OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. május 10.
» Hozzászólások (0)

Egy magyar kisgyerek brüsszeli iskolajárása

2. rész

Oldó kékség. Mesélem itthon ismerőseimnek a Dani brüsszeli iskolájában használatos sötétkék nadrágot. Kötelező? Hát, furcsa…, így az egyik. Talán az uniós szabadságfogalmat is átgondolja. Meg a gyermeki jogokat. Jaj de jó, és még szép is. Így a másik. Sok oka lehet, hogy az iskolapedagógia ezt és így írja elő. Közelítsünk a szín felől. „A sötétkék a Jupiter színe, a magasabb szellemi tudományokkal áll kapcsolatban. Jog, erkölcs, filozófia, morál, vallás – mind-mind „jupiteri” fogalmak. Hétköznapi szinten a növekedést és a gyarapodást segíti elő, emellett a kívülről – vagyis más emberektől, a körülményektől – „érkező” szerencsét hozza magával. Tanulási problémák esetén is segít. Talán nem véletlen, hogy ilyen volt valamikor az iskolaköpenyek színe is. A kéknyugtatóan hat minden izgalmi állapotra, lelassítja a pulzust és a légzést, csökkenti a vérnyomást, oldja a stresszes görcsöket. Jótékonyan támogatja a lelki béke kialakulását, a felüdülést biztosító alvási folyamatokat. E kék szín elutasítása belső nyugtalanságot tükröz. Goethe színtani vizsgálódásai során arra a megállapításra jutott, hogy a kék vonzódik a vöröshöz, kombinációjuk nagyon hatékony.” Így a színterápia oldaláról. (Lásd Dr. Deák Sándor: Gyógyítás fény- és színterápiával. Szarvas, 2007.) József Attila széppé varázsolja, mert érzi-tudja, hogy a bánat, a szürkeség, oldódik a fényben, s „lebben az égen, kékítőt old az ég vizében”. Dani egyelőre jól érzi magát a nadrágjában. (2013. szeptember 24.)

Brüsszeli értesítő. Dani megmutatta első iskolai értesítőjét. Őszi szünetre hazajött a kis család, Dani magával hozta valamennyi iskolai munkafüzetét, készült, hogy megmutassa, mit művelt a brüsszeli iskolában. Eleinte, amikor édesanyja jelezte ezt, arra gondoltam, hogy néhány szép feladatmutatványról van szó. De nem: minden munkafüzet az iskolai táskában, gondosan előkészítve, a megbeszélést várva. A két fiú nálunk is töltött kis időt, a reggeli ébredés után, a hagyományos virsli-mustár után nekiláttunk: előbb Dani megmutatta az internetes építő játékot, lássam, mit sem felejtett, sőt, mennyit fejlődött. Aztán behúzódtunk a kis szobába, egyik füzet jött a másik után. (Mint legutóbb nyáron a mindennapos gyakorláskor, hm, működnek a szokások.) Kíváncsi is voltam, lapozni kellett egyenként, semmit ki nem hagyva. Kérdeztem, Dani magyarázott. A vallon keresztény iskola oktatásának kutatására is ritka jó alkalom, még összefoglaló tanulmány is kikerekedhet belőle. Majd. Most a fiú teljesítménye a fontos. Az őszi értesítő három részből áll: 1. a számszerű eredmények tantárgyanként, 2. tanítói megjegyzés, 3. konkrét javaslatok a tanulás fejlesztésére. Nem puszta osztályzatok sorakoznak a papíron: az elért eredmény pontszámmal viszonyítható a teljeshez. A maximum általában 20 pont (mint a francia iskolában), matematikából 100. Dani ebben a legjobb, 83 pontja van, kicsit szomorkodott is, mert érzése szerint jobban teljesített. Magatartásból 20/20, hibátlan. Vallási ismeretekből a felénél valamivel jobb, hollandból közepes. Az végképp öröm volt számára, hogy mondatokat olvasott és mondott holland nyelven, amiből egy mukkot sem értettem. Francia nyelvből még nem kapott mért eredményt, noha a gyakorlatokat pontozták, látható a munka. Helyette, erre a megjegyzés rovatban tért ki a tanítónő: látszik az akarat, de látszik az is, hogy még nehézségei vannak Danielnek. Majd a félévkor osztályoznak. És ott áll az is, hogy „brávó, jó kezdet”, menni fog. A javasolt konkrét gyakorlási módok segíthetnek. Tapintatos, toleráns, empátiás fejlesztés, egyelőre ígéretes. Ugyanebben az intézményben Kristóf is szívesen megy az óvodába, Dani kötelességtudata érettebb, az elismert teljesítés elégedettségével párosul. Kezdetnek valóban nem rossz. Bíztató. És a nálunk töltött nyári napok sem múltak el nyomtalanul: Kristóf nyomban felfedezte az új szőnyeget az előszobában, jé, és dicsérte, Dani az iránt érdeklődött, hogy hány oldalnál tartok a noteszírásban. Lesz annyi, mint tavaly, téma van, biztattam, mert nem szeretnék lemaradni mellette. (2013. november 2.)

A költészet szálain. Dani brüsszeli iskolája jelszót váltott: „Un sourire rend plus beau” – Egy mosoly szebbé tesz. (A tavalyi szlogenekről írtam, lásd Vörös vonal, szeptember 16.) Az új tanévben a „mosoly” a hangsúlyos. Ez is feldob, meg Dani októberi értesítőjében is motivál egy szó: Éveil. Itt az alkalom, hogy mindezeket jelezzem az iskolának, az igazgató kedvesen invitálja ilyesmire az olvasót tanévi köszöntőjében. Az iskolában kötelezően tanítanak flamand nyelvet, ám a tanításban, a kommunikációra a francia is hivatalos.

Részlet a levelemből:

„Az iskola ez évi üzenete adja az ürügyet, hogy üdvözöljem Önöket. Jelszavuk kapcsán felvetek kis irodalmat: »Le Don du sourire« (A mosoly ajándéka) vagy »La Valeur d’un sourire« (Egy mosoly értéke)1. Az előzőt 2000-ben leányom lefordította magyarra, aki annak a kisfiúnak az édesanyja, aki jelenleg az Önök iskolájának a tanulója. Fodor Dániel, az unokám, öccse, Kristóf is ugyanabba az intézménybe jár. Van egy másik vonatkozása is a jelentkezésemnek: ez pedig Dániel októberi értesítője (amely egyébként tetszik), benne az Éveil szó, két tantárgy lényegi jelzésére is szolgál. A szó kapcsán szeretném felhívni a figyelmüket nagy költőnk, József Attila Eszmélet című versére, francia fordításban Éveil. Aztán még szólok a tavalyi szlogenek értelméről, a filozófiai töltetről, remélve, hogy mindez megvalósul a pedagógiai gyakorlatban. És ez harmonizál az iskola nevével: „Providence”. Úgy tűnik, átgondolt pedagógia jelenik meg, amit az is jelez, hogy mindkét magyar kisgyerek örömmel megy az iskolába. Szépen egyengetik a személyiség útját. Üdvözlettel az igazgatónak és a tantestületnek.”

Mellékletként elküldtem a József Attila-verset magyarul és franciául is.2 A válasz is megérkezett: nagyon köszönik a kedves szavakat, a verset a kollégák alaposan tanulmányozzák. No, összehoztunk egy kis uniós oktatási értekezletet. Minden előre tervezett iskolai programon kívül. De azon (főleg unión) belül: nagyon ajánlott. (2013. november 27.)

Kilóra mért elismerés. Cili lányom kis családja pár napra hazaruccant Brüsszelből. Repülőn. Karácsony előtt, ügyintézés, aztán az ünnepeket együtt töltik külhonban. Szeptember óta nem láttuk a gyerkőcöket, Kristóf és Dani „nekicseperedett”, nőttek, alakultak. Karakteresedtek. Erről tanulmányt lehetne írni, de látszik, együtt a család, a kinti lét: munka, iskola, programok formálják az alakulatot, benne az egyént. Kristóf könnyedén elszámol franciául nyolcvanig, pontosan használ néhány kifejezést: jouons – játsszunk, laisse-moi – hagyjál (ezt a bátyjának címezi). Ami feltűnően jól megy, látványosan hangzik: à table – asztalhoz! Merthogy terítve van, és éhes a banda, korog a gyomra. Beszélgetünk is, ki mit szeret a belga iskolában, és egyáltalán, mit csinálnak a kis magyarok Belgiumban. Itthon körülnéznek a dolgozószobában is, ismerik a helyet. Van lecke, Daninak vallási ismeretekből meg kell tanulni kívülről a Miatyánkot és az Üdvözlégy Máriát. Az elsőt már elég jól tudja, levesszük a polcról az imakönyvet, Franciaországból hoztam már vagy húsz éve. Dani meg se lepődik, hogy ilyen is van, elvégre a nagyapja franciatanár. Nála (még, mint nálam már régóta) a kultúra egyben van. Mondjuk, mondja, leírja: öndikté (autodictée), keveset hibázik. Aztán rákérdez, mit írok. Emlékszik, egyszer Balázs Géza könyvét méricskélte, amikor arról írtam recenziót. (Nyelvi világítótorony a „lakható ég” alatt. Többrétű utazás a Nyelv és kultúra – Kulturális nyelvészet tanulmánykötet megismerés során, Magyar Szemle, Új Folyam XXII. 1-2- szám, 2013. február, 138-143.) Lemértük: a könyv 95 dekagramm volt. Dani elismerően bólogatott: ez teljesítmény. Most megpillantott egy vastag könyvet: Tapló. Kíméletlen Művészeti napló 1996-2006.3 Te ezt is elolvastad? – kérdi. És írtam is róla, mondom. Tudja már, hogyan működik az ismeretterjesztés, megbeszéltük: van, akinek nincs ideje vastag könyveket elolvasni, de a rövidebb ismertetéseket szívesen veszik. (Vannak, akik azokat sem.) No, ez már méltó a mérésre, súlya: 1 kiló 14 deka. Dani kínálja a könyvet öccsének, Kristóf, megbecsülve a dolog jelentőségét, két kézbe fogja a könyvet, s mint súlyzót emelgeti feje fölé. Egyetértenek a testvérek, a dolognak súlya van: a mi nagyapánk nagy ember, ha ilyen nehezékkel is megbirkózik. A két imát még egyszer röviden átvesszük, franciául is, magyarul is. Dani már fújja kívülről, szövegnek is jó, reméljük, egyszer a tartalmával is találkozik. Hátha megsegít. Ehhez szöveglapok meggondolkodtató feldolgozásán keresztül vezet az út. Meg az életlapok gyürkőző hajtogatásán át. De Dani előtt az élet. (2013. december 9.)

Sz. Tóth Gyula

1szerző: Frank Irving Fletcher

2Forrás: www.francianyelv.hu_irodalom

3Wehner Tibor, Enciklopédia Kiadó, 2013.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.08.25.
Tízezrekbe kerül az iskolakezdés, sokan csak hitelből tudják megugrani
A REGIO Játék idei kutatása szerint alapvető tanszerekre 10-15 ezer forintot, iskolatáskára további 5-15 ezer forintot költenek a családok, 10 ezer forint alatt az esetek csupán 12 százalé...
(Forrás: népszava)
--
2019.08.25.
Microsoft-botrány: szerződéseket kért be az ügyészség
A Fővárosi Főügyészség közigazgatási jogi osztálya egy levélben arra kérte az Esterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatóját, hogy legkésőbb augusztus...
(Forrás: napi.hu)
--
2019.08.25.
Segítség, nem merem alternatív iskolába íratni a gyerekem!
Nyár közepén fogadta el az országgyűlés azt a törvénymódosítást, ami több szempontból is megbolygatja az eddig megszokott oktatási rendet. A magántanulóságot felváltja az egyéni munkarend...
(Forrás: Nők Lapja Café)
--
2019.08.24.
Gulyás: az aktuális komoly feladatok indokolják, hogy a közoktatást ismét államtitkár felügyelje
A kormány úgy döntött, hogy a felsőoktatás irányítása az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) kerül - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter pénteki...
(Forrás: eduline)
--
2019.08.24.
„Nem több nyelvvizsgát, hanem kevesebb diákot akar a kormány”
Szél Bernadett szerint ha az általa megismert dokumentum valóban egy nyelvoktatási stratégia, akkor nem sok jóra lehet számítani. – Semmilyen konkrétum nincs benne, csak korábbi kutatások...
(Forrás: népszava)
--
2019.08.24.
Ők lehetnek a felsőoktatást hirtelenjében bekebelező Palkovics új emberei nepszava.hu Publikálás dátuma 2019.08.23. 08:22
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerdán közölte, hogy idén szeptember elsejétől az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) kerül át a felsőoktatás irányítása....
(Forrás: népszava)
--
2019.08.20.
Ötévesen látott először fehér embert, hetedikben bukott, ma iskolát vezet Miskolcon (interú Orsós Jánossal)
Egyszerű a képlet: ha szakiskolába mész, akkor kapsz ösztöndíjat, ha gimnáziumba, akkor nem. A szegény családokból már senki nem jön érettségizni, mindenki tésztakészítő akar lenni....
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.20.
Magyarul is elindult a világ egyik legjobb tanulási oldala
A Khan Academy neve összekapcsolódott a digitális eszközökkel megvalósult önirányított tanulás fogalmaival. Szülők lelkendezve szokták mesélni, hogy a gyerekük otthon nem (csupán) telefonos...
(Forrás: Qubit)
--
2019.08.20.
Ha elég vagyonos vagy, a gyerekednek mégsem kell Wass Albertet tanulnia
Hírül adták tegnap, hogy Debrecen város és a Debreceni Egyetem együttesen alapítanak meg egy elit, angol-magyar tannyelvű magániskolát Debrecen-Pallagon, amely az egyszerű, mégis sokatmond...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek