OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. május 15.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Egy magyar kisgyerek brüsszeli iskolajárása

3. rész

Karácsonyi üdvözlet. Baráti találkozások az Advent jegyében a hét végén. Hárman voltunk, jól éreztük magunkat, a hasonló gondolkodás, mentalitás, világlátás, no meg a közös régi emlékek, életszakasz-momentumok – Pécs–Szekszárd–Kaposvár–Balaton – vidámítják az ember lelkét. Alig érkeztek haza, az egyik barát kapta a hírt: kilencvenéves édesapja csendben elhunyt. Milyen nagy rendező az Úr: novemberben együtt ünnepelhették édesapja névnapját. Nálunk is jó szóval emlegettük. Még a Providence is szóba került, Dani brüsszeli iskolája kapcsán meséltem, hogy vallási ismeretekből imákat tanul a kisiskolás. Telefonálták a szülők: a magyar fiú szépen elmondta a Miatyánkot az órán franciául. „Très bien” – nagyon jó. Jelképes búcsúztató is lehetne. Minden szervezés nélkül. Mintha az apa meghallotta volna, szép nyugodtan ment el. Lezárta az évet, lezárta életét. Némi hasonlóság még e téren is van hármunk közt: tanítványbarátom édesanyja az ősszel halt meg váratlanul, az enyém áprilisban. És most tessék. Csendes Karácsony lesz, értük is szólnak majd a karácsonyi énekek. Üdvözlet, emlékezés. Ámen. (2013. december 16.)

(Be)illeszkednek. Cili elküldte Dani és Kristóf belgiumi bizonyítványának másolatát. Meglep, hogy az óvoda utolsó évében (nagycsoport, iskola-előkészítő) értesítőt adnak a gyermekek magatartásáról, egyéb tevékenységeikről. Részletes kimutatás, százalékos arányokkal a teljesítésékről, a végén a tanító megjegyzéseivel, javaslataival. A fiúk viselkedésével nincs probléma, fegyelmezetlenséget nem jegyeznek, jól megvannak társaikkal is. Mindkettő ügyesen végzi a feladatokat, megnyugtató Dani szép teljesítménye francia nyelvből, egyre biztonságosabb az igeragozás, jó szintűek a tollbamondások (dictée). Alakul a szövegértés, de ez lassú folyamat. Fejleszteni kell az iskolában használt utasító, tájékoztató kifejezések megértését és használatát. Nem tudom, hogy a jó magatartásban mennyire játszik szerepet az értés bizonytalansága, meg a nyelvhasználat lassúsága, mindenesetre: nem tudnak feleselni, fecsegéssel nem zavarják a foglalkozást. Ha majd rossz pontokat kapnak magatartásból, az azt jelenti, hogy kezdenek belejönni a francia nyelvhasználatba. De a legfontosabb, hogy beilleszkedtek, s talán egyre jobban érzik majd magukat. (2013. december 21.)

Újévi köszöntő. Rosemonde Gérard Bonne année című versét Dani elszavalja a telefonban, Brüsszelből. Előre kérdi, nem baj-e, ha belenéz a könyvbe, ha elfelejti valahol a szöveget. Nem baj. „Bonne année à toutes les choses: / Au monde ! À la mer ! Aux forêts ! / Bonne année à toutes les roses / Que l’hiver prépare en secret. / Bonne année à tous ceux qui m’aiment / Et qui m’entendent ici-bas …/ Et bonne année aussi, quand même, / À tous ceux qui ne m’aiment pas !” Nyersfordításban valahogy így szól: „Boldog új évet mindennek: a világnak, a tengernek, az erdőknek! Boldog új évet minden rózsának, melyet titokban készít már a tél. Boldog új évet mindenkinek, aki engem szeret, és most engem hallgat, és hát, boldog új évet azoknak is, akik nem szeretnek!” Szépen szól a szöveg, a fiúnak egész jó a kiejtése. Megemlítettem édesanyjának a verset, de azért meglepetés a versmondás. Különben is bőven kaptak házi feladatot az iskolától is. Úgy látszik, ez azért belefért. Nagy örömmel fogadtam, annál is inkább, mivel a vers, néhány gyakorlattal szerepel az általam készített program írás munkafüzetében: „J’apprends à écrire”. Az utolsó fejezet legutolsó darabja, ezzel búcsúztattuk a tanulókkal a munkafüzetet, de nem a munkát, mert következett a nyelvtan, meg az irodalom, meg a civilizációs ismeretek Franciaországról, no meg a társalgás. Ezt a taneszközt is gyúrtuk Danival elutazásuk előtt, nála van Brüsszelben, elővette hát, bevágta a szöveget, még a követő gyakorlatokat is megcsinálta, érti is, amit mond. A francia nyelvű iskolában benne van a sűrűjében, ez a könyv, sok más kisgyerek, tanuló után, Danit is segítette kicsit az előmenetelben. Miként annak idején édesanyját, aki a készítésben is közreműködött, egyrészt a tanulással, másrészt a képek beragasztásával, mert a nyolcvanas években igencsak manuálisan készültek a tankönyvek. A belső borítón ott áll: „À ma fille, Cili”. Lányom után az unoka is belekóstolt. Szépen indul az év. (2014. január 1.)

Tengeri iskola. Nálunk van „erdei iskola”, Belgiumban tengeri iskola, azaz az általános iskolások minden évben bizonyos időre kiköltöznek a tengerpartra, tanulás és ismerkedés a tengerközeli világgal. Két hét a tengerparton, a hét végén hazamennek, hétfőn újrakezdik. Az „internet-pedagógia” jegyében kis érdekesség: az iskolában se, így itt sem engedélyezett a mobilhasználat, ám napi rendszerességgel kapcsolatban vannak a szülőkkel, a világgal honlapjukon keresztül. Most hétfőn érkeztek meg, másnap az osztály levele fenn volt a honlapon, képekkel. A képeken Dani is fel-feltűnik, mosolyog, úgy látszik, jól érzi magát. Minden nap írnak levelet, a tanulók fogalmaznak, a tanítónő korrigál, gondolom. A szülők is írhatnak a gyerekeknek, akik előre megcímzett, felbélyegzett borítékban küldhetnek levelet, képeslapot. (Állítólag számunkra is van ilyen boríték.) A honlapon ott a hozzászólás lehetősége, ma megtettem, röviden, mindenkinek szólóan, kis feladattal: „Mekkora a távolság Budapest és De Haan között (km)?” Kíváncsi vagyok a folytatásra. (Később jött a megfejtés: 1520 km.) Hasznosnak tűnik a program, és arra is példa, lehet mobil nélkül is élni. Itt a forrás: http://www.providencewoluwe.com/mer/lundi-20-janvier. (A tengeri iskolai program illusztrálásához az itt közölt fotók közül választottunk.) (2014. január 22.)

Sz. Tóth Gyula

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek