OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. április 27.
» Hozzászólások (2)

Holokauszt emlékműsor 2013 áprilisában a mezőtúri Teleki Blanka Gimnáziumban 1

Előzmények. Az iskolai történelmi megemlékezések általános kérdései, iskolánk gyakorlata

Az évfordulókhoz köthető iskolai műsorok sok fejtörést okozhatnak a felkészítő tanároknak. A megemlékezés módszertana alig szerepel a pedagógusképzésben, így aztán emlékeinkhez fordulunk, ha ránk kerül a sor: ünneplőbe öltözött gyerekek mappából olvassák föl a tizenkét pontot, Nagy Imre beszédét, a Nemzeti dalt, a Mennyből az angyalt.

Márpedig a megemlékezésekre nagy szükség van: a kiemelt pillanatok jelentősek lehetnek az identitás erősítésében, a közösségért való felelősség növelésében, a közügyek iránti érdeklődés felkeltésében.

Ha valaki komolyan veszi a lehetőséget, néhány kérdést föl kell tennie magának:

Mi a célunk a műsorral? Ismeretátadás? Vagy inkább az érzelmekre hatni, ünnepélyességet előidézni? A színházi formában az a jó, hogy komplex megközelítés, egyszerre hat az értelemre és az érzelemre is, de az arányokat nagyon tudatosan kell tervezni.

Mit mutassunk meg? Milyen nézőpontot válasszunk? A drámában ismert a kerettávolság fogalma. A történetnek nem mindig a középpontját érdemes megmutatni. Mondjuk nem a rádió ostrománál levő fiút, hanem az otthon aggódó szüleit. Vagy nem október 23-át játsszuk, hanem 58-at, a kivégzések idejét.

Tudunk-e elegánsan utalni a mára? Egy igazi mű mindig az olvasó, néző koráról, életkérdéseiről szól. A direkt aktualizálás szörnyű is lehet. Tilos például napi pártpolitikai kérdéseket diákokkal egy megemlékezés ürügyén tárgyalni. De kellenek olyan pontok, amelyek személyesen megszólítják a közönséget, amelyek értékrendbeli állásfoglalást adnak.

Hogyan tudjuk mozgósítani a szereplő diákokat? Hogyan tudjuk elérni, hogy közük legyen az egészhez?

Iskolánkban néhányan elkezdtük a „kötelező” műsorok izgalmasabb formáit kitalálni. Az első újszerű műsorom a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapjára készült. A gulágok világát dolgoztuk fel. Akkor nem tudtam eldönteni igazából, mit akarok: erősen keveredtek benne az ismeretterjesztő, történelemóraszerű és a színházi elemek. A hatás azért lehetett mégis erős, mert ez a téma is, forma is teljesen új volt a közönség nagy részének. Az október huszonharmadikai előadásunk már egységesebb, kiforrottabb lett. (Ennek sikerét az is mutatja, hogy az ország más táján is előadták a videomegosztón látható felvétel alapján… És erdélyi tanárok továbbképzésén beszélhettem az ünnepi műsorok dramaturgiájáról.)

Logikusan következett, hogy a holokauszt témáját is fel kell dolgoznunk. Erre készülve részt vehettem a Jad Vasem intézet továbbképzésén, amely nagyon sok új ismeretet is adott, és megerősített abban, hogy az iskolában a személyes, „átlagemberi” történeteket kell megjeleníteni. Ahogy ők mondták: a sokkoló számadatok, sokkoló filmbejátszások már az ottani iskolásokat is hidegen hagyták. A személyes sorsok, az élet (és az elpusztított élet) bemutatása viszont megrendítő lehet.

Ezen előzmények után készítettük el színpadi előadásunkat.

A programterv

Meggyőződésem, hogy jó munkát mindenki csak a saját maga által kiküszködött forgatókönyvből végezhet, nem is írom le részletesen, hasznos ötleteket inkább az adhat, hogy mire figyeltünk az előadás megtervezésekor.

Nézőpont: Az előadást a gyermekek, kamaszok szemszögéből építettük fel.

Források: A Jad Vasem intézetből hoztam egy könyvet a holokauszt gyermek szemtanúinak visszaemlékezéseivel. Ezeket a néhány soros szövegeket dolgoztuk fel az előadás nagy részében. Felhasználtuk még annak a Jeruzsálemben élő idős hölgynek a visszaemlékezéseit, akivel a továbbképzésen találkoztunk. Egy-egy mondatát emeltük ki, pl.: „egyszer csak Szalai néni nem adott virágot” (azaz előtte még adott…), vagy „október hatodikán nem mondhattam verset, pedig Petőfi volt a mindenem”. És elhangzik Sempruntól a zsidó gyerekek halálát leíró rész is. Tény, hogy a szövegek egy része nem Magyarországgal kapcsolatos, de semmivel sem kisebbíti a mi áldozataink emlékét az egy-két német, litván, lengyel vonatkozású mondat.

Fókuszálás: Elsősorban a folyamatot szerettük volna megmutatni a békességtől a gyűlölködésen majd a transzportáláson át a szelekcióig, a gyerekek kivégzéséig. A folyamatban megjelennek az áldozatok és a hol félrenéző, hol a saját gyávaságukat szégyellő, hol a boldogan közreműködő kortársak is.

Módszer: Húsz-harminc másodperces mikrojelenetekből építkeztünk. Éltünk az ismétlésben levő variáció módszerével: Szalai néni először ad virágot, másodszorra nem. A lány először átül a zsidók padjára ülő fiú mellé, másodszorra nem. A szülők először nem engedik játszani a gyereket az iskolában kapott szörnyű társasjátékkal, másodszorra már igen. Ahogy halad az idő, egyre inkább szövegek, szövegtöredékek veszik át a helyet.

Kapcsolódás a mához: Néhány kicsi jelenetet betettünk az elejére (és a végére) a mi korunkból is, kerülve az antiszemitizmus – nem antiszemitizmus dimenziót, inkább a bennünk levő hajlamokra összpontosítottunk. Így került bele a gyerekek életéből az alsóbb évesek „csicskáztatása”, az A és B osztályosok agresszív szurkolása, saját élményeimből az, amikor a szülőkből álló zsűri azzal a mondattal szavazta le a legjobb táncost, hogy „nem látod, hogy cigány?” (Természetesen a műsorban a „nem látod, hogy ki ő?” mondat hangzik el, még ha gyengébb is lett a jelenet, de semmiképpen sem szerettem volna ezt a csatornát is megnyitni.) És a legvégén nem volt szívem kihagyni azt a beszélgetést, amelyben a repülőtéren volt részem közvetlenül a megérkezés után.

Felépítés, kohézió: Egy műalkotás alapja a szerkezet, az, hogy a végére egységgé álljon össze. (Mindig izgalmas számomra, ha az előadásnak van olyan pontja, ahol visszamenőlegesen nyernek értelmet az eddigi, különálló, összevisszaságnak tűnő elemek.) A szilárd szerkezetet több elemmel igyekeztem megoldani. Az egyes részeket például egy visszatérő, különös kép választja el: négy gyerek áll be mindig ugyanabba a testtartásba, úgy mondja el a fejezet bevezető mondatait, először még a békés életről, aztán az egyre újabb szörnyűségekről. A motívum jelentése a végén lesz világos: a szelekció közben kivetítünk az Auschwitz-albumból egy képet, amelyből fokozatosan kiemelkedik négy gyerek a közönség által már ismert testtartásban. Erősítik a kohéziót az ismétlések, hogy a kezdő jelenetek visszatérnek a végén, hogy négyszer is előfordul a kicsi variációs jelenetismétlés. Vissza-visszatér Petőfi egyik versének egy-egy versszaka is. Hozzájárul a szerkezet feszességéhez a történelmi rész linearitása és az, hogy az utolsó zenét leszámítva ugyanaz a zene választja el, köti össze az egyes fejezeteket, jeleneteket, egyre rövidebb, egyre töredékesebb formában.

A program leírása

A közönséget egy állókép fogadja: a négy említett gyerek előtt egy kokárdás lány áll. A műsor azzal kezdődik, hogy elmondja a Nemzeti dal első versszakát, majd az anyukájával elteszik a kokárdát jövőre.

Ekkor a képből egyesével kilépnek a szereplők, egy-egy rövid jelenetet improvizálnak mai verbális és viselkedésbeli agresszióval.

A kép visszaáll, kezdődik a történelmi rész, először a békesség mondataival, pl.: „Anyukám megkérdezte, szeretnék-e idén is zongorázni járni. Persze, mondtam, ma már meg is volt az első órám.” Ebben a fejezetben három rövid improvizáció van, az is, amikor Szalai néni boldogan ad virágot, sütit a szomszéd gyerekeknek…

Újabb kép: „Attól a naptól kezdve, hogy Hitler hatalomra került, nem tudtam úgy az iskolába menni, hogy ne éreztem volna a félelmet a gyomromban.” Ebben a részben van a legtöbb improvizációra épített jelenet: a gyerekek nem kapnak virágot, a fiú zavarban van, mert nem ülhet az árjáknak szánt padra, az anyuka arról beszél gyerekének, hogy az emberek olyanok, mint a gombák: vannak köztük halált okozóak… stb. Itt láthatjuk azt, amikor a kislánynak nem engedik, hogy verset mondjon október hatodikán. A letiltott gyerek önkéntelenül is elkezdi mondani: Sehonnai bitang ember… és beletalál a tanítónő lelkébe. Rábíztam: meggyőződéses náci, vagy csak saját magát féltő, de a kislányt szerető tanítónő szeretne lenni? Ő az utóbbit választotta, hál´Istennek.

Képváltás: „Ági azt mondta: örülhetünk, hogy csak az eszközöket vitték el, nem az embereket.” Innentől felgyorsul a tempó, jelenetek helyett kavargás közben elmondott szövegek lesznek. Először még a lakóhelyen. (- Hé, zsidó! Hozd a táskámat! Megtagadtam. Azonnal feltűnt egy SS. „Azt teszed, amit mond!” üvöltötte. „Majd mi megtanítunk tisztességre!”) Aztán gettóba kell költözni. („Megtanultam becsülni a hétköznapi dolgokat. Azokat az apróságokat, amelyeket a szabad életünkben észre sem vettünk: Utazni a buszon vagy villamoson, szabadon sétálni az utcán, a vízparton, fagyit enni.” „A közkonyha dolgozói elmondták, hogy az összes óvodás gyereket felrakták egy teherautóra, és ismeretlen helyre vitték.”) Aztán kezdődik a deportálás. („A deportálás pillanatában meggyőztük magunkat arról, hogy az élet fog várni bennünket ott, ahová a nácik visznek minket. Az élet!”)

A hosszú vonatút után sípolás, kiabálás lökdösődés várja őket: „Férfiak balra! Nők jobbra!”, ekkor jelenik meg a kivetített kép a falon, s amíg el nem halványul, monoton halljuk: jobbra, jobbra, jobbra, jobbra. Ekkor lép ki az a szereplő, aki Semprun szövegét mondja a kegyetlenül kivégzett kisgyerekekről.

Az utolsó mondatot többször is megismétli: „De az úttest ma kihalt az áprilisi napsütésben.” Közben idéződnek fel a mai történetek elemei, ekkor hangzik el az utolsó Petőfi-idézet, és egy-egy szereplő beáll a kezdő képbe. Ebbe a képbe lép be a két repülőtéri ember, egyikük kicsinyítené holokauszt áldozatainak számát. Párbeszédük végén szólal meg a záró zene, közben a szereplők némajátékban fejezik be a darabot.

A mezőtúri két előadásra meghívtam egy drámatanár kollégámat, akit kisgyerekként Sztehlo Gábor mentett meg. A mi megemlékezésünk után ő beszélt fél órát. Ami érdekes volt, hogy ugyan nem ismerte az előadásunkat korábban, ugyanazok a motívumok szerepeltek nála is, amelyeket mi is fontosnak tartottunk.

A program körülményeinek tervezése

Az előadást Mezőtúron kétszer tartottuk meg az egykori zsinagógában. Társszervezőként felkértem a városi önkormányzatot és a helyi közösségi házat. A helyi és a megyei sajtót értesítettem, a helyi televízió és a helyi újság tudósított is az eseményről. Számtalan meghívót küldtem helyi és távolabbi iskolákba, magánszemélyeknek. (A meghívóra annak a kislánynak a képét tettem, akit a magyarországi emlékeket összegyűjtő izraeli múzeumban láttam.)

Az előadás előkészítése

2012 októberében az osztályom még nem tudta, hogy mire készülünk, de csupa olyan improvizációs témát adtam fel drámaórán, amely előkészítette a munkát (valakit lehagynak, valaki körül megfagy a levegő, valaki azt hiszi, hogy vele biztosan nem történhetnek meg szörnyűségek, valaki fél, valaki nem akarja észrevenni a másik baját stb.)

Második lépésként, amikor már elmondtam a tervet, ismerkedtünk a korral. Kértem családi emlékeket, történeteket: ez bizony nem járt sikerrel, talán egyetlen gyerek hozott egy nagyon foszlányos történetecskét. A történelem szakos kollégától sok segítséget kaptam: bár a tizedikes anyagban nem szerepel, ő több órán is foglalkozott a témával. Filmeket néztünk, a gyerekek által ajánlott játékfilmtől kezdve a Jeruzsálemből hozott Legyen emléked szeretetté! című nagyon szép, pont egy tanórára való dokumentumfilmig. Végignéztük a mezőtúri áldozatok nevét, voltunk a Páva utcai kiállításon.

A próbák következtek. Akkor lehet igazán elérni valamit, ha a gyerekek nemcsak a tanári akarat végrehajtói, hanem hozzá is tehetnek valamit. Történelmi műsornál nem könnyű ez. Úgy próbáltuk megoldani, hogy az adott szituációt a lehető legrövidebben adtam meg, és kiscsoportos improvizációkat kellett készíteni rájuk. Például elmondtam, hogy a könyvben az egyik fiú beszél arról, milyen nehéz volt a helyzet a padoknál. Aztán a megoldások közül kiválasztottuk a legjobbat.

Kicsit lassan haladtunk, de az iskolától kaptunk egy teljes napot próbálni az előadás előtti héten, ekkor éreztük először azt, hogy kész lesz.

Az iskolától, kollégáktól sok támogatást kaptunk. Tartalomban főleg a történelem és a dráma szakos kollégáktól, szervezésben, érdeklődésben másoktól is.

Visszajelzések

A legfőbb visszajelzés a hallható mély csend volt előadás alatt, sajnos egyre kevésbé van részünk hasonló csendben…

Általában jó visszhangot kaptunk akár a hivatalos vendégektől, akár a szülőktől, akár a messziről ideutazó barátainktól, akár a tanítványoktól (volt, aki háromszor is végignézte, mert már egy próbánkra is bejött).

A résztvevő diákok igazi visszajelzéseinek nem is a műsorról megfogalmazott véleményüket tartom, hanem azt, amikor néha megszólalnak hónapokkal később: tegnap a tévében láttak a témához kapcsolódva valamit. Azaz nyitottabb szemmel járnak azóta.

És rajtam is változtatott a munka. Gyakran hivatkozom rá más osztályokban is, a jövőbeli terveimet még nem tudom, de remélem, sokáig tudok élni ebből a több hónapos munkából.

A műsor utóélete

Az összeállítást Mezőtúr után Budapesten is előadtuk a Holokauszt Emlékközpontban. A Jad Vasem munkatársa mintaszerűnek nevezte az előadást, azt mondta, meg fogja hívni a kerek évfordulós ünnepségre. Ebben most, egy évvel később nem vagyok biztos, de az biztos, hogy az ott jelen levők közül másnak is megtetszett, így meghívtak bennünket az ausztriai Strasshofba, ahol az egykori tábor előtti megemlékezésen adtuk elő. És hiába a szabad tér, ami nagyon veszélyes lehet egy diákprodukcióra, hiába a jelenetek életszerűségét tönkrevágó mikrofonadogatós forma, a hosszú ünnepség után éppen egy kicsit mozogni, megmozdulni vágyó közönség fokozatosan visszaült a helyére, és nagy figyelemmel, sírással jutalmazta előadásunkat.

A gyulai Erkel Diákünnepeken a témából adódóan versenyen kívül mutattuk be, a zsűri így is sokat foglalkozott vele, és különdíjban részesített bennünket.

Azóta egyszer adtuk elő. Októberben a Határtalanul pályázatával a székelyföldi Szentegyháza középiskolájában töltöttünk egy hetet, bemutatkozó műsorunknak ez a munkánk is része volt.

A legkedvesebb visszajelzések

„Két csatornán volt megrendítő a műsor. Tartalmában is, és abban, hogy mit lehet elérni gyerekekkel!”

„Látszott, hogy a gyerekek nem egyforma tehetségűek, de ebben a műsorban egyáltalán nem számított ez.”

„Tanár úr! Hogyan tudta elérni, hogy ezek a gyerekek ennyire komolyan vegyék ezt a munkát?”

Dolgozni kell továbbra is.

Mezőtúr, 2014. március 3.
Achs Károly
Teleki Blanka Gimnázium, Mezőtúr

1A magyarországi deportálások hetvenedik évfordulójára több pályázatot is kiírtak a holokauszt iskolai feldolgozásának lehetőségeiről. Az alábbi anyagot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet felhívására állítottam össze. Az anyag a többi pályázattal együtt olvasható az http://www.ofi.hu/hirek-aktualitasok/holokauszt-emlekev címen.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2014. május 19.
Gratulálok Drága Ax! Osztozom Nóri véleményén, sőt azt gondolom,hogy ezzel járni kellene az országot! Általános iskola felső tagozatán lehetne történelem óra, osztályfőnöki óra témája, nem csak a holokauszt idején, és csak az antiszemitizmus jegyében, hanem az elfogadás, az integráció, a másság, a fogyatékkal élés, az emberi kapcsolatok gondozásának, tiszteletének témájában is!
L. Ritók Nóra | 2014. április 28. | l[pont]ritoknora[kukac]gmail[pont]com
Gratulálok, Karcsi...ezt így kell, csak így lehet csinálni. Gratulálok a díjhoz is.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.02.
Nem lesz hosszabb a tanév – elhalasztják a minősítéseket
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden pedagógusnak köszöni az elmúlt hetek áldozatkész munkáját, mely a tantermen kívüli, digitális munkarendre való sikeres átállást lehetővé...
(Forrás: kormany.hu)
--
2020.04.02.
Maruzsa Zoltán: az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kel
Mivel még több mint egy hónap van hátra az érettségi hagyományos kezdési időpontjáig, a járványügyi kérdésekben azonban nem látnak előre egy hónapot, az érintettek türelmét kérik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.02.
Iskolai zaklatás a Google Classromban - mit tehetnek a tanárok?
A diákok online kapják a tananyagot, online tartják a kapcsolatot egymással és a tanáraikkal is. A sok virtuális időtöltésnek azonban lehetnek hátulütői is. Sok oktatási csoportban felmer...
(Forrás: eduline)
--
2020.04.01.
Digitális távoktatás: egyes, mert nem kézzel írtad
Szülők tíz-, ha nem százezreire szakadt rá két hete a pedagógus életpálya összes szakmai és emberi szépsége. A képesítés nélküli tanárrá válás az indexeseket sem kímélte, gyakorl...
(Forrás: index)
--
2020.04.01.
A most elindult tankönyvrendelés a bizonyíték arra, hogy a kormány az elmúlt hetekből semmit nem tanult
A Civil Közoktatási Platform nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez az ügyben, az eddig ismertetett szakmai kritikájukon felül immár amiatt is kérik, hogy az illetékes miniszté...
(Forrás: mérce)
--
2020.04.01.
Ausztriában egy diáknak sem lesz hátránya a koronavírus miatt kialakult helyzetből
„Ésszel és szívvel” fogják értékelni a tanulókat a tanév végi záróvizsgákon – jelentette ki Heinz Faßmann. Az oktatási miniszter kifejtette. áprilisban várhatóan még otthonról...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Már lehet tankönyveket rendelni a következő tanévre az interneten
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől már minden köznevelésben résztvevő tanuló ingyenesen kapja meg a tankönyveit, így a rendelés semmilyen anyagi terhet nem jelent a csalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Iskolaérettség: nem lett egységesebb a rendszer
Míg korábban a gyermeket ismerő óvoda és a szülő dönthetett arról, hogy az adott év augusztus 31-éig hatodik életévét betöltő, vagyis tankötelessé váló gyermek további egy évet ó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.04.01.
Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a COVID-19 járványra? – Néhány tanulság a TALIS felmérésből
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket: az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a tá...
(Forrás: DPMK)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek