OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. november 6.
» Hozzászólások (0)

Ez is tehetséggondozás! „MOZGÁSBAN A GONDOLAT”

„Nem vagyok különösebben tehetséges,
csak szenvedélyesen kíváncsi.” (Albert Einstein)

Pirók Mónika, műhelyvezető
szakvizsgázott óvodapedagógus,
tehetségfejlesztési szakértő, INPP tanácsadó
Elérhetőség: pirokmoni[kukac]fraktal[pont]hu

Kutatási terület: „Egyensúlyérzék és tehetség”, 2010. (Témavezető: Dr. Gyarmathy Éva)

Innovációk a tehetséggondozásban:

  • JÁTÉK – VÁR Tehetséggondozó Program-2009. (tanácsadó, szakértő: Dr. Gyarmathy Éva).
  • Okos Játékok Módszere-2010. (módszertani kutatás témavezetője: Dr. Gyarmathy Éva).
  • „Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program, amely a Magyar Mozgáskotta Módszert egészíti ki, illetve innoválja a tehetségesek gondozása és fejlesztése érdekében (tanácsadó: Dr. Gyarmathy Éva- Magyar Gábor)
  • Mozgáskártya család.

Mindkét tehetséggondozó program egyik fő feladata a mindennapi tehetséggondozás megvalósítása, SNI területen is. A programok a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek felismeréséhez, és megismeréséhez, valamint gondozásához módszertani segítséget nyújtanak.

„Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program

A programot a gyermekek mozgásfejlődésében történő elmaradás, idegrendszeri éretlenségek okozta problémák mindennapi tapasztalata, és a megoldások keresése, valamint a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek hasonló nehézségei inspirálták. A tehetséggondozó program Magyar Gábor: Magyar Mozgáskotta Módszerét innoválja. A program fő célja a mozgásfejlesztés és a tehetséggondozás hatékony összekapcsolása, mindennapi tehetséggondozás. „Idegrendszeri szinten bekapcsolódni a tehetséggondozásba.” A tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek felismerésére- és megismerésére, a Dr. Gyarmathy Éva által kidolgozott, és az „Egyensúlyérzék és tehetség” alapkutatásaim során alkalmazott, jól bevált-, és könnyen elsajátítható módszereket, illetve Sally Goddard Blythe szempontjait használom.

„Mozgásban a gondolat” műhelymunkáról

Műhelymunkában a gyermekek heti 1 alkalommal vesznek részt 45 perc időtartamban. Helye a mindennapokban: napirendbe épített; korábban napirenden kívüli tevékenységként történt a megszervezése.

A műhely minden jelentkező gyermeket fogad, akár felismerhető a tehetség hajlam, akár nem (a program részletes módszertani segítséget nyújt, és alternatívákat tartalmaz a tehetségesek felismerésére, megismerésére, fejlesztéssel történő tehetség-felismerésre, beválogatásra, mozgásfejlesztésre, gazdagításra). Sok érdeklődő esetén két csoport indul. Javasolt létszám: 8-12 fő. Létszám csökkentésének is lehetnek megfelelő indokai, ebben az esetben is 4-6 fő. Több SNI gyermek esetén, a csoportokba való bekerülést, elosztásukat mérlegelem: mit bír el a közösség? Megfelelő segítség nélkül senki sem marad! Később a gyorsabban haladók kerülhetnek egy csoportba. A műhely októbertől május végéig áll a gyermekek és a szülők rendelkezésére.

A legfontosabb a számomra, hogy a gyermek örömmel vegyen részt a tevékenységekben, a számára sikerélményt nyújtó fizikai- és kognitív megterhelést kapja.

A műhelymunka gondosan felépített, biztonságot jelentő, közösen átgondolt szabályokra, keretekre épül. A szimbólumok és témák elsajátításában, számukra előnyös modalitásban- és tempóban haladhatnak. Lehetőségük van öndifferenciálásra, egyéni- páros és csoportos feladatok megoldására, kutató munkára a mindennapokban. A konkrét és gyors visszajelzések, társas élmények által önbemérésre tehetnek szert. Egyéni ötleteket valósíthatnak meg, sokféle játék- variációt dolgozhatnak ki.

A gyermekek szeretik a Mozgáskottát: kihívásokat ad, elemekre bontja a mozgásos folyamatot, ezért az atipikus idegrendszerű gyermekek számára is belátható a siker. Műhelymunka eszközkészlete: Magyar Mozgáskotta Módszer eszközkészlete; Egyéb kiegészítők az intelligencia területeknek megfelelően; saját tervezésű Mozgáskártya készlet. A szülők tájékoztatón, és bemutató foglalkozáson vehetnek részt a gyermekükkel, valamint nyílt foglalkozások és megbeszélések- tanácsadások alkalmával követhetik gyermekük fejlődését. A programmal kapcsolatos terveket, eseményeket, gyermekek fejlődését, elégedettség méréseket Napló rögzíti.

Mozgáskártya- készlet

A kártyakészlet elsősorban a „Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program megvalósítását segíti. Kiemelkedő képességű, atipikus idegrendszerű, a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek mozgás- és képességfejlesztésére, valamint az úgynevezett normál intelligencia övezetbe tartozó gyermekek fejlesztését támogatja. A tehetséggondozó program, és a kártyakészlet Magyar Gábor Magyar Mozgáskotta Módszerét egészíti ki, illetve sajátos megközelítéssel innoválja.

A kártyakészlet kialakítását a gondolatok, mozgástervek és ötletek fizikai megjelenítése-, valamint a sorrendek követhetősége inspirálta. A kártyahasználatról néhány gondolatban:

  • intelligenciák mozgósítása
  • agyféltekei funkciók összehangolásának támogatása
  • mozgás elképzelése javítja az idegi összeköttetéseket, az idegrendszer működését, önjavító tevékenységét
  • egyéni- és társas lehetőségek
  • rejtjelezés, rejtvény, feladvány alkotásának lehetősége
  • térben kiterjeszthető (figurák, szimbólumok) és megélhető (egyensúly, mozgás, dráma)
  • diszlexia prevenció és reedukáció támogatása

A készlet tartalmaz: több csoportba sorolható, intelligencia területekhez illeszkedő színes szimbólumokat.

A térben és síkban, egyéni- páros és társas helyzetekben egyaránt jól alkalmazható kártyakészlet élményt, és izgalmas játékot nyújt gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek