OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. április 2.
» Hozzászólások (1)

Iskolák a határon

A határon innen, nem a határon túl. Nem mintha ott minden zöldebb lenne, vagy kolbászból lenne az iskola kerítése. Ott is lelövik néha egymást, és persze, hogy ott is megverik egymást a vécében, ott is gond a drog, meg a társadalmi egyenlőtlenség. Ott is küzdenek a diszlexiával és a figyelemzavarok ezer formájával. Ott is vannak ostoba törvények. Nem idealizálom a finn oktatást sem. De azért mégiscsak más itthon, mint a vasfüggöny túloldalán. Tudom, hogy ma már nincs vasfüggöny. De két oldala még mindig van. Innen nézve is van nyugati oldala, és onnan nézve is van keleti oldala.

Etekintetben az első kulturális sokk 1990-ben ért, amikor a SOTE külföldi hallgatókból álló csoportját és a magyar hallgatókat egymás mellett láttam ugyanazon vizsgára várva. Azóta tudom, hogy mennyire más itthon a közoktatás, mint másutt. Véletlenül sem a tantárgyi tudásról beszélek. Hanem minden másról.

Persze lehet utálni, hogy nálunk szorongásra nevelnek, de szerintem ez hungarikum. Mint a liba tömése. Ami persze európai szemmel nem túl egészséges, és nem is különösen állatbarát, dehát nem is azért csináljuk. Ottlik iskoláján kint van a tábla, hogy ő ide járt iskolába. Felfoghatatlan. Mintha büszkén hirdetné egy intézmény, hogy ők rendelték el Szerb Antal deportálását. Én nem lennék büszke. De valahogy ez az ország mégiscsak büszke. Sírva vigad a magyar. Valahogy elégedettek vagyunk legbelül ezzel az egésszel ami van. Büszkék vagyunk a libatömésre, mert hungarikum, a szúrós akácokra, mert hungarikum, és a szorongásra és ezer egyéb bajra nevelő közoktatásunkra, az öngyilkossági rátánkra, és az elfogyasztott töményszeszre is.

Én nem látom annyira vészesnek az elmúlt pár év iskolareformjait. Félreértés ne essék, egyetlen pozitív jelző sem jut eszembe, amivel méltatni lehetne. Esetleg a „komikus”. Bár az lehet, hogy ilyen kontextusban nem is pozitív a közvélekedés szerint.

Azért nem látom annyira vészesnek, mert már rég mindegy. Nem tudom, hogy valójában történelmi távlatokból nézve az egészet tényleg érdemben rosszabb lett-e a helyzet. A közoktatás halott és már nem csak foltok vannak rajta és merev, hanem dögszaga is van.

Idáig csak csöndben tűrtük, hogy túl ritkán van cigány az elitiskolák padjaiban, és alapvetően fehérekkel töltik ezeket a helyeket, most már törvénybe is iktatták, hogy ezt lehessen. Legkevésbé sem csökkentve a súlyát ennek a történésnek, legkevésbé sem elhessegetve a történelmi felelősségét mindenkinek, aki nem dobálja meg paradicsommal a megfelelő politikust (illetve a nem megfelelő politikust), mindenképp lássunk tisztán a tekintetben, hogy a közoktatásra ez még nincs napi szinten hatással. Enélkül is szegregáló, és rossz a közoktatásunk.

Persze hajmeredve hallgatjuk az újabbnál újabb ostoba, végiggondolatlan szabályokat. Amiben a legszomorúbb, hogy nem is feltétlenül rossz szándékkal történnek. És biztos, hogy egyik másik problémát ténylegesen meg is oldják. De a közoktatás nem most lett rossz.

Pár éve nem foglalkozom az oktatásüggyel. Megvan a magam baja. Gyerekeket nevelek, pénzt keresek hozzá. Épp elég feladat. Most iskolát kell választani. Nem gondoltam volna, hogy ebben az országban talál engem ez az év. Nem is igazán gondoltam bele, hogy itthon fognak iskolába járni a picinyeim. Az ovival még valahogy kihúztuk, találtunk egy hozzánk hasonlóakból verbuválódott magánovit. De az iskolakeresés gyomorpróbáló.

Aki nem lép egyszerre... (Szűcs Édua grafikája)

Járom sorra az iskolákat. Hallgatom az anyukákat, apukákat beszélgetni. Nézem a gyerekeket, a „minta” órákat, és a „játékos” „foglalkozásokat”. Küzdök nagyon, hogy saját savanyú pedagógusaim keserű utóízét lenyeljem már végre, hogy ne a múltam darabjait öklendjem fel egy-egy lélektelenre meszelt iskola sarkában. Hát nehezen megy. Kurvanehezen.

Nem tudok már nyelni. Halmozom a nyílt napokat, az igazgatói tájékoztatókat. Fetrengek a szakértelem hiányában, a hozzá nem értésben, a tényleges figyelem hiányában. A hibás rutinná silányított csodákban, az önámításban, és vállalhatatlan kompromisszumokban, a beteg közoktatásban. Valahogy úgy, ahogy egyesek nem tudják balesetekről, vérző tetemekről, gnóm emberekről levenni a szemüket. Csak állok bambán, és irigylem azokat, akiknek térkép e táj. Keresem az utolsó biztos pontot amikor még a világ máshogy működött. De nem találom.

Csengenek vissza a mondatok, amiket az igazgatók, elsős tanító nénik mondanak. A legtöbb bemutatkozót végig sem tudtam ülni. Elönt a keserű düh. A szomorúság.

Virágoznak a fák, tavasz van, éled a természet, és elkeseredetten gondolok a közoktatásra, amire annyi évet szántam az életemből. Persze majd az én gyerekemnek megoldjuk valahogy, találtunk egy iskolát a város határában. Ha nem veszik fel, majd alapítunk megint egy iskolát. De ha arra gondolok, hogy a többiek meg azokba az iskolákba fognak járni, amiket megnéztem, akkor nem lesz jó itthon élni. Szomszéd anyuka is kinézett a gyereknek egy iskolát. Ha nem veszik fel, ő inkább visszamegy Londonba. Hát ez van.

Termeljük újra azokat az iskolákat, amik termelik újra azokat a gyerekeket, akik majd tanárjelöltek, oktatás-politikusok és szülők lesznek, és majd termelik újra ezeket az iskolákat, hozzá azokat a szabályzókat, amik ezt még fixebben tartják.

Sokáig hittem abban, hogy majd a világlátott diákok, a más kultúrákba is élt pedagógusok, amikor itthon tanítani fognak, akkor majd hoznak valami olyat, amire szükségünk van. Ma már látom, hogy ez tévedés. A legtöbb nem jön haza.

Sokáig hittem, hogy egy-egy feltűnően értelmes szakértő majd valahogy segít ezen az egészen. Azt látom, hogy a kispadon ülnek, vagy a lelátón. Legkevésbé sem leplezve undoromat a jelenlegi rezsimmel szemben, mindenképp szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem az elmúlt pár évben volt csak így.

Azt hiszem abba kéne hagyni az oktatás megváltoztathatóságába vetett hitet. Az oktatás nem egy önálló egzisztenciával rendelkező szervezeti egysége a társadalom intézményrendszerének, hanem egy lenyomata csupán. Minden reform, ami ennek átalakítására irányul, annyira reális és annyira életszerű, mint saját árnyékunkat felsöpörni egy lapátra.

A közoktatással ez az ország igazából elégedett. A kisebbséghez tartozik mindenki, aki nem. Ez van.

Hanczár Gergely

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Leiner Károly | 2015. április 2. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Nem irigyellek Gergő! Ha ma lennének a gyerekeim iskola előtt, akkor egyik se járna iskolába, tanítanám őket itthon: harmad-negyed idő alatt messzebbre érnének,mint a többiek és szárnyaik is megmaradnának. Persze nekem pedagógusként könnyű...
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek