OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. február 27.
» Hozzászólások (0)

Új rovatokkal jelent meg a Modern Iskola legfrissebb száma

Az  új főszerkesztő által - örömteli izgalommal és kíváncsisággal - jegyzett első lapszám az friss hírek és események bemutatása mellett új rovatokkal is jelentkezik. Ezek egyike A hónap híre, vagyis most a biztonságosabb internetezés. „A program keretében  a szakemberek felhívják a figyelmet az internet hasznossága és értéke mellett az ott előforduló  káros jelenségekre, pl. a függőségekre, a zaklatásra, és tájékoztatják a gyermekeket, pedagógusokat és döntéshozókat a problémákról és azok kezeléséről.” Ez a téma az pedagógusok számára is sokszor  kihívást jelentő helyzetet mutat be, hisz a gyerekek nevelkedésére, mindennapi viselkedésére az online térben töltött idő is hat. Erről is szólnak az idézett tanárok is,, és megtudhatjuk, ha segítséget kérnénk az online problémákhoz, akkor melyik számon, mikor és kit lehet hívni, az  ingyenes, gyakorlatias segítséget nyújtó szervezetek közül? Az Önök iskolájában merülnek fel hasonló témában problémák? Hogy oldják meg, milyen fórumokat nyújtanak a téma megbeszélésére? írjanak nekünk!

  Nem marad ki természetesen most sem a pedagógusokat leginkább érintő aktuális téma, az ún. e-portfólió sem a lapból, most az "önreflexióról" szóló részét mutatja be a szerző:  „Javaslok egy egyszerű gyakorlatot, melyet egy oktatási pilot programnál már kipróbáltunk. Az óra előtti tudatos tervezés (pl.blogbejegyzésben, hogy a dátum is rögzített legyen), az óra megtartása, majd a végén egy reflexió a tanórára, mi történt, mi volt jó, mi az, amit fel lehet használni, s hogyan használhatják más pedagógusok stb. Kezdetben a reflexiókba ilyen mondatok kerültek: „az óra jól sikerült”, „a gyerekek aktívak voltak”. Ugyanis a pedagógusok a tanóra lendületében nem tudnak figyelni mindenre, s amikor leírják az anyagot, már nem emlékeznek a tanórán történt, pedagógiailag is fontos eseményekre, elemekre. Ez egy tanulási folyamat, amit el kell kezdeni, és apró lépésekkel kell haladni, rutint kell szerezni ebben is, hogy gyakorlottá váljunk.” Hogyan tovább? Bedő Andrea,  a lap állandó szerzője ad érzékletes útmutatást ennek elkészítéséhez, az „önreflexió” írásának mikéntjéhez. 

   Szintén saját munkájukról számolnak be azok a pedagógusok, akik a „virtuális egyetem” kurzusának hallgatóiként képzik magukat tovább a web 2.0. eszközeivel, és innovatív, közösségi eszközökön elérhető modern módon tesznek szert fontos ismeretekre és készségekre.Mit lehet itt tanulni? hogyan gyűlhetnek össze az ország különböző pontjain élő tanárok a virtuális térben? Hogyan használják ezt a tudást a tanteremben és mit profitálnak az amúgy teljesen ingyenes, mégis sokat érő kurzusból? Hogyan lehet bekapcsolódni? Ezekről is beszélnek a résztvevők- és a szervező, Tóth Renáta! 

 Hogyan lehet élmény a matekóra? Milyen program és tanárképzés segíti a pedagógusokat, hogy a természettudományos képzést „felpörgessék”? A Modern Iskola beszámol egy komplex kezdeményezésről, aminek célja a PISA-felmérés eredményeinek javítása- vagyis  innovatív természettudományos illetve matematikai készségfejlesztést szeretnének elérni a munkatársak. (Geomatech- program, Geogebra-szoftver) Részletek a  személyes interjúkon alapuló „Hogy lehet a matekóra élmény” és a „Közel a mindennapokhoz” című cikkekben, ez utóbbiban Dr. Marosvári Péter tanár, tananyagfejlesztő és matematika tankönyvszerző nyilatkozik a Modern Iskolának. 

   „Ötven órába nem fogtok belehalni..”- egy a sarkos vélemények közül, amik az iskolai közösségi szolgálat körüli vitában "elhangzottak".  Ki szervezze meg az iskolai közösségi szolgálatot, milyen pénzből, hogyan?  Az Osztályfőnök rovatban egy sokak által igényelt témát jár körbe szakértő állandó munkatárs, Szekszárdi Júlia. A nemrég bevezetett középiskolai  „Közösségi szolgálat” intézményéről, a gyakorlatról, a leggyakoribb  tévhitekről és tényekről szól az összeállítás, melynek végén egy összeszedett  módszertani útmutató, segédanyagokat tartalmazó  oldal-gyűjtemény fogadja az érdeklődőket, bemutatja a program ötletgazdáit, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány tudását erről. 

   A szakiskolák, szakiskolások helyzetéről sok problémát sorolnak a szakemberek. Ezek mellett pedig az is igaz, hogy köztük is vannak ambíziózus, tudást értéknek tartó szakemberek, még ha tinédzserek és szakiskolások is. A szakmák legjobbjai vetélkednek, szórakoztató, látványos módon ismerhetők meg a msterségek a következő hetek rendezvényein, megmérettetésein- erről is szól a HTTP Alapítvány által menedzselt Skillshungary és egyéb programok sora, amiről szintén beszámol a lap. A munkaerőpiaci elvárások bemutatása a  Modern Iskola  és az oktatási intézmények által fontos, éppen ezért az aktuális  pályaorientációs és szakmai megmérettetésekről is szó kerül a HTTP Alapítvány részletes beszámolójában.

  Hogy kerül mosógép  és androidos táblagép egy iskolába? A felhőbe mentett órai munka és a csoportmunka előnyei is szóba kerülnek a Samsung vállalat által támogatott új iskolában, ahonnan helyszíni tudósítással jelentkezik a lap munkatársa.  A „jövő iskoláját” ismerhetik meg a  most megnyílt jászfényszarui iskola, a  Samsung Smart School –ról szóló tudósításban. 

És végül az „Utolsó oldal”- de nem utolsó sorban! Sztárok az iskolában? Inkább életpályák, rendhagyó és követendő életutak valóságos szereplőiként látogatnak el ismert emberek a budapesti Varga Márton Szakközépiskolába, ahol a jövő kertészei, földmérői és egyéb szakemberei testközelből ismerkedhetnek meg érdekes foglalkozású és személyiségű hírességekkel. A „Másóra” című programot sikerült úgy beilleszteni a mindennapokba, hogy nem jelent többletterhelést a diákoknak, mégis egy új elem a tanításban. Erről a jó gyakorlatról a Hét iskolája rovatban is írt a Modern Iskola online.

  A lap munkatársai ebben a hónapban is számos érdekes programról, képzésről és kezdeményezésről adnak hírt a naponta frissülő www.moderniskola.hu portálon.

  A netes felületen  is vannak újdonságok:  a lap szerkesztői hétről hétre igyekeznek bemutatni az innovatív,  jó gyakorlatokat bemutató iskolákat a Hét iskolája rovatban, várják leveleiket, észrevételeiket az „írjon nekünk” űrlapon keresztül. Péntekenként azokat a kulturális programokat ajánlják, amik a közoktatáshoz kapcsolódnak, heti bontásban. Szintén az interaktivitást szolgálja a hétről hétre frissülő szavazás lehetősége is, aminek témájához szintén fogadnak ötleteket, és persze a hírlevélre feliratkozók folyamatosan bővülő táborába is várják az újabb érdeklődőket.

Fülöp Hajnalka

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.25.
Iskolává válnak a tanulócsoportok, ha a kormány elfogadja a magántanulói státusz eltörlését?
A legvalószínűbb tehát, hogy a kormány e módosítással a tanulócsoportokba járó gyerekeket akarja visszaterelni a rendszerbe. Nekik ugyanis magántanulói státuszt kell felvenni, amihez szü...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.06.25.
Ónody-Molnár Dóra: Támadás az oktatási menekültek ellen
Vannak szülői csoportok, amelyek sajátos célja a gyerekeik kimenekítése az állami iskolarendszerből. Létezett 2010 előtt is e jelenség, de drámai felgyorsulása, az ilyen módon kilépő csal...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.06.25.
Szél Bernadett parlamenti felszólalása a köznevelési törvény módosításának vitáján (videó)
Nagyon fontos javaslatot tárgyal a parlament egy nyári péntek utolsó napirendnek eldugva. A köznevelési salátatörvénnyel a kormány nekiment a gyermekeknek, minden tiltakozásra szükség van...
(Forrás: Facebook)
--
2019.06.25.
Jól vizsgáztak a magyar tanárok
Egészen jól szerepelt hazánk az egyik legfrissebb oktatási tematikájú nemzetközi felmérésen. A Nemzetközi tanítás és tanulás vizsgálat az OECD, azaz a Gazdasági Együttműködési és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.25.
Online is be lehet majd iratkozni az iskolába
Az informatikai fejlesztés eredményeként a 2019/2020-as tanévben már elérhetővé válik az ügyfélkapun keresztüli beiratkozás és hitelesítés is, ezért az ügyintézéshez a szülőnek -...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
--
2019.06.23.
Egy pomázi iskolában kipróbálták azt, ami egyszerre jó a szülőknek, tanároknak és a háziorvosoknak is, és fényesen bevált
Van már pár iskola, ahol kipróbálták, hogy bizalmat szavaznak a szülőknek, és háromról 15-re emelték a szülők által igazolható napok számát. Ezt ugyanis saját körben eldönthetik. Ilyen...
(Forrás: 444.hu)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek