OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. február 27.
» Hozzászólások (0)

Új rovatokkal jelent meg a Modern Iskola legfrissebb száma

Az  új főszerkesztő által - örömteli izgalommal és kíváncsisággal - jegyzett első lapszám az friss hírek és események bemutatása mellett új rovatokkal is jelentkezik. Ezek egyike A hónap híre, vagyis most a biztonságosabb internetezés. „A program keretében  a szakemberek felhívják a figyelmet az internet hasznossága és értéke mellett az ott előforduló  káros jelenségekre, pl. a függőségekre, a zaklatásra, és tájékoztatják a gyermekeket, pedagógusokat és döntéshozókat a problémákról és azok kezeléséről.” Ez a téma az pedagógusok számára is sokszor  kihívást jelentő helyzetet mutat be, hisz a gyerekek nevelkedésére, mindennapi viselkedésére az online térben töltött idő is hat. Erről is szólnak az idézett tanárok is,, és megtudhatjuk, ha segítséget kérnénk az online problémákhoz, akkor melyik számon, mikor és kit lehet hívni, az  ingyenes, gyakorlatias segítséget nyújtó szervezetek közül? Az Önök iskolájában merülnek fel hasonló témában problémák? Hogy oldják meg, milyen fórumokat nyújtanak a téma megbeszélésére? írjanak nekünk!

  Nem marad ki természetesen most sem a pedagógusokat leginkább érintő aktuális téma, az ún. e-portfólió sem a lapból, most az "önreflexióról" szóló részét mutatja be a szerző:  „Javaslok egy egyszerű gyakorlatot, melyet egy oktatási pilot programnál már kipróbáltunk. Az óra előtti tudatos tervezés (pl.blogbejegyzésben, hogy a dátum is rögzített legyen), az óra megtartása, majd a végén egy reflexió a tanórára, mi történt, mi volt jó, mi az, amit fel lehet használni, s hogyan használhatják más pedagógusok stb. Kezdetben a reflexiókba ilyen mondatok kerültek: „az óra jól sikerült”, „a gyerekek aktívak voltak”. Ugyanis a pedagógusok a tanóra lendületében nem tudnak figyelni mindenre, s amikor leírják az anyagot, már nem emlékeznek a tanórán történt, pedagógiailag is fontos eseményekre, elemekre. Ez egy tanulási folyamat, amit el kell kezdeni, és apró lépésekkel kell haladni, rutint kell szerezni ebben is, hogy gyakorlottá váljunk.” Hogyan tovább? Bedő Andrea,  a lap állandó szerzője ad érzékletes útmutatást ennek elkészítéséhez, az „önreflexió” írásának mikéntjéhez. 

   Szintén saját munkájukról számolnak be azok a pedagógusok, akik a „virtuális egyetem” kurzusának hallgatóiként képzik magukat tovább a web 2.0. eszközeivel, és innovatív, közösségi eszközökön elérhető modern módon tesznek szert fontos ismeretekre és készségekre.Mit lehet itt tanulni? hogyan gyűlhetnek össze az ország különböző pontjain élő tanárok a virtuális térben? Hogyan használják ezt a tudást a tanteremben és mit profitálnak az amúgy teljesen ingyenes, mégis sokat érő kurzusból? Hogyan lehet bekapcsolódni? Ezekről is beszélnek a résztvevők- és a szervező, Tóth Renáta! 

 Hogyan lehet élmény a matekóra? Milyen program és tanárképzés segíti a pedagógusokat, hogy a természettudományos képzést „felpörgessék”? A Modern Iskola beszámol egy komplex kezdeményezésről, aminek célja a PISA-felmérés eredményeinek javítása- vagyis  innovatív természettudományos illetve matematikai készségfejlesztést szeretnének elérni a munkatársak. (Geomatech- program, Geogebra-szoftver) Részletek a  személyes interjúkon alapuló „Hogy lehet a matekóra élmény” és a „Közel a mindennapokhoz” című cikkekben, ez utóbbiban Dr. Marosvári Péter tanár, tananyagfejlesztő és matematika tankönyvszerző nyilatkozik a Modern Iskolának. 

   „Ötven órába nem fogtok belehalni..”- egy a sarkos vélemények közül, amik az iskolai közösségi szolgálat körüli vitában "elhangzottak".  Ki szervezze meg az iskolai közösségi szolgálatot, milyen pénzből, hogyan?  Az Osztályfőnök rovatban egy sokak által igényelt témát jár körbe szakértő állandó munkatárs, Szekszárdi Júlia. A nemrég bevezetett középiskolai  „Közösségi szolgálat” intézményéről, a gyakorlatról, a leggyakoribb  tévhitekről és tényekről szól az összeállítás, melynek végén egy összeszedett  módszertani útmutató, segédanyagokat tartalmazó  oldal-gyűjtemény fogadja az érdeklődőket, bemutatja a program ötletgazdáit, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány tudását erről. 

   A szakiskolák, szakiskolások helyzetéről sok problémát sorolnak a szakemberek. Ezek mellett pedig az is igaz, hogy köztük is vannak ambíziózus, tudást értéknek tartó szakemberek, még ha tinédzserek és szakiskolások is. A szakmák legjobbjai vetélkednek, szórakoztató, látványos módon ismerhetők meg a msterségek a következő hetek rendezvényein, megmérettetésein- erről is szól a HTTP Alapítvány által menedzselt Skillshungary és egyéb programok sora, amiről szintén beszámol a lap. A munkaerőpiaci elvárások bemutatása a  Modern Iskola  és az oktatási intézmények által fontos, éppen ezért az aktuális  pályaorientációs és szakmai megmérettetésekről is szó kerül a HTTP Alapítvány részletes beszámolójában.

  Hogy kerül mosógép  és androidos táblagép egy iskolába? A felhőbe mentett órai munka és a csoportmunka előnyei is szóba kerülnek a Samsung vállalat által támogatott új iskolában, ahonnan helyszíni tudósítással jelentkezik a lap munkatársa.  A „jövő iskoláját” ismerhetik meg a  most megnyílt jászfényszarui iskola, a  Samsung Smart School –ról szóló tudósításban. 

És végül az „Utolsó oldal”- de nem utolsó sorban! Sztárok az iskolában? Inkább életpályák, rendhagyó és követendő életutak valóságos szereplőiként látogatnak el ismert emberek a budapesti Varga Márton Szakközépiskolába, ahol a jövő kertészei, földmérői és egyéb szakemberei testközelből ismerkedhetnek meg érdekes foglalkozású és személyiségű hírességekkel. A „Másóra” című programot sikerült úgy beilleszteni a mindennapokba, hogy nem jelent többletterhelést a diákoknak, mégis egy új elem a tanításban. Erről a jó gyakorlatról a Hét iskolája rovatban is írt a Modern Iskola online.

  A lap munkatársai ebben a hónapban is számos érdekes programról, képzésről és kezdeményezésről adnak hírt a naponta frissülő www.moderniskola.hu portálon.

  A netes felületen  is vannak újdonságok:  a lap szerkesztői hétről hétre igyekeznek bemutatni az innovatív,  jó gyakorlatokat bemutató iskolákat a Hét iskolája rovatban, várják leveleiket, észrevételeiket az „írjon nekünk” űrlapon keresztül. Péntekenként azokat a kulturális programokat ajánlják, amik a közoktatáshoz kapcsolódnak, heti bontásban. Szintén az interaktivitást szolgálja a hétről hétre frissülő szavazás lehetősége is, aminek témájához szintén fogadnak ötleteket, és persze a hírlevélre feliratkozók folyamatosan bővülő táborába is várják az újabb érdeklődőket.

Fülöp Hajnalka

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek