OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. december 28.
» Hozzászólások (3)

MI – Egy ofő naplójából

7. Kis karácsony, nagy karácsony...2.0

2014. december 19.

A szünet előtti utolsó hét. Nem csak a hét, mi is az utolsókat rúgjuk. Muszáj lenne a karácsonyi műsort a tornateremben próbálni, mert rögtön szerda, és...

A szereplők közül „mindössze” hárman hiányoznak. Ez egy agyrém! A háromból az egyik az a nyolcadikos, aki a végén a szólót énekli. B-terv nincs, ő az egyetlen fiú, aki nem csak szeret, de tud is énekelni. Most jön, a „Térdre, imára!” sóhaj, mert egy szép kövér torokgyuszi ütötte ki. És ugye, ő énekel.

A másik két hiányzó majd érkezik, őket tudnánk pótolni, de nem szeretnénk. És láss csodát, este már egyikük a koleszban van! A másik majd kedden érkezik, mert az iskola nem kocsma, hogy egész nap (egész héten) ott legyen! Az ő családjában a tanulás, az iskola szitokszó, pedig egy nagyon értelmes, nyitott, aranyos gyerek. Ha bent van, minden rendben. Ha bent van...

Tehát, hétfőn egy próba „light”, kedden szintén. Délután és csak egy óra. Majd az osztálykarácsony, ami után egy hosszabb próba. Szintén „light”, mert nem teljes a csapat.

Akik nem próbálnak, azok termet rendeznek, fát díszítenek, előkészítik a terepet. Villámgyorsan végeznek, így mehetnek számtek szakkörre. Mi gyúrjuk a műsort. Négy órára fent vagyunk a teremben, kezdődhet a program. Idén kicsit kapkodós lesz, de nem tudunk mit tenni, zsúfolt a hét. Sokan is leszünk, mert mindenki bent van. A három „lízingelt” középiskolásom is. Ők is hozzánk tartoznak, tiszteletbeli hetedikesek. Az idén. Jövőre nyolcadikosokká avanzsálnak ők is. Kissé túlkorosak, de az enyémek!

Kellemes, halk karácsonyi zene szól, csak a fenyőfa fényei és a mécsesek világítanak. Nagy az izgalom! Azt persze tudják, kitől kapják az ajándékot, mert már vagy három hete kihúztuk a neveket. (A titoktartás nem az erősségük!) De hogy mit rejt a csomagocska, na az izgi! (Max. 1000,- Ft értékben lehetett vásárolni, mert nem az anyagi romlásba döntés a cél. Saját kezű ajándék nálunk ritka, mert egész héten, napi 24 órában vannak együtt, nehéz így meglepetés ajándékot készíteni.) O. néni, az ofő köszönti a csapatot. Bejelentéssel nyit: azt nem tudja, ki lesz a magyar-töri szakos, aki jön, mert ő megy (babázni), de az osztályfőnök személye már megvan. És ő nem más, mint Z. bácsi (akit imádnak, aki „váltósnevelő” a csoportnál, nem mellesleg a rajztanár). A hatás leírhatatlan. Az áhitatos csendet felváltja valami elementáris erejű ováció. Mintha hirtelen valami tinisztár vagy más celeb pottyant volna közéjük. Ugráltak, visítottak, sikítoztak, tapsoltak, ölelgették egymást! Percekig ünnepelték Z-t. Vége a meghitt, karácsonyi hangulatnak, végük van. Láthatóan boldogok. És nagyon édesek!

Nincs más hátra, kezdődik az ajándékozás. Izgatottak továbbra is, de a jó hír mindent visz. Annak nagyon örülök, hogy az ajándékok kiválasztásánál figyelembe vették, minek örülne a másik. Komolyan örömet akartak szerezni egymásnak. És úgy tűnik, ez sikerült is! Mint minden évben, most is van közös ajándék: társasjátékok és a csodacsináló fotómasinához (egy pici fényképezőgép, ezzel készülnek a filmecskéink) mindenféle ketyere. Memóriakártya, újabb aksi, aksitöltő. Muszáj „megemlékeznem” két olyan csomagocskáról, ami ezt mindenki számára érthetően támasztja alá. Azt tudjuk, hogy O. néninek kisfia lesz. Aki őt húzta, megkérdezte tőlem, mi lesz a baba neve. És „névre szóló” ajándékot választott. O. néni meg is hatódott!! És az én meglepim: egy póló, fotóval, amin az egész osztály rajta van! Hát, ez nem lesz agyonmosott, az fix! Az egyik legnagyobb kincsemként fogom őrizni! Mert nem ők és én, hanem MI!

Az ajándékok kölcsönös lecsekkolása után egy új tereptárgy keletkezik: a hetedikesek fürtökben lógnak Z. bácsin. Magukon kívül vannak az örömtől, még mindig. Komoly erőfeszítések árán kiszabadul. Ha már szabad a kezük, irány a rengeteg finomság, amit a szülők küldtek. Fél óra múlva már csak a tárolódobozok és tálcák tanúskodnak arról, ma sem maradtak nasi nélkül. Felszabadultan örülnek, játszanak, jó nézni, mennyire együtt vannak.

K. a dalos pacsirtánk is keddre ígéri magát, de az orvos hallani nem akar arról, hogy bejöjjön. Na, jó, szerdára beengedi. Akkor már csak az a kérdés, hogy majd kijön-e bármilyen hang a torkán. A felkészítését végző kolléganő, Zs. tajtékzik.

Tehát, a finálét nem próbáljuk, mert nem nagyon van kivel. Ez egyre szórakoztatóbb! Nem elég, hogy délutánonként maximum egy órát lehetünk a tornateremben, nem tudjuk végigpróbálni a műsort. Az esti próbák már hosszabbak. Fél 7 tájban beköltözünk és 8-fél 9-ig kínozzuk a kölyköket, de ugye illenék egyszer-kétszer kompletten is próbálni.

Ehhez vegyük hozzá, hogy a hangtechnikai berendezéseink botrányosak! Kevés is, gyenge is, súlyosbítva egy szintén katasztrofális akusztikájú teremmel, ami csodálatosan szép, de nem többfunkciósra tervezték. A belmagassága sem kevés, de kapott egy csinos sátortetőt, így aztán megnézheti magát, aki nem énekes-táncos tömegjeleneteket akar előadni. Bár a kisdedek hajlamosak arra, hogy napi 24 órát ordítsanak, valahogy a szöveges előadások idejére automatikusan nő a torkukba egy hangtompító. Ez történik most is. Minden trükköt bevetünk. Nyilas Misi egy mikroportot kap, a narrátor vezetékes, az énekes vezeték nélküli mikrofont. Ráadásul a narrátor szövegének nagy részét a filmmel rögzítette Z. De a hangosítás akárhogy is szépítünk, kritikán aluli. Nyilas Misi mikroportja hol túl hangos, hol majdnem néma.

Nem számít! Innen szép nyerni! K. érkezik szerda délelőtt, már otthon feltöltötték cukorral kikevert tojás sárgájával, még van remény!

Van két teljes óránk, és mindenki bent van! Kétszer is sikerül elpróbálni, végig! És délután, az ünnepély előtt még egy utolsó, nagy nekirugaszkodás. Ha a technika nem omlik össze totálisan, akkor még akár jó is lehet. A kölykök fegyelmezettek, mi idegbetegek vagyunk. Még szerencse, hogy ilyenkor is működnek!

Fél öt, kezdünk. A hagyományos keringővel nyitunk. Szerintem nem kéne erőltetni, de ragaszkodnak hozzá. Nem baj, utána mi jövünk.

Kezdőőőőőőőőőőőőőődik! Apa! Kezdőőőőőőőőőőőőőőőőődik!!!!

Elindul a film, szereplők a helyükön. A tündérkék a legjobb formájukat hozzák. A technika most is borzalmas, de legalább nem sípol, nem gerjed. Igaz, a hátsó sorokban semmit sem lehet hallani, de tekintsük az egészet egy IQ-tesztnek. Meg tudják-e fejteni, úgy, hogy majdnem „néma”. Telnek a percek, megy a műsor, mindenki a helyzet magaslatán. Finálé. Zajos siker! Bravó Z. bácsi, bravó minden közreműködő!

Igazgató bácsi megköszöni a rengeteg munkát, amit ebbe a dologba feccöltünk, gratulál. Átadja a félévi teljesítményekért – karácsonyi képeslap formájában érkező – igazgatói dicséreteket, valamint – a már birtokba vett – közös ajándékokat. Mindenkinek szép ünnepet kíván.

Az idegeink kezelése amúgy folyamatos. Nem csak a karácsonyi ünnepéllyel kapcsolatban vannak problémák. Angyalkák karácsonya1 projekt finoman fogalmazva is inog. Annak idején megírtuk a levélkéket, átadtuk. Napokkal később szóltak, hogy nem jó, mert nem rajzoltak(!!!) egy csomóan. Írjuk meg újra, de rajzoljanak is! Na, nem! Azt tuti, hogy nem! Az eredeti levelek egyszeriek és megismételhetetlenek. Annyira emberi, annyira spontán és őszinte, helyenként megható, hogy ezt nem vállalom be. Hetekig síri csönd a dologról, pedig napi kapcsolat a szervező kolléga és az Angyalkák között. Milyen színű, milyen méretű, milyen mit tudom én, milyen paraméterű legyen a vágyott tárgy. Azt is elárulják, hogy Vastag Csaba is eljön, hogy énekeljen a gyerekeknek. Ez persze hétpecsétes titok, a meglepetés-vendég.

A gyerekek mondták, hogy az a hír járja, aki nem rajzolt, az nem kap ajándékot. Biztos én vagyok az a végtelenül hülye, aki különbséget tesz az ajándék és a jutalom között. Mondom a drágáknak, baromság, nem létezik, hogy a rajz hiánya miatt nem lesz ajándék. Ha ez így lenne, akkor nem ajándékozás, hanem jutalmazás lenne a cél. De csak mondják! Két, a karácsonyi műsor kapcsán kialakulóban lévő agyvérzés között megkeresem a szervezőt. Kérem, nyugtasson meg, a nem rajzolókat sem büntetik. És akkor érkezik a hideg zuhany: de bizony! Aki nem rajzolt, annak nem hoznak ajándékot! Hűűűűűűűűűűűűűűűűha! Az amúgy is csekélyke mennyiségben birtokolt úri modorom maradéka azonnal köddé válik.

Kértem a szervezőt, hívja fel őket, térjenek jobb belátásra, de hiába! Csalódott vagyok és nagyon dühös!

Hetedikkel válság tanácskozás. Ismertetem a B-tervet: nem megyünk le. Kimenős napunk lenne amúgy is, elsétálunk a legközelebbi bevásárlóközpontba, ahol foglyul ejt bennünket a Mc Donalds. Mi engedünk az erőszaknak. Hagyjuk, hogy letoljanak a torkunkon valami menüt. Aztán kiszabadulunk és visszamegyünk a suliba. Osztatlan siker. Hurrá!!!

Csütörtök délelőtt. Jön három „angyal”. Kérdezem őket, mit gondolnak erről a dologról? A válasz, hogy aki írt levelet, az megkapja, aki nem írt, annak picike egységcsomagot hoztak. Akkor nézzük a listát! Egyetlen gyerek van rajta, mert őt a két tesó miatt felvették a saját névsorukba. A többi sehol! Még az az egy leányka sem, aki rajzolt! Az „angyalkákon” látom a kétségbeesést, nekik azt mondták, aki írt, az rendben. Vagy mégsem? Valami „Főangyal” Istent játszott, kiszedte a rajz nélküli leveleket, de az érintett önkénteseknek nem szólt. Az agyam eldobom!

Ordibálás a mi szervezőnkkel. Ő a vállát vonogatja, megmondták mit kérnek, nem? De ennyi! Részéről befejezve.

A hörgésem eredményeként beültetnek a főnökhöz, főszervezőstül. Elmondom a problémát, mondom, nincs baj, nem megyünk le. Arról szó sem lehet, menjünk csak, az én hozzáállásomon múlik, hogy jól érzik-e magukat a gyerekek. Amúgy egyedül én tehetek erről, írták volna meg újra a kölykök a levelet, úgy, ahogy azt mondták. Mert az adományozó dönt a feltételekről. Vegyem tudomásul, ez van, rajtam kívül mindenki azt csinálta, amit kellett. Uff!

Be a hetedikbe. Na, drágáim, C-terv: vigasztalásul mondom, nekem is van főnököm, én se csinálhatok mindig mindent úgy, ahogy én elképzelem. Megyünk, jópofát vágunk hozzá, mert mi már csak ilyenek vagyunk. Aztán, ha vége, akkor felöltözünk és megvalósítjuk a B-tervet. Ettől lesz C. Mert A +B =C

Kezdődik a program. „Angyalkák” hatalmas csomagokat osztanak, egyenként kiszólítják a boldog tulajdonosokat. A hetedik szomorúan ül, de mindenkit megtapsol. Elfogynak a csomagok. A színpadon lévő „angyal” kéri, hogy azok, akik írtak levelet, de nem kaptak csomagot, fáradjanak ki. Kifáradnak. Ici-pici csomagocska, egy reklámpóló és egy tábla csoki a tartalma. Udvarias, halk köszönömök, visszaülnek. Vastag Csaba természetesen sehol! Amíg várunk, a gyerekek saját hatáskörben megoldják a kényszer szünetet. Énekelnek, táncolnak. Végre érkezik a sztárvendég! Berohan, felkapja a mikrofont, énekel egy rövidet, majd integetve mondja, sziasztok. És már ott sincs! Hmmm.

Nem baj, még nincs négy óra sem, öltözünk, indulunk.

Az aulában van egy hatalmas étkező, ott ülünk le, mert máshol ennyien nem férnénk el. Érkezik a csibeburger, illetve a sajtburger menü, a választásuknak megfelelően. Az üdítőt önkiszolgálással kell megoldaniuk. Kérem, csak úgy ahogy szoktuk. Kulturáltan.

Háromnegyed ötre már mindent megettek, elégedetten nyögnek, beszélgetnek. Mondom nekik, fél hatig kolbászolhatnak, de egy percet se késsenek, mert... Persze nem késnek.

Amíg várom őket vissza, érkezik az étterem egyik alkalmazottja. Biztos, hogy itt fogyasztottuk? Nem kellett volna mégis csomagolni? Nézek rá, nem értem a kérdést. Csak azért kérdezi, mert a csoportokat mindig hallják, bennünket meg nem. Hopp! Már megint büszke lehetek rájuk!

Vissza a suliba. Csillogó szemek, jókedv. És sok-sok köszönöm. Őszintén, maguktól.

Akár meg is nyugodhatnék, de nem megy. Egy vitathatatlanul jó kezdeményezés botrányosan rossz kommunikáció miatt felemásra sikeredik. Hogy finom legyek.

Pénteken már csak egy közös ebéd, könnyes búcsú, jókívánságok, ölelések. Január 5-én találkozunk újra.

1

„A gyerekek levelet írnak az angyalkának, amiben leírják hogy mit szeretnének karácsonyra. Ne képzeljetek nagy dolgokat, gyakran színes ceruzát, kesztyűt, édességet, gyümölcsöt szeretnének, ami számukra luxusnak számít. Nekem és a többi önkéntesnek az a feladatunk, hogy „szponzor angyalkákat” keressünk, akiknek az a tennivalójuk, hogy megveszik, amit a gyerek kér (ruhanemű, játék, édesség ilyesmik) becsomagolják és eljuttassák hozzánk. Mi elszállítjuk nekik a csomagokat, amit karácsonykor megkapnak. Az ajándékosztáson mi is ott vagyunk és fotót is készítünk róla, ahogy a gyerekek örülnek annak amit az „angyalkájuktól” kaptak . A fotókat végül feltöltjük ide a csoportba és így mindenki boldog :) Ez teszi személyesebbé az egészet más hasonló akciótól. A csomag értéke max. 7.000 Ft legyen.”

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

pipás | 2015. március 27. | blackfeet[kukac]hotmail[pont]com
vagy csinaljuk meg jovore rendesen mi es ne kulsos szponzorok. Én is beszallok szivesen. Akkor rajzoljanak, ha akarnak. Ilyen baromsagot.
Hári Andrea | 2015. január 13. | andrea[pont]hari[kukac]gmail[pont]com
Babihoz csatlakozva ismeretlenül is szívesen lennék pótangyal!
Babi | 2015. január 8.
Az szponzor "Angyalkák"-témához inkább nem kommentelnék, mert nagyon hosszú lenne és többnyire nem kellemes olvasmány.
Inkább jelezni szeretném, hogy ha társul szegődne hozzám még elegendő számú ember, aki hajlandó lenne utólag angyalka lenni a hivatalos "Angyalkák" helyett, én szívesen teljesíteném az egyik 'drágaszág' kívánságát. Legfeljebb azt lehetne nekik mondani, hogy az ő angyalkáik is egy csúnya torokgyulladással küszködtek. ;)
Komolyan gondolom a dolgot - ha még megvannak azok a levelek, és csatlakoznak annyian hozzám, hogy mindenkinek teljesülhessen a kívánsága, szívesen löknék egyet felfelé a jóba vetett hitükön.
És nekem rajzolni sem kellene, de még fényképezkedni sem szeretnék...
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.03.31.
Húsz oktatási és civil szervezet kéri az új alaptanterv bevezetésének halasztását
Több mint húsz szakszervezet és közoktatásban aktív civil szervezet írta alá azt a nyílt levelet, amely az új NAT halasztása mellett azt is kéri, hogy legyen szava az érintetteknek az éretts...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
NAT-hatás: látatlanban kell tankönyvet rendelni
Úgy kell megrendelniük az idén szeptemberben bevezetésre kerülő új Nemzeti alaptantervhez (NAT) illeszkedő tankönyveket az iskoláknak, hogy azok még el sem készültek – derült ki a Könyvt...
(Forrás: Népszava)
--
2020.03.31.
Tantárgyak az iskolában? Ugyan, felejtsük el!
Nem fognak teljesen megszűnni a hagyományos tantárgyak a finn iskolákban sem, de egyre nagyobb teret kap a témaközpontú, gyakorlati helyzetekhez alkalmazkodó oktatás. A finn reformerek szerint...
(Forrás: index)
--
2020.03.31.
Szülői Hang: vonják vissza a hatévesek beiskolázásának új rendszerét
A Szülői Hang Közösség felmérést végzett az iskolaérettség elbírálásának új rendszeréről az érintett szülőkkel, az adatokkal pedig a szakmai egyeztetésekhez szeretnének hozzájá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
Az egész ország rákattant, de nem távoktatás, ami most zajlik. Hogy mi ezzel a baj?
Bár több intézmény évek, sőt évtizedek óta kísérletezik az oktatás bizonyos elemeinek virtualizálásával, az országban most zajló hirtelen átállásra senki nem volt felkészülve. A Szegedi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
Jelentés a perifériáról: „A szülők és a pedagógusok viszik a hátukon a rendszert”
Németh Katalinnal, a Pécsi József Nádor Gimnázium és Szakképző Iskola igazgatójával beszélgettünk arról, hogy milyen problémákba ütközhet a digitális távoktatás egy hátrányos helyzet...
(Forrás: Pécs ma)
--
2020.03.28.
Távoktatás? Nem most van a nagydolgozatok íratásának ideje
„A kényszer szülte átállás a digitális távoktatásra nálunk most aránylag gyorsan megtörtént” – mondta a HVG-nek Ignácz István, Európa első roma nemzetiségű középiskolája, a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.28.
Pörög a távoktatás: mi lesz az évvégi jegyekkel?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatása szerint a számonkérések módja lehet például beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló, de használhatnak valamilyen teszt...
(Forrás: eduline)
--
2020.03.28.
Májustól vakáció, augusztustól új tanév - a Pedagógus Kar ötlete
Észrevételei vannak a digitális átállással kapcsolatban a Nemzeti Pedagógus Karnak. Pontos napirendet és a tananyag mérséklését javasolja a Nemzeti Pedagógus Kar a digitális távoktatásban...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek