OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. február 22.
» Hozzászólások (0)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

3. rész

2013. december 18.

Két hete nem írtam, de nem azért mert elment a kedvem. Nagy-nagy elhavazódás! Önéletrajz gyártás folyik nagyüzemi szinten. Aki elektronikusan küldi, azt javítom, megformázom. A kézimunka nehézkesebb, mert újra kell írni.

A múlt héten kérték, hogy javítsuk ki a bemeneti felméréseket, mert a Türr egyedül nem bírja. Most lettem kész. 19 feladatlapot javítottam. Mivel már ismerem ezeket az embereket, lehet, kissé elfogult voltam. Íme a részletek: az olvasás, írás, szövegértés eredménye (átlag): 68,3% (megfelelő). A helyesírási hibákat javítottam (volt bőven), de pontot nem vontam le, ha értelmezhető volt a válasz. Matematika: 60,0% (fejlesztendő). Megoszlás: Olvasás, írás, szövegértés: kiváló: 3, megfelelő: 10, fejlesztendő: 3, nem megfelelő: 3 fő. Matematika: kiváló: 8(!!!), megfelelő 3, fejlesztendő: 3, nem megfelelő: 5 fő.

Ahogy korábban már írtam, van egy hallgatónk befejezett(!!!) tanítóképzővel, háromnegyed gyógypedagógiával (csak az utolsó félév, a szakdoga, és az államvizsga hiányzik), nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzseri végzettséggel (OKJ, kétéves képzés) és felsőfokú német nyelvvizsgával. Persze az okleveleket én nem láttam, de felsőfokú végzettségűnek jelölte a foglalkoztató cég, tehát elhiszem. Először azt hittem, esetleg nem tud gépelni, és kifejezetten a rá való tekintettel kértem mindenkitől kézzel írott önéletrajzot. A helyesírása egyszerűen kritikán aluli. A tárgy és a múlt idő jelenti a legnagyobb problémát, elfelejtették őket bemutatni a hölgynek. Kérdezem: hatszor hét? Válasz: 24, 48, 26. Írásbeli szorzás, osztás? Mintha ma látta volna először. A 8 általánost végzett hallgatóknak jobban megy. Fogalmazni kellett egy fellebbezést – két összefüggő, értelmes mondatot nem tudott leírni. És a helyesírás!!!


Amellett, hogy a munkanélkülieknek kínál munkalehetőséget és jelent jövedelemforrást a téli közfoglalkoztatás, a kormánypárt hasznára is válik a „feljavított” statisztika. Ráadásul, ha a téli hónapok adatait a kormányváltás évében jellemző számokkal vetik össze, jókora eltéréseket tudnak a kormányzás sikerének elkönyvelni.(Forrás: mfor.hu)

Más. Írtam múltkor, hogy egy hallgatónak (M-nek) találtunk munkahelyet. Boldog volt, röpködött, imádta. 2 hét után csoportos leépítés, mindenkit kirúgtak. Mi visszavárjuk, de nem akarják engedni. Indok: nem szabad lett volna abbahagynia.

A csoport egyre jobban együtt van, segítik egymást, örülnek, ha valami sikerül. Egyedül a „tanító nénit” utálják. Érthető okokból.

2014. február 3.

Hétfőn helyettesítettem egy kolléganőt. A délelőtti 6 óra a matematika jegyében telt. Pontosabban a számolás-mérés témakörben. A tapasztalat hervasztó. Az „öreg” hallgatók döntő többségének nem probléma az elemi számolás. Bár tévesztenek, de inkább figyelmetlenség (fáradtság) miatt hibáznak. A harmincasokkal sincs különösebb baj, bár van mit frissíteni, de az ifjoncok!!!

Három huszonéves. A két leányzó gyakorlatilag semmit sem tud. A harmadik, egy srác –minden bizonnyal egy középosztálybeli család elkényeztetett gyerkőce – képességeit tekintve rendben lehetne, de a hozzáállása, a kitartása, a szorgalma szinte nulla. Egy dolog érdekli: a foci. Nem kimagasló tehetség ebben sem, egy megyei nem tudom hanyad osztályban szereplő egyesületben rúgja a bőrt. Se sportszerződése, se semmi egyebe. Még mindig abban bízik, hogy majd felfedezik.

A szorzótábla gyakorlása önmagában borzasztóan unalmas, többen tiltakoztak volna, ha csak úgy gyakoroljuk. Kiváló lehetőséget adott azonban a téli leárazásokra való hivatkozás. Két légy egy csapásra: százalékszámítás és persze az ahhoz nélkülözhetetlen szorzások. A nap végén megköszönték, hasznosnak minősítették a dolgot. Megegyeztünk, hogy szerdánként lesz egy kis „matek” és persze életvezetési ismeretek is. Ennek megfelelően készültem a saját napomra.

Vittem egy 11X11-es rácsot, a vízszintes első sorban és a függőleges első oszlopban is a számok 0-10 között, persze nem sorrendben. E igen jól bevált módszer a szorzótábla gyors és könnyen ellenőrizhető számonkérésére. Kérték, hogy osztályozzam. Mondtam: rendben, a szorzótáblát vagy tudja valaki vagy nem. Tehát két jegy születhet: elégtelen és jeles. 5 hibát engedélyeztem, ez még belefér a figyelmetlenségbe, tehát az még ötös. Minden más egyes. A kedvencem a már annyit emlegetett tanító „műve”. Az utolsók között lett kész, 11(!!!!) hibával. Még szerencse, hogy nem tanít!

A következő blokkban csekket, ajánlott levélhez és tértivevényes küldeményekhez melléklendő nyomtatványokat töltöttünk ki, borítékot címeztünk. Hát volt gond, nem kevés! A csekket még csak értem, mert manapság kitöltve érkezik, de a boríték címzés is gondot jelentett. A negyven év alattiak számára ez novum volt. Most sírjak vagy nevessek?

Miután közösen megoldottuk ezeket a feladatokat is, jelentkezési lapokat, adatlapokat és nyomtatványokat töltöttünk ki. Nem győzöm magyarázni, hogy figyelmesen olvassanak el mindent, ha nem értenek valamit, inkább kérdezzenek, mert utólag már nagyon nehéz, esetenként lehetetlen „visszacsinálni”, ha valami nem stimmel. Azt is rendszeresen hallják tőlem, hogy ha személyesen ad át valamilyen iratot, akkor a másolaton vetesse át az ügyintézővel. Tehát, már azt is tudják, hogy mindenről másolat kell.

Próbálom elhitetni velük, hogy nekik is vannak jogaik: személyiségi jogok, az emberi méltósághoz való jog stb.. Kérem őket, ne engedjenek a fenyegetéseknek, álljanak ki magukért. Erre ma óriási sikerélményben volt részem. A helyi tv akart valamiféle vágóképeket felvenni egy műsorhoz, és ők megtagadták a hozzájárulást. Arra hivatkoztak, ha kiderül, hogy ők itt ülnek, hátrányba kerülhetnek egy esetleges állásinterjún. És különben is, tőlem tanulták, hogy álljanak ki a jogaikért. Őket erre a felvételre senki sem kötelezheti. Ha pedig mégis, akkor elmondják, hogy ennyi pénzért, amibe ez a tanfolyam kerül, akár szakmát is szerezhettek volna. És ez így is van! (Ha jól emlékszem, 189 000,- Ft/fő)

Még egy utolsó megjegyzés mára. Olyan emberek ülnek négy hónapon át minden egyes nap 6 órán át iskolapadban, akik már „kiestek” ebből a gyakorlatból. Borzasztóan fárasztja őket, hogy naponta hat órán keresztül egy helyben kell ülniük, figyelniük, nem beszélgethetnek stb. Nincsenek ehhez szokva, mert aki valaha dolgozott közülük, az sem futószalag mellett (Mert az talán valamelyest hasonlíthat a jelenlegi terheléshez.) A kedvemért/kedvünkért próbálják fegyelmezni magukat, de nagyon nehezükre esik.

Még szerencse, hogy a „B-közép” rendszeresen gondoskodik a remek hangulatról. Ez utóbbit a kollégáim többnyire nehezen tolerálják, de én élvezem.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek