OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. január 20.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy ofő naplójából

„Ember küzdj és bízva bízzál!”

2015. január 16.

Egyik előző bejegyzésemben írtam a karácsonyi fiaskónkról. B. hozzászólásától leestem a székről! Felajánlotta, ha csatlakoznak hozzá, ő bizony kárpótolja a gyerekeket, mert megkésve bár, de teljesítik a gyerekek karácsonyi kívánságait.

Írtam neki, megköszöntem, hogy ilyen nemes felajánlást tett, de mondta, nagyon komolyan elszánta magát, és nem adja fel! Azóta egy újabb hozzászóló is csatlakozott, sőt!

(Idézet a levelezésünkből, B. engedélyével:

Én: Csak szeretném megköszönni a hozzászólásodat.

Nem tartom valószínűnek, hogy sokan ráugranának, de a gesztus mindenképpen megható. És nagyon, nagyon jólesett.

A leveleket a balhé óta próbálom visszaszerezni, eddig nem jártam sikerrel. Pedig muszáj lenne, mert eldöntöttem: ez is része lesz a ballagási tarisznyába kerülő dolgoknak. 

Persze, aki ismer, az tudja, hogy a végsőkig elmegyek, nem adom fel! De még csak az elején tartok.  Még egyszer hálásan köszönöm, hogy segíteni próbáltál. 

B.: Nagyon bánt, hogy egy gyerek már 12-13 éves korában azzal kell, hogy szembesüljön, hogy ebben a világban a bürokrácia az atyaisten és ez az egész ajándékozósdi nem arról szól, akinek adják, hanem arról, aki adja, holott pont fordítva kéne, hogy legyen... Ez kellőképpen fel is dühített, de inkább elszomorított.

Én hiszem, mert tapasztaltam, hogy nagyon-nagyon apró gesztusokkal életre szóló élményt lehet szerezni egy gyereknek, és talán vissza lehet adni a csodákba vetett hitét is. Nem akarok nagyon patetikus lenni, de ezt őszintén gondolom, és meg is csinálom, ha találok még néhány olyan elvetemült hülyét, mint én. Most épp nekik, ha menni fog. Máskor majd másnak. Lehet, hogy lehetetlen a vállalkozás,de akkor is meg kell próbálnom.)

Szóval... Már több önkéntes van, mint ahány pórul járt gyerek. Ők nem Pótangyalok, hanem tündérek. Jótündérek. És még mondja valaki, hogy nincsenek csodák! Én pillanatnyilag magamon kívül vagyok a gyönyörűségtől!

És akkor a hét történései.

Csonka hét ez, mert már csütörtökön délután elengedjük azokat a gyerekeket, akiknek a felügyeletét a szülők meg tudják oldani. A többiek maradhatnak ügyeleten. Mi pedig élvezzük az életet, mert „nyertünk” magunknak egy egész napos tréninget.

Csonka vagy nem, sűrűbb volt, mint egy átlagos hét, az biztos!

Hétfőn a napi rutin, persze a félévi záráshoz elengedhetetlen dolgozatok holnap sem maradnak el! Kora délután egy „laza” esetmegbeszélés, csak bemelegítésként, mert szerdán is lesz egy, de az sokkal keményebb ígérkezik.

Kedden fél 3-ig tanítás, majd ebéd. Nincs idő az ejtőzésre, muszáj háromkor nekiülni a leckéknek, mert szerdán „búcsú” témazáró irodalomból (mint tudjuk, ofő megy babázni), valamint egy kémia számonkérés is, mert le kell zárni a jegyeket. Nem számít, már tulajdonképpen semmi se számít, csak essünk már túl rajta! Ha ezt túléljük, akkor a holnap és a csütörtök már szanatórium.

Nna, megírtuk a dolgozatokat, túléltük mint annyi mindent! Ebéd, majd szusszanásnyi szünet után pancsi, öltözés és kora esti „löncs”, mert sürgős és halaszthatatlan dolgunk akadt: megyünk a Bábszínházba. Madách örökbecsűje, a 2004-es, Garas-rendezés felújítása. Kisdedek Z. bácsival balra el, én vagyok a vau. Őrzöm a termet és két babát. Az egyiknek nincs se bérlete, se jegye, a másik még nem beszél elég jól magyarul, így aztán nem kínozzuk. Sem őt, sem a környezetét. Este érkezik a holnapi program egyik fontos eleme: az almáspite O. anyutól. Dög nehéz (nem O. anyu, hanem a pite), van benne anyag! És mindig isteni! Én is imádom, de ez az ofő kedvence, tehát ez most nem nekem készült. Saját gyerek barátnője délután 5-kor kezdi a vizsgát, de ez sem akadályozza meg őt abban, hogy a holnapi ünnep tökéletességéhez hozzájáruljon. 8-kor nekiáll fánkot sütni.

És már itt is van a hét legfontosabb napja. Ma veszünk könnyes búcsút az ofőtől, mert elengedjük babázni.

Előkészületek hetek óta folyamatban, már csak a finom részletek maradtak. Kolléganővel megbeszélem, hogy az ajándékot ő hozza, öt perccel a becsöngő után. És azt mondja: Csomag érkezett! Mert ez egy szép, méretes doboz, amit átkötöttünk szalaggal, ráírtuk a születendő baba nevét címzettnek, feladónak meg a hetediket.

O. néni mondja, akkor tehát ebéd után jön elköszönni, ő két órára rendelte a meglepi tortát, ugye elengedek majd két gyereket érte. De a mi meglepinkek az is része, hogy O. néni utolsó órájában kezdjük a bulit, a tortának tehát fél délre a suliban kell lenni. Telefon a cukiba, ahol persze ismernek. Helló, kislányok! Két tortát kértek délutánra, mondjátok, hogy kész! Mondják! Naná! Akkor indítok két gyereket, kérjük szépen a remekműveket! 45 percünk van teremrendezésre, takarításra, dekoráció-készítésre, terítésre. Kölykök szokás szerint hihetetlenül gyorsan csoportokra oszlanak. Kettő már el is indult a torta lelőhelyére. Vannak, akik söprögetnek, mások asztalt tologatnak, terítenek, megint mások írják, színezik a táblára szánt üdvözlő szöveget. Újabb brigád érkezteti a pezsgős poharakat, kést, tálcát.

Jelzőcsengő, 5 perc van még! És az nekik pont elég is! Mindenki mindennel kész, nyomás ki az osztályból, szünet. Mintha mi sem történt volna. Azért a rend kedvéért egy másik kolléganő egész szünetben szóval tartja ofőt, nehogy eszébe jusson benézni a terembe!

Becseng. Hetedik a teremben, állva várják O. nénit. Érkezik is. Tapsolnak. Nézem, O. néni szeme mintha párásodna. Nem sikerült volna rendesen kitakarítani? Tele van porral a levegő? Vagy csak a meghatottság csal könnyeket a szemébe?

M. megköszöni az elmúlt 2,5 évet, jó egészséget, sok boldogságot kíván az osztály nevében. Fiúk dolgoznak, ki kell feszegetni a gyerekpezsgőkből a dugót. Tölteni is kéne... O. néni leül, figyeli a drágákat. Kopognak, érkezik a kolléganő, csomag a kezében. A megbeszélteknek megfelelően mondja, hogy érkezett egy csomagocska. O. néni elsőre nem is érti. Másodikra is nehezen. Majd meglátja a címzést. Már megint könnyezik! Mi van, huzat, ami felkavarta a port? Bontogatja, óvatosan, a gyerekek némán figyelik. De a testbeszédükön látszik, hogy alig várják a hatást! Vééééégre!!!! Előkerül a baba babzsák, amin az újszülött kényelmesen fekszik. Őszintén örül, kiderül, szeretett volna egy ilyet. Hm, míly meglepő! (Ezt a projektet is hosszas egyeztetés előzte meg. Férjjel forródrót, amiben először megegyeztünk, az nem jött össze, mutattam neki a B-tervet. Igent mondott, tehát nagy kockázatot nem vállaltunk.)

Itt az idő, lehet koccintani, majd elpusztítani minden finomságot. Az első szelet torta után ofő nekiveselkedik egy általa írt levél felolvasásának. Hősiesen küzd, de az utolsó bekezdést már nem tudja felovasni. Sír. Kisdedek azonnal ott teremnek, ölelgetik, végig csókdossák. A végén már mosolyog. Boldog, mert ilyen osztály egy életben csak egyszer adatik meg. Ha megadatik egyáltalán! Szomorú, mert nem viszi végig őket. És egy ilyen osztály egy életben csak egyszer...

Fél kettő, muszáj ebédelni menni, mert a konyhás nénik is haza szeretnének menni. O. néni még megírja a féléviket, aláírja, lepecsételi.

Egy korszak lezárult.

Hétfőtől új félév, új ofő (az imádott Z. bácsi), új magyar- és új töritanár. Új kihívások, de nincs miért aggódni. Én nem is teszem.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek