OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. november 23.
» Hozzászólások (0)

Ez is tehetséggondozás! „Négy bástya” program a Lemhényiben

A gyermek legfőbb dolga, hogy gyermek legyen, és megélje azokat az élményeket, amelyeken keresztül szívesen csinálja azt, amit szeret. E gondolat mentén neveljük-oktatjuk tanítványainkat nap mint nap iskolánkban.

Minden gyermekben ott lakozik a „kíváncsiságon” keresztül a tudás, a tehetség és a lehetőség. Erre építve került kidolgozásra az elmúl hat év során a „Négy bástya” programunk, amely a sportot, a nyelvtanulást, a komplex művészeti nevelést és a képességfejlesztő sakkot foglalja magában. Ezek egyben egy-egy képességterületet fednek le. A program hatékonysága, eredményessége abban rejlik, hogy a gyermek egy, kettő vagy akár minden területben is bekapcsolódhat, érdeklődésének és képességének megfelelően vehet részt. Ezek a képességterületek nem gyengítik, hanem erősítik egymást.

A sport területén nem csak az iskolai keretek közötti sportolást támogatjuk, hanem a különböző egyesületekben való aktív részvételt is. Tagjai vagyunk a Magyar Olimpiai Iskolák szövetségének. Tanulóink szép eredményeket érnek el a kerületi és diákolimpiai versenyeken.

A nyelvoktatásban egyaránt fontos az anyanyelvünk ápolása és az angol, mint idegen nyelv tanulása. Anyanyelvünk ápolását segítjük drámapedagógiai szakkörökkel és disputafoglalkozással. Kerékgyártóné Gulyás Éva kolléganő segítségével az előző években az országos disputa versenyen 1. és 2. helyezést értek el csapataink.

Az angol két tanítási nyelvű programunk keretében a nyelv iránt érdeklődő gyerekek igen magas óraszámban sajátíthatják el az angol nyelvet. Horváth Gabriella és Harangozó Eszter kolléganők szakmai irányításával igen eredményesen működik a programunk. Az anyanyelvi tanár folyamatos jelenléte nagymértékben motiválja a gyerekeket a nyelvtanulásban. Rendszeresen érkeznek hozzánk Angliából egyetemi hallgatók. A nyári angol nyelvi tábor folyamatossá teszi a gyerekek számára a nyelvgyakorlás lehetőségét, ahol angol nyelvterületről érkező egyetemi hallgatók segítik a kollégáink munkáját. Így válik iskolánkban az angol nyelv „élő nyelvvé”.

A művészeti nevelés nemcsak „hasznos”, hanem teljességgel elengedhetetlen a gyermekek nevelésében-oktatásában. Miben áll a művészeti nevelés fontossága számunkra? Ezer csatornán át zúdul ránk az a sok információ, tudás, amiben a művészetnek is helyet kell kapnia. Úgy érezzük, hogy talán soha nem volt olyan fontos az iskolán belüli művészeti nevelés, mint napjainkban. A hagyományos rajz és vizuális tantárgy mellett ott van a Vas Vilmos tanár úr által vezetett igen népszerű grafika szakkör, ahol a rajz iránt érdeklődő kreatív gyerekek tovább fejleszthetik rajztudásukat.

A legújabb kutatások kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik zenét tanulnak, sokkal jobb eredményeket érnek el a tanulásban. A zene fejleszti a gyermek kreativitását, az önkifejezést, és erősíti közösséghez való tartozás élményét. A zenetanulás csapatmunkára és fegyelemre is tanítja a gyereket. Egy énekkar, zenekar csak akkor játszhat jól, ha a tagjai mind együtt, egységesen dolgoznak, ha a hangzás harmonikus, és mindenki előtt egy közös cél lebeg, az, hogy a fellépés tökéletes legyen. Ez elkötelezettséget kíván a gyerek a pedagógus részéről, ugyanakkor rengeteg tanulást, gyakorlást és kemény munkát is igényel. Vikol Kálmán ének-zene tanár, népzenész vezetésével három éve alakult 80 fős énekkarunk ez év márciusában ezüst fokozatot szerzett a Művészetek Palotájában megrendezésre került Nemzetközi Kórusversenyen, valamint a kerületi tehetséggondozó versenyen a zsűri külön díját nyerte el. A közös éneklés kiegészül még a hangszeres oktatással: citera, furulya, klarinét és xilofon.

A negyedik bástya a programunkban a képességfejlesztő sakk, mint tantárgy és módszer. Őryné Gombás Csilla kolléganőnk közel két éve dolgozik együtt Polgár Judit nemzetközi sakk nagymesterrel, aki 2012-ben útjára indította a Polgár Judit Sakk Alapítvány által kidolgozásra került Sakkpalota programot. A program célja, hogy komplex módszerrel segítse a gyerekek képességfejlődését. A képességfejlesztő sakk, mint oktatási eszköz bekerült a Nemzeti Alaptantervbe, ezáltal 2013-tól önálló tantárggyá is vált az általános iskolák alsó tagozatán. A gyerekek a Sakkpalota című tankönyv és munkafüzet segítségével tanulhatnak. A pedagógusok munkáját a tanári kézikönyv segíti.

Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa az alábbiak szerint nyilatkozott a programról: „A sakk nem cél, hanem eszköz, kiváló gondolkodásfejlesztő eszköz. Ez volt az első zsenialitása ennek a programnak, ami általában is a sakk, mint oktatási eszköz, a tudomány átadásához is egy út”.

Azok a pedagógusok, akik a Sakkpalota programot választják, tudják, hogy nem sakkot tanítanak, hanem sakkal tanítanak – ebben rejlik a program varázsa:

  • a sakktáblával, a sakkbábok segítségével a gyerekek figyelmét hosszabb ideig ébren lehet tartani, emlékezetüket tartósabbá tenni,
  • a sakktábla bejárásával, játékos gyakorlatok segítségével könnyebbé, gyorsabbá lehet tenni az olvasáshoz, íráshoz szükséges képességek fejlődését,
  • elősegíthetik a tananyag kudarcmentes elsajátításának folyamatát, így érdekesebbé, örömtelibbé tehető a tanulás,
  • a gyerekek kíváncsiságára támaszkodva megtaníthatjuk őket a tanultak alkalmazására, tudásuk bővítésére, a felmerült problémák megoldására,
  • a bábok tulajdonságait (érték, menet) felhasználva könnyebbé válhat a számolás,
  • a megfogható, megszerethető bábok kedvenccé válhatnak, így könnyebben végezhető velük különböző játékos gyakorlat,
  • minden tanórába beépíthető - elősegíti a tantárgyi integráció megvalósulását,
  • a tanulók személyiségének jó irányú fejlődését a sokféle mozgásos játék elősegíti, támogatja,
  • az ismeretek könnyebb elsajátítása érdekében a játékos, de a sakkszabályait betartó eszközök használatával (sakkvár, sakk kártya, sakkpénz, sakkdominó, dobókocka) a tananyag változatos gyakorlását elősegíthetjük - ezekkel az eszközökkel (játékokkal) a tananyag feldolgozása könnyebbé, gyorsabbá, érdekesebbé válhat,
  • a játékok az osztályfokoknak, tananyagnak, az osztály összetételének megfelelően változtathatók.

Az elmúlt két évben, mint a program bázisiskolája aktív részesei lehettünk a SYMA csarnokban és a Művészetek Palotájában megrendezésre került Polgár Sakkfesztiválnak. A Nemzetközi Pedagógus Konferencia résztvevői a tehetségfejlesztő sakk elsősöknek - Őryné Gombás Csilla, fejlesztőpedagógus - című bemutató órák segítségével betekintést kaphattak a módszer varázsába. Polgár Judit sakkverséhez Molnár György, az Omega gitárosa készített zenét, amelyet iskolánk gyermekkórusa énekelt.

A „Négy bástya” programunk egyaránt támogatja a tehetséggondozást a lassabban haladó tanulók megsegítését. Magában foglalja a játékot, a mozgást, a tanulást és az alkotást. Úgy ítéljük meg, hogy ezzel hozzájárulhatunk, hogy sikeres, kreatív, pozitív gondolkodású gyermekeket nevelhetünk, akik az életben jól megállják majd a helyüket. Köszönet illeti meg ezért a kollégáimat, akik igazi csapatként munkálkodnak és törekszenek szakmai tudásuk legjavát adni.

Dienes Anna
intézményvezető
Budapest, XVI. Kerületi Lemhényi Dezső Általános Iskola

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek