OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. május 10.
» Hozzászólások (0)

Egy magyar kisgyerek brüsszeli iskolajárása

2. rész

Oldó kékség. Mesélem itthon ismerőseimnek a Dani brüsszeli iskolájában használatos sötétkék nadrágot. Kötelező? Hát, furcsa…, így az egyik. Talán az uniós szabadságfogalmat is átgondolja. Meg a gyermeki jogokat. Jaj de jó, és még szép is. Így a másik. Sok oka lehet, hogy az iskolapedagógia ezt és így írja elő. Közelítsünk a szín felől. „A sötétkék a Jupiter színe, a magasabb szellemi tudományokkal áll kapcsolatban. Jog, erkölcs, filozófia, morál, vallás – mind-mind „jupiteri” fogalmak. Hétköznapi szinten a növekedést és a gyarapodást segíti elő, emellett a kívülről – vagyis más emberektől, a körülményektől – „érkező” szerencsét hozza magával. Tanulási problémák esetén is segít. Talán nem véletlen, hogy ilyen volt valamikor az iskolaköpenyek színe is. A kéknyugtatóan hat minden izgalmi állapotra, lelassítja a pulzust és a légzést, csökkenti a vérnyomást, oldja a stresszes görcsöket. Jótékonyan támogatja a lelki béke kialakulását, a felüdülést biztosító alvási folyamatokat. E kék szín elutasítása belső nyugtalanságot tükröz. Goethe színtani vizsgálódásai során arra a megállapításra jutott, hogy a kék vonzódik a vöröshöz, kombinációjuk nagyon hatékony.” Így a színterápia oldaláról. (Lásd Dr. Deák Sándor: Gyógyítás fény- és színterápiával. Szarvas, 2007.) József Attila széppé varázsolja, mert érzi-tudja, hogy a bánat, a szürkeség, oldódik a fényben, s „lebben az égen, kékítőt old az ég vizében”. Dani egyelőre jól érzi magát a nadrágjában. (2013. szeptember 24.)

Brüsszeli értesítő. Dani megmutatta első iskolai értesítőjét. Őszi szünetre hazajött a kis család, Dani magával hozta valamennyi iskolai munkafüzetét, készült, hogy megmutassa, mit művelt a brüsszeli iskolában. Eleinte, amikor édesanyja jelezte ezt, arra gondoltam, hogy néhány szép feladatmutatványról van szó. De nem: minden munkafüzet az iskolai táskában, gondosan előkészítve, a megbeszélést várva. A két fiú nálunk is töltött kis időt, a reggeli ébredés után, a hagyományos virsli-mustár után nekiláttunk: előbb Dani megmutatta az internetes építő játékot, lássam, mit sem felejtett, sőt, mennyit fejlődött. Aztán behúzódtunk a kis szobába, egyik füzet jött a másik után. (Mint legutóbb nyáron a mindennapos gyakorláskor, hm, működnek a szokások.) Kíváncsi is voltam, lapozni kellett egyenként, semmit ki nem hagyva. Kérdeztem, Dani magyarázott. A vallon keresztény iskola oktatásának kutatására is ritka jó alkalom, még összefoglaló tanulmány is kikerekedhet belőle. Majd. Most a fiú teljesítménye a fontos. Az őszi értesítő három részből áll: 1. a számszerű eredmények tantárgyanként, 2. tanítói megjegyzés, 3. konkrét javaslatok a tanulás fejlesztésére. Nem puszta osztályzatok sorakoznak a papíron: az elért eredmény pontszámmal viszonyítható a teljeshez. A maximum általában 20 pont (mint a francia iskolában), matematikából 100. Dani ebben a legjobb, 83 pontja van, kicsit szomorkodott is, mert érzése szerint jobban teljesített. Magatartásból 20/20, hibátlan. Vallási ismeretekből a felénél valamivel jobb, hollandból közepes. Az végképp öröm volt számára, hogy mondatokat olvasott és mondott holland nyelven, amiből egy mukkot sem értettem. Francia nyelvből még nem kapott mért eredményt, noha a gyakorlatokat pontozták, látható a munka. Helyette, erre a megjegyzés rovatban tért ki a tanítónő: látszik az akarat, de látszik az is, hogy még nehézségei vannak Danielnek. Majd a félévkor osztályoznak. És ott áll az is, hogy „brávó, jó kezdet”, menni fog. A javasolt konkrét gyakorlási módok segíthetnek. Tapintatos, toleráns, empátiás fejlesztés, egyelőre ígéretes. Ugyanebben az intézményben Kristóf is szívesen megy az óvodába, Dani kötelességtudata érettebb, az elismert teljesítés elégedettségével párosul. Kezdetnek valóban nem rossz. Bíztató. És a nálunk töltött nyári napok sem múltak el nyomtalanul: Kristóf nyomban felfedezte az új szőnyeget az előszobában, jé, és dicsérte, Dani az iránt érdeklődött, hogy hány oldalnál tartok a noteszírásban. Lesz annyi, mint tavaly, téma van, biztattam, mert nem szeretnék lemaradni mellette. (2013. november 2.)

A költészet szálain. Dani brüsszeli iskolája jelszót váltott: „Un sourire rend plus beau” – Egy mosoly szebbé tesz. (A tavalyi szlogenekről írtam, lásd Vörös vonal, szeptember 16.) Az új tanévben a „mosoly” a hangsúlyos. Ez is feldob, meg Dani októberi értesítőjében is motivál egy szó: Éveil. Itt az alkalom, hogy mindezeket jelezzem az iskolának, az igazgató kedvesen invitálja ilyesmire az olvasót tanévi köszöntőjében. Az iskolában kötelezően tanítanak flamand nyelvet, ám a tanításban, a kommunikációra a francia is hivatalos.

Részlet a levelemből:

„Az iskola ez évi üzenete adja az ürügyet, hogy üdvözöljem Önöket. Jelszavuk kapcsán felvetek kis irodalmat: »Le Don du sourire« (A mosoly ajándéka) vagy »La Valeur d’un sourire« (Egy mosoly értéke)1. Az előzőt 2000-ben leányom lefordította magyarra, aki annak a kisfiúnak az édesanyja, aki jelenleg az Önök iskolájának a tanulója. Fodor Dániel, az unokám, öccse, Kristóf is ugyanabba az intézménybe jár. Van egy másik vonatkozása is a jelentkezésemnek: ez pedig Dániel októberi értesítője (amely egyébként tetszik), benne az Éveil szó, két tantárgy lényegi jelzésére is szolgál. A szó kapcsán szeretném felhívni a figyelmüket nagy költőnk, József Attila Eszmélet című versére, francia fordításban Éveil. Aztán még szólok a tavalyi szlogenek értelméről, a filozófiai töltetről, remélve, hogy mindez megvalósul a pedagógiai gyakorlatban. És ez harmonizál az iskola nevével: „Providence”. Úgy tűnik, átgondolt pedagógia jelenik meg, amit az is jelez, hogy mindkét magyar kisgyerek örömmel megy az iskolába. Szépen egyengetik a személyiség útját. Üdvözlettel az igazgatónak és a tantestületnek.”

Mellékletként elküldtem a József Attila-verset magyarul és franciául is.2 A válasz is megérkezett: nagyon köszönik a kedves szavakat, a verset a kollégák alaposan tanulmányozzák. No, összehoztunk egy kis uniós oktatási értekezletet. Minden előre tervezett iskolai programon kívül. De azon (főleg unión) belül: nagyon ajánlott. (2013. november 27.)

Kilóra mért elismerés. Cili lányom kis családja pár napra hazaruccant Brüsszelből. Repülőn. Karácsony előtt, ügyintézés, aztán az ünnepeket együtt töltik külhonban. Szeptember óta nem láttuk a gyerkőcöket, Kristóf és Dani „nekicseperedett”, nőttek, alakultak. Karakteresedtek. Erről tanulmányt lehetne írni, de látszik, együtt a család, a kinti lét: munka, iskola, programok formálják az alakulatot, benne az egyént. Kristóf könnyedén elszámol franciául nyolcvanig, pontosan használ néhány kifejezést: jouons – játsszunk, laisse-moi – hagyjál (ezt a bátyjának címezi). Ami feltűnően jól megy, látványosan hangzik: à table – asztalhoz! Merthogy terítve van, és éhes a banda, korog a gyomra. Beszélgetünk is, ki mit szeret a belga iskolában, és egyáltalán, mit csinálnak a kis magyarok Belgiumban. Itthon körülnéznek a dolgozószobában is, ismerik a helyet. Van lecke, Daninak vallási ismeretekből meg kell tanulni kívülről a Miatyánkot és az Üdvözlégy Máriát. Az elsőt már elég jól tudja, levesszük a polcról az imakönyvet, Franciaországból hoztam már vagy húsz éve. Dani meg se lepődik, hogy ilyen is van, elvégre a nagyapja franciatanár. Nála (még, mint nálam már régóta) a kultúra egyben van. Mondjuk, mondja, leírja: öndikté (autodictée), keveset hibázik. Aztán rákérdez, mit írok. Emlékszik, egyszer Balázs Géza könyvét méricskélte, amikor arról írtam recenziót. (Nyelvi világítótorony a „lakható ég” alatt. Többrétű utazás a Nyelv és kultúra – Kulturális nyelvészet tanulmánykötet megismerés során, Magyar Szemle, Új Folyam XXII. 1-2- szám, 2013. február, 138-143.) Lemértük: a könyv 95 dekagramm volt. Dani elismerően bólogatott: ez teljesítmény. Most megpillantott egy vastag könyvet: Tapló. Kíméletlen Művészeti napló 1996-2006.3 Te ezt is elolvastad? – kérdi. És írtam is róla, mondom. Tudja már, hogyan működik az ismeretterjesztés, megbeszéltük: van, akinek nincs ideje vastag könyveket elolvasni, de a rövidebb ismertetéseket szívesen veszik. (Vannak, akik azokat sem.) No, ez már méltó a mérésre, súlya: 1 kiló 14 deka. Dani kínálja a könyvet öccsének, Kristóf, megbecsülve a dolog jelentőségét, két kézbe fogja a könyvet, s mint súlyzót emelgeti feje fölé. Egyetértenek a testvérek, a dolognak súlya van: a mi nagyapánk nagy ember, ha ilyen nehezékkel is megbirkózik. A két imát még egyszer röviden átvesszük, franciául is, magyarul is. Dani már fújja kívülről, szövegnek is jó, reméljük, egyszer a tartalmával is találkozik. Hátha megsegít. Ehhez szöveglapok meggondolkodtató feldolgozásán keresztül vezet az út. Meg az életlapok gyürkőző hajtogatásán át. De Dani előtt az élet. (2013. december 9.)

Sz. Tóth Gyula

1szerző: Frank Irving Fletcher

2Forrás: www.francianyelv.hu_irodalom

3Wehner Tibor, Enciklopédia Kiadó, 2013.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.01.28.
Zokogó gyerekek, háborgó szülők, értetlen pedagógusok – Egy középiskolai felvételi margójára
45 perc alatt 34 matekfeladatot kellett megoldania a hatosztályos gimnáziumokba felvételizőknek. És a nyolcadikosok is arról panaszkodnak a közösségi oldalakon, hogy nagyon nehéz volt a feladatlap...
(Forrás: wmn.hu)
--
2020.01.28.

A Hintalovon most összehasonlította saját felmérést a hasonló célt szolgáló nemzetközi „The Europe Kids Want” elnevezésű kutatással, hogy kiderítse, mi foglalkoztatja jobban a magyar...
(Forrás: mérce)
--
2020.01.28.
A magyar középfokú oktatás bebetonozza a gyerekek közötti különbségeket
A Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) szakértői arra figyelmeztettek a Munkaerő-piaci tükör 2018 című, 264 oldalas kiadvány pénteki bemutatóján, hogy a fiatal koroszt...
(Forrás: Qubit)
--
2020.01.28.
Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times
A kiadó ajánlásában egyenesen azt írja, hogy "van valami Jane Austen-i a történetben, ahogy a megtévesztő látszattal bánik, J.K.Rowling rajongói is élvezni fogják, ahogy Szabó bemutatja...
(Forrás: Fidelio)
--
2020.01.28.
Hiába kértek halasztást a legjobb iskolák igazgatói, a minisztérium nem is válaszol nekik
A gimnáziumi igazgatókkal majdnem egy időben a Pedagógusok Szakszervezete is nyilvánosságra hozott egy vitairatot, amelyben többek közt azt írták, hogy „a NAT-tal kapcsolatos kormányzati...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.01.28.
Ha nem tapad a kerék – A jövő a robotikáé?
Gyerekzsivajtól hangos az Alternatív Közgazdasági Gimnázium aulája. Tizenéves csapattagok izgulnak a terepasztal körül, ahol színes Lego Mindstorms robotok teljesítenek különféle feladatokat...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.28.
Rétvári Bence: Közvetlen konzultáció kezdődik az érintettekkel a gyöngyöspatai iskolaügyben
Közvetlen konzultáció kezdődik a gyöngyöspatai iskolaügy érintettjeivel, a település önkormányzata és a tankerület a jövő héten a felpereseket levélben keresi meg, amelyben szervezett...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.28.
Postást játszik az Oktatási Hivatal
Szél Bernadett független országgyűlési képviselő közérdekű adatigényléséből kiderült: a törvénymódosítás elfogadását követően összesen 19,7 ezer, iskolaérettség megállapít...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.28.
Sok szülőnek fogalma sincs, mit csináljon – döcögve indul a kormány oktatási reformja
Többek között a nagyobb hatékonysággal indokolta a kormány, hogy idén már az Oktatási Hivatal dönt a gyerekek iskolaérettségéről, ám az eddigi adatok alapján a kérelmek nagy részét...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
  Gyimesi Krisztina

Kedves OFOE!

Gyesen lévő tanár vagyok (8 osztályos gimnáziumban, magyar irodalom és nyelv, egyetemi diplomával, 16 év munkaviszony, 3 gyermekem miatt 9 tanított év). A következő tanévtől mennék vissza tanítani. Jelenleg 2 lehetőségen gondolkodom:
1. a korábbi gimnáziumomba visszavárnak, azonban teljes állást a 3 gyermek miatt nem vállalnék. Amennyiben jól tudjuk, a 3. gyermek 5 éves koráig az iskolának biztosítania kell a "félállást". Ez valóban így van? Illetve ha nem félállásba, hanem "6 órába" szeretnék visszamenni, van-e lehetőségem, vagy csak ha a munkáltató is beleegyezik? Továbbá a "6 órás" állás a pedagógusoknál pontosan mit jelent (kötelező óraszámok, egyéb kötelezettségek, stb.)
2. Egy általános iskolában, ahol csak alsó tagozat van, tanítót keresnek. Mivel kieső helyen, egy faluban van az iskola, évek óta nincs jelentkező. Én ebben a faluban lakom, és a 3 gyermek mellett átmenetileg szívesen dolgoznék ebben az iskolában. Az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan munkakör, amit az egyetemi végzettségemmel, tanári diplomámmal betölthetnék az alsó tagozatban (pl. napközis pedagógus, stb.).

Válaszát előre is köszönöm,
Kriszta

--
  Láng Róbert

T. Cím!
Érdeklődni szeretnék, hogy közalkalmazotti munkaviszonnyal a dec.23-tól megkezdett EGYBEFÜGGŐ szabadságból mennyi vihető át a 2020-as naptári évre a 2019-es keretből?
Köszönöm

--
  Szodrai Csilla

Tisztelt OFOE!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy a 2020 január 1-jétől oktatókká átminősülő és az új szakképzési törvény hatálya alá kerülő, jelenleg még közalkalmazott pedagógusoknak eddig alanyi jogon járó jubileumi jutalma megmarad-e, vagy 2020. január 1-jétől kezdve ez csak egy adható jutalom lesz, ami a munkáltató anyagi helyzetétől függ majd.Hol találom meg ennek a kérdésnek a megbízható jogi szabályozását?
Köszönettel:
Szodrai Csilla

--
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek