OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. november 16.
» Hozzászólások (2)

MI – Egy ofő naplójából

1. Bemutatkozás

2012. szeptember. Új csoportom lesz. A tavalyi negyedik, a „nagyok”. Alsóban. De mostantól felsősök és bizony ők a „kicsik”.

Ők és én.

Ők boldogok, mert azt gondolják, már nagyok. De félnek is. Új helyzet, sok tanár, új osztályfőnök, másik csoportnevelő. És a csoportnevelőt már megelőzte a híre. „Az” egy állat! (Ez lennék én.) „Annál” kőkemény követelmények vannak. Mi lesz ebből? Jaj!

Én nyugodt vagyok, mert tudom, hogy ezek a picikék nagyon jó kezekben voltak, nagyon együtt és egyben vannak. Azt is tudom, nem a zsenialitásuk miatt lesznek szerethetők. De izgulok is kicsit. Mikor értik meg, hogy minden értük és nem ellenük történik? Ha eddig eljutunk, onnantól kezdve szanatórium. Addig azonban...

Első nap: bemutatkozás, játékszabályok megbeszélése.

Öt szabály, amit mindig be kell tartani. A többi gumiból van, megoldjuk. Ha az az öt betartatódik.

1. „Nem vagyok bunkó” Nem kell feltétlenül mindig, mindenkivel egyetérteni, de a véleményemet megfelelő stílusban, megfelelő hangerővel, a megfelelő helyen és időben mondom el. Ez igaz a felnőttekkel, de a társakkal való kommunikációra is. Nem verekedéssel döntjük el a dolgokat, mert nálunk kitört a világbéke. Nem harcolunk.

2. „A tanórákon és a tanulószoba ideje alatt nem kezelem a tanár idegeit.” Nem kell mindig feltétlenül aktívnak lenni (bár jó lenne), de a helytelen viselkedésemmel nem zavarom azokat, akiket érdekel a dolog. Legalább csendben vagyok. Ez a minimum.

3. „Engedély nélkül nem nyúlok a más holmijához.” Aminek nincs gazdája, nem feltétlenül az enyém. Tanári asztalon landoltathatóak ezek a dolgok. Nem csak az enyém, a másé is szent és sérthetetlen.

4. „Kulturáltan közlekedünk az épületben is, az utcán is.” Ugyanez vonatkozik az étkezésekre is. Nem kell némán közlekedni, de lehet, hogy másnak is arra van dolga, ahol mi vagyunk. Adjunk esélyt, hogy odaérjen a célállomásra. Enni sem némán kell, de nem biztos, hogy mindenki a te hangodat akarja hallani. Úgy beszélgess a veled egy asztalnál ülőkkel, hogy azt a szomszéd asztalnál ülők ne hallják. Amit te szedtél ki magadnak, azt bizony meg is kell enni. Vegyél kevesebbet, aztán kérjél még, ha ízlett. Lehet, hogy neked nem ízlik, lehet, hogy te nem szereted, de nincs kizárva, hogy más szívesen megenné.

5. „Nem késhetsz, mindig tudnom kell, éppen hol vagy.” Aki kimenőről késve jön vissza, az bukja a következő két hetet. Előbb érkezni lehet. Probléma esetén egy apró eszköz segítségével orvosalható a gond. Mobiltelefonnak hívják. Rendeltetésszerű használata sok kellemetlenségtől óvhat meg. Ha jön valaki, hogy XY-t keresi, tudnom kell, hogy csak a mosdóba ment vagy szakkörön van, merre jár.

Ez soknak tűnhet, de nem az. Ezekért cserébe érkezik minden jó. Ha sürgős és halaszthatatlan játszani valónk támadt, mert gyönyörű idő van, ha hirtelen jön egy külsős program, ha közösen főzőcskézünk, ha történelmi címerek készülnek és az agyagozást nem tudjuk/akarjuk abbahagyni, ha Z. bácsival valami jópofa kisfilmet akarunk csinálni, ha sürgősen be kell fejezni egy pályázatra szánt rajzot vagy bármi mást vagy csak rossz passzban vagyunk.... Én minden kollégával meg tudom beszélni, hogy kissé készületlenek a kis drágák, de pótoljuk. És a kollégák már tudják, hogy ez így lesz.

Ha betartják az ’ötöt”, akkor szinte mindenre rábeszélhető vagyok. Még csak nem is kell erőlködniük, gyakran én ajánlom fel, hogy borítsuk a napirendet.

Negyedévente egy maszek hentestől tudunk venni friss, házikolbászt, szalonnát, töpörtyűt és mindenféle földi jót. (Ez a kollégáknak lehetőség, de ki nem hagynám, hogy a gyerekeknek is vegyek!) Aznap „kolbászt főzünk szalonnával”. Általában 2-2 és fél kiló kolbász – csípőset szeretik, azt kapják – fél kiló töpi csúszik le a torkukon. Veszünk lilahagymát, káposztát is. Ők karikázzák a kolbit, pucolják, vágják a hagymát, készítik a szendvicseket. A nekik szánt szalonna „pótvacsoraként” végzi, a gyermekfelügyelő kollégák segítségével.

Ha betartják az „ötöt”, akkor két-három hetente a kiskonyhában közösen főzünk. Milánói, palacsinta, muffin, mikor mire vágynak. Volt már rántott husi, krumplipüré, ubisali is, mert az egyik középiskolásunknak volt a 18. szülinapja.

Megyek velük május elsején versenyautós, helikopteres, versenymotoros parádéra a Duna-partra, de a nyár kellős közepén Mogyoródra Forma-1-et nézni is. Mert betartják az „ötöt”.

Még száz hasonlót tudnék felsorolni, de hagyjuk. A lényeg: Már szeptember második hetében derengett nekik valami.

És decemberben már nem ők voltak és én, hanem MI.

Most hetedikesek.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Nina | 2014. november 23. | nikineni1[kukac]gmail[pont]com
Kedves cikk író! Nagyon szépen kérem ha lehet,vegye fel velem a kapcsolatot,rengeteg jó tanácsra lenne szükségem,és azt érzem,nagyon nagyon nagyon ért a gyerekekhez:)))))
SzA | 2014. november 16.
No igen, hol a ballagó közmunkástanulók, hol a kolbászt evő "már hetedikesek". :)
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.22.
Tárgyalni fog a kártalanításról a kormány a tankönyvesekkel
Kártérítést kell fizetnie a kormánynak azoknak a tankönyvterjesztő cégeknek, amelyeket az uniós bíróság ítélete szerint megkárosított. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden joger...
(Forrás: Infostart)
--
2019.03.22.
Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók
Április 1-jén lesz nyilvános a 2019-20-as hivatalos tankönyvjegyzék, amit az Oktatási Hivatal ad ki, az állami tankönyvterjesztő Kello elektronikus felületén lehet belőlük rendelni. Az id...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.22.
Jogerős a strasbourgi tankönyvpiaci bukta, félmilliárdot is fizethet az állam
Az elsőfokú ítélet szerint a hatóságok ezzel megsértették az Emberi Jogok Európai Egyezményének a magántulajdon védelméről szóló cikkét. A magyar állam fellebbezést nyújtott be a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.21.
Mindenre felkészül a CEU – az egyetemi közösség előtt beszélt a rektor
Egy lépéssel közelebb került a CEU ahhoz, hogy valóban Budapesten maradhasson. A szavakon túl már papírjuk is van arról, hogy folytathatják a kutatást és az oktatást a magyar fővárosban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.19.
Schmidt Mária wellness-szállókban képezné tovább a történelemtanárokat 1956-ról
A továbbképzés fejenként 200 ezer forintba kerül majd. A Schmidt Mária főigazgató vezette Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány nettó egymilli...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.19.
„Kész átverés show” – Tényleg akkora siker a pedagógus-életpályamodell?
Az államtitkári nyilatkozat rengeteg felháborodott tanárt késztetett ara, hogy kifejtse véleményét a pedagógus-életpályarendszerről. Már korábban idéztük azt a szakgimnáziumi tanárt,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.19.
Taigetosz-törvény: döntött az Alkotmánybíróság, nem így kellett volna változtatn
Az Ab 53 országgyűlési képviselő indítványára vizsgálta a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosítását. A korábbi szabályozás szakértői vélemény alapján még minden tanul...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.19.
Jogerős a strasbourgi elmarasztalás a tankönypiac monopolizálása miatt
A strasbourgi székhelyű törvényszék októberben első fokon helyt adott a felperesek - a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. - panaszának, akik a magyarországi tankönyvkiad...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek