Közmunkásokat tanítok
(Naplórészletek)
3. rész
2013. december 18.
Két hete nem írtam, de nem azért mert elment a kedvem. Nagy-nagy elhavazódás! Önéletrajz gyártás folyik nagyüzemi szinten. Aki elektronikusan küldi, azt javítom, megformázom. A kézimunka nehézkesebb, mert újra kell írni.
A múlt héten kérték, hogy javítsuk ki a bemeneti felméréseket, mert a Türr egyedül nem bírja. Most lettem kész. 19 feladatlapot javítottam. Mivel már ismerem ezeket az embereket, lehet, kissé elfogult voltam. Íme a részletek: az olvasás, írás, szövegértés eredménye (átlag): 68,3% (megfelelő). A helyesírási hibákat javítottam (volt bőven), de pontot nem vontam le, ha értelmezhető volt a válasz. Matematika: 60,0% (fejlesztendő). Megoszlás: Olvasás, írás, szövegértés: kiváló: 3, megfelelő: 10, fejlesztendő: 3, nem megfelelő: 3 fő. Matematika: kiváló: 8(!!!), megfelelő 3, fejlesztendő: 3, nem megfelelő: 5 fő.
Ahogy korábban már írtam, van egy hallgatónk befejezett(!!!) tanítóképzővel, háromnegyed gyógypedagógiával (csak az utolsó félév, a szakdoga, és az államvizsga hiányzik), nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzseri végzettséggel (OKJ, kétéves képzés) és felsőfokú német nyelvvizsgával. Persze az okleveleket én nem láttam, de felsőfokú végzettségűnek jelölte a foglalkoztató cég, tehát elhiszem. Először azt hittem, esetleg nem tud gépelni, és kifejezetten a rá való tekintettel kértem mindenkitől kézzel írott önéletrajzot. A helyesírása egyszerűen kritikán aluli. A tárgy és a múlt idő jelenti a legnagyobb problémát, elfelejtették őket bemutatni a hölgynek. Kérdezem: hatszor hét? Válasz: 24, 48, 26. Írásbeli szorzás, osztás? Mintha ma látta volna először. A 8 általánost végzett hallgatóknak jobban megy. Fogalmazni kellett egy fellebbezést – két összefüggő, értelmes mondatot nem tudott leírni. És a helyesírás!!!
 Amellett, hogy a munkanélkülieknek kínál munkalehetőséget és jelent jövedelemforrást a téli közfoglalkoztatás, a kormánypárt hasznára is válik a „feljavított” statisztika. Ráadásul, ha a téli hónapok adatait a kormányváltás évében jellemző számokkal vetik össze, jókora eltéréseket tudnak a kormányzás sikerének elkönyvelni.(Forrás: mfor.hu)
Más. Írtam múltkor, hogy egy hallgatónak (M-nek) találtunk munkahelyet. Boldog volt, röpködött, imádta. 2 hét után csoportos leépítés, mindenkit kirúgtak. Mi visszavárjuk, de nem akarják engedni. Indok: nem szabad lett volna abbahagynia.
A csoport egyre jobban együtt van, segítik egymást, örülnek, ha valami sikerül. Egyedül a „tanító nénit” utálják. Érthető okokból.
2014. február 3.
Hétfőn helyettesítettem egy kolléganőt. A délelőtti 6 óra a matematika jegyében telt. Pontosabban a számolás-mérés témakörben. A tapasztalat hervasztó. Az „öreg” hallgatók döntő többségének nem probléma az elemi számolás. Bár tévesztenek, de inkább figyelmetlenség (fáradtság) miatt hibáznak. A harmincasokkal sincs különösebb baj, bár van mit frissíteni, de az ifjoncok!!!
Három huszonéves. A két leányzó gyakorlatilag semmit sem tud. A harmadik, egy srác –minden bizonnyal egy középosztálybeli család elkényeztetett gyerkőce – képességeit tekintve rendben lehetne, de a hozzáállása, a kitartása, a szorgalma szinte nulla. Egy dolog érdekli: a foci. Nem kimagasló tehetség ebben sem, egy megyei nem tudom hanyad osztályban szereplő egyesületben rúgja a bőrt. Se sportszerződése, se semmi egyebe. Még mindig abban bízik, hogy majd felfedezik.
A szorzótábla gyakorlása önmagában borzasztóan unalmas, többen tiltakoztak volna, ha csak úgy gyakoroljuk. Kiváló lehetőséget adott azonban a téli leárazásokra való hivatkozás. Két légy egy csapásra: százalékszámítás és persze az ahhoz nélkülözhetetlen szorzások. A nap végén megköszönték, hasznosnak minősítették a dolgot. Megegyeztünk, hogy szerdánként lesz egy kis „matek” és persze életvezetési ismeretek is. Ennek megfelelően készültem a saját napomra.
Vittem egy 11X11-es rácsot, a vízszintes első sorban és a függőleges első oszlopban is a számok 0-10 között, persze nem sorrendben. E igen jól bevált módszer a szorzótábla gyors és könnyen ellenőrizhető számonkérésére. Kérték, hogy osztályozzam. Mondtam: rendben, a szorzótáblát vagy tudja valaki vagy nem. Tehát két jegy születhet: elégtelen és jeles. 5 hibát engedélyeztem, ez még belefér a figyelmetlenségbe, tehát az még ötös. Minden más egyes. A kedvencem a már annyit emlegetett tanító „műve”. Az utolsók között lett kész, 11(!!!!) hibával. Még szerencse, hogy nem tanít!
A következő blokkban csekket, ajánlott levélhez és tértivevényes küldeményekhez melléklendő nyomtatványokat töltöttünk ki, borítékot címeztünk. Hát volt gond, nem kevés! A csekket még csak értem, mert manapság kitöltve érkezik, de a boríték címzés is gondot jelentett. A negyven év alattiak számára ez novum volt. Most sírjak vagy nevessek?
Miután közösen megoldottuk ezeket a feladatokat is, jelentkezési lapokat, adatlapokat és nyomtatványokat töltöttünk ki. Nem győzöm magyarázni, hogy figyelmesen olvassanak el mindent, ha nem értenek valamit, inkább kérdezzenek, mert utólag már nagyon nehéz, esetenként lehetetlen „visszacsinálni”, ha valami nem stimmel. Azt is rendszeresen hallják tőlem, hogy ha személyesen ad át valamilyen iratot, akkor a másolaton vetesse át az ügyintézővel. Tehát, már azt is tudják, hogy mindenről másolat kell.
Próbálom elhitetni velük, hogy nekik is vannak jogaik: személyiségi jogok, az emberi méltósághoz való jog stb.. Kérem őket, ne engedjenek a fenyegetéseknek, álljanak ki magukért. Erre ma óriási sikerélményben volt részem. A helyi tv akart valamiféle vágóképeket felvenni egy műsorhoz, és ők megtagadták a hozzájárulást. Arra hivatkoztak, ha kiderül, hogy ők itt ülnek, hátrányba kerülhetnek egy esetleges állásinterjún. És különben is, tőlem tanulták, hogy álljanak ki a jogaikért. Őket erre a felvételre senki sem kötelezheti. Ha pedig mégis, akkor elmondják, hogy ennyi pénzért, amibe ez a tanfolyam kerül, akár szakmát is szerezhettek volna. És ez így is van! (Ha jól emlékszem, 189 000,- Ft/fő)
Még egy utolsó megjegyzés mára. Olyan emberek ülnek négy hónapon át minden egyes nap 6 órán át iskolapadban, akik már „kiestek” ebből a gyakorlatból. Borzasztóan fárasztja őket, hogy naponta hat órán keresztül egy helyben kell ülniük, figyelniük, nem beszélgethetnek stb. Nincsenek ehhez szokva, mert aki valaha dolgozott közülük, az sem futószalag mellett (Mert az talán valamelyest hasonlíthat a jelenlegi terheléshez.) A kedvemért/kedvünkért próbálják fegyelmezni magukat, de nagyon nehezükre esik.
Még szerencse, hogy a „B-közép” rendszeresen gondoskodik a remek hangulatról. Ez utóbbit a kollégáim többnyire nehezen tolerálják, de én élvezem.
--
-- » Kommentálom
|



Utolsó üzenetek:
 OFOE Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége
--
 Hesz Dóra Virág Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.
--
 Hesz Dóra Virág T. Cím!
Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...
Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot
((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).
--
 Tóth Zoltán Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán
--
 ofoe Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)
--
 ofoe Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)
--
 Mohácsi Katalin Tisztelt OFOE!
Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.
Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin
--
 Sasváriné Rita Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné
--


 Kommentek

|
|