OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. április 26.
» Hozzászólások (3)

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

Menekülés és átélés az újmédia korában

Engem mostanában – legalábbis az IKT-világot is átélő társadalmi lényként – az érdekel: ki az, aki fejlődni, fejleszteni, kommunikálni, idomulni és másokat idomítani akar a nevünkben. Tényleg önmagunk (mi) vagyunk-e ezek, egyenként – vagy ezredéveken keresztül szépen, kulturáltan felépített hamis tudatunk, akinek egyetlen célja önnön reprodukciója? Én az utóbbira tippelek. A különbség a kettő közt? Vannak titkos turistajelzések, amelyek mentén egész jól eligazodhatunk. Például az, hogy míg önmagunk átélni és tanulni szeret, hamis tudatunk hálás, ha tanítják és eligazítják. Mostanában új szelek fújnak az oktatásban, partneri, motiváló szelek, így ezt a hálát immár szeretett digitális eszközeink felületein, a Web 3.0 önkép-hálózatának jelrendszere szerint adjuk és fogjuk fel, osztálytermek százaiban nap mint nap. (Más termekben maradtak a régi formulák.)

Az analitikus kultúra fennmaradását mostanában fenyegető holisztikus világmodell valójában nem modell, hanem maga az átélés. Az IKT-eszközök eredetileg az átélés virtuális terét nyitották ki teljes generációk előtt (hogy szándékosan-e, az más kérdés: nem hiszem), s mivel addigra nem maradt egy talpalatnyi szabad hely sem az addig ismert térben (a valóságban), az átélni vágyók a virtuálisba menekültek. Mostanában ezt a virtuális teret ugyanúgy megszállja az oktatás világa, mint korábban mindent, amihez csak hozzáfért. Az oktatás onnan ismerhető fel, hogy sosem jó neki, ami van, mindig többet vagy jobbat akar. Azt akarja, hogy mást csinálj. Megszáll egy valóságot, és elkezdi magyarázni. (Azért, hogy nehogy átélhesd? Lehet.) Mostanában a gyerekek által használt infokommunikációs felületek és érzékletek után nyúlkál, miközben még mindig a legtermészetesebb hangon beszél tanítandó diákokról. Akik sajnálatos módon önmaguknak születtek, s hamis tudatuk még nem elég fejlett ahhoz, hogy önként, motiváció nélkül legyenek hálásak a tanításért.

Persze, hogy mindez túlzás. De ha kicsit nem figyelünk oda, önmagunkat – az átélni és tanulni szeretőt – hagyjuk figyelmen kívül a technológiai fejlődés kínálta eszközök oktatási használhatóságát és hatásait kutatva... Valljuk be: nem akarjuk-e ezen eszközökkel is pontosan ugyanúgy eligazítani és tanítani, mint régen? Nem akarunk-e motiválni, azaz „azt tenni vele, hogy akarja, amit mi akarunk”? Kultúránk nem egy erőszakos örökség-e, amely énünk minden kis zugába bejogászkodja magát – mi pedig örömmel továbbítjuk tartalmait okoseszközeinkbe, hogy aztán az iskolában megtanítsuk a gyerekeknek, hogy az együttlétezésünk csak egy szerepkör csupán, melyben – ha sikeres a diák, sikeres a tanár – akkor minden rendben van, máskülönben viszont nincs rendben?


Előadás a konferencián

Itt jön a kapcsolat a kisfilmekkel. A 2015. évi Digitális Nemzedék Konferenciára három videokisfilmet hoztam, melyek egy 2010. évi nyári táborban készültek az én vezetésemmel, 2-5. osztályos gyerekekkel. Mostanában tűnt csak föl számomra, hogy ezek a filmtervek valahogy a fenti kérdéseket firtatják. A Z-generáció gyermekeivel táboroztunk, a filmekben is ők szerepelnek, ez fontos – noha ez akkor eszünkbe nem jutott volna. Hogy Z. Én nem törődtem azzal külön, hogy a gyerekek kütyükben élnek – én azért hoztam a terveket, mert előtte vívódtam a megszokásokkal, az önáltató, iskolás szagú művészeti tervekkel. Haragudtam ezekre, mert beszéltek bennem, és úgy éreztem, nem mondanak igazat. Érdekes, hogy csak évek elteltével jutott eszembe, hogy lehetnék egyszerűen bátor is. Amatőr vagyok, sosem akartam más lenni. Intuitív, egészleges alkotói pillanatokban, egészben érkező belső képek nyomán, a lassúság, a mozdulatlanság, a belső csend szabadság-pilanataiban, a okok és okozatok stratégiakényszerrel hipnotizáló logikájától való megszabadultság ritka állapotaiban születtek meg a filmnovellák. Kezdjünk el igazat mondani, gondoltam, és valahogy nagyon izgalmas lett az egész. Leleplezni a hazugságokat, hogy az életben szerepelünk csupán – nem önmagunkat éljük. (Ahogy az okoseszközökben nem önmagunk tükröződik, hanem hamis tudatunk. Ezért a demonstráció, meg mert szeretem, amit csináltunk.)

Nyilvánvaló, hogy tartottam tőle: a gyerekek nem éreznek majd közösséget a felajánlott térrel. Nem így történt. A gyerekek a legtermészetesebb módon élték azt – aztán csináltak mást. Fantasztikus, egészleges jelenlétet produkáltak a kamera előtt – utána folytatták azt, ami szoktak. Értették a teret.

Pedig a filmtervek jellege önmagában gesztusértékű volt. Nem vették figyelembe az obligát vidámság (képzelt) elvárását, nem tematizálták „a gyerekek mindennapjait”, nem kapcsolódtak tananyaghoz, és nem voltak sem „érdekesek”, sem „mozgalmasak”. Nem tudtam előre, hogyan fogadják majd. Amit biztosan tudtam, hogy felvállalom a projekciót. Igen, bevetítem a gyerekekkel közös munkába saját vívódásaimat és kérdésfeltevéseimet – és tudok róla, hogy ezt teszem, mert azt gondolom, hogy ők is tudnak a vívódásokról magukban. Gondoltam, ha elhajtanak a pitlibe, hát elhajtanak. Fölolvastam nekik a terveket, és egyszerűen úgy viselkedtem, mint akiknek közös tudásuk van. Nyíljon meg az átélés lehetséges tere, ha akarják. Mert csak ennek a térnek zártsága illetve nyitottsága számít. Kevésbé az, hogy mit élünk át. Nem sokat ér forma és tartalom. A tér számít. Csináljunk egészleges élményeknél tovább nem magyarázgató filmeket. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak olyanokra, amiket tényleg megcsináltunk.

Szinte nem is tettem semmi lényegeset. A tervek, szövegek csak átjöttek rajtam, leírtam őket, alig javítottam magam, elolvastam a gyerekeknek, mindig volt a figurákra jelentkező, egyszer válogattunk is öt percig. Megszereztem a helyszíneket, drótoztam, gesztikuláltam, állítgattam, hálás voltam az öltöztetői és egyéb segítségért, és éltem a teret, leszúrtam a kamerát, és fejemben a már összevágott film élmény-képzetével, finoman figyeltem a flow darabkáit. Hogy hosszas utómunkákat végeztem, az a muszáj-rész, a pénzhiány, az amatőrség velejárója néha. Másfelől az utómunka a teljes figyelem, a myélséges átélés és a tudatos fölmutatás munkája. Mert azt mondják, nem elég ott lenni, látszani is kell.

És most a kisfilmekről pár szót, külön:

A Szerenád (2.46) színes, szöveg nélküli jelenet.

Zebegény egy üres telkén forgattuk, kb. három óra alatt. Ártatlan játék, amely talán arról szól, hogyan üti agyon az egymással játszott hétköznapi szerepjáték a valóságot. Egy szerep legyőz egy másikat, egy valódi élőlény pedig – noha úgy tűnik, nem harcolt semmiért – belehal mindebbe. Végig úgy tűnik, hogy tudjuk, ki az, aki átél. De tévedünk. A kamera rezdüléseket, fölismeréseket figyel és talál – ezek mentén mesél. Az arcjátékot, a minimalista mozdulatokat ma is nagyon szeretem újranézni. A forgatás történetében nincs semmi különös. Meleg volt, a nap hol kisütött, hol felhők mögé bújt, Dalmának hőemelkedése volt, de kapott Rubophent, Norbi pedig egyszerűen türelmesen és figyelmesen dolgozott. Ma is ugyanúgy köszönöm kitartásukat.

A Csend (9.32) fekete-fehér filmetűd a maszkok mögötti embergyerekről, akinek önön maszkjává kell válnia. Vagy: szélsőségesen realista költemény a maszkoktól való szabadulás lehetetlenségéről. A filmbéli három gyerek (lehetne egy is vagy tízezer) először még motyog, de aztán végleg elhallgat. A belső beszéd és az elnémulás váltókapcsolója a kisfilmben a három gyerek találkozása. Nagyon pesszimista játék ez, ezért nézzük szürke fényfátyol mögül, és hallgatjuk zenekísérettel. Mert van, amiről beszélni kéne, és van, amiről szabad. Utóbbi pokoli szigorúsággal fejbe, szívbe és gyomorba írva. A kisfilm-készítés azért jó, mert eljátszhatjuk, hogy szokásaink nem minden, amink van. Van például szemünk, fülünk egymásra. Ennek demonstrálásaképp a kamera és a mikrofon belülre pozícionálja magát: meghalljuk (és értjük), ami máskülönben néma, és jótékonyan nem halljuk (és nem értjük), ami egyébkor gyors, frappáns kommunikáció. Hogy melyik közülük a csend, vagy jelen van-e egyáltalán, az a legvalóságosabb emberi kérdés. (A hamis tudat minden cirkuszi hiedelmét digitális énné transzformáló IKT-korszakban különösen. Nézd meg a Facebook-porondot, a milliónyi szomorú bohóccal.)

Jó kis tábori program az ilyen videókészítés, nem? Nagyon könnyedén jött létre az anyag, ez volt a legegyszerűbb munkánk. A szöveget nagyjából 40 perc alatt vettük fel a szálláshely egyik szobájában. A dráma és teljesíteni akarás nélkül átélt szövegmondás levett a lábamról, épp a miatt, ami hiányzott belőle! A gyerekeket szinte egyáltalán nem kellett instruálni, a filmben első vagy második fölvett verziójuk hallható. (A hamisénekes részt apróra vágni kellett az én utólagos változtatásaim miatt, ez más ügy.) A teljes egészében improvizáción alapuló zene a szövegek hangulata után készült, a szövegeket nem újrahallgatva, az egyes dallamok néhány pillanat kivételével véletlenszerűen találkoznak egyes képsorokkal. A képeken Zebegény utcáin és a helyi iskola aulájában készítettük. A filmen semmilyen színészi játékot nem látunk a gyerekek részéről, és semmilyen átszellemülést nem követeltem meg tőlük, és a szövegeket feolvasó-feléneklő Daninak, Lillának és Dávidnak nem írtam elő, hogy mivel mit fejezzenek ki. Egyszerűen fölvettem, amit csinálnak, legfeljebb annyit kértem, hogy legyenek halkak, beszéljenek maguknak, motyogjanak, ha kell, ahogy jólesik.

Az Elmész helyettem? (7.58) Jim Jarmusch Kávé és cigaretta c. filmje első jelenetének újragondolása.


A film szereplői: Baranyai Kata és Karvai Dániel

A gyerekek ugye nem kávéznak és nem dohányoznak – legyen tehát víz és legyen pogácsa. Egy fiú ül egy étterem kis belső teraszán, pogácsát eszik és csuklik. Jön egy lány, akit „zavar a nyüzsi”, és leül mellé. Végül egyikük elmegy a fogorvoshoz. A kisfilm önmagáért beszél, egyszerűen nem tudom leírni, hogy „miről szól”. Valószínűleg a szerepek esetlegességéről – sokkal mélyebb és evidensebb emberi kapcsolatok javára.

Katát és Danit több jelentkező közül választottuk ki közfelkiáltással, kb. öt perc alatt. Én semmilyen instrukciót nem adtam, csak megbeszéltünk egy időpontot, egyeztettük a kellékeket, a gyerekek pedig maguktól félrevonultak gyakorolni, mint később megtudtam.

A kisfilm valódi csodája szerintem a két gyerek ezernyi finomsággal teli jelenléte, halk, lassú hangulatú, megdöbbentően hiteles játéka. Én a magam részéről soha nem láttam még ilyet gyerekektől. A játékuk nem fesztelen, hanem olyan, mintha egy az életben játszott szerephelyzetet – az egymást nem ismerők kínosan lassú, vontatott, de emögött valami nagy nyugalmat is sejtető kommunikáció helyzetét – pakolnának ki a kamera elé, és élveznék, hogy ezt úgy élhetik át, hogy nem kell most mást akarni. Nehéz megfogalmazni, mindig áramlásként élem meg, amikor nézem.

Egy negyedik kisfilmet is ideteszek, bár ezt a konferencián nem mutattam be. A Négy három kettő egy (6.40) szorosan hozzátartozik a fenti utóbbi kettőhöz, azokkal alkot egységet, a sorozat első darabjaként. Különlegessége, hogy egy vágatlan snittben készült. Egyértelműen a legnyomasztóbb, legprovokatívabb kisfilm, amit a táborban készítetünk. Alapötlete az iskolai közösségi szolgálatról szóló első hírek nyomán pattant ki a fejemből, kis gonoszkodásképp. Négy gyerek ül egy romos fal mellett, kukákból túrt koszos, szakadt, ruhákban, kidobott csirkecombot szopogatva vagy az orrukat szívogatva. Egyszerre az egyikük föláll, és megkérdezi a többeiket: „Mikor lesz már ennek vége?” A jelenet utolsó mondata: „Hát ennyit a Kitti ötöséről”.

A szereplő lányok maguk vállalkoztak a feladatra, és ez volt időben az első kisfilm, amelyet fölvettünk a táborban. A helyszín az árvíz által szétrombolt volt zebegényi iskolaépület volt. A jelenetet beöltözés, berendezés és némi szövegmemorizálás után hétszer vettük föl, a végső, kiadott kisfilm az utolsó verzióból készült.

Ha a kisfilmjeink a jelenlétről szólnak, akkor a Négy három kettő egy teljes egészében: az. Jelenlét a maga fizikai valóságában: a jelenet megmutatja, mire (is) képesek a gyerekek, amikor övék a tér.

Veszprémi Attila

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

V. Attila | 2015. április 26.
Kedves tanár úr! Ez találó, ez a "kategorikusan nem tisztelni". Valóban: kategorikusan nem tisztelek senkit. Nem tisztelem a kategóriáját (nagypapa, óvónéni stb.), bár ezeket inkább szerepeknek hívom. Viszont mindüket egyként és egyenként tisztelem, szerep nélkül. És szeretem. Az esetlegesen másra rávenni akaró érzelmeimen vagy hosszan mesélhető belső történeteimen keresztül is. (Az nagy meló. Nem volt mindig így. Most is csak tanulom. És én is vagyok már lassan 40 éves.)

Nem arról beszélek, hogy tagadjuk meg a kultúrát, hanem arról, hogy végre ismerjük fel, hogy az kultúra, és nem mi magunk. Egy kép a fejünkben önmagunkról és másokról, amely nem a másikra való mély figyelemből épül, hanem az emberiség eddigi történetéből. Izgalmas, színes, érdekes, de nem más, mint egy hamis tudat. És igen, sok erőszakot követünk el a nevében. Hogy miért, annak kulcsa pont a fel nem ismerés: az azonosulás. Nem tartjuk azt képnek: önmagunknak tartjuk. Ezért nem engedjük másoknak, hogy önmaguk legyenek: azt akarjuk, hogy akarják azt, amit mi (vagyis hamis tudatunk). Nem engedjük őket nem azonosulni saját hamis tudatukkal, és utóbbihoz bőven adunk muníciót. Úgy gondolom, erre a hatalmas erőfeszítésre épül egész kultúránk, így aztán természetes, hogy örökségét erőszakosnak mondom. Nem tudom, miért olyan kuriózum ez egyébként, a művészetek nagy része pl. pont ugyanerről beszél.

Én pont azt állítom, hogy sosem egymással van baj, hanem ezzel a hamis tudattal. Ez nagyon lényeges. Én akkor ki felé vagyok erőszakos? Szerintem a hamis tudat felé.

A forró tűzhely megölelésének megakadályozása pont ilyen: a másik hamis tudata felé irányzott erőszak. A gyerek hamis tudata azt mondja, hogy "az nem veszélyes". A hamis tudat ellen tesz, aki elkapja a gyereket, mielőtt megtörténik a baj, és nem a gyerek ellen. Csak hát sajnos ezt igen gyakran követi olyan szülői közlés, hogy "te nem vagy normális, kisfiam"! Ez a közlés már a valódi én felé erőszakos. Azonosítja hamis tudatának cselekedetével őt. Nem biztosítja arról, hogy "tudom, hogy ez csak a hamis tudatod, és nincs _veled_ semmi baj". Sőt, még közli is, hogy talán van. Ez a hipnotizálás. Ennek a betegítő aktusnak tízezer formája fordul elő az életben. Nemcsak szavakkal: jelekkel, mozdulatokkal, elhallgatásokkal, megfosztásokkal, büntetésekkel stb. Egész életen át tartó hamis énkép-alakítás. Ezzel szemben tiszta fejű ember az, aki tudja, hogy ki beszél, ki gondol, ki érez, ki cselekszik: ő vagy hamis tudata. (És ezt a másikban is látja.)

Szerintem, ha szeretet veszi Önt körül, ha nyugodt, akkor felesleges lenne átértékelnie vagy átprogramoznia magát, lévén Ön valószínűleg mindezt tudja, sőt, könnyen lehet, hogy jobban érvényesíti a mindennapokban, mint én. És akkor csak a szavakat értjük máshogy.
Juli | 2015. április 26.
Kedves Borján Kolléga! Ezt alaposan félreérti, senki a világon nem erőszakoskodik itt. A szekció címét Gyarmathy Évával adták Attiláék, és a lényeget itt olvashatja el részletesebben. Nem muszáj vele egyetérteni, de esetleg meg lehet próbálni követni, megérteni ezt a gondolatmenetet itt.
jborjan | 2015. április 26.
Ilyet még nem pipáltam, hogy a kultúra erőszakos örökség lenne. Akkor Ön nem tiszteli a nagypapát, a papát, az óvónénit, a tanítónénit, az egyetemi professzorait, úgy kategorikusan senkit. Akkor erőszakos cselekedet, amikor megetetnek a tejbegrízzel. Erőszak volt, amikor nem engedték a szüleim megölelni a forró tűzhelyet. Ennek a gondolatmenetnek semmi köze az IKT-hez. Én nagyon örültem, amikor a mérnöki ismeretek erőszakos örökségét erőszakosan adtam át tanítványaimnak az egyetemen. Azt hiszem, az Ön erőszakos örökség előadása is maga az erőszak, bár nem ennek szánta.
Egyszer az a baj, hogy az Y nemzedék saját utakon jár, és a gond, hogy a pedagógus hogyan kövesse, máskor meg ne erőszakoskodjunk a kultúra átadásával. Idős koromban át kell értékelnem az egész eddigi fejlődésemet, át kell programozni magamat. További sikeres "erőszakoskodást"
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
--
2019.06.23.
Egy pomázi iskolában kipróbálták azt, ami egyszerre jó a szülőknek, tanároknak és a háziorvosoknak is, és fényesen bevált
Van már pár iskola, ahol kipróbálták, hogy bizalmat szavaznak a szülőknek, és háromról 15-re emelték a szülők által igazolható napok számát. Ezt ugyanis saját körben eldönthetik. Ilyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.06.23.
A Kárpát-medencei oktatási együttműködést erősíti egy uniós projekt
A Kárpát-medencei oktatási együttműködés erősítése a célja az Oktatási Hivatal (OH) valamint a Szent István Egyetem és a Debreceni Egyetem közös uniós projektjének – közölte Gloviczki...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
A Budapest School a „mit” helyett a „hogyan”-ra adja meg a választ a tanulóknak
A Budapest School működési elve az, hogy a diákok – akik magántanulók – ugyanúgy kapnak bizonyítványt, csak az ehhez szükséges tudást más metódus szerint sajátítják el, ami egyben...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
Pölöskeiné: Nem lényeg a tankötelezettség
Pölöskeiné szerint jó döntés volt, hogy a szakképzést a gazdasághoz kapcsolták, bár szerinte jobb volt, amikor még a Nemzetgazdasági Minisztérium felelt a területért, igaz, most az Innov...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Messze még a Diákváros: csak az egyetemisták felének jut kollégium
Tény: kollégiumi férőhelyből továbbra sincs elég, országosan mintegy 54 ezer férőhely érhető el (ebbe beletartoznak az egyházi és magánkollégiumok is), miközben a nappali tagozaton tanul...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Rugalmas iskolakezdés? A kormány ezt is eltörölné
A tervezet módosító csomag szerint, ha egy gyerek betöltötte a 6. életévet, kötelező elmennie iskolába. Akkor is, ha ő egy nappal a megadott határidő előtt, mondjuk augusztus 30-dikán sz...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek