OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. március 1.
» Hozzászólások (0)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

4. rész

2014. február 12.

A héten megint kétszer találkoztam a hallgatókkal, mert ismét helyettesítettem. Hétfőn újra elővettük a szorzótábla rácsot. Már sokkal gyorsabban és kevesebb hibával oldották meg. A tanfolyam végére teljesen felfrissül, ebben biztos vagyok. Egész jól megy az írásbeli összeadás, kivonás is. A helyi értékes írás egyre kevesebb gondot okoz, tehát ez is működni látszik. Az írásbeli szorzást, osztást még gyűrni kell, de kezd lassan felidéződni ez is. Pillanatnyilag optimista vagyok. Az értő olvasás már igen jól halad, egy négyoldalas feladatlapot már nagyon jó eredménnyel töltenek ki. Önálló néma olvasással, még időkorlát nélkül. 60% alatti teljesítmény nem volt.

A kolléganőm büszke lehet magára, én pedig rá is és a csoportra is az vagyok. Az egyik szünetben arról beszélgettek, hogy az egyik nagy kedvencem, a „B-közép” oszlopos hölgytagjainak egyike meglepetés bulit szervez egy barátjának. Mesélte, hogy csokitortát is süt neki, mert az a kedvence. Majd megjegyezte, hogy ő a pénteken esedékes születésnapjára citromtortát vár a haveroktól. Én pénteken nem vagyok, ezért úgy intéztem, hogy mára legyen neki.

Egy hallgatónk igazoltan késhetett, mert ő ment el a meglepi tortáért. Én reggel vittem magammal a kölyökpezsgőt, a poharakat, szalvétát, kést a torta felvágáshoz. Dugdostuk egy darabig, de félő volt, hogy nem bírja a meleget, ezért ismételten a részekre osztás témakört vettük elő. Ekkor egy pillanatra kimentem a teremből, majd érkeztem a tűzijáték gyertyás finomsággal. Arany, drága Gy! Majd` hanyatt esett! De nem úszta meg! Nem engedtem csak úgy felvágni! El kellett mondania, hogy hogyan fogja megoldani, hogy 20 embernek jusson. (Jó fej voltam, nem kerek tortát rendeltem.)

Jó volt látni a meghatottságát, az örömét, hogy az ő születésnapja nekem ennyire fontos volt. Nagyhangú, zajos, be nem áll a szája. Általában. Na, ma egy hang sem jött ki a torkán! Az biztos, hogy neki mától a részekre osztás nem fog különösebb problémát jelenteni. A folytatásban újabb nyomtatványok kitöltését gyakoroltuk, és ismét önéletrajzot írtunk. Mire vége a képzésnek, már rutinos önéletrajz-írók lesznek.

2014. február 19.

Azért minden hétre jut valami.... Múlt héten - csak nem akartam ünneprontó lenni - egy címzésgyakorlás kapcsán újra előjött a szalonzsidózás. Feladat: írj táviratot valakinek! Címzett neve, utca, házszám, város, üzenet. Bejött egy csomó szellemes „kamu”, pl: címzett: Winnetou, üzenet: gyere haza! Old Shatterhand, vagy egy másik: gyere haza, mert elromlott a vízcsap, stb. De ez a címzés nálam kiverte a biztosítékot: Címzett: Micimackó Utca, házszám: Hárshegy sétány 8. Város: Auschwitz(!!)

Újra nekifutottunk a tolerancia fontosságának, az állampolgárok alkotmányos (alaptörvényben gránitszilárdsággal rögzített) alapjogainak, mert ez a fiatalember mintha nem akarná megérteni, mi is a baj ezzel. Azért helyre tettem, de elég nagy gyakorisággal kell ezzel az üggyel foglalkozni. Ez azért elég elkeserítő, még akkor is, ha 23 emberből „csak” egy-kettő miatt téma. Gondoltam, ezen a héten lesz egy kis nyugi, „unalmas” beszélgetés erről-arról.

Hát, tévedtem! A Nemzeti Dohányzóhelyen tartózkodva (a bejárattól 5 méter) ma azzal fogadtak a hallgatók, hogy tegnap dolgozatot írtak. És a tanítóképzőt végzett csoporttársuk a ceruzával írott művét a beadás után, a szünetben javította ki. A „tanári asztalról” vette el. Ez bizony csípte a szemüket, bántotta az önérzetüket! Elmondták, hogy soha, semmit nem csinál önállóan. Vagy a szomszéd tudását veszi igénybe, esetleg számológépet használ a szorzótábla kitöltéséhez vagy megkér valakit, csinálná már meg helyette az önéletrajzát. A jelzett problémákat mi is érzékeltük, de mindig, mindenért nem szólunk. Mások is "sumákolnak", igaz ők nem pedagógus diplomával a zsebükben üldögélnek ezen a képzésen.

Az első óra elején megkérdeztem: nem akar-e valaki valamit mesélni. Nem akart. Kérdeztem, volt-e valaki, aki meg nem engedett eszközök használatával akart jó eredményt produkálni. Akkor többen jelezték, hogy ők bizony puskáztak. Jeleztem, hogy a puskázás nem szép dolog, de nem erre gondoltam. Sőt, ha ágyút használt, se akkora dráma. De aki „tömegpusztító fegyverrel” akar jól teljesíteni.... Erre sem jelentkezett senki. Így én szólítottam meg a hölgyet, aki felháborodva kérte ki magának, hogy ő nem csalt, de rosszul hallott valamit. És azt ugye, muszáj javítani. Több mint egy óránk ment el arra, hogy tisztázzuk: ez megengedhetetlen, bárki is csinálja.

Érkezett ma a Munkaügyi Központból egy leányka, aki valamiféle „mentori naplót” próbált aláírattatni a hallgatókkal. Ő nem közfoglalkoztatott, de majdnem. Minimálbérért, határozott idejű munkaviszonyban jön havonta egyszer. Kiadja a bérleteket, beszedi a lejártakat. És ezt hívják mentorálásnak! Minden hónapot alá kell írni egy helyen, amit úgy nevez ez a dokumentum, hogy „mentori találkozók időpontjai”. Igen, jól tetszenek érteni, minden hónapban egy-egy nap van megjelölve, azt ott alá KELL írni. Majd a lap alján ismét. Mert a közfoglalkoztatott tanfolyami hallgató ilyenkor átlényegül mentorálttá. Hát nem gyönyörű?

Készültek a naplók, gyűltek az aláírások, amikor az egyikük megkérdezte, hogy ő miért nem kap ebből egy példányt?(!!!) A „mentor” közölte, fogalma sincs, hogy kiadható-e(!!!) másolat. Erre egymás szavába vágva próbálták győzködni a szerencsétlen kislányt, hogy nekik a Zsuzsa tanárnéni azt tanította, hogy ha bármit aláírnak, abból nekik is legyen egy példányuk. Szóval, ismét megállapíthattam: nem múlok el nyomtalanul. Mi ez, ha nem siker?

Nem mellesleg a héten Radnóti verseket olvasnak, mert Fifi néni halála kapcsán is ez most igen időszerű. És akkor a mai nap fénypontja: Zsuzsa névnap lévén, sokan köszöntöttek, hoztak kis ajándékokat is, de a legfontosabb: közösen készültek, igényesen, szépen csomagolva adták át az ajándékot. A legnagyobb örömet egy versikével szerezték. Az egyik „fiú” írta. És a csoport tagjai aláírták. Erre is odafigyeltek, a szélein megégetett papír, oklevélként összetekerve, átkötve. Hát lehet őket nem szeretni? Még próbálok magamhoz térni, mert sejtettem, hogy készülnek valamire (állandóan sutyorogtak, osztálynévsort kértek, stb.), de ilyen mértékű szeretet-megnyilvánulásra azért nem gondoltam.

Köszönöm kérdéseteket, jól vagyok. Nagyon jól.

Kép forrása: http://pannonrtv.com/web/?p=81754

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek