OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. október 1.
» Hozzászólások (1)

Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Szemléletváltás szükséges a kortárs megfélemlítés megítélésében

Budapest, 2014. szeptember 30. – A hazánkban is egyre nagyobb figyelmet követelő kortárs bántalmazás témájában tartottak ma könyvbemutatóval egybekötött sajtóbeszélgetést az Aranytíz Kultúrházban, amelyen felszólalt többek között dr. Herczog Mária az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának tagja és Reményiné Csekeő Borbála a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője. A beszélgetés alapjául szolgáló kötet a gyermeknevelés terén nemzetközi bestseller szerző, Barbara Coloroso Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak című könyve a várakozások szerint hazánkban is komoly változást eredményezhet a bullying, vagyis a kortárs megfélemlítés felismerésében és kezelésében – segítséget nyújtva a pedagógusok, iskolapszichológusok és a szülők számára. A kötetet bekerült a Nemzeti Kulturális Alap Márai programjába is.

A hazai kutatások szerint Magyarországon minden negyedik-ötödik gyermek válik bántalmazás áldozatává az iskolában, amelynek leggyakoribb formája a cukkolás, cikizés, a megszégyenítő megviccelés és a kiközösítés, de a testi erőszak is szerepel a gyakori bántalmazások listáján. Ismerős iskolai helyzetkép: a társait terrorizáló gyerek, a kiszemelt áldozat, aki nem mer segítséget kérni, a tétlen szemlélők, valamint a felnőttek, akik ártatlan „ugratásnak”, a gyermekkor velejárójának tekintik az erőszakot. Miért és hogyan válik egy gyermek zaklatóvá, illetve célponttá, netán egy személyben mindkettővé, miként tartja fönt ezt az állapotot a szemlélők jelenléte, és hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus azt a folyamatot, amely mindhárom szerepkörben súlyos lelki traumákkal járhat?

Barbara Coloroso Zaklatók, áldozatok, szemlélők: Az iskolai erőszak című, számtalan nyelvre lefordított Books for a Better Life Award Winner díjas hiánypótló kötete új szemléletet hoz a kortárs megfélemlítés megközelítésében – nemcsak konkrét lépéseket javasolva a szakembereknek és a szülőknek, hanem megelőző stratégiákat, irányelveket is adva a biztonságot nyújtó iskolák, aktív közösségek megteremtéséhez.

„Aki kortársaitól folyamatos piszkálódás, megfélemlítés, bántalmazás elszenvedője, aki nem képes megbirkózni a helyzettel, nemcsak elszigetelődik társaitól, hanem mivel folyamatosan túlélési stratégiákra kénytelen koncentrálni, a kreativitását, tanulási hajlandóságát, sőt idővel a teljes életkedvét is elveszítheti. Ezzel a kötettel szeretnénk a hazánkban is egyre súlyosabb kérdésben olyan nemzetközi tapasztalatokat megosztani, amellyel már előrébb járnak a kérdés megoldásában” – utalt a kötet létjogosultságára és a szokatlanul aktív fogadtatásra dr. Herjeczki Kornél, a Harmat Kiadó igazgatója.

A kiadó a könyvben alkalmazott megközelítést pedagógusok, gyermekgondozással, családsegítéssel, pedagógusképzéssel foglalkozó szakemberek és szülők elé tárva párbeszédet kíván kezdeményezni ennek a kezdetben többnyire csak lappangó, ám annál komolyabb következményekkel járó probléma felismerése és kezelése terén.

A könyvhöz kapcsolódóan a kortárs bántalmazás témájában október 9-én a Falk1 Rendezvényközpontban a pedagógusszakma képviselői számára Tapolyai Emőke pszichológus tart előadást az Élet Katedrális szervezésében.

Háttérinformációk a Harmat Kiadóról:

Az elsősorban családi, párkapcsolati, és gyermeknevelési könyveiről ismert, de a gyermekirodalomtól az egyetemi tankönyvekig terjedő széles skálát felölelő keresztény szellemiségű kiadó több mint 20 éve van jelen a hazai könyvpiacon, és eddig közel 500 kiadványa jelent meg. A Harmat célja, hogy színvonalas irodalommal segítse a kereszténység iránt érdeklődőket a hitbeli és életvezetési kérdésekben, valamint a természet- és a társadalomtudományok számos területén. A kiadó legismertebb könyvei közé tartozik többek között Gary Chapman több százezer példányban kiadott Egymásra hangolva könyvsorozata, valamint dr. Henry Cloud Gyerekhatárok, illetve Kamaszhatárok című kötete, továbbá számos igen népszerű Gyermekbiblia. A Harmat Kiadó jelenteti meg immár hatodik éve kizárólag magyar szerzők írásaival, az elsősorban családi- és a párkapcsolati, gyermeknevelési kérdésekkel foglalkozó Family -, valamint 2013-tól a lapcsalád gyermekeknek szóló lapját, a Cikcakk magazint. A Harmat a társadalmi felelősségvállalás jegyében számos olyan terület mellett kötelezi el magát – eszközöket és segítséget is nyújtva –, amelyek minőségi, pozitív változást érhetnek el a családok, fiatalok, gyermekek életében. Így a kiadó többek között aktív szerepet vállal a Házasság hete mozgalomban is és immár hét éve a program egyik gondozója, illetve koordinátora.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

János | 2014. október 3. | nmsjan[kukac]freemail[pont]hu
Elolvastam a könyvet, az elmúlt pár nap alatt - többször is. Hittem is, nem is, hogy erőszak alkalmazása nélkül is van módszer arra, hogyan kerülhető el az áldozattá válás.
A kötet nagyon jó ötleteket, megszívlelendő tanácsokat ad a megelőzésre, magamban "átkereszteltem" a kiadványt: Védd magad - erőszak alkalmazása nélkül! A sajtóban megjelent kommentekből ugyanis egyértelműen látszik, hogy a szülők többségé számára a zaklatás, az erőszak fizikai bántalmazást jelent. Karatézni, birkózni viszi a gyerekét ("Ne hagyd magad, üss vissza, stb.), ugyanakkor kevésbé figyelnek a szavak erejére, arra, hogy a szavak ölni is tudnak.
Amikor már a földön fetrengenek a bevadult gyerkőcök, ember legyen a talpán, aki közbe tud lépni. A megelőzésben azonban a 41 kilós pedagógus is egyenlő esélyekkel indul és odafigyeléssel, tudatos építkezéssel a csenevész, szemüveges, szeplős "újgyerek" is beilleszthető, megmenthető.
A pedagógusok sokszor panaszkodnak, hogy eszköztelenek, tessék, itt az (egyik) eszköz...
A könyv iskoláról, gyerekekről szól, de ezek a szavak nyugodtan behelyettesíthetők munkahellyel, munkatársakkal, sportegyesületekkel, sportolókkal vagy akár az egymásnak feszülő politikai közszereplőkkel...
Egyszerű szülőként ajánlom mindenkinek, aki nem csak túlélni, hanem egy kicsivel jobban, nyugodtabban, ha úgy tetszik tudatosabban akar élni.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.13.
Fergeteges magyar siker a lányoknak rendezett matematikai diákolimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett, ezzel Magyarország összesítésben a 8. lett az idén kilencedszer megrendezett Európai Leá...
(Forrás: Qubit)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek