OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. október 25.
» Hozzászólások (3)
Címkék:
           

Kutyusaink emlékére

A két kutyusunk meglőtt orral erősen vérezve jött haza a csavargásból. Bár gyorsan állatorvoshoz tudtuk vinni, el kellett altatni őket, mert nagyon súlyos volt a roncsolás. Szerencsére így gyorsan túl voltak a szenvedésen.

Tehát nem lelőtték, nem meglőtték, hanem közelről mindkét kutyának egyformán lőttek az orrára, hogy a roncsolódott orr mellett leszakadt az állkapocs és a nyelv is. A cél az volt, hogy szenvedjenek.

Olyan ember követte el ezt, akinek nincsen más válasza, csak az erőszak, és annak is legszörnyűbb módja, a kínzás. Olyan ember követte ezt el, akit a mi nevelési rendszerünk, a mi kultúránk termel ki, akit kirekesztettek, megaláztak, megkínoztak. Semmi nem menti fel a tette alól, hiszen nagyon sokakkal megteszik ugyanezt. Ez az ember azonban lelkében gyenge és eszköztelen volt, nem mert megküzdeni a helyzetével, és most pusztít.

A kirekesztést tanulta, a büntetést tanulta, és nem azt, hogy meg lehet oldani helyzeteket. Nem szólt, hogy valami baj van, nem oldotta meg a problémáját még azzal sem, hogy lelövi a kutyákat, hanem kínt akart okozni. Nem képes alkotni, csak pusztítani és fájdalmat okozni.

A kutyusokat eltemettük. Menhelyről való keverék kutyusok, jó kutyák voltak, csak néha elcsavarogtak. Most másik kutyusokat veszünk ki menhelyről, akiknek szép életet tudunk biztosítani, és jobban vigyázunk majd rájuk.

Berkenye: terápiás kutya,
buddhista világnézettel.
Eördögh (ejtsd őr dög):
Rendkívül éber házőrző.
Szégyenlős, nem érdemes vele próbálkozni.
Elégedjünk meg a terápiás kutya simogatásával.

Közben persze továbbra is szenvedést osztanak az olyanok, akik az önbíráskodást pedagógiai céllal kínzással erősítik meg.

Bármilyen abszurdnak tűnik, de a hazai nevelési szemlélet és gyakorlat is nagyban felelős a kutyáimmal történtekért, mert félelemre építő, mert címkéző, büntető és rosszkor elnéző, félrenéző. Ez termeli a beszűkült problémamegoldási készlettel rendelkező gyávákat, a sötét oldalnak az utánpótlását.

Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt. Sajnos ez csak a jéghegy csúcsa ami most felbukkant, és fájdalmasan beleütköztünk.

Nagyon nehéz mást adni, mint amit kaptunk. Ezért nem mindegy, mit kapnak a gyerekek, mert azt fogják továbbadni. Az a baj, hogy annyira egyszerű ez a képlet, hogy a legtöbben el sem tudják hinni.

A kutyusainkba nagyon sok szeretetet és biztonságot pumpáltunk. Ezt tudták továbbadni. Ördi kevésbé, mert neki nagyon nehéz indulása volt, de talán éppen ezért ő, a „pokoljáró”, még erősebben tudta átadni a biztonságot annak, akivel kapcsolatot teremtett. Berkenye viszont igazi laza „terápiás” kutya volt. Több kisgyerek, aki korábban félt a kutyáktól, Berkenyével megtanult nem félni.

A legtöbben csak azt tudják továbbadni, amit kapnak, és kevesen tudnak/akarnak azon változtatni, amit kapnak, így továbbadják, gyakran kamatostul. Ha tudás van valakiben, azt adja, ha butaság, azt adja, ha szeretet, ha kegyetlenség, ha irigység, ha megértés... azt adja. Nézz körül, és tudod, mi van itt.

Én tudást, őszinteséget és elfogadást kaptam a családomtól és barátaimtól, és ezt igyekszem tovább adni másoknak. Ha sikerül, kamatostul. Kitartóan fogom ezt tenni.

Kaptam sok rosszat is, mint mindenki. Tudom, hogyan húz lefelé. Azt is tudom, hogy a sötét oldal erősebb, mert ez a könnyű út. Könnyebb lenne gyűlölni, büntetni, bosszút állni. Ahogy könnyebb minősíteni, szelektálni és kirekeszteni, mint elfogadni és adni.

A gyász is a sötét oldalhoz tartozik, de számomra most elkerülhetetlen. Most még ez van bennem, és nem is tiltakozom ellene, de túl leszek rajta. Nem a kutyusok elvesztésének fájdalmán, mert ez a fájdalom beépül a lélekbe. Ezt én már tudom, sokkal keményebb leckéből. Nem lehet feldolgozni, nem is kell, része marad az életünknek minden veszteség. Az nem mindegy, hogy mire használjuk. A fájdalom lehet gyógyító, ahogy egy tűszúrás vagy a sebész kése is, ha megfelelően használjuk.

Ami nem öl meg, az megerősít.

Dr. Gyarmathy Éva

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Pirók Mónika | 2015. május 25.
Én ezt csak most olvasom. Szörnyű, hogy ilyenek megtörténhetnek. Pedagógusként volt szerencsém ismerni olyan pszichológust, aki klinikai tudással dolgozott óvodás gyerekek között, és nagyon szerettem a humorát. Én azt szeretném megtanulni, hogy hogyan lehet kapukat nyitni a szülőkkel való együttműködésben. Nagyon sokat tudnék segíteni sok esetben, gyakran maradok egyedül a problémákkal, és kezdenem kell valamit. Jóval nagyobb figyelmet kellene szentelni az óvodás korosztályra. Én meg ezért a korosztályért küzdök, és én sem fogom feladni. Fogjunk össze!
Juli | 2014. október 26.
Lehetne ez a pedagógia akár jó is, mind az elméletben, mind a gyakorlatban. Igen, Attila, egyetértek a a célkitűzéssel, és sokan vagyunk így. Csak több okból nem ebbe az irányba haladunk, pedig nem vagyunk kevesen gyakorló pedagógusok, elméleti emberek, kutatók, akik így gondoljuk. A rendszer viszont nagyon torz, és egyre torzabb.
Pihelevics Attila | 2014. október 26.
"Pszichológusként ezért foglalkozom annyit a pedagógiával, amit itt most bevallom, rettentően utálok. Talán éppen azért, amilyen. Nem adott iskolákról van szó, hanem az oktatási rendszerünk szemléletéről, amely nagyon sok szorongást, szenvedést okoz a gyerekeknek így folyton újratermelve mindezt."

Én is utálom, mást szeretnék, én is ezért foglalkozom vele. Az iskolák, a pedagógusok sem kapnak megfelelő segítséget, támogatást sem az elméleti szakemberektől, sem az oktatásirányítástól, nem rendelkeznek megfelelő tudással, támogató környezettel egy új pedagógiai paradigmához.
Ennek az új paradigmának a fókusza pedig a jól (együtt)működő intézmény, csoport kialakulásának és működésének az elősegítése lehetne. Egy erős hierarchiától, kirekesztéstől mentes közös tanulási folyamatban tapasztalhatná meg mindenki az aktív önkifejezés, fair érdekérvenyesítés, a másokra figyelés, a másokkal való együttműködés gazdagító hatásait. Ahelyett hogy ezt a fókuszba helyeznénk az oktatáspolitikától a kutatásokon, a tanárképzésen át egészen az iskolák, osztályok működéséig, leginkább azzal foglalkozunk, hogy tanterveket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, pedagógusminősítgető rendszereket dolgozunk ki és ezeket kritizáljuk, kísérleti tankönyveket dolgozunk ki és ezek mondatait kritizáljuk stb. Pedig megvan, hogy az oktatáspolitikának, a neveléstudománynak, az iskoláknak, a pedagógusoknak mire kellene fókuszálni: a hatékony, fair iskola-, osztály-, csoport-együttműködésekre. Az egész rendszernek ezt kellene támogatnia, ösztönöznie, segítenie. Nem kellene e területet sem bagatelizálni, sem misztifikálni, jó megoldásokat kellene találni, de ehhez először az kell, hogy lássuk, értsük, hogy mi a lényeg, mire kell fókuszálnunk.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek