OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. március 18.
» Hozzászólások (0)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

5. rész

2014. február 26.

Ma az ajándékozás öröméről, az önzetlenül adni tudás fontosságáról volt szó. Az apropót a múlt heti akció adta. Ahogy sutyorogva, titokban készültek a köszöntésemre.(Még mindig meg vagyok hatva, pedig ez rám kevéssé jellemző.) Jó volt hallani, hogy ez nekik is örömet szerzett, és már azon törik a fejüket, hogy milyen legyen a búcsú. Melyik kollégám minek örülne, kit, mivel lepjenek meg az utolsó napon. Azt hiszem, elfogadtak, befogadtak, mert velem megosztják titkos tervüket, tanácsot kérnek. Olyan izgatottak már most, mint a kicsinyek karácsony este. Megállapodtunk abban, hogy a gesztus a fontos, tehát nem kell és nem is szabad nagyobb összegben gondolkodniuk. Már az is megvan, mi lesz a meglepetés. Persze nem árulom el, mert megígértem nekik, a számon lakat van. Amiről nem is álmodnak: óriási meglepetéssel készülünk mi is. Hatan vagyunk, de csak ketten készítjük elő a dolgot, mert ezt még a kollégák sem tudják, számukra is ott és akkor fog kiderülni a turpisság.

A második blokkban egy kevésbé kedves dologban próbáltunk elmélyedni, a számok világában. A szorzótábla már megy, a legtöbben a figyelmetlenségi hibahatáron belül oldják meg, hárman vannak, akiknek viszont „lövése” sincs. Kettőjüket nem is érdekli, a harmadiknak feladatul adtam, tanulja meg. Elmagyaráztam a logikáját, mire érdemes figyelni, milyen összefüggések mentén gyakoroljon. Láttam a szemében a csillogást, megértette! Feltételezem, jövő héten már neki se lesz ez megoldhatatlan probléma.

Az írásbeli összeadás, kivonás már nehezebb dió. Ha nem írnak helyiértékesen, akkor tuti a rossz eredmény. Gyakoroljuk, még van időnk! Az írásbeli szorzás és osztás a kedvenc mumusuk. De a gyakorlás itt is csodákat tesz!

A legnagyobb bánatom, hogy két huszonéves leányka közül az egyik semmilyen együttműködésre nem hajlandó. Ő, aki semmit sem tud: olvasás, írás, számolás számára elérhetetlen távolságban lévő tudomány. Személyes sértésnek veszi, megalázónak tartja, hogy iskolába kell járni. A másik nagy nehézségek árán rábírható a közös munkára, de ő sem érti, miért kell valamilyen (bármilyen) használható tudásra szert tennie. Azt hiszem, ők lesznek a „veszteség lista” tagjai. A 23 fős csoport tekintetében ez igen jó arány, engem mégis elszomorít.

2014. mácius 5.

Kifelé megyünk a képzésből. Még három és fél hét – és vége. Egyfelől nagyon örülök, mert iszonyúan elfáradtam. Másfelől viszont be kell vallani: hiányozni fognak.

Ma megint téma volt a kollégáknak szánt meglepetés. Kértem, hogy ezen a napon ne szabadidőruhában érkezzenek, mert úgy illenék, hogy ne csak a szívüket öltöztessék ünneplőbe.

Fogalmuk sincs arról, hogy mi vár rájuk 31-én! Ennek a számukra szervezett meglepetésnek része lesz valami, amihez szükségünk van a fényképükre. Telefonnal készültek a képek, nem profik, de a célnak megfelelnek. Annyira élvezték a dolgot, hogy még ahhoz is hozzájárultak, „rabosítsuk” őket. Ez egy volt rendőr megfogalmazása, de telilalálat! Mindenki a kezében tart egy „táblát”, melynek felirata: 2013/14. Ott, helyben készült, abban a pillanatban, amikor kitalálták, így nem túl szép, de erre volt lehetőség.

Ha már fotózás, akkor csoportkép is készült. Természetesen a „táblával”. Újabb névnapos akcióra készülnek. Egy ifjú kollégámat akarják köszönteni. G. kárpátaljai magyar, ezt a hallgatók is tudják, ezért cirill betűvel írják fel a nevüket a pénteki dolgozatra. Képesek voltak gyakorolni, csak azért, hogy örömet szerezzenek G-nek. Hihetetlenül nagy arcok! Vagy két órát gyakoroltuk a cirill betűs írást, olvasást. Élvezték nagyon. Azt játszottuk, hogy különböző magyar mondatokat írtam fel nekik cirill betűkkel. Ők meg kibetűzgették. A végére már egész jól ment! Ilyeneket írtam: Orosz tanfolyam indul március 7-én, pénteken. Vezeti: G. Pénteken tanulási technikából dolgozat lesz. Amit viszont nem tudnak (ma estig én sem tudtam): G. nem tud se oroszul, se ukránul, mert a beregszászi körzetben lakók nem beszélik a nyelvet. Magyar iskolába járt, még egyetemre is. Olvasni tud, de nagyjából ennyi. Vicces lesz!

Miután kiviccelődtük magunkat, nekifutottunk a százalékszámításnak. Nem a kedvencük, de csinálta a többség, becsülettel. Látszik, hogy küzdenek vele, meg akarják érteni, meg akarják tanulni. De az is látszik: egyre jobban fáradnak. Az írásbeli műveletek nagyon döcögősen mennek. Elszoktak a számolástól, mindenkinek van telefonja, amiben számológép funkció is működik. Amikor lankadnak, meglebegtetem, hogy már alig néhány alkalom van hátra, együtt majd csak kibírjuk.

2014. március 13.

A héten megint dupláztam. Hétfőn helyettesítenem kellett, volt időnk gyakorolni az írásbeli műveleteket. Sokat és jól dolgoztak, de már a végkimerülés határán vannak. Írják a különböző záró teszteket. Lazításként tovább pontosítottuk a kollégáimnak szánt „meglepetés buli” részleteit. Körvonalazódik a végleges forgatókönyv. Nagyon izgatottak. Ha rajtuk múlna, semmi mással nem foglalkoznának, csak ezzel. Közben értesültünk arról, hogy az egyik hallgatónk súlyos betegsége kiújult, kórházba kell mennie. A kilátások nem túl biztatók. Súlyosbíthatja a helyzetet, ha a hiányzásai elérik a kritikus szintet, még a tanfolyam árát is visszakövetelhetik tőle. Igaz, az a hír járja, hogy igazolt mulasztás esetén ettől méltányosságból(!!) eltekinthetnek. Szép! Ennek kapcsán beszélnünk kellett arról, hogy miért is lenne érdemes az orvosi utasításokat betartani. Gyógyszert kiváltani, bevenni, kontroll vizsgálatokon megjelenni. Az is igaz azonban, hogy ezt könnyű mondani! Havi - jó esetben, mert közmunkája van, - 50 000,- Ft-ból még ilyen költségeket is kibírni... Ha betegállományba kényszerül, akkor pedig pont olyan kilátástalan lesz a helyzete, mint amikor a 22.800,- Ft-os ellátásból kell megoldani az életet. Mit lehet ilyenkor őszintén, meggyőződésből mondani? Mert azt, hogy tartsa be az orvos utasításait, hogy váltsa ki és vegye be a gyógyszert, hogy menjen kontroll vizsgálatra, azt gondolom, hogy nem. De akkor mit? Már csak abban reménykedhetünk, hogy valami csoda csak történik és jobbra fordulnak a dolgok.

Szerdára úgy készültem, hogy megírjuk a záró teszteket és a fennmaradó időben tovább gyakoroljuk a még mindig némi nehézséget okozó feladatokat: szorzás, osztás többjegyű számokkal, százalékszámítás, mértékegységek átváltása. Azzal fogadtak, hogy a beteg társuk helyzete megoldódni látszik. Sikerült munkahelyet találnia, oda be is jelentik, tehát akár betegállományba is tud menni. Velem is beszélt a fiatalember, engem is így tájékoztatott. Ez azért megnyugtató. Majd meglátjuk.

Elmondták azt is, hogy felköszöntötték a kollégámat a névnapján. Jól sikerült az akció – bár mint már jeleztem, sem oroszul, sem ukránul nem beszél, – azért el tudta olvasni a cirill betűvel írott magyar nyelvű köszöntő sorokat. Nagyon meghatódott, ő sem számított semmi ilyesmire.

Az élménybeszámolók közben érkezett egy hallgató, iszonyú állapotban. Az arca csupa seb, az egyik szeme lila, feldagadva annyira, hogy kinyitni sem tudta. Nehezen mozgott, láttuk, hogy fájdalmai vannak. Kérdeztem, mi történt? Annyit volt hajlandó mondani, hogy a fizetésnapi öröm túl jól sikerült, majd kiment. Szünetben próbáltam faggatni. Nagy nehezen elmondta, hogy csúnyán berúgott, de a sérüléseihez némi külső segítségre is szükség volt: valaki lelökte a lépcsőn. Négy órát feküdt a földön, akkor hívtak hozzá mentőt. A mentősök a detoxba akarták szállítani, ezt ő semmiképp sem akarta. Nagy nehezen elérték, hogy a mentő hazavigye. Szünet után mondtam neki, hogy orvoshoz kell mennie. Annyit felajánlottam, eldöntheti: egyedül megy, vagy kíséri valaki. Nem nagyon akaródzott neki a dolog, de határozottam kijelentettem, hogy erről nem szavazunk. Orvosnak kell látnia! Egy társa felajánlotta, hogy elkíséri. Megegyeztünk, hogy este hívom, beszámol M. állapotáról. (A szemét ellátták, agyrázkódást diagnosztizáltak, szigorú pihenést, illetve a szemének jegelését írta elő az orvos. Szerencséje volt, viszonylag „olcsón” megúszta.)

Ezt követően megírták a matematika tesztet. Ki is javítottam ott helyben. Nagyon elégedett vagyok, egy 74%-os, egy 84%-os van, a többi mind 85% fölötti, ami kiváló minősítést jelent. Amíg a teszt javítására várakoztak, egy újabb rossz hír érkezett: az egyik kollégájuk, aki nem a képzésen ült, hanem a képzés helyszínének közelében takarított, munka közben hirtelen rosszul lett és meghalt. Volt nagy izgalom, telefonálgatás, de semmi konkrétumot nem tudtak meg.

Sajnos nekem mennem kellett, mert a kezdődött a „műszakom„, csak abban reménykedem, hogy azért nem omlanak össze. Szerették ezt a kollégájukat, így még nehezebb feldolgozni a történteket.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek