OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. április 12.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy osztályfőnök feljegyzései

19. Ha egyszer egy üzlet beindul...

2015. március 27.

Abban a reményben indítottunk, hogy egész héten a kalotaszegi kirándulásra való intenzív felkészülés jegyében telnek a napjaink. De szokás szerint... :)

Délelőtt szólt a főnök, hogy a hagyományos, évenkénti ellenőrzés keretében jő és megszemléli a tanulószobai tevékenységünket. Ez csak azért probléma, mert így muszáj a hivatalos időben tanulni, ami kicsit megnehezíti a felkészülés menetét. De kibírjuk, csak némi kényelmetlenséget okoz. Én dönthettem, melyik nap szeretném látni, így a csütörtökben egyeztünk meg.

N. egyre több gondot okoz. Óvodás módjára viselkedik. A gyerekek hol megmosolyogják, hol bosszankodnak emiatt. A múltkor tán írtam, hogy a szülei azt nehezményezték, kerülöm a gyereket. Nem kell nekem kerülni, kerül ő. Engem is, mást is. Annyira erős benne a velünk való kommunikáció vágya, hogy már nem is köszön. Mindegy, ebéd után elviharzik, másnap reggelig nyugi van.

Gőzerővel folynak az előkészületek, a többség vadul rajzol. Aki nem, az a könyvtárban végez kutatómunkát, készülnek Adyból, Kós Károlyból. Nem akármilyen művek készülnek ám! A Kóson (Kós Károly tér) rengeteg Erdélyhez kapcsolódó dolgot lehet felfedezni. A tér két szemben lévő oldalán egy-egy székelykapu, amit nem lehet nem észre venni. De a parkban is rengeteg „apróság” van, mi, akik nap mint nap ott járunk, már észre sem vesszük. De Z. bácsi újra felfedezi, fotókat készít, annak alapján készülnek az ajándékba szánt gyerekrajzok. Újra és újra szembesülök azzal, hogy azok a gyerekek, akik még a ceruzát sem képesek rendesen használni, ha Z. bácsi instrukciói alapján dolgoznak, csodákra képesek. És most készülnek a csodák!


Lehet, hogy nem pont ezt, de ilyeneket (is) rajzolnak

Kár, hogy hiába a lelkesedés, tanulni való van dögivel. Nehéz abbahagyni, a tanulószobára hangolódás elég döcögős.

Izgatottak már nagyon, mondják is a kollégák, hogy a hetedik újabban kissé szétszórt, máshol jár az eszük, zizik. Még szép! Én inkább örülök, mert az utazással kapcsolatos teendők lehetnének utált kötelezettségek is. De nem, ők élvezik! Ha ők élvezik, akkor mi is!

Azért tanulás fronton nagy dráma nincs, túl fogják élni a kollégák is és mi is. A csütörtöki tanszoba izgalmasnak ígérkezik. Nem a látogatás miatt, mert mindent úgy csinálunk, ahogy szoktuk. Ha nem ezt tennénk, két perc alatt kiderülne úgyis. Titkolnivalónk nincs. Viszont fizika dolgozatot helyezett kilátásba P. bácsi. Ha én készítem fel őket, ha tőlem kell megtanulniuk a fizikát, akkor garantált az örök hetedik évfolyam. Mindegy, van biológia és német lecke is. Abból tuti nagyon felkészültek lesznek! :) A fizika felkészülés abból áll, hogy kvázi regényként olvassák végig a témakör leckéit, hátha megmarad valami. A tanulószoba mindig bontott, a legmotiváltabbak, a jobb képességűek Z. bácsival külön mennek. Ott van sansz arra, hogy ezt-azt megértenek a fizikából is. Az enyémek küzdenek hősiesen, de ennyi. A kémiával hasonló a helyzet, a matek, amit még bevállalok. A többivel nincs túl nagy gond.

Az általánosságban újra és újra megállapítható, hogy sem a tananyag mennyisége, sem a minősége (mélysége) nem való ekkora gyerekeknek. Mintha már most egyetemi tanárokat képeznénk, agyrém! Ezért hörgök évek óta, de hiába! Ami a tankönyvben benne van, azt meg kell tanulni! Miért is?

És akkor tehát elérkezett a csütörtök. N. szokás szerint köszönés nélkül balra el. Z. bácsit majd fellöki, de nem köszön neki sem.

Rajzolás, kutatómunka, uzsi, tanszoba. Főnök érkezik becsengetéskor, leül, ellenőrzi a naplót. Unatkozik, mert mindenki csendben ül és csinálja a leckét. Félidőben feláll, kioson, megy át Z. bácsiékhoz.

A telefonom nincs kikapcsolva, csak lenémítva, mert ha valaki hív, nyilván nem arra kíváncsi, hogy vagyok, hiszen mindenki tudja, hogy a tanszoba alatt nem tudok jópofizni.

És persze megszólal a telefon. Pontosabban rezeg. A. néni, N. gyermekotthoni nevelője keres. N-nek kidobták a tornacsukáját a kölkök, és széttépték a kabátját. Tornacipő pótolva, de a kabátra nem akar ruhapénz előleget adni. Bejöhet-e N, hogy az ösztöndíjából kabátot tudjon venni. Az agyam eldobom! A tanszoba közepén adjak tájékoztatást a kölykök feltételezett viselt dolgairól, rohanjak le az irodába, a páncélból varázsoljam elő a pénzt, adminisztráljam, hogy átvette. Na neeeeeem! Mondtam, más dolgunk van, a bank bezárt, ügyfélfogadás másnap. Ha szól. Mert én biztos nem fogom ezügyben (sem) keresni N-vel a beszélgetés lehetőségét. Amúgy kettőkor ment el, mit csinált háromnegyed 5-ig?

Igazgató bácsi újra jön. Hogy el ne aludjon, elővesszük a bioszt. Hangosan olvassuk, értelmezzük, kérdésekre válaszolnak. Imádják, mert környezetvédelemmel kapcsolatos a cucc. Nemzeti parkok Észak-és Dél-Amerikában, Afrikában. Különleges állatok, érdekességek azok élőhelyéről. Inkább földrajz, de érdekes. Nem így kéne minden tárgyból, minden tudnivalót? (Hangos olvasás minden nap van, mert nem tudunk annyit gyakorolni, amennyire szükségük lenne.)

Kész is vagyunk nagyon gyorsan, előkotorják a fizikát. Szemmel látható, hogy lövésük sincs, de sebaj! P. bácsit megdumáljuk, hogy halasszanak, Z. bácsival pedig jövő héten összevont tanszobát csinálunk. Az ő brigádjának ismétlés, az enyémeknek halvány reménysugár, hátha...

A megváltást jelentő csengőszó. Vége a kínlódásnak, mehetnek pihenni. Nincs se kedvem, se szívem N. cipő és kabát ügyével foglalkozni. Megvár. Majd holnap!

Persze este telefonos megbeszélés A. nénivel. N. állítja, hogy Z. bácsi látta a kabátján a sérülést, ami persze nem igaz, mert mint jeleztem, N. majd fellökte, annyira rohant. Majd kiderül, hogy a kabát bélésén van sérülés. Leesik a húszlajtáros! N. új kabátot akart, elszakította a bélést, azt hitte így azonnal pénzhez jut. Hát, ezt bukta a kis drága! És akkor lett nagyon elegem. Mondtam A. néninek, vége a banki szolgáltatásoknak. Holnap megkapja a gyerek a maradék ösztöndíját, csináljon vele, amit akar! Öreg vagyok én már bohócnak, és felmondtam mint bejárónő és személyi titkár. Azt meg különösen unom, hogy negyedik hete mindig van valami akció vele/miatta.

Közben azért zajlik az élet az fb zárt csoportjában. Gyorsan kiderül, a cipőt ők hajították ki, de N. készakarva hagyta a felét a kukában, a kabáthoz meg semmi közük. Annyi történt, hogy a krétaporos kezét az egyik abba törölte. Csúnya dolog! Most mit tegyek? Írtam nekik, ez még egyszer elő ne forduljon, mert nyilvános kivégzés lesz. :)

Pénteken N. ismét köszönés nélkül viharzik el. De nem megy messzire. Az iroda előtt ülve várja a főnököt. Panaszkodni érkezett cipő- és kabátügyileg. Beelőztem, én mentem be először. Elmondtam, hogy tudok az ügyről, tisztáztuk, hogy helytelenül cselekedtek, ezért ne rendelje be a fél osztályt. Cserébe azt kértem, hogy legyen tanuja annak, hogy átadom a gyerek pénzét, amit persze egy átvételi elismervény aláírása után teszek meg. Elintéztük a formaságokat, otthagytam őket. Igazgató bácsinak se legyen jobb. :)

Vissza a kisdedekhez. Egy kis fizika gyakorlás közösen, aztán rajzolás, rajzolás és még egy kis rajzolás. Fél négykor a szokásos ölelések, puszik, majd mindenki békében haza.

Jövő héten már csak három nap, aztán szünet. És utána a várva várt utazás.

DZS

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek