OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. augusztus 29.
» Hozzászólások (0)

Még szavunk sincs rá?

A nyári szünetben minden más problémánkat felülírt „S. tanár úr esete”. Megfeledkeztek a szülők a tankönyvmizériáról, mi tanárok arról, hányan nem kapták meg még a Klikk-től a tavaszi vizsgák díjait. Magam is elgondolkodtam a 444.hu portál oknyomozó riportján. Vajon az én gyermekeim szóltak volna, ha őket molesztálja? Épp ekkoriban voltak gimnazisták, két fővárosi elitgimiben! Mert nem igazi pedagógus az, aki soha nem kételkedik önmagában! Én is így voltam ezzel néhány percig. Átvillantak a fejemben viták ma már felnőtt lányaimmal a kamaszkorukból…

Számos kudarccal végződött beszélgetésünk nyomasztó emlékét mostanáig feledtette, milyen jó nekem, hisz még abban is kikérik véleményemet, amiben manapság nem szokás: unokám szoktatásában, nevelésében! Emlékszem még kilencvenes évekbeli szavaikra, miszerint : az „ősökkel” jóba lenni „tök égő”! Tépelődésem végén megnyugodtam ugyan, hogy bizonyára nem vesztettem el lányaim bizalmát a legkényesebb életkorukban, de azért örültem, amikor kiderült, hogy nem az ő iskolájukban tanított a „nevezetes” tanár!

Napokig furdalt viszont a lelkiismeret néhány tanítványom miatt, akikkel – utólag látom - nem voltam a kellő időben eléggé figyelmes. Talán kár is ezt most említenem, akkor, amikor egyéb gondból is túl sok hárul az iskolára, hovatovább a tanítóknak kell megetetni a gyerkőcöket, hogy az éhező családok gyermeki ne szédüljenek ki a az iskolapadokból…

Mégis elmondom, hátha figyelmesebbek lesznek kudarcomból okulva fiatal kollégáim.

Kezdő koromban fiúkat tanító szakközépiskolába helyzetek. A „családi életre nevelés” kötelező osztályfőnöki téma volt harmadikban, aminek megtartását az igazgatóhelyettes szigorúan ellenőrizte is, hiszen alig volt férfi tanár az osztályfőnökök között. Huszonhárom évesen úgy éreztem, kínos lenne a kényes témát harmincvalahány kamasz és rigolyás főnököm előtt elővezetni, ezért úgy segítettem zavaromon, hogy a könyvtárból bevittem hat címhez tartozó könyvet (emlékszem, Mohás Lívia és Buda Béla könyveire), és arra kértem a fiúkat, mindenki írja fel a nemi élettel kapcsolatos kérdéseit, és én ígérem, majd a következő órákra ezekből - az egyébként számukra is kölcsönözhető - könyvekből igyekszem megtalálni a helyes választ. A kamaszok nagyon okosan főleg arról érdeklődtek, hol lehet olyan „rendes kislánnyal” megismerkedni, aki nem várja el, hogy az első randevún „lesmárolják”, hanem beszélgetni is lehet vele… Nyilván azt hitték, a főnök ezt is megnézi majd, nem csak az óravázlatomat… Igaz, később az egyhetes kötelező mezőgazdasági munkán, almaszedés közben élénk derültséggel parodizáltak bennünket, és természetesen velük kacagtam… Mégis nyomaszt ez az emlék, mert ebben az osztályban történt aztán, hogy túl korán „kellett” megnősülnie néhány fiatalembernek, mert – ahogy a véletlen találkozásunkon öt – hat évvel később megvallották „én tudom, mi a kötelesség, ha gyereket csinálok a kislánynak…”


A fotók a mátrafüredi Palóc Babamúzeumban magángyűjteményének darabjait ábrázolják.

Már anyuka voltam, és fővárosi lakos, amikor áthelyeztek egy tanévre általános iskolába helyettesíteni, mert sokan voltak gyesen a magyar-történelem szakosok közül… Itt történt velem az a szomorú eset, hogy amikor az ötödikeseket át kellett kísérnem a moziba „szexuális felvilágosítás céljából”, és az iskolaorvos a sötétben levetítette a férfi és női nemi szerveket az aspectomat segítségével, az osztályom bukott tanulói mutálva nyerítettek a sötétben, egyesek a kislányokat tapizták, nem tudtam túlharsogni őket. Láttam rajtuk, mennyire kifordultak önmagukból, ezért úgy véltem, okosabb lesz, ha némi kerülővel kísérem őket vissza az iskolába és a lakótelepi fagyizó felé tereltem a társaságot. Megbeszéltük, másnap mindenki megadja a kölcsönömet. Míg a gyerekek önként felsorakoztak boldogan, a legmagasabb évismétlő odajött hozzám. Rosszat sejtettem, arra gondoltam, nem tudja megadni a pénzemet, tudtam, nagyon rosszul élnek… akkor még kötelező volt a családlátogatás. De Andris megelőzte kérdésemet, dadogva mondta” Ha a Zsuzsa néninek meg kell buktatnia a helyesírásom miatt, én jövőre is csak a menstruációról tanulok?” Rájöttem, valami nagy baj lehet, ha engem kérdez. „Mi a baj, segíthetek?” Elmondta, ő nagyon beteg lehet, mert folyton megkeményedik reggelre …tetszik tudni, ott lent…” Hárítani akartam, megkértem, menjen el orvoshoz. De azt felelte, már háromszor sorba ült, de a gyerekorvosnál egyszerre több gyereket hívnak be, és ő mindig pont lányokkal kerül az orvos elé. Zavaromban kezet fogtam a tizenkét éves kamasz fiúval „Gratulálok, Andris, ezek szerint te már férfi lettél. Nem is tudom, tegezhetlek-e még, mint a többieket?” Tudom, alig hihető, de mégis igaz: Andris attól kezdve minden szótagolva másolást (szorgalmi feladat volt a gyenge helyesíróimnak) elkészített, és év végén nem állt bukásra nyelvtanból sem!

Ámde hatására összehívtam a rendkívüli szülői értekezletet, beírattam az ellenőrzőbe, hogy az apukákat várom, mert a fiúknak is csak az anyukái szoktak bejönni. Az apák szóvivője nyomban felállt, mit törtek össze a tanulók az iskolában, mit kell kijavíttatni. Alig hittek a fülüknek, hogy nem erről van szó, hanem arról, beszéljenek a férfiak nemi életéről a fiaikkal, mivel úgy vélem, ez fiatalasszony létemre nem az én dolgom lenne, és a gyerekeknek nem jó, ha filmekből tájékozódnak csupán. A döbbenet csöndje következett, majd felállt egy nálam jóval idősebb apuka: „Rendben, Zsuzsa néni, beszélni fogok az Attilával, de tessék mondani, mégis mit mondjak?”

Zavarom leírhatatlan volt, természetesen, csak azt dadogtam, ne a nemi betegségekkel kezdjék, mint az iskolaorvos, és gyorsan más napirendre tereltem a szót... Hazafelé azon tépelődtem, hogyan beszélgessek legalább a kislányokkal a boldog házasélet rejtelmeiről, anélkül, hogy valamelyik anyuka nehezményezné.

Domokos Zsuzsa

Domokos Zsuzsa

Negyvenéves középiskolai tanári pályám majd felében a régi rendszerben oktattam magyart és történelmet. A demokratikus fordulat mint oly sok kortársamat, engem is a kísérletezések hosszú sorára inspirált.

A nyolcvanas évek végén részt vettem a "Képességfejlesztő -és értékközvetítő” (Zsolnai József nevével fémjelzett) pedagógiai kísérletben, majd 1994-ben „címzetes egyetemi vezetőtanár” kinevezést kaptam az ELTE-n történelemoktatásból. 1994-ban felvettek az Országos Közoktatási Intézet történelem szakértői névjegyzékének szaknévsorába, valamint a Nemzetközi Történelemmetodikai Társaságba. Számos történelmi esszét publikáltam hazai és nemzetközi folyóiratokban is, elsősorban a hamis történelmi tudattal kapcsolatban. Az ezredfordulótól tíz éven át dolgoztam a Mentor - Támpont pedagógiai szaklapnál, ahol a tankönyvkritika volt elsődleges feladatom.

Eközben a kőbányai Szent László Gimnázium magyar és történelem tanára, osztályfőnöke voltam. Két tankönyvem jelent meg: a Társadalomismeret, jelenismeret a debreceni Pedellusnál, a 11. történelem tankönyv és olvasókönyv a budapesti Korona Kiadónál.

A szakértői szakvizsgát és az emelt szintű érettségi elnöki szakvizsgát mindekét szakomból letettem és vizsgaelnökként is gazdagítottam módszertani tapasztalataimat. Manapság inkább csak publicisztikát írok, az oktató és vizsgáztatói munkától 2009-ben végleg visszavonultam.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.08.20.
Ötévesen látott először fehér embert, hetedikben bukott, ma iskolát vezet Miskolcon (interú Orsós Jánossal)
Egyszerű a képlet: ha szakiskolába mész, akkor kapsz ösztöndíjat, ha gimnáziumba, akkor nem. A szegény családokból már senki nem jön érettségizni, mindenki tésztakészítő akar lenni....
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.20.
Magyarul is elindult a világ egyik legjobb tanulási oldala
A Khan Academy neve összekapcsolódott a digitális eszközökkel megvalósult önirányított tanulás fogalmaival. Szülők lelkendezve szokták mesélni, hogy a gyerekük otthon nem (csupán) telefonos...
(Forrás: Qubit)
--
2019.08.20.
Ha elég vagyonos vagy, a gyerekednek mégsem kell Wass Albertet tanulnia
Hírül adták tegnap, hogy Debrecen város és a Debreceni Egyetem együttesen alapítanak meg egy elit, angol-magyar tannyelvű magániskolát Debrecen-Pallagon, amely az egyszerű, mégis sokatmond...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.20.
Gyarmathy Éva: „Mit akar, az egész ország így működik!”
És nem azért kell a kis hazafiasságot belevinni a tananyagba, mert bárki hazafiasabb lesz, hanem a szófogadás gyakorlásáért. Igazodj! Most polgár leszel, aztán keresztény, népnemzeti, hazafi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.20.
Iskolaépítészet: örökség és megújulás. Csémi Lili és Tarcsay Anita írása
A műhelykonferencia a váci Apor Vilmos Főiskola formálódó térpedagógiai műhelyének keretében valósult meg, amelynek célja, hogy interdiszciplináris párbeszédet teremtsen az építészet...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.08.20.
Kettészakadt világ
Visszakanyarodunk hát egy örök kérdéshez, mennyire várható el a mélyszegénységben a környezetbarát magatartás? Ha nincs fa, akkor mi a nagyobb bűn, ha káros anyagokkal fűt, vagy ha kih...
(Forrás: hvg./Nyomor széle blog)
--
2019.08.12.
A gyerekeinknek is jobb lenne, ha mi szülők nem állnánk ilyen csehül pénzügyi tudatosságban
Legyen szó hazai vagy külföldi tanulmányokról, az önálló életkezdésről, mindez szülőnek, gyereknek egyaránt komoly anyagi terhet jelenthet. A „kirepülés” izgalmas, kihívásokkal teli...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.11.
Deviszont – kritikai pedagógia a külvárosban
A Deviszont Közösségi Tér egy Budapest külvárosában működő oktatási program, amit társadalomtudósok, szociális munkások, filozófusok és pedagógusok hoztak létre szakképzésben tanul...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.11.
Egyre több támogatást kapnak a családok az iskolakezdéshez
Elsőtől kilencedik évfolyamig ingyenes tankönyvet kapnak a diákok, ami gyerekenként 10-12 ezer forint megtakarítást jelent. A szeptemberi családtámogatásokat is korábban, augusztus végén...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek