OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. április 13.
» Hozzászólások (3)

Közmunkásokat tanítok

(Naplórészletek)

6. rész

Az utolsó előtti héten befejeztük a „tananyagot”, megírtuk a zárótesztet életvezetési ismeretekből. Itt is remekül teljesítettek! Nagyon büszke vagyok rájuk! A teszt megírása után már felszabadultan beszélgethettünk volna, de kedvenc provokatőrünknek megint szellemeskedni támadt kedve.

Ez már a sokadik akciója volt. Szégyen ide, szégyen oda, egy órás vitát követően elküldtem. Megismételtem: semmilyen kirekesztő megjegyzést nem vagyok hajlandó eltűrni, a jelenlétemben ez volt az utolsó! Betelt a pohár! Arra is megkértem, hogy a következő héten szerdán meg se jelenjen, mert azonnal elküldöm! A csoport tagjai felajánlották, hogy "megdorgálják", hisz megérdemli, de sikerült megegyeznünk, hogy az agresszió nem old meg semmit. Megbeszéltük, hogy akkor viselkedünk helyesen, ha nem alacsonyodunk le erre a szintre. A fennmaradó időben már újra normális mederben folyt a beszélgetés.

Érdekes, hogy milyen komoly volt a felháborodás, pedig tudom (mert mondták), hogy a hallgatók legalább fele a Jobbikra fog szavazni. Ez azért kétségbeejtő, mert a demokratikus ellenzéknek semmi elfogadható alternatívát nem sikerült felmutatnia a regnáló hatalommal szemben. Ezek az emberek pontosan tudják, hogy semmi esélyük. Nem nácik, nem fasiszták, csak végtelenül elkeseredettek.

Ismételten felajánlottam, hogy amiben tudok, segítek nekik a képzést követően is. Újra felírtam a telefonszámomat, email címemet. Bátorítani próbáltam őket, hogy keressenek nyugodtan. Még váltottunk néhány szót a tanárok búcsúztatásával kapcsolatban. Ez most számukra a legfontosabb, ez foglalkoztatja őket, nagyon izgatottan készülnek! Annyira megható!

Az utolsó „hivatalos” napomon azt terveztem, hogy véglegesítjük a hétfői búcsúval kapcsolatos összes részletet, majd hamarabb elengedem őket. Tudták, hogy minél hamarabb végzünk, annál hamarabb mehetnek, de nem kapkodtak. Az első mozzanattól az utolsóig, a legapróbb részletekig mindent megbeszéltünk, tisztáztunk. Be voltak sózva, alig tudtam őket rábírni, hogy nyugodjanak meg, minden a legnagyobb rendben lesz! Fogalmuk sem volt arról, mekkora „meglepetés buli” vár rájuk hétfőn. Csütörtökön és pénteken ki kellett tölteniük néhány teszt, de az idő legnagyobb részében már csak jókedvű, kötetlen beszélgetéssel múlatták az időt.

Nekem és az egyetlen beavatott kolléganőnek még rengeteg feladatunk volt. Hétfőre ugyanis egy igazi ballagást szerveztünk. Meghívtuk a „tanker nénit”, a közvetlen kolléganőjét, aki kézben/fejben/lábban tartotta az ügyeinket, valamint a mi igazgatónkat. Tán öt hetünk volt arra, hogy teljes titokban minden meglegyen. A kollégák is csak annyit tudtak, hogy az utolsó hétfőn mindenkinek mennie kell.

Az igazgatónktól elkértem a talárokat. Mivel 22 db-ra volt szükség és nekünk csak 17 van, kénytelen voltam a kapcsolati tőke igénybe vételére. A hiányzó ötöt kölcsönkértem és kaptam a fiam volt középiskolájából. Öltözet kipipálva. Ballagás tabló nélkül? Mindenféle idióta ürüggyel sikerült lefotózni mindenkit. A kollégákat is. Még mondja valaki, hogy semmi értelme az okos telefonoknak! A beavatott kolléganő remekül rajzol, így az ő keze munkáját dicséri a tablónk. Címe: Alapkompetencia képzés - társasjáték felnőtteknek. Egy játéktáblán vannak a hallgatók: nagyon helyes bábuk. A mezőkön feliratok: számolás, írás, olvasás, mentálhigiéné, tanulási készségek, életvezetés, stb. Három szerencsemező (négylevelű lóhere) is volt a táblán,a három „főnök”. De nem főnökként, hanem a csapat támogatóiként, mert rengeteg segítséget kaptunk tőlük. Mindig elérhetők voltak, mindent azonnal intéztek, csak azzal foglalkoztak, hogy minél kevesebb konfliktus keletkezzen, minél hamarabb találjanak elfogadható megoldást a felmerült problémákra. Le a kalappal! Őszintén mondom. Tabló: rendben!

Na de milyen ballagás az, ahol még egy tarisznya sincs? Hát lett! Mindenkinek! Hallgatóknak, kollégáknak, meghívott támogatóinknak. Egyedi, névre szóló. Kis füzetecskén ceruza, és a nevünk. Mindenkinek az, ahogy szólítottuk. Töltött tarisznya volt: só, föld, 5 forintos, tabló, valamint a „Minden nap háború” című filmből a híres Al Pacino monológ (A pillanat fontossága). Útravalóul. Virág is került, tulipán és rózsa pici csokorba kötve. Iskolánk volt tanulója, őstehetség büszkeségünk egy Ady verset szavalt. Magnóról ballagási dalok szóltak, én felolvastam nekik a már említett Al Pacino monológot. Tanker néni is szólt hozzájuk néhány kedves szót, hozott nekik csokoládét is.

Ezt követte a hallgatók búcsúja tőlünk. Minden „felnőtt” egy szintén névre szóló, kicsi agyagból készített, mázas tálkát kapott, megtöltve apró cukorkával, egy-egy szál plüssvirág is járt mindehhez. Egy hallgatónk versét is meghallgathattuk, igazán nagyon kitettek magukért. (Ezeket a tálkákat még egy volt tanítványom korongozta, évekkel ezelőtt, most mázat kapott, nagyon szép lett. Ehhez én ragaszkodtam, mert a gesztus, hogy el akarnak búcsúzni, önmagában elegendő lett volna. A plüssvirágot ők vették, ők állták a „büfét” is. Ennél nagyobb anyagi megterhelést nem bírtak volna el, de nagyon akartak valami személyeset is adni.) Az igazgató úr is megszólalt, pedig nem készült rá. De ajándékot kapott, úgy érezte, meg kell köszönnie. Jó volt látni, milyen büszke az ő kollégáira. És megint megcsillogtatta félelmetes műveltségét. Mint jeleztem: nem készült a megszólalásra, de mivel mégis így döntött, sikerült mindenkit meglepnie. Egy Goethe bölcseletet mondott el, fejből, hibátlanul, gyönyörűen! Mi is büszkék voltunk ám rá!


Forrás: http://raebredes.blogspot.hu

Ezt követte a ballagás. Az épület előtt tettünk egy kis sétát, majd az épületben is körbesétáltunk. Látni kellett volna őket! Dagadoztak a büszkeségtől, fotózkodtak, élvezték, hogy a többi csoport sárgul az irigységtől. És közben morzsolgatták a könnyeiket a meghatottságtól. Azt hiszem, ha más nem, de ez örökre beleégett a lelkükbe. Pozitív élményként.

Másnap a Türr Központ kihozta a tanúsítványokat, semmi ünnepélyesség! Gyorsan, gyorsan két példányban aláírni, hogy átvették. Szánalmas! Mi persze kiosztottuk, ahogy illik. Kézfogás, ölelés. Ez a minimum. Asszem. A hivatalos ügyek elintézése után mentek el a Petőfi Irodalmi Múzeumba. Ott tudtak róluk, várták őket. Négy teremben voltak, a kolléganő azt mondta, úgy viselkedtek, mint egy igazi iskolás csoport. Érdeklődőek voltak, olvasgatták a feliratokat. A legjobban a legfrissebb tárlat érdekelte őket: egy, a romák életét bemutató fotókiállítás.

Vége. Vége?

Végre személyesen is bemutathatom a szerzőt, akinek ezeket a megrendítően szép naplójegyzeteket köszönhetjük. Dékán Haas Zsuzsa a Budapesti Tanítóképző Főiskolán végzett 1982-ben. Képesítés nélküli nevelőként kezdte, majd osztálytanítóként dolgozott. Családi okok miatt pályaelhagyó lett, kétszer is újrakezdte az életét. Dolgozott könyv nagykereskedelemben, könyvkiadásban, volt népművelő is. Ennek két hozadéka volt: megtanulta megbecsülni a közalkalmazotti létet, mert a „maszek világban” alkalmazottnak lenni nem életbiztosítás, és szerzett néhány szakképesítést, amelynek igen nagy hasznát veszi pedagógusként is. Nem volt könnyű, de csak visszakerült a pedagógus pályára. A Hungária Általános Iskola és Kollégiumban először gyermekfelügyelő, majd egy év múlva csoportnevelő (kollégiumi nevelőtanár) lett. Úgy érezte, van még mit tanulnia, ezért végezte el a közelmúltban az ELTE PPK-n az „Inklúzió pedagógiája” szakvizsgás képzést.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Tóth Renáta | 2014. július 4.
Kedves Zsuzsa!
Köszönöm szépen az írásait, jó olvasni, hogy voltak sikeres képzések is. Minden elismerésem az Öné.
Hédi | 2014. április 15.
Minden - de tényleg minden - tiszteletem. Az írásokat külön is köszönöm, köszönjük.
Dékán Haas Zsuzsa | 2014. április 14.
A kép nem szimpla illusztráció. Ez a tarisznya. :)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=677900988915053&set=p.677900988915053&type=1&theater
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek