OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. július 8.
» Hozzászólások (8)

Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának

Tisztelt Államtitkárság!

Mint ahogyan az MTI által közölt hírből megtudtuk, jelenleg zajlik Balatonőszödön a Kárpát-medencei magyar pedagógusok számára szervezett egyhetes osztályfőnöki képzés 105 pedagógus részvételével. A képzés célja közösségformáló osztályfőnöki szerep megerősítése modern pedagógiai módszerekkel. A hírből az is kiderül, hogy mindez a „magyar felsősök éve” keretében került megrendezésre, az 5-8. osztályban működő osztályfőnökök ezúttal a „közösségszervező, értékrendteremtő, pályaorientáló feladatok ellátásával” ismerkedhetnek meg. Ráadásul még a kirándulásszervezést is oktatják nekik egy zirci program keretében, és szó esik a neten szocializálódó ifjú generációval kapcsolatos aktuális problémákról. A témaválasztást azzal indokolják, hogy „a külföldi, magyarlakta területek többségén jó a szakemberképzés, de van, ahol hiányzik, vagy nem olyan erős az osztályfőnökképzés, mint Magyarországon”. A rendezvényről Milován Orsolya az államtitkárság főosztályvezetője nyilatkozott, tudomásom szerint a Duna tévében is.

Mint a majdnem másfél évtizede működő Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének (OFOE) alapító elnöke és a téma országosan elismert szakértője szeretnék néhány kérdésre választ kapni:

  • Mi indokolja, hogy nemzetpolitikai ügynek minősül az osztályfőnökség?
  • Miért nem kaptunk (mi, a szakma reprezentánsai) részletesebb tájékoztatást ennek a rendezvénynek a létrejöttéről?
  • Miért nem ismerhettük meg a konkrét programot, és miért nincs lehetőségünk figyelemmel kísérni annak megvalósulását?
  • Miért nem nyilvános az sem, hogy kik tartják a képzést? (A közzétett MTI hírből csupán annyi derül ki, hogy részben hazai, részben felvidéki szakemberek.)
  • Mi indokolja a témával kapcsolatos szinte teljes hírzárlatot?

Az osztályfőnökség témaköre, ez az olykor alá-, máskor túlbecsült pedagógiai szerep nagyon fontos a számunkra, nagyon sokat és alaposan foglalkoztunk és foglalkozunk vele. Ebben a témában minden határontúli magyarlakta országban is voltunk már, több, mint egy évtizede személyes kapcsolatban állunk az ottani pedagógusszövetségekkel, számos közös projektünk is volt, többször szerepeltünk mint előadók, trénerek az ott szervezett nyári egyetemeken, tartottunk képzést az osztályfőnöki témakörben (is). (Ráadásul én 2000 óta a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetem Pszichológiai és Neveléstudományi Karán oktatok.)

Ismerjük tehát a témát, ráadásul tisztában vagyunk a határontúli magyar pedagógusok ezzel kapcsolatos szükségleteivel és igényeivel. Ezért is állunk értetlenül az aktuális helyzet előtt, és szeretnénk mielőbb választ kapni a kérdéseinkre.

2014. július 8.

Dr. habil Szekszárdi Júlia
egyetemi docens, az OFOE elnöke

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2014. július 25.
Kedves Norza! Részt vettetek rajta, és jól éreztétek magatokat, ennek őszintén örülök, de gondolom: nem Ti voltatok a szervezők. Már arról kaptam informális tájékoztatást, hogy kik tartották a foglalkozásokat, nincs is ezzel semmi gond. De miért hétpecsétes titok, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon? Az sem világos, hogy miért a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága ügye ez a szakmai kérdés, és miért van ekkora csönd körülötte. Őszintén érdekel, hogy, milyen problémák foglalkoztatják a résztvevő kollégákat, hogyan lehetne összekötni a kapcsolódó tapasztalatokat. Az érdemi együttműködéssel mindenki nyerne. Sajnálom, ha ezt kötözködésként éled, élitek meg.
Norza | 2014. július 25.
MI = 105 külhoni magyar pedagógus, aki résztvett a balatonőszödi továbbképzésen
OFOE | 2014. július 23.

Kedves Norza!

Köszönöm szépen a tájékoztatást. Lehet, hogy figyelmetlenek voltunk, illetve a meghirdetések olyan internetfelületeken történtek, amelyeket mi nem láttunk. Annak ellenére, hogy folyamatosan figyeljük a világhálót.

Nem a kákán keressük a csomót, de furcsának tartjuk a külső kommunikáció szinte teljes hiányát. Azt továbbra sem tudjuk, hogy kik voltak a program szervezői, és nagyon kíváncsiak vagyunk magára a programra, a részletekre. Nem azért, hogy kötekedjünk, hanem hogy tisztán lássunk, és bővítsük szakmai kapcsolatainkat. Nálunk szakmai körökben senkit sem találtam, aki egyáltalán tudott volna az eseményről.

Az egyesület működik 15 éve, én személyesen már szintén több évtizede vagyok ennek a területnek az ismert szakértője, erősen érdekelt a témában, és nem tudom elképzelni, hogy április óta ne vettem volna észre egy ilyen hirdetést. Amikor a képzés induló napján az MTI hír megjelent, rá is kerestem, és ezen a több médium által közölt egyenszövegen kívül a világon semmit nem találtam. Egy kolléganőm felhívta a figyelmet a Facebook oldalukra, érdemi tartalom azonban ott sem olvasható.

Kedves Norza, nagyon megköszönném, ha jelezné, hogy ki az a "MI", akinek nevében a levelünkre reagált.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia
Norza | 2014. július 22.
Tisztelt OFOE (képviselők),
A teljes projekt már áprilistól elérhető volt az interneten, nyilvánosan volt meghirdetve és minden határon túli magyar pedagógus pályázhatott, ha érdekelt volt a témában. A határon túli magyar pedagógus szervezetek is nyilánosan hirdették a honlapjaikon, tehát nem volt semmi titkolózás. A képzés trénerei a pozsonyi TANDEM és a magyarországi OTP Fáy András OK Központ trénerei voltak, mindkettő szakszerű képzést biztosított a jelenlevő osztályfőnökök részére. Mi nem csak 15 éve, hanem évtizedek óta érdekeltek vagyunk a témában, tehát úgy gondolom, hogy szakszerűen megszervezték ezt a továbbképzést. Tehát értelmetlen dolog "a kákán a csomót" keresni.
OFOE | 2014. július 19.

Kedves Norza!

Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti.

Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők hasznosnak ítélték. Ezzel együtt roppant érdekelne bennünket, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon, milyen témákkal foglalkoztak, mi keltette fel különösebben az érdeklődést stb. Azt is jó lenne tudni, hogy kik voltak az előadók.

Megköszönjük, ha élményeit Ön is megosztja velünk. Megtaláltuk a rendezvény Facebook oldalát, de konkrétum onnan sem derült ki. Sok kedves, mosolygó arc, és semmi több.

Reméljük, kapunk majd "hivatalos" választ is.
Norza | 2014. július 19.
Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek.
Kedves kérdésfeltevők, örömmel értesítem Önöket, hogy én is részese voltam ennek a képzésnek, és megnyugtathatom a kiváncsi érdeklődőket, hogy szakmailag kiváló előadók tartották a képzést. Sok és szakszerű módszert sikerült elsajátítanunk, melyeket osztályfőnökként nagymértékben tudunk majd kamatoztatni az óráinkon. Tehát nincs semmi ok az aggodalomra.
Juli | 2014. július 10.
Kedves András! Nem tudok minden választ, persze egy részüket sejtem. Valóban érdekel, hogy (a pénzmosásra való valószínűsíthető indokon túl) mi az oka annak, hogy éppen az osztályfőnökség témájában tartanak egyhetes képzést a Balatonnál, és erről semmi konkrétumot nem árulnak el. (Szép kis összeget áldoztak pedig rá feltételezhetően nem a magánvagyonukból.) Nagy valószínűséggel olyanok kontárkodnak itt, akik az ügy szakmai részéhez nem értenek. Nagyon érdekel, hogy ki tart ezúttal előadásokat, műhelyeket milyen tartalommal,milyen szakmai koncepcióval "oktatja" a résztvevőket. Miért csak egy MTI hírből értesül erről a szakma? A programmal kapcsolatos szándék azontúl, hogy Semjén Zsolt "hajszálerekkel akarja behálózni a Kárpát medencét", teljes homályban van. Elegem van abból, hogy számunkra fontos szakmai kérdésekről a témában járatlan emberek döntenek hatalmi pozícióból. Mint elefántok a porcelánboltban!
Szőllősy-Sebestyén András | 2014. július 10.
Kedves Szekszárdi Júlia!

Kérdéseire sajnos ön is tudja a választ: Éppen azokra nincsen szükség, akik jól ismerik az adott területet, és értenek hozzá. (A szakértelem liberál-bolsevik trükk.) -- De azért nagyon jól tette, hogy megírta levelét!
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek