzéssel folytattuk. Minden csapatnak az volt a feladata, hogy válaszoljanak a „mi történik az első bekezdés szerint?” kérdésre.

  • Az első csoport arra jutott: valahol ülnek, valami titokzatos dolog történik, szédül az elbeszélő,
  • a második csoport kiegészítette ezt azzal, hogy a szoba pici, az elbeszélő egy félénk tinédzser és bajban van,
  • a harmadik csoport elemzése alapján az író hirtelen belevág a történetbe, az elbeszélő bepisil, hokedlin ül, valami miatt meg van ijedve, nem tudjuk, miért ül ott, homályos, kivel van ott, valakik vannak körülötte,
  • a negyedik csoport pedig azt állapította meg, hogy az elbeszélő egy szobában van, valamilyen probléma utáni szituációban, mozdulatlan, szédül, mások is vannak körülötte, és múltbeli eseményeken gondolkodik.

Összegeztük, mit tudunk meg valóban a leírtakból tér, idő tekintetében, és rámutattunk arra, hogy bizonyos dolgokat ők látnak mögé, vagy egészítik ki későbbi tudásuk miatt.

A szereplőépítkezés vizsgálatakor beszélgettünk arról, hogy milyen viszonyrendszerben helyezkednek el egymáshoz képest: N. Karolina szerint Csikket maga fölé helyezi az elbeszélő, K. Fanni az elbeszélő önbizalomhiányát emelte ki, T. Enikő pedig azt, hogy az elbeszélő folyamatosan összehasonlítja magát a címszereplő Csikkel. Ezt alátámasztandó állóképet kértem minden csapattól, melyben 2 címet kaptak: (1) Maik elbeszélő a széken, (2) Maik és a smasszerek.

Milyen problémák jelennek meg csírájában a regény indításban? Mi marad meg a regényben mindebből? - tettem fel a következő kérdést. A sorrend így alakult: (1) szorongás, (2) nem tud magával mit kezdeni, (3) céltalanság, (4) kilátástalanság, (5) önbizalomhiány, (6) nyerseség (pisi, vér, erőszak, káromkodás).

Majd a problémák mögötti okokat kerestük:

  • 1. szorongás –N. Karolina: elhanyagoltság: szülei nem foglalkoztak vele, de volt pénz, elkényeztetik; Sz. Balázs: családi háttér: anya alkoholista, apa csődbe megy, csalja anyát;. T. Szabolcs: felnőtt világ ismeretlensége félelmet kelt; T. Enikő: szülőkkel való rossz viszony;
  • 2. nem tud magával mit kezdeni – B. Diána: kamaszkor, D. Tamás: nincsenek barátai, I. Dóra: nem tud beilleszkedni, iskolában nincs beceneve, N. Karolina: senkinek érzi magát, T. Enikő: nincs hobbija;
  • 3. céltalanság – I. Dóra: nincs motiváció, F. Tamás: nincsenek barátai, nincs példaképe.
  • 4. kilátástalanság: és még M. Daniella: családi mintái, I. Dóra: sikerélmény hiánya, nem értékelik.
  • 5. önbizalomhiány – T. Enikő: Tatjana elutasítja, magasugró, de nem értékelik, népszerűtlenség, szülei sem értékelik, nem tudja mit várjon az élettől.
  • 6. nyerseség (pisi, vér, erőszak, káromkodás) – I. Dóra: kiábrándult, dacos, kamaszkor, senkivel nem beszél, szociális kapcsolatok hiánya, M. Daniella: egyke, szeretet és érzelmek hiánya.

Ezt követően a trauma fogalmát jártuk körül. Megegyeztek abban, hogy valamilyen megrázkódtatásról van szó, mely hosszútávon kihatással van az emberre. Érvelési gyakorlatként mondtak állításokat, illetve egészítették ki egymás mondatait:

N. Karolina szerint következmény lehet halál vagy betegség, baleset, erőszaktétel, megverés, de lehet lelki és fizikai is. Kérdeztem, hogyan súlyoznák, van-e, amelyik súlyosabb. K. Fanni szerint nem lehet szétválasztani, de a lelki súlyosabb, mint a szakítás, halál, megcsalás. M. Daniella szerint a fizikai jön először, aztán a lelki, mely sokkal hosszabban tart. B. Diána kiegészítette az örökbefogadás titkával, mely szintén lehet trauma.

A szereplők neveinek előfordulásait korábban kigyűjtöttem, és minden csoport kapott hármat, hármat, melyet elemezniük kellett közösen. Az elemzések pontos képet rajzoltak a szereplőről: kiemelték a bizonytalanságot, a Psycho becenév egyértelműen a „nem normális” jellegére utal, vagyis újabb lefokozás, a Csikk gúnynév, amely rasszista felhangokat tartalmaz (olyan mint az oroszokat „leivánozni”) szintén sztereotípiaként értelmezhető.

A mű második felében megjelenő gróf Lada már egy minőségi változás, magasabb szint jele. A hegytetőn fába vésett monogramok az utazás csúcspontjaként valami sokkal többre mutatnak rá: a három szereplő között valódi mély kapcsolat jön létre. Kellemesen csalódnak a többi emberben, és a halottak monogramja, mely azonos az övéikkel elgondolkodtatja őket saját életük múlandóságáról.

Házi feladatként a saját beceneveiket kellett összegyűjteni és elemezni a Facebook osztálycsoportban, mely derűs perceket okozott mindannyiunknak.

Részletek a házi feladatból

„Peti – távolabbi ismerősök, a családomból a legtöbben, valamint néhány barátom hív így engem
Petikém – nagyszüleim
Lipót – haverok, barátok, ha jól emlékszem, akkor Esso kolléga hívott engem így először, a vezetéknevem német jelentésére hivatkozva
Lipa – a Lipótból, és egy online játék egyik játékosának nevéből jött össze, Szabi használja leginkább
Főnök – egy matektáboros spanom hív engem így
Pornóbáró – egyesek ezen a néven szólongatnak néha engem, mert jobb vagyok náluk matekból (a névnek nincs különösebb valóságalapja)
Tiberius – Sz tanárnő adta latinórára
Tyutyu –alsós tesitanárom hívott így, ötletem sincs, hogy miért”

„Tibi: Lényegében mindenki így szólít.
Tibci: Hozé, Kardos és pár ember szokta használni.
Tibó: Marci és Szabi szokta mondani néha (a szabi -> szabó séma alapján?)
Tibba: Davi/Raoul hív így ritkán.
n00b geci: Marci által használt gyakori megszólítás a Dota2 játékteljesítményem miatt. (Ezért ezen a neven Járvással osztozom)
Ezen kívül meg vagyok róla győződve, hogy Raoul a hátam mögött Királynak hív.”

„Bogyó: Vili hív így, mert összegömbölyödve alszom.
Mikkamakka: apukám hívott így kiskoromban, mert nagyon szerettem A négyszögletű kerekerdő c. mesét.
Lajos: az óvónéni hívott így, mert nagyon szerettem a fent említett mesét és a név Szörnyeteg Lajosra utal, mert néha rosszalkodtam.
Szörnyella: a nagynéném hívott így, és nagyon utáltam mindkettőt...
Dodó: Zsuzsanna Mészárostól kaptam, mert ő mindenkit szeret becézni. Tanárnő is hívott így.
Hagyma: úgyszintén Zsuzsi. Volt egy idő, amikor a fejem tetejére felfogva hordtam a hajamat.
KIIISLÁNYOOOM! : na anyukám hív így mikor mérges rám.”

„Marci : legtöbbször így hívnak az emberek
Marcika : a nevem egyik becézése , így is gyakran megszólítanak
Marcello : Édesapám szokott így megszólítani
Királyfi : Édesanyám hív így, mert ennyire király vagyok
Majszi : A húgom hív így, mert régen nem tudta kimondani a R betűt, és ez a név rajtam maradt
Felség : Raoul hív így , érthető okok miatt”

„Alapvetően azt szeretem ha Vivinek hívnak.
Vi-nek hívnak, akik úgy döntöttek így egyszerűbb. Illetve a tanárok egy része, mivel van egy másik Vi nevű lány a suliban És ő pedig jobban szereti ha Vi-nek hívják. Gondolom, így egyszerűbb. És Vietnámban mindenki Vi-nek hív.
Vivike- Általában Dóri hív így, mivel ő Dórika volt sok ideig, én pedig Vivike lettem, amúgy meg szerintem aranyos becenév.
Cunami, Bilbó, Bo-Drága Zsuzsi:)) hogy miért kaptam azt nem tudom. De azt hiszem, a Cunamit azért kaptam, mert régebben volt egy tollam, amin a Vivien név elemzése volt rajta (Vivien-Vidám tavaszi szellő ami káoszt teremt maga körül) - majdnem Cunami....
Cica- Dana hív így, mert nagyon cicás vagyok
Vivien kisasszony- Csapody tanárúr hív így, mert nem tudja kimondani a nevem és a Vivi túl egyszerű és nem lehet humort csempészni bele…”

„mindenki Bálintnak hív, aki pedig nem...
Tárnoki: utálom, ha a vezetéknevemen hívnak, 10.-ig sokan hívtak így, ma már inkább Bálintozik mindenki szerencsére
Öregúr: így hívott az alsós osztályfőnököm, mert mindig nagyon... megfontolt voltam :D
Velöntájn doktor: Édesanyám egyik kollégája hív így, bár öteletem sincs, miért
Bálint gazda: a háziorvos szokott így hívni, nem tudom honnan ez a nagy baráti viszony, nem beszélünk túl sokat, de ő tudja…
Tinti: a nővéremtől kaptam, mondanom se kell, mennyire imádom ezt a nevet...
Rega: az online világban ilyen néven rémítgettem az embereket hajdanán. ma már kevésbé :( ”

2013. január 29.

A becenevekre való reflektálással folytattuk az órát, M. Daniella azzal kezdte, azok becéznek, akik közelebb állnak hozzánk, B. Diána szerint viselkedési módot is mintáz.

A mai alkalommal a szülőket, vagyis Maik legközelebbi hozzátartozóit vizsgáltuk meg. Az alkoholista anyukát és a szeretővel nemrég elutazott apukát.

Miért lehet alkoholista az anya, illetve ez milyen hatással van Maikra?
Az apa megcsalja anyát, ennek mi lehet az oka, és mi a következménye?

R. Raoul szerint az ok lehet az, hogy tudja, hogy megcsalja a férje, vagy csak nem úgy alakult az élete, ahogy gondolta, vagy nem tudja Maikot kontrollálni, és így egy ördögi kör alakul ki. L. Peti egyszerűen a függéssel magyarázta, vagy mert valamilyen unaloműző elfoglaltságot keres, hiszen ne felejtsük, hogy egy újgazdag családról van szó, ahol a feleségnek nincs munkája. Maik emiatt magára lesz utalva, és anyakomplexusossá válhat, nincs megfelelő nőképe, mindez erősíti bizonytalanságát és az önelfogadás hiányát.. Sz. Balázs arra jutott, hogy a megcsalás lehetett a háttérben, a csalódás, szeretethiány, kötődés hiánya, melynek következménye az elidegenedés és a kötődés hiánya lehet.

Konklúzióként megkértem az eddig kevésbé felszólaló diákokat, gondolják végig, milyen fogalmak kerülnek elő, melyekre érdemes figyelniük majd a saját életükben. Ezek lettek: rendezett, egymásra figyelő családtagokból álló közeg, a szeretet és a kötődés fontossága, a biztonságérzet kialakításának fontossága, az unalom problematikussága, illetve a férfi, női szerepekre való figyelem.

Kértem, írjanak olyan szülői mondatokat, melyek motiválnak, s olyanokat amelyek épp az ellenkező hatást érik el náluk (ezeket tartalmazza a következő táblázat).


Motiváló mondatok „utálom” mondat
1. csoport Lesz ez még jobb is! (bizalom)
Hát…. jó.
Hát….. jó.
Szakmát is tanulhatsz. (ítélkezés, érzelmi zsarolás)
Ha kukás leszel is büszke leszek rád.
Magadnak tanulsz.
Csináld, ahogy akarod!
2. csoport Majd kijavítod!
Legközelebb jobb lesz!
Hmm, valamit nem tudtál!
Magadnak tanulsz, nem a tanárnak!
Nem tragédia!
Nem baj, azért, hazajöhetsz! (megbocsátás, biztonságérzet)
Nem is tudsz németül!
Kettessel mész át az érettségin!
Nem érdekel, a többieknek hogy sikerül!
Nem fpgnak felvenni az egyetmre!
Lehetne jobb is!
Te tudod, hogy.. megtettél-e mindent!
És az x., y.-nak hanyas lett…
Itt az ADU: nem muszáj idejárni!
3. csoport Ettől még nem dől össze a világ!
Több is veszett Mohácsnál!
Lesz ez még így se!
Majd kijavítod!
Te sokkal többre képes!
Ne más jegyeivel foglalkozzál!
Bezzeg a többiek!
Tiszta szégyen, amit csinálsz! (lenézés)
Nem nekünk tanulsz, hanem magadnak!
Mehetsz kisegítőbe, ha így folytatod!
Nincs gépezés, amíg ki nem javítod!
A falitükörbe, ha belenézel, szarvad nő!
4. csoport
Ennél te többre is képes vagy!
Nem érdekelnek a többiek!
Ha más meg tudja csinálni, te miért nem!
Biztos vagy te ebben?

2013. január 31.

A mondatok elemzése következett, azaz annak a feltárása, hogy milyen víziók élnek bennük ezekkel kapcsolatban. Megkapták cédulán egy másik csoport mondatait, és ahhoz kellett a kiscsoportokban mögöttes tartalmat felírniuk. Improvizációs gyakorlatot találtam ki ezekhez a mondatokhoz: az első állóképben anya alkoholizmusa előtti állóképet kellett mutatniuk (mi az a családi konfliktus, ami miatt inni fog), a másodikban pedig ennek következményét megmutatniuk.

M. Zsuzsa megemlítette, hogy egy szülőnek ismernie kell gyermeke korlátait, mire a következőkben erre a négy kérdésre kellett önállóan választ adniuk: (1) mit tudnak rólam a szüleim (2) mit nem tudnak rólam (3) amit nem tudnak, az hogyan és miért okozhat csalódást (4) hogyan lehet ez mégis érték.

Néhány példa

K. Fanniról az édesapja többet tud, az anyukája csak a felszínt látja, többet is veszekednek, a barátokat ismerik, de azt nem, hogy már kipróbálta a cigit. A részegséggel csalódást okozna, ha ezt mégis elmondaná, akkor az őszinteség jelenne meg mint érték. Kértem, adjon jó tanácsot a későbbi önmagának gyereknevelésre: „Ne tiltsam, mert annál inkább csinálja majd!”

Mások olyanokat mondtak, hogy hiába tervezünk jó viszonyt, úgysem lesz olyan. Felmerült az is, hogy a tiltás érték is lehet. De a hosszas beszélgetés után kiderült a diákok rájöttek, hogy mindez a félelmen alapul, illetve hogy a kiskamaszként kapott büntetések következményeként most már inkább el merik engedni őket bárhová, nagyobb a bizalom irántuk.

Rengeteg személyes példa, kérdés merült fel, a diákok egyre nyíltabbak lettek, olykor dühösen, olykor egymás szavába vágva mondták a példákat.

Házi feladatként kértem, írják meg a Facebookra a rossznak titulált diák anyukájának naplóbejegyzését. Íme:

„A gyerekem már megint alaposan felidegesített. Direkt megkérdeztem, hogy tanult-e a dolgozatra, és azt válaszolta, hogy igen. Ennek ellenére másnap akkora egyest írt, mint a ház. És ez nem az első eset. Most akkor nem bízhatok meg benne? A saját gyerekemben? Vagy csak nem vesz engem komolyan? Valami büntetés biztosan jobb belátásra bírná a tanulással, meg a felelőtlen füllentgetéseivel kapcsolatban is. De semmiképp se szeretném, hogy elrontsam a kapcsolatomat vele” (L. Péter)

„Én egyszerűen nem értem ezt a gyereket! Teljesen megváltozott. És nem pozitív irányban... Leszarja az iskolát. Esküszöm, ennyi 1-ese még egyik évben sem volt. Hihetetlen! És azt mondja mentségként az énekkarra, hogy az ének nem egy tantárgy. Lehet, hogy neki nem fontos (bár évekig zenélt), de azért ennyire nem kéne félvállról venni ezt a tantárgyat! Most is elmondtam, hogy ez így nem mehet tovább. A legutóbbi énekegyesnél is elmondtam. De úgy tűnik, amit mondok neki, olyan, mint a falra hányt borsó...” (M. Daniella)

2013. február 7.

Kértem, hogy készítsék el a családfájukat, és következő órán úgy kellett ezt bemutatniuk, hogy összefüggéseket, tanulságokat kerestek benne önmaguk számára. Ismétlődéseket, szabályosságokat, fontos történeteket hallottunk, nagyon megrendítő volt.

Részlet H. Tamás naplójából: „A pénteki órán és a csütörtöki óra nagy részében az egyes emberek felolvasták a családfáikat. Eleinte mindenki azt hitte, hogy unalmas lesz, de miután elkezdtük, mindenki csöndbe maradt, és hallgatta az olvasót. Nagyon jó óra volt, mert nagyon sok új információkat tudtunk meg azokról az emberekről, akik felolvasták a családfájukat.”

Zárásképpen (mindkét osztálytól) három feladatot kértem:

  • egy érvelő szöveg sztereotípiák témakörben, vagy a regény egy szabadon választott szereplőjét idézetekkel alátámasztva bemutatni.
  • egy identitás témában írt szabad fogalmazás: Mi tesz engem azzá, aki vagyok?
  • videó vagy PPT készítése az identitás témakörben.

1A projekt során Wolfgang Herrndorf: Csikk című regényének feldolgozására került sor (Scolar, 2012).

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.08.20.
Ötévesen látott először fehér embert, hetedikben bukott, ma iskolát vezet Miskolcon (interú Orsós Jánossal)
Egyszerű a képlet: ha szakiskolába mész, akkor kapsz ösztöndíjat, ha gimnáziumba, akkor nem. A szegény családokból már senki nem jön érettségizni, mindenki tésztakészítő akar lenni....
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.20.
Magyarul is elindult a világ egyik legjobb tanulási oldala
A Khan Academy neve összekapcsolódott a digitális eszközökkel megvalósult önirányított tanulás fogalmaival. Szülők lelkendezve szokták mesélni, hogy a gyerekük otthon nem (csupán) telefonos...
(Forrás: Qubit)
--
2019.08.20.
Ha elég vagyonos vagy, a gyerekednek mégsem kell Wass Albertet tanulnia
Hírül adták tegnap, hogy Debrecen város és a Debreceni Egyetem együttesen alapítanak meg egy elit, angol-magyar tannyelvű magániskolát Debrecen-Pallagon, amely az egyszerű, mégis sokatmond...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.20.
Gyarmathy Éva: „Mit akar, az egész ország így működik!”
És nem azért kell a kis hazafiasságot belevinni a tananyagba, mert bárki hazafiasabb lesz, hanem a szófogadás gyakorlásáért. Igazodj! Most polgár leszel, aztán keresztény, népnemzeti, hazafi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.20.
Iskolaépítészet: örökség és megújulás. Csémi Lili és Tarcsay Anita írása
A műhelykonferencia a váci Apor Vilmos Főiskola formálódó térpedagógiai műhelyének keretében valósult meg, amelynek célja, hogy interdiszciplináris párbeszédet teremtsen az építészet...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.08.20.
Kettészakadt világ
Visszakanyarodunk hát egy örök kérdéshez, mennyire várható el a mélyszegénységben a környezetbarát magatartás? Ha nincs fa, akkor mi a nagyobb bűn, ha káros anyagokkal fűt, vagy ha kih...
(Forrás: hvg./Nyomor széle blog)
--
2019.08.12.
A gyerekeinknek is jobb lenne, ha mi szülők nem állnánk ilyen csehül pénzügyi tudatosságban
Legyen szó hazai vagy külföldi tanulmányokról, az önálló életkezdésről, mindez szülőnek, gyereknek egyaránt komoly anyagi terhet jelenthet. A „kirepülés” izgalmas, kihívásokkal teli...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.11.
Deviszont – kritikai pedagógia a külvárosban
A Deviszont Közösségi Tér egy Budapest külvárosában működő oktatási program, amit társadalomtudósok, szociális munkások, filozófusok és pedagógusok hoztak létre szakképzésben tanul...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.11.
Egyre több támogatást kapnak a családok az iskolakezdéshez
Elsőtől kilencedik évfolyamig ingyenes tankönyvet kapnak a diákok, ami gyerekenként 10-12 ezer forint megtakarítást jelent. A szeptemberi családtámogatásokat is korábban, augusztus végén...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek