OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. november 11.
» Hozzászólások (0)

Edison Klub

„...azok a kultúrák alakítanak ki kreatívabb személyiségeket, amelyek gyermekeiket nyitottan arra nevelik, hogy felfogják a külvilág felszólításait, és ezekkel kapcsolatban kérdéseket vessenek fel, amelyek a gyermekekben kifejlesztik a divergens gondolkodást; amelyek elsősorban a folyamatot és nem a produktumot veszik figyelembe.”
Erika Landau

A legkisebb fiú leszakította az Aranyalmát, és a tarisznyájába tette. Leült a fa alá, némán szemlélte a fát körülvevő rétet, egy apró tavacska hunyorgott kék szemével a csillámló napsütésben, majd a vándor elszenderült...

Éles csengetés riasztotta fel.

- A házi feladatot ne felejtsétek el! – hangzott az utasítás és a tanárnő kiment a teremből. A legkisebb fiú zavartan nézett körül, könyveit rendezgető társait szemlélte, tudják-e, hogy ő hol járt? És a tarisznya! Hol van az Aranyalma?

Az Edison Klub 1988-ban alakult a Gaul Emil által szervezett Tervezzünk tárgyakat! pályázatokra készülve. Akkor Feltalálók Klubja volt a nevünk, később egy szülő javaslatára vettük fel az Edison Klub nevet.

A kérdés most is az, hogyan látják a környezetüket a gyerekek, milyen problémahelyzeteket ismernek fel, és azokra milyen kreatív megoldásokat gondolnak. Várjuk az újat, a régi megújítását. Az eredményekhez elegendő ezt a figyelmet irányítani. A munka szervesen kapcsolódott az iskolai technika órákhoz, gyakran volt Edison Klub a technika órán.

Tanítványaink rendszeresen részt vettek az OTTDK pályázatain, az Ifjúsági Innovációs Versenyeken. Új lendületet A kreativitás és innováció európai éve (European Year of Creativity and Innovation 2009) adott a klub működéséhez. A hazai koordinátor, a Tempus Közalapítvány programpályázatán A hónap feltalálója! programunk elnyerte az Év hivatalos programja címet. Megvalósítását A Magyar Innovációs Alapítványtól kapott támogatás tette lehetővé. A programot attól kezdve iskolai keretben folytatjuk. Kecskés Beáta tanárnő ekkor csatlakozott a klub tevékenységéhez. Szintén 2009-ben vettünk részt az NKTH által meghirdetett Cybergeneráció informatikai ötletversenyben is, ahol három tanulónk nyert támogatást munkájának kidolgozására.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben az ÚMFT TÁMOP 3.1.1 - 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció program keretében, a 6.4.3. számú, „A kulcskompetenciák komplex fejlesztésének vizsgálata és modelljei az iskolázás bevezető és alapozó szakaszában” című projektben készült egy nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat bemutató kötet. Ebben 10 olyan iskolát mutatnak be, ahol a komplex kompetenciafejlesztés valóságos gyakorlat. A bemutatott programok közé került az Edison Klub is.

2010-ben az Oktatásért Közalapítványtól Kecskés Beáta tanárnővel közösen írt pályázatokkal nyertünk több ízben támogatást természettudományos és műszaki kompetenciák fejlesztésére és nyári programokra.

2011-ben regisztrált tehetségpont lettünk. Idén kértük tehetségpontunk akkreditációját. Májusban jártak nálunk az akkreditációs szakértők, értékelésük eredményeként szeptember 14-én, a Millenáris Parkban rendezett ünnepségen vehettük át az Edison Klub Tehetségpont kiváló akkreditációs oklevelét.

A hónap feltalálója! program kiválasztja a kreativitásban jó tanulókat. 2009-ben meglepő volt számunkra, amikor SNI tanuló jelentkezett díjazott ötletekkel. A folyamat megértéséhez Dr. Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai intézetének munkatársa adott segítséget, akivel azóta is munkakapcsolatban állunk, az Edison Klub Tehetségpont tagja az általa alapított SNI Tehetségeket Segítő Tanácsnak.

Az Edison Klub fontos feladata a manualitás fejlesztése is. Kitalált ötleteit mindenkinek meg kell valósítania valamilyen szinten; makett, modell vagy kész, élethű tárgy formájában. Ez új műveletek, eszközök megismerését jelenti, miközben a húzóerő a saját elképzelés megvalósítása.

A hónap feltalálója programot az elkövetkező tanévben Szabados László villamos mérnök (Electronics Department Manager, Pal Robotics Company, Barcelona), az Edison Klub alapító tagja támogatja. Egy másik alapító, egykori edisonosunk, Dr. Weiczner Roland jelenleg Mainz-ban, oktató-kutató orvosként dolgozik a Johannes Gutenberg Egyetemen, aki támogatásáról biztosította az Edison Klub céljait. Rendszeres támogatóink még: Kukla Imre, Krajcsovics Róbert, Szabó-Nagy Helga, akik tudják, hogy mi történik az Edison Klubban, hiszen már ott voltak a kezdeteknél.

Az Edison Klub Tehetségpont ebben az évben három sikeres pályázatot valósított meg. Az NTP-KTMK-12-0126, Láss, ne csak nézz! elnevezésű természettudományos, matematikai és műszaki kompetenciákat fejlesztő, a Gazdagító programpárok (OPER azonosító: 1742.) valamint az Eszközbeszerzés (OPER azonosító: 1741.) pályázatokat.

A Láss, ne csak nézz! program központjában a természettudományos megismerés áll. Ehhez kapcsolódnak műszaki-matematikai jellegű feladatok. Tanulmányi kirándulást terveztünk a szegedi Tudáskapu - Interaktív természetismereti tudástár megtekintésére, a békéscsabai JAVIPA Nyomdaipari Kft. üzembe, és az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium videostúdiójába. A program megvalósításában Murvai József segítségére Lugosiné Pál Ildikó klinikai szakpszichológus volt.

A „Tehetséghidak Program” nevű kiemelt projekt keretében Gazdagító programpárok pályázatban a beválogatott tanulók Nobel-díjas tudósaink tevékenységével ismerkednek, az adott témakörben kísérleteket végeznek a tanórán kívül tartott órákon. Augusztusban egy intenzív héten általános képességeket fejlesztettünk, kalandparkba kirándultunk. Kapcsolattartó Murvai József, szakmai megvalósító Pesics Hajnalka Rózsa gyógypedagógus, segítő tanár Kecskés Beáta.

Az Eszközbeszerzés pályázat keretében zsonglőrlabdákat, Van de Graaf generátort, laboratóriumi tápegységet és általában a természettudományos-műszaki munkához szükséges eszközöket kértünk a tehetségpont tevékenységéhez igazodva.

A tehetségpontok hálózatában fontos számunkra, hogy tagja vagyunk a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanácsnak, térségünkben koordinálja a tehetségpontok együttműködését.

A konferencián megtartott műhelyfoglalkozáson a rendelkezésre álló rövid idő alatt a résztvevők betekinthettek az alkotás folyamatába, a teremben edisonos hangulatot teremtettek a kiállított gyermekmunkák, a szerszámokkal berendezett műhelysarok.

Az Edison Klub működtetése továbbra is izgalmas feladat. Sikerül-e elnyerni a gyerekek bizalmát? Milyen új gondolatokat fogalmaznak meg? Sikerül-e megérteni elgondolásaikat? A feladat megoldásához Thomas Gordon kommunikációs módszere nyújt segítséget. Az értő figyelem alkalmazása azt jelenti, hogy újrafogalmazzuk a tanítványaink által mondottakat, hogy lássuk, megértettük-e őt. Ha kölcsönösen látjuk, hogy mindketten ugyanarról beszélünk, akkor már csak az elkészítés fázisában kell a kényes mozzanatokra ügyelni: a segítség csak olyan mértékű legyen, hogy önállóan tudjon tovább haladni és mindvégig sajátjának érezze munkáját. Így születhet meg egy új alkotás.

Erika Landau nyomán azt mondhatjuk, hogy nem a produktum lényeges, hanem a folyamat. A problémahelyzet felismerése, különböző megoldási lehetőségek keresése, a megfelelő kiválasztása és annak megvalósítása. Ennek a folyamatnak az ismerete teszi eredményessé a munkát és gördülékennyé a hétköznapokat a felnőtt élete során is, mert alkotó módon tud a problémahelyzetekhez viszonyulni.

Kecskés Beáta tanárnővel, mint az Edison Klub Tehetségpont képviselője és Hamar Csaba, a Csorvási Gulyás Mihály Általános és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetőjével azon dolgozunk, hogy tehetségpontunk minél szélesebb körben fel tudja karolni tehetséges diákjainkat.

Murvai József az Edison Klub vezetője az Edison Klub Tehetségpont képviselője Csorvási Gulyás Mihály Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Csorvás

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek