OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. május 10.
» Hozzászólások (0)

Egy magyar kisgyerek brüsszeli iskolajárása

2. rész

Oldó kékség. Mesélem itthon ismerőseimnek a Dani brüsszeli iskolájában használatos sötétkék nadrágot. Kötelező? Hát, furcsa…, így az egyik. Talán az uniós szabadságfogalmat is átgondolja. Meg a gyermeki jogokat. Jaj de jó, és még szép is. Így a másik. Sok oka lehet, hogy az iskolapedagógia ezt és így írja elő. Közelítsünk a szín felől. „A sötétkék a Jupiter színe, a magasabb szellemi tudományokkal áll kapcsolatban. Jog, erkölcs, filozófia, morál, vallás – mind-mind „jupiteri” fogalmak. Hétköznapi szinten a növekedést és a gyarapodást segíti elő, emellett a kívülről – vagyis más emberektől, a körülményektől – „érkező” szerencsét hozza magával. Tanulási problémák esetén is segít. Talán nem véletlen, hogy ilyen volt valamikor az iskolaköpenyek színe is. A kéknyugtatóan hat minden izgalmi állapotra, lelassítja a pulzust és a légzést, csökkenti a vérnyomást, oldja a stresszes görcsöket. Jótékonyan támogatja a lelki béke kialakulását, a felüdülést biztosító alvási folyamatokat. E kék szín elutasítása belső nyugtalanságot tükröz. Goethe színtani vizsgálódásai során arra a megállapításra jutott, hogy a kék vonzódik a vöröshöz, kombinációjuk nagyon hatékony.” Így a színterápia oldaláról. (Lásd Dr. Deák Sándor: Gyógyítás fény- és színterápiával. Szarvas, 2007.) József Attila széppé varázsolja, mert érzi-tudja, hogy a bánat, a szürkeség, oldódik a fényben, s „lebben az égen, kékítőt old az ég vizében”. Dani egyelőre jól érzi magát a nadrágjában. (2013. szeptember 24.)

Brüsszeli értesítő. Dani megmutatta első iskolai értesítőjét. Őszi szünetre hazajött a kis család, Dani magával hozta valamennyi iskolai munkafüzetét, készült, hogy megmutassa, mit művelt a brüsszeli iskolában. Eleinte, amikor édesanyja jelezte ezt, arra gondoltam, hogy néhány szép feladatmutatványról van szó. De nem: minden munkafüzet az iskolai táskában, gondosan előkészítve, a megbeszélést várva. A két fiú nálunk is töltött kis időt, a reggeli ébredés után, a hagyományos virsli-mustár után nekiláttunk: előbb Dani megmutatta az internetes építő játékot, lássam, mit sem felejtett, sőt, mennyit fejlődött. Aztán behúzódtunk a kis szobába, egyik füzet jött a másik után. (Mint legutóbb nyáron a mindennapos gyakorláskor, hm, működnek a szokások.) Kíváncsi is voltam, lapozni kellett egyenként, semmit ki nem hagyva. Kérdeztem, Dani magyarázott. A vallon keresztény iskola oktatásának kutatására is ritka jó alkalom, még összefoglaló tanulmány is kikerekedhet belőle. Majd. Most a fiú teljesítménye a fontos. Az őszi értesítő három részből áll: 1. a számszerű eredmények tantárgyanként, 2. tanítói megjegyzés, 3. konkrét javaslatok a tanulás fejlesztésére. Nem puszta osztályzatok sorakoznak a papíron: az elért eredmény pontszámmal viszonyítható a teljeshez. A maximum általában 20 pont (mint a francia iskolában), matematikából 100. Dani ebben a legjobb, 83 pontja van, kicsit szomorkodott is, mert érzése szerint jobban teljesített. Magatartásból 20/20, hibátlan. Vallási ismeretekből a felénél valamivel jobb, hollandból közepes. Az végképp öröm volt számára, hogy mondatokat olvasott és mondott holland nyelven, amiből egy mukkot sem értettem. Francia nyelvből még nem kapott mért eredményt, noha a gyakorlatokat pontozták, látható a munka. Helyette, erre a megjegyzés rovatban tért ki a tanítónő: látszik az akarat, de látszik az is, hogy még nehézségei vannak Danielnek. Majd a félévkor osztályoznak. És ott áll az is, hogy „brávó, jó kezdet”, menni fog. A javasolt konkrét gyakorlási módok segíthetnek. Tapintatos, toleráns, empátiás fejlesztés, egyelőre ígéretes. Ugyanebben az intézményben Kristóf is szívesen megy az óvodába, Dani kötelességtudata érettebb, az elismert teljesítés elégedettségével párosul. Kezdetnek valóban nem rossz. Bíztató. És a nálunk töltött nyári napok sem múltak el nyomtalanul: Kristóf nyomban felfedezte az új szőnyeget az előszobában, jé, és dicsérte, Dani az iránt érdeklődött, hogy hány oldalnál tartok a noteszírásban. Lesz annyi, mint tavaly, téma van, biztattam, mert nem szeretnék lemaradni mellette. (2013. november 2.)

A költészet szálain. Dani brüsszeli iskolája jelszót váltott: „Un sourire rend plus beau” – Egy mosoly szebbé tesz. (A tavalyi szlogenekről írtam, lásd Vörös vonal, szeptember 16.) Az új tanévben a „mosoly” a hangsúlyos. Ez is feldob, meg Dani októberi értesítőjében is motivál egy szó: Éveil. Itt az alkalom, hogy mindezeket jelezzem az iskolának, az igazgató kedvesen invitálja ilyesmire az olvasót tanévi köszöntőjében. Az iskolában kötelezően tanítanak flamand nyelvet, ám a tanításban, a kommunikációra a francia is hivatalos.

Részlet a levelemből:

„Az iskola ez évi üzenete adja az ürügyet, hogy üdvözöljem Önöket. Jelszavuk kapcsán felvetek kis irodalmat: »Le Don du sourire« (A mosoly ajándéka) vagy »La Valeur d’un sourire« (Egy mosoly értéke)1. Az előzőt 2000-ben leányom lefordította magyarra, aki annak a kisfiúnak az édesanyja, aki jelenleg az Önök iskolájának a tanulója. Fodor Dániel, az unokám, öccse, Kristóf is ugyanabba az intézménybe jár. Van egy másik vonatkozása is a jelentkezésemnek: ez pedig Dániel októberi értesítője (amely egyébként tetszik), benne az Éveil szó, két tantárgy lényegi jelzésére is szolgál. A szó kapcsán szeretném felhívni a figyelmüket nagy költőnk, József Attila Eszmélet című versére, francia fordításban Éveil. Aztán még szólok a tavalyi szlogenek értelméről, a filozófiai töltetről, remélve, hogy mindez megvalósul a pedagógiai gyakorlatban. És ez harmonizál az iskola nevével: „Providence”. Úgy tűnik, átgondolt pedagógia jelenik meg, amit az is jelez, hogy mindkét magyar kisgyerek örömmel megy az iskolába. Szépen egyengetik a személyiség útját. Üdvözlettel az igazgatónak és a tantestületnek.”

Mellékletként elküldtem a József Attila-verset magyarul és franciául is.2 A válasz is megérkezett: nagyon köszönik a kedves szavakat, a verset a kollégák alaposan tanulmányozzák. No, összehoztunk egy kis uniós oktatási értekezletet. Minden előre tervezett iskolai programon kívül. De azon (főleg unión) belül: nagyon ajánlott. (2013. november 27.)

Kilóra mért elismerés. Cili lányom kis családja pár napra hazaruccant Brüsszelből. Repülőn. Karácsony előtt, ügyintézés, aztán az ünnepeket együtt töltik külhonban. Szeptember óta nem láttuk a gyerkőcöket, Kristóf és Dani „nekicseperedett”, nőttek, alakultak. Karakteresedtek. Erről tanulmányt lehetne írni, de látszik, együtt a család, a kinti lét: munka, iskola, programok formálják az alakulatot, benne az egyént. Kristóf könnyedén elszámol franciául nyolcvanig, pontosan használ néhány kifejezést: jouons – játsszunk, laisse-moi – hagyjál (ezt a bátyjának címezi). Ami feltűnően jól megy, látványosan hangzik: à table – asztalhoz! Merthogy terítve van, és éhes a banda, korog a gyomra. Beszélgetünk is, ki mit szeret a belga iskolában, és egyáltalán, mit csinálnak a kis magyarok Belgiumban. Itthon körülnéznek a dolgozószobában is, ismerik a helyet. Van lecke, Daninak vallási ismeretekből meg kell tanulni kívülről a Miatyánkot és az Üdvözlégy Máriát. Az elsőt már elég jól tudja, levesszük a polcról az imakönyvet, Franciaországból hoztam már vagy húsz éve. Dani meg se lepődik, hogy ilyen is van, elvégre a nagyapja franciatanár. Nála (még, mint nálam már régóta) a kultúra egyben van. Mondjuk, mondja, leírja: öndikté (autodictée), keveset hibázik. Aztán rákérdez, mit írok. Emlékszik, egyszer Balázs Géza könyvét méricskélte, amikor arról írtam recenziót. (Nyelvi világítótorony a „lakható ég” alatt. Többrétű utazás a Nyelv és kultúra – Kulturális nyelvészet tanulmánykötet megismerés során, Magyar Szemle, Új Folyam XXII. 1-2- szám, 2013. február, 138-143.) Lemértük: a könyv 95 dekagramm volt. Dani elismerően bólogatott: ez teljesítmény. Most megpillantott egy vastag könyvet: Tapló. Kíméletlen Művészeti napló 1996-2006.3 Te ezt is elolvastad? – kérdi. És írtam is róla, mondom. Tudja már, hogyan működik az ismeretterjesztés, megbeszéltük: van, akinek nincs ideje vastag könyveket elolvasni, de a rövidebb ismertetéseket szívesen veszik. (Vannak, akik azokat sem.) No, ez már méltó a mérésre, súlya: 1 kiló 14 deka. Dani kínálja a könyvet öccsének, Kristóf, megbecsülve a dolog jelentőségét, két kézbe fogja a könyvet, s mint súlyzót emelgeti feje fölé. Egyetértenek a testvérek, a dolognak súlya van: a mi nagyapánk nagy ember, ha ilyen nehezékkel is megbirkózik. A két imát még egyszer röviden átvesszük, franciául is, magyarul is. Dani már fújja kívülről, szövegnek is jó, reméljük, egyszer a tartalmával is találkozik. Hátha megsegít. Ehhez szöveglapok meggondolkodtató feldolgozásán keresztül vezet az út. Meg az életlapok gyürkőző hajtogatásán át. De Dani előtt az élet. (2013. december 9.)

Sz. Tóth Gyula

1szerző: Frank Irving Fletcher

2Forrás: www.francianyelv.hu_irodalom

3Wehner Tibor, Enciklopédia Kiadó, 2013.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek