OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. december 18.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
       

Karácsony az osztályteremben

Már az én diákkoromban is természetes dolog volt, hogy az osztályban karácsonyfát állítottunk, megajándékoztuk egymást. Nekünk is húzni kellett neveket, és titokban tartani, hogy ki kinek a számára készül meglepetéssel. Jelzem, hogy ez nem maradt titok, sőt óriási cserebere indult el, mert mindenki annak szeretett volna ajándékot adni, aki közel állt hozzá, illetve igyekezett szabadulni egy esetleg nemszeretem osztálytárs iránti kötelezettségtől. Ráadásul az ajándékok, bár anyagi értéküket tekintve hasonlóak voltak, mégis nagyon eltértek egymástól. Volt, aki különös gondot fordított arra, hogy valami személyes, az érintettnek örömet jelentő dologgal kedveskedjen, mások nem tettek ezért komolyabb erőfeszítést, így többen csalódtak, ha ezt nem is mindig mutatták ki.

A karácsony megünneplése az iskolában, az osztályban máig élő hagyomány, nyilván kinek-kinek vannak ezzel kapcsolatban jó és kevésbé jó élményei. A következőkben néhány osztályfőnök oszt meg velünk az osztálykarácsonnyal kapcsolatos saját történeteket.

Ezzel az összeállítással kívánunk valamennyi kedves látogatónknak nagyon boldog ünnepeket.

A mi iskolánkban régi hagyomány az osztálykarácsony1

Alsó tagozatban a legtöbb osztályban megrendezésre kerül. Minden évben a téli szünet előtti utolsó napok egyikének estéjére meghívjuk a szülőket, ráérő nagyszülőket az osztály karácsonyi műsorára. Ilyenkorra már áll az osztályban egy kis karácsonyfa, amit hozzánk egy lelkes nagypapa szokott becsempészni – amíg mi mondjuk testnevelés órán vagyunk -, egy nagymama pedig minden évben süt nekünk mézeskalács díszeket. A díszítésre szánt mézeskalács mellé mindig kapunk némi kóstolót is. Az adventi időszak nálunk a műsorra való készüléssel, próbákkal telik. Napi rítus az adventi naptárhoz kapcsolódó teendő is. A rajz- és technika órák anyaga ilyenkor ajándékkészítés az osztálykarácsonyra. Ének-zene tagozatos osztályomból sok gyerek tanul valamilyen hangszeren, ez nekik is jó alkalom arra, hogy megmutathassák mennyit fejlődtek egy év alatt.

A feldíszített osztályterem, a korai sötét, az angyali 6-10 évesek ebben az egy órában meghitt pillanatokat varázsolnak mindannyiunk számára. Mostani osztályomban egyik anyuka évről évre meglepi az egész osztályt valami mézeskalács-csodával, amit aztán az utolsó tanítási napig nézegetünk, akkor azonban testvériesen megosztozunk rajta.

Ma sokkal nehezebb megélni az ünnepeket2

Gyerekkorom karácsonya a fenyőről, a narancsillatról, a közös dalolásról, a csengettyűről, Jézuskáról, az izgatott bontogatásról, a szaloncukorról, a szeretetről, az összetartozásról, meghittségről szólt. Ma sokkal nehezebb megélni az ünnepeket, hiszen már hónapokkal korábban megjelennek mindenhol a műanyag, világító, csili-villi fenyőfák, ezer színben játszó díszek, a kommersz angol karácsonyi dalok, rosszabb esetben aranyeső a szép kis házra...

Ahogy mi is elfelejtjük lassan a nagy rohanásban a meghitt, családi karácsonyok kellékeit, és rítusait, úgy a gyerekek sem tanulják már meg otthon. Ezért nagyon nehéz a pedagógus helyzete az iskolában, amikor szóba kerül az osztálykarácsony megrendezése. Minél nagyobbak a gyerekek, annál nehezebb harcolni a dübörgő zene és a szokásos dezodor ajándék ellen.

Osztályaimban már október végén, november elején szóba kerül ez a nap. Megkérdezem a gyerekeket, hogyan képzelik ők ezt a napot, szeretnék-e megajándékozni egymást, milyen zene szóljon, mi legyen a program. Természetesen nem kötelező részt venni az ajándékozásban, ám az a tapasztalatom, hogy, aki egyszer nem vett részt, az a következő évben szeretne. Mert adni is jó, de kapni is. Ki tud behozni fenyőt (többnyire műfenyőt, aprócskát, kicsikét, de mindig készítünk díszeket és feldíszítjük gyönyörűen). Gyertyákat, mécseseket gyújtunk és halkan magyar karácsonyi dalok, „népdalok” szólnak.

Általában elfogadják javaslataimat, ha nem, akkor most nincs demokrácia: odaillő zene szóljon, ajándékozás maximum 500 Ft-ig – így a gyerek kénytelen készíteni. Ehhez segítséget is kapnak és egy jó tanácsot: ismerd meg jobban, akit húztál, és lepd meg azzal, aminek tényleg örülne! A nagy napon mindig választunk egy angyalkát, aki majd az ajándékokat kiosztja, és aki vezeti a programot: dalolást, zenelejátszást, játékokat stb. Ez kicsiknél, nagyoknál egyaránt működik.

Az ajándékokat jóval előbb be szokták hozni a gyerekek, hiszen „nagyon rossz érzés lehet annak, aki örömmel készített valaki másnak ajándékot, ő pedig nem kapott…”. Vagy együtt sütünk valamit a suliban, vagy otthon sütnek a családok és egy-egy pohár meleg tea mellett telik el a nap.

Nem tudunk ünnepelni, meg kell(ene) tanítani rá a gyerekeket, de aki otthon nem ezt látta, nem ezt élte át, azzal nagyon nehéz, szinte lehetetlen megéreztetni az ünnep meghittségét, szeretetét. Olyan, mint a bentlakásos suliban tiszta ruhát hordó és illedelmes gyermek, akinek mikor hazamegy hétvégén, ismét jó a piszkos, másnapos, hetes öltözék és ismét veszettül káromkodik.

No meg, hogyan is lehetne éhező, fázó, sötétben, gyertyák mellett élő gyerekeknek meghitt, meleg, bejgli-illatú karácsonyról beszélni?!

De sok múlik azon is, hogy miként képes egy-egy osztályfőnök áthidalni a mostoha körülményeket, és – legalább az iskolában – meghitt hangulatot teremteni?

Arra törekszünk, hogy igazi, meghitt hangulat legyen3

Minden évben tartunk osztálykarácsonyt. Ez két részből áll.

1. Kollégium is vagyunk, ezért minden csoport kap „játék pénzt”. A megállapodás az, hogy nem aprózzuk el, inkább valami értékesebbet vásárolunk. Az „egyszer használatos” játékokat (mint pl. a kártyák) csak akkor választjuk, ha valami „aprópénz” marad.

2. A gyerekek és a csoport életében közvetlenül résztvevő három felnőtt neve belekerül egy kalapba. A többi ismert, gondolom.

Szabályok:

  • Nem az ára, hanem az értéke számít. Érték az, ha örömet szerzel, ha szeretettel adod.
  • Ha van kedved, lehetőséged, te készíts ajándékot!
  • Ha vásárolsz valamit, az összeg maximált (idén 1000 forint)
  • Gondosan, szépen csomagold be! Nem kell méregdrága ajándékzacskó, sem másfajta „gyári” cucc, légy kreatív! Már a csomagoláson látszódjon, hogy szeretettel gondoltál arra, akinek adod.

Erre az eseményre NEM hívjuk a szülőket, ez a mi ünnepünk. Az iskolai karácsonyi ünnepségen persze szívesen látjuk őket is.

A fa díszítése, az ünnepi készülődés is közösen zajlik. A szülők által sütött finomságok az ünnepi asztal díszei.

Arra törekszünk, hogy igazi, meghitt hangulat legyen, mert sok családban még ezen a napon sincs béke.

A gyerekek elmennek sétálni néhány percre, addig a fa alá tesszük az általuk hozott csomagocskákat, és bevarázsoljuk a terembe a nekik vásárolt meglepetés ajándékot.

Mire visszaérnek, már halk karácsonyi zene szól, csak a fán lévő égősor világít.

Valamelyik felnőtt (persze előre egyeztetetten) köszönti a csoportot, néhány mondatban elmondja a karácsonyhoz kapcsolódó gondolatait. Boldog karácsonyt kíván és átadja a közös ajándékot.

Ezután a kis csomagok átadása következik. Aki megkapta az ajándékát, az átadja annak, akit ő húzott. Közös öröm, közös játék, közös nassolás. Ez az általános forgatókönyv.

(Nálunk a sajátkezűleg készített ajándék nagyon ritka, lévén egész héten együtt vannak, meglepetés készítésére nem nagyon van módjuk.)

És akkor a legmeghatóbb történés a múltból.

A szabályok nem változnak, tehát pl. a csomagolás nagyon fontos dolog.

Már mindenki behozta az ajándékot, kivéve D-t. Anyukáját nem tudta rávenni arra, hogy elmenjenek és vásároljanak, apukája zenész, éppen külföldön van. Ennyi sejthető, mert D. nem valami bőbeszédű.

Az utolsó pillanatban megérkezik az ajándék egy tábla Milka csokoládé és egy zacskó cukorka képében, az egyik áruházlánc feliratos zacsijában.

Gutaütés közeli állapot. Persze én már öreg motoros vagyok, mindig van a szekrényben hiperűrplusz vésztartalék unisex plüss, bögre, csokoládé, díszcsomagoló, ajándékzacsi. Hátha valami baleset történne. Gyerek ajándék nélkül nem maradhat. Pánikszerű gyorsasággal történő csomagolás, vésztartalék plüss is kerül a csomagba. Nincs idő kérdezni, morogni, kezdünk.

D. kerül sorra, átadja az ajándékot. Ajándékozott őszintén örül, mert kedvenc csoki (véletlenül???) és kedvenc plüss (ismerem a gyerkőcöket) a csomagban. Boldog végkifejlet. Hurrá!

Program vége, kérdezem D-t. És akkor zokogva mondja, hogy a zsebpénzéből erre futotta, az anyja nem volt hajlandó még meghallgatni sem, apja majd valamikor érkezik, és vele érkezik majd az „igazi”, az osztálytársnak szánt ajándék. És köszöni, hogy pótoltam a csomagot.

Gutaütést mégsem kaptam, a dolog rendeződött. De hogy egy 10 éves gyereknek ezt kelljen megélnie! Eszébe jutott, hogy valahogy azért csak meg tudja oldani egyedül is. És megoldotta! Igazán megható és nagyon felemelő is volt.

Nem tudtam szó nélkül hagyni a dolgot. Másnap annyit mondtam a kis drágáimnak, hogy van közöttünk valaki, aki önhibáján kívül nagy bajba került, de nagyon ügyesen kezelte. Kértem az osztályt, gondolkodjanak el a dolgon. És legyenek büszkék arra, hogy ilyen társuk van. Nevet nem mondtam, de tudták. És megtapsolták.

Később azt is megbeszéltük, hogy ilyen esetben nyugodtan meg lehet engem keresni és találni fogunk megoldást, közösen.

Karácsony a Politechnikumban4

Az osztálykarácsony szervezését valamikor november vége felé kezdjük. Az osztályból valaki csinos kis névkártyákat készít, és abból osztályidőn mindenki húz (a hiányzók számára az osztályfőnök húz). Az ajándékozásig titok, hogy ki kit húzott. Általában szokott lenni valamilyen megállapodás arról, hogy milyen értékhatárig vásárolunk ajándékot, meg egy kis biztatás, hogy csinálni is lehet.

Arról is van megállapodás, hogy ki mit hoz a közös karácsonyhoz: sütemény, ennivaló, innivaló, papírpohár-tányér, esetleg karácsonyfa – vagy helyette valamilyen dekoráció, továbbá gyertyák, terítő és egyéb osztálydekoráció is előfordul.

A karácsonyi szünet előtti osztályidőn általában a saját osztályteremben van a közös ünneplés. Előtte az osztály feldíszíti a termet, megterít, körbe rendezik a székeket.

Van olyan osztályfőnök, aki ilyenkor felolvas valamit – és aztán, vagy egyből az ajándékozással kezdünk. Valaki elkezdi, elmondja, kinek szeretné adni az ajándékot – ez sokszor egy vicces és/vagy barátságos rövid jellemzés, aminek alapján ki kell találni, ki a megajándékozott. Utána ő ad ajándékot, és így tovább, ameddig mindenki sorra nem került. Az osztályfőnökök is részt vesznek ebben, nevet húznak, adnak és kapnak ajándékot.

Utána evés-ivás, beszélgetés, zenehallgatás.

A kettővel ezelőtti osztályommal nagyon jó karácsonyok voltak. Mi, osztályfőnökök mindenkinek csináltunk szép kis színes kartonokra ezüstszínű tollal rajzocskákat (csengettyű, fenyőfa, hópelyhek, gyertya – ilyesmiket rajzoltunk rá), és mindenki kapott hozzá egy-egy szaloncukrot is, a gyerekek pedig hoztak szárított narancsszeleteket, ez volt a karácsonyfadísz. Őket sosem tudtuk lebeszélni a karácsonyfa állításról, ezt általában én vettem meg, később már csak kifizettem, de ők vették-szállították, és ez lett aztán az itthoni karácsonyfánk is. Nagyon szerették/szerettük egymást, nagy nevetések voltak ajándékozáskor, és nagyon finom süteményeket hoztak. Az utolsó két évben már nálunk itthon volt az osztálykarácsony, nem az iskolában. Velük érettségi után is karácsonyoztunk még 8 évig – idén valószínűleg már nem fogunk, túl sokan vannak már külföldön.

Az eggyel ezelőtti osztályommal az utolsó karácsonyra a gyerekek egy igazi karácsonyi vacsorát raktak össze, főztek, sütöttek, az osztályban egy hatalmas asztalt raktak össze a padokból és leterítették gyönyörű terítővel, igazi tányérokat, poharakat és evőeszközöket hoztak, fantasztikus trakta volt az ajándékozás után – és ez az ő meglepetésük volt nekünk, osztályfőnököknek, mindent ők csináltak egyedül.

Az iskolai karácsonyt mindig a bejövő osztályok szervezik, ez két hetedikes és egy kilencedikes osztály. Az egész iskola összegyűlik a tornateremben, van fa, a pedagógiai vezető mond egy beszédet, és mind a három osztály ad valamilyen műsort, azután pedig minden osztály kap ajándékot. Ez általában valamilyen kis sütemény, néha belesütött üzenetekkel. Ez a szünet előtti utolsó tanítási napon van.

A tanári karácsony ugyanezen a napon van este. Főzünk magunknak: van egy férfi kolléga, aki minden évben halászlevet főz, én minden évben narancslevest készítek, és évente változó csapattal közösen csinálunk még túrós csuszát és mákos gubát. Az adott évben érkezett új kollégák adják a (vicces) műsort. Az evés-ivást zenés-táncos buli követi.

A volt kollégáink közül is sokat meghívunk.

A karácsonyi „titkos barát”5

Immáron a 7. osztályommal szervezzük az idei osztálykarácsonyt. Épp tegnap volt a „húzás”, egy kalpagból mindenki húzott magának egy nevet, akire a többieknél is többet kell majd gondolni a következő hetekben. Mert a húzás nemcsak az osztálykarácsony alkalmával megajándékozott társunk nevét hivatott eldönteni, hanem egy kedves és szórakoztató szolgálat megszerzése is. A karácsony előtti héten ugyanis hétfőtől péntekig „angyalszolgálatosként” is működik az ajándékozó. Persze mindennek titokban kell lennie. Olyan apró figyelmességek, mint az otthon sütött sütemény elhelyezése a padon, vagy az asztal, szék feldíszítése, kincskereső játék szervezése, vagy segítség a házi feladat megírásában, esetleg táskacipelés hazáig (egy ügyes angyal könnyel el tudja intézni, hogy megajándékozandó osztálytársának (no persze ha ő leány) egy kellemes fiatalember megbízásból hazáig vigye a táskáját, elkísérje. Az angyalszolgálat mindig kitűnő mulatság, de akkor sikerül igazán jól, ha csak a karácsonyi ajándékozáskor derül ki, hogy valójában ki kit húzott. Ez sok leleményességet és összedolgozást kíván meg az osztálytársaktól is, hiszen nem könnyű korán reggel aranyszínű anyaggal beborítani valakinek a padját, aki hasonló okból szintén korán érkezik az iskolába.

A karácsony előtti utolsó tanítási nap délutánján szoktunk összegyűlni az osztályteremben. Karácsonyfát mindig állítunk. Mindenki egy otthon készített karácsonyfadísszel járul hozzá a fa feldíszítéséhez. Az együtt töltött idő átgondolásának és az erről szóló beszélgetésnek a célja, hogy megteremtődjék az a bensőséges hangulat, ami a mi közösségünk egységét jelképezi. Az ajándékozás nálunk úgy történik, hogy mindenkinek mond valami érdekeset, szépet és személyest arról a társáról, akit húzott, majd odaadja neki az ajándékot. Az igazán jó beszélők képesek arra is, hogy szinte az utolsó pillanatig rejtegessék annak a nevét, akihez végül odafordulnak. Így igazi a meglepetés. Az ajándékok átadása után következik azok kibontása, ami újabb vidám pillanat, sok nevetés, néha örömteli könnyek is kísérik. Mi már sok éve saját készítésű ajándékkal lepjük meg egymást, és mindig törekszünk arra, hogy ez az ajándék személyes üzenet is legyen. Készítettek már egymásnak párnát, kötöttek pulóvert, sálat, sapkát, varrtak inget, tornafelszerelést fiúk is lányok is egymásnak, adtak egymásnak saját készítésű festményt, ellesett pillanatokról árulkodó fényképalbumot, karikatúrát, naptárt vidám képekkel, csináltak ékszert, széket, sarut, táskát, órát, hintalovat fából!, neveltek növényeket, különféle kisállatokat, és voltak olyan ajándékok is, amelyekhez nagyobb összefogásra és kapcsolatokra volt szükség. Néhány évvel ezelőtt egyik diákunk, mert megvolt rá a lehetősége, az egész osztálynak ajándékozott egy sétarepülést. Izgalmas és vidám dolog volt több csoportban felszállni Dunakesziről és megnézni felülről a Budapestet.

És persze mindig készít mindenki valami finomságot is, sőt az iskolai tankonyhában közös főzést is rendeztünk már. Ez utóbbi fontos gyakorlás, mert a kirándulásaink alkalmával is mindig magunk főzünk. A közös éneklés, vidám beszélgetés és a finom falatok igazán kellemes karácsonyi hangulatot szoktak teremteni az iskolában is.

(Az írás rövidített változata megjelent a Modern Iskola Magazin idei decemberi számában.)

1Vargáné Kiss Erika, Kodály Zoltán Általános Iskola, Kaposvár

2Leiner Károly, Szivárvány Baptista GSZKI

3Dékán Haas Zsuzsa, Hungária Általános Iskola és Kollégium, Budapest

4Nagy Ilona, Politechnikum

5Diószegi Endre,Ady Endre Gimnázium, Budapest

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
--
2019.06.23.
Egy pomázi iskolában kipróbálták azt, ami egyszerre jó a szülőknek, tanároknak és a háziorvosoknak is, és fényesen bevált
Van már pár iskola, ahol kipróbálták, hogy bizalmat szavaznak a szülőknek, és háromról 15-re emelték a szülők által igazolható napok számát. Ezt ugyanis saját körben eldönthetik. Ilyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.06.23.
A Kárpát-medencei oktatási együttműködést erősíti egy uniós projekt
A Kárpát-medencei oktatási együttműködés erősítése a célja az Oktatási Hivatal (OH) valamint a Szent István Egyetem és a Debreceni Egyetem közös uniós projektjének – közölte Gloviczki...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
A Budapest School a „mit” helyett a „hogyan”-ra adja meg a választ a tanulóknak
A Budapest School működési elve az, hogy a diákok – akik magántanulók – ugyanúgy kapnak bizonyítványt, csak az ehhez szükséges tudást más metódus szerint sajátítják el, ami egyben...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
Pölöskeiné: Nem lényeg a tankötelezettség
Pölöskeiné szerint jó döntés volt, hogy a szakképzést a gazdasághoz kapcsolták, bár szerinte jobb volt, amikor még a Nemzetgazdasági Minisztérium felelt a területért, igaz, most az Innov...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Messze még a Diákváros: csak az egyetemisták felének jut kollégium
Tény: kollégiumi férőhelyből továbbra sincs elég, országosan mintegy 54 ezer férőhely érhető el (ebbe beletartoznak az egyházi és magánkollégiumok is), miközben a nappali tagozaton tanul...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Rugalmas iskolakezdés? A kormány ezt is eltörölné
A tervezet módosító csomag szerint, ha egy gyerek betöltötte a 6. életévet, kötelező elmennie iskolába. Akkor is, ha ő egy nappal a megadott határidő előtt, mondjuk augusztus 30-dikán sz...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek