OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. február 1.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy ofő naplójából

„Ég a tűz, a fazék víznótát fütyül”1

2015. január 23.

Új félév, új kihívások! No, nem a tanárváltás ennek oka. A csoport köztudottan nagyon befogadó, toleráns, így mi egyfajta befogadó állomásként, hadd ne mondjam, „menekült táborként” regnálunk. Amikor ötödikesek voltak, akkor a hatodikban volt egy fiú, aki a saját csoportjában senkivel sem tudott kijönni. Őt a második félévtől befogadtuk, de csak a délutánokat töltötte velünk. Nálunk működött. Nem volt persze problémamentes a közös életünk, de kirívó balhék sem voltak. Ez a fiú azóta magántanuló, tehát ő már nincs velünk. Tavaly M. érkezett, a kínai fiúcska, aki ugyan hetedikes lett volna, de mivel tuti volt az évismétlés, és mi vagyunk a legelfogadóbb csopi, hát megnyertük őt. Beilleszkedett, idén már kapott félévi értesítőt. Úgy tűnik, visszük magunkkal a nyolcadikba.

Már kezdett gyanús lenni, hogy az idén sehol egy be- és elfogadásra éhező „új hús”, mikor is érkezik igh. Van a nyolcadikban egy leánka, szeptemberben érkezett. Hollandiában éltek éveken keresztül, nincsenek nyelvi problémái, tökéletesen beszél magyarul. De szinte semmit sem tud, mert a hollandok (sem) még nem hajlandók elismerni, hogy az egyedül üdvözítő mennyiségű és minőségű tudást kizárólag a magyar köznevelés képes biztosítani a világ tanulóifjúsága számára. Lényeg, hogy kint ő mást és másképpen tanult. A magyar irodalom, nyelvtan és történelem pl. nem volt része az elsajítandó ismereteknek. Naháááááááát!!!!

Fiús alkat, a nyolcadik szétmacerálja, örökké balhé van. Ha kell, bárkinek nekimegy, a fiúk is megnézhetik magukat, ha A-t felbőszítik. Amúgy meg nem szólal, ül csendben, lehetőleg minél távolabb mindenkitől, nyomkodja a telefonja gombjait. Úgyis osztályt kéne ismételnie, mi lenne, ha már a második félévtől nálunk lenne? Mi lenne, mi lenne? Semmi! Jöjjön!

A hetedik felkészítése: Mit szólnátok, ha hétfőtől A. az osztálytársatok lenne? Nehéz lesz, mert tudjátok, hogy volt gondja elég. Nem baj, mondják, jöjjön, volt már ennél nehezebbnek tűnő új gyerek is. Így hát érkezett. Megbeszéltük, hogy a konfliktusok feloldásának nem az agresszió a legjobb módja. Szóval, inkább szóljon, aztán beszéljük meg. Jeleztem, tanulni is kéne. Mert ha hetedikből bukik, akkor nem tudjuk magunkkal vinni jövőre. Egy hét telt el, de két fontos tapasztalás már van vele kapcsolatban.

1.) Tanulásra bírható. Már begyűjtött egy ötöst Amerika országai és fővárosai témában. (Ez szerintem amúgy tök fölösleges, de nem baj, úgysem tudunk mit kezdeni a rengeteg szabadidőnkkel.)

2.) Nem lesz ez egy sétagalopp. Le kell ülnöm vele négyszemközt is és tisztáznunk kell egy-két dolgot.

Ahogy azt már említettem, egy magyar-töri szakos sincs Budapesten, aki állást keres (vagy csak a mi iskolánk nem elég előkelő???), így aztán belső helyettesítéssel töltjük ki a babázni elengedett volt ofő által hagyott űrt.

A magyart egy olyan kolléganő tanítja mostantól, aki egyébként a negyedikesekkel van délutánonként, a törit pedig egy olyan kolléga, aki a nyolcadikosok útját egyengeti a nap második felében. Az első óra után kiderül, ők tudják, ha nem gyerekléptékű követelményeket támasztanak, akkora az eleve kudarcra van ítélve. Ők úgy tűnik, biztosra akarnak menni: van tanulnivaló, van/lesz számonkérés, de a csoport képességeihez igazított mennyiségben. Nekem tetszik. Nagyon tetszik. Remélem, így is marad!

Persze láblógatásra nincs idő. El kéne kezdeni készülni a farsangra. Itt az a kimondott-kimondatlan elvárás, hogy a felsős csoportok készüljenek valamiféle műsorral. És persze minden gyerek vegyen részt benne. Jaaaaaaaajjjjjjjj!!!! Na, mindegy, már legalább megemlítettük, hogy ez egy újabb nagy feladat.

Kedden néhány kiválasztottnak lehetősége nyílott, hogy Hobo koncertre menjen. Ötnek adatott, ők remekül érezték magukat. Édesek voltak, ahogy elmesélték az élményeiket. Amit mindenki megemlített: rajtuk kívül csak felnőttek és öregek (!!!) voltak. A Hobo nem is tűnt 70 évesnek. Odament hozzájuk, az egyiktől megkérdezte, hogy hányas a magatartása. Rossz helyen érdeklődött! K-nak ugyan a szeme sem áll jól, de ettől ő még egy édes, aranyos, szép, érdeklődő, tájékozott, okos gyerek. És jó is. Az Ady versek egy részét értették, egy részét nem. Szerintem beépül, majd a megfelelő helyen és időben meg előjön.

Hetek óta arra várnak, hogy végre megszálljuk a kiskonyhát. Ahogy terveztük, ezen a héten erre is sort kerítettünk. Vittem nekik hétfőn házi gumicukrot. Nem nagy mutatvány, gyümölcslé, zselatin, hűtőszekrény. Az előkészület maximum 10 perc. Ennyit még én is kibírok egy helyben állva, ezért otthon kipróbáltam. Muszáj volt tudni, tényleg ehető-e. Ehető hát! Zselé. Magukon kívül voltak a gyönyörűségtől, szóval... Igen, csütörtökön gumicukor gyártás a közös főzőcske keretében. És főzni kéne valami tartalmasabbat is, mert a január óta rólunk gondoskodó cég főztje nem jó, de legalább kevés! ( Tehát akkor közkívánatra: milánói, gumicukor. Persze nincs az a mennyiségű milánói szósz, aminél többet ne tudnának megenni! Legközelebb legalább két kiló husit veszünk, mert az egy kiló kevésnek bizonyult. De nem jöttünk zavarba! A szembe-közért nyitva, tejföl volt. A repeta már tejfölös-sajtos tésztaként csúszott le a torkukon. A gumicukor két liter gyümölcsléből készült, öt percig sem tartott. :D

Pénteken ebéd után kiosztottuk a félévi értesítőt. Egy kisded bukott, de ő hazajárós volt. A második félévtől kollégista, megegyeztünk, nincs bukás. Tanulás van. A többiek eredménye nagyjából rendben, ami meg nem, azon javítunk. Halkan, de büszkén jegyzem meg: én alapvetően elégedett vagyok! Magatartásból nincs hármas. Persze kettes sincs. Magasan a legjobb az átlagunk iskolai szinten. A tanulmányi eredményeiket tekintve pedig a felsőben a legjobbak. Ezt kell majd tartani, helyenként picinkét javítani. Mert vannak még tartalékok!

Jövő héten megint nem unatkozunk: szülői értekezlet, kétszer színház. Aztán levezetésként a felnőtteknek egy félévi értekezlet.

DZS

1Zelk Zoltán: Este jó...

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.15.
Fegyverrel, maszkban raboltak ki embereket a budapesti tizenévesek (videó)
A nyomozás adatai szerint az öt fiú – különböző „felállásban”, arcukat maszkkal eltakarva – 2019. november 7. és december 11. között nyolc alkalommal, 11 ember sérelmére követtek...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.15.

Hátrányos helyzetű magyar gyerekek rajzai láthatók a meglehetősen drága kézműves tűzzománc ékszereiről ismert osztrák cég kendőin. A limitált számú – mindössze száz darabos –...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.15.
A szakképzés és az ország sorsa
Csaknem egy évtizede sulykolja a hatalom: „Nincs szükség érettségire. A jó szakma többet ér egy diplománál.” Ennek jegyében számolták fel az oktatás szabadságát. A tanuláshoz való...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.15.
Egyre homályosabb a szakoktatók jövője, friss adatok a tanárok leterheltségéről
"Önként vállalt túlmunkában" tartanák a betöltetlen munkakörhöz tartozó órákat a szakoktatók, a szakképzési törvény végrehajtási rendeletében pedig nincs szó a megígért béremel...
(Forrás: eduline)
--
2019.12.12.
L. Ritók Bóra: Szegénység, 2019 decemberében
A hátrányos helyzet meghatározása jogszabály alapján történik…de a terepről tudjuk, ez gyakran nem tükröz valós képet. Ilyenkor, mikor a gyerekek hátrányos helyzetű igazolása az alap...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.12.12.
L. Ritók Nóra: Ez a rendszer elengedte az oktatást
Aki elmegy egy szegregátumba, és bemegy egy komfort nélküli házba, ahol családok, gyerekek élnek, átjárja az az érzés, hogy szinte esélytelen innen kitörni. L. Ritók Nóra folyamatosan é...
(Forrás: Klubrádió)
--
2019.12.12.
„A szülők veszik el saját gyerekük életét, aztán csodálkoznak, ha megszúrja a tanárt, vagy kiugrik az ablakon”
A döbbeneten túllépve, a konkrét esetektől eltekintve vizsgáljuk meg a kontextust, azaz a magyar oktatási rendszert, ahol ezek a tragédiák megtörténtek. De még mielőtt erre rátérnénk,...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2019.12.12.
Amit csinálunk, az nem oktatás, hanem intézményesített gyerekkínzás
És olyan is volt, hogy amikor a kollégák (amúgy a házirenddel ellentétesen…) már két témazárót is írattak a diákjaimmal az adott tanítási napon, az egész csoportom annyira kimerült...
(Forrás: Független Diákparlament)
--
2019.12.12.
A gyerekek minden reggel kirázzák az iskolatáskát, ha a poloska nem is, de a csótány legalább kiesik
Két, nagy létszámú családok átmeneti otthonában élő édesanya számolt be arról, hogy a gyerekeikkel a csótányok között alszanak, miközben ágyi poloskák csípik őket. Nem arról van...
(Forrás: abcug.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek