OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. május 28.
» Hozzászólások (0)

MI – Egy osztályfőnök feljegyzései

26. Tiszteld a „másságot” is! És a pszihomókusoktól ments meg Uram minket!

2015. május 15.

Hétfő. N-nek nem sikerült beérkezni. Végül is, múlt héten három napot bent töltött. Nem kocsma ez, hogy egész héten itt legyen. Ennyit arról a szegény gyerekről, aki fűt, fát, virágot, csillagokat ígért múlt hét kedden. Szégyen és gyalázat, de nekünk valahogy nem is hiányzik. Nyilván ez is az én gonoszságom következménye, de emiatt sem dőlök a kardomba.

Ebédnél érkezik O. tesója: Dugjam el O-t, mert itt van anya, készül a szülinapi meglepi. (Szerdára terveztük, mert a csütörtökön esedékes szülinapon az Állatkertben leszünk.) Mi vaaaaaaaaaan????? Tüntessem el negyed órára legalább, mert anya már az osztályban garázdálkodik. Öööööö....jó. Elindulunk a terem felé. Mondom O-nak, ő ne menjen sehova, mert dolgunk van. Szabálykövető, szófogadó, jól nevelt leányka, tehát vár. Felkapom a pénztárcám, megyünk vásárolni. Kérdezi, hogy mit veszünk. Jó kérdés, fogalmam sincs, de ez az ürügy volt a legkézenfekvőbb. Elkezdek másról beszélni, közben „kattog” az agyam helyén úszkáló zselészerű anyag. Kilépünk a kapun, az autójuk a sulival szemben áll. Na, már csak ez hiányzott! Valami szellemesnek gondolt megjegyzéssel szórakoztatom, miközben lökdösöm szegényt az iskola háta mögött lévő kisbolt felé. Miért nem a Lilába megyünk? Nincs lila hagymájuk, mondom minden meggyőződés nélkül. A suli háta mögötti bolt még annyit sem tud, mint a Lila. Szinte tök üres. Se kenyér, se lila hagyma. Hűűűűűűűűűha!!!! Nézek ki a fejemből, amikor rám kacsint néhány üveg lekvár. Yeeeesssss!!!! Akkor lekváros kenyér lesz uzsonnára, mert a banántól falnak mennek. Veszünk két üveggel, de nincs kenyerük. Jó, akkor megyünk a Lilába. Hülyéknek van szerencséje! Tényleg nincs semmilyen hagyma. Ezt most megúsztam! Viszont van isteni finom, friss kenyér. Magunkhoz szólítunk kettőt, mehetünk. O. dünnyög, hogy anya behozta a tesót, de őt nem is kereste. Vicces, mert ha minden család csak 20%-ban úgy működne, mint O-éké, akkor bezárhatnánk a bazárt.

Belépünk a terembe, O. meglátja a tortát. Elmosolyodik, örül. De hol van anya? Anya ül a padban, csak takarásban. Végre észreveszi. Ugrál mint egy ovis, ölelgeti az anyut, párás a szeme. Már megint nagy a por???? A táblán a köszöntés, kezdődik az amúgy is diétás ebéd folytatása. (Piskóta csokiöntettel volt az egészséges életmódra szoktatás jegyében elővezetett étek.) Ezt le kell nyomni valamivel. Van választék! Fekete erdő, puncs, Esterházy, mákos-marcipános. Jaj, csak éhen ne haljanak a kis drágák! Némi duzzogás után azért csak lecsúszik az összes. (Kiderül, hogy O. jelezte otthon: kedden, szerdán rengeteg lecke lesz, csütörtök, péntek külső program, nem tudunk ünnepelni. Anya mondta, oké, akkor a családdal szombaton. Mondom, hogy O. szófogadó, szabálykövető gyerek.) Jó, akkor most, hogy degeszre zabáltuk magunkat mindenféle szénhidrát-, cukor- és egyéb károsanyag-mentes édességgel, irány a Kós. Nem, nem tanulni, csak jó levegőn lenni egy kicsit. Négyre érünk vissza, kezdeni kéne a tanszobát. Igazgató bácsi ismét figyel. Háááááát, ma mi késünk a kezdéssel öt percet. Annyira persze nem izgat, de van némi lelkiismeret-furdalásom, mert én magam sem tűröm a késést. Mindegy, ez ma így sikerült. Tanszoba simán abszolválva, annyira, hogy amíg a kis tündérkék küzdenek a befogadásra kijelölt anyaggal, addig én gyártom a lekváros kenyérkéket. Muszáj volt, mert éhhalálra voltak ítélve szegények. A két tanszoba között elpusztítják még a morzsákat is, talán ma sem halnak éhen.

Ha kedd, akkor N. Ééééééééééééééééééés...most nem. Mert megint nincs bent. Liliomok készülnek, már van vagy 50 darab. Már csak kb. 950-et kell csinálni. Mi az nekünk! Amúgy dögunalom. Olyan, amire vágynék. Mondjuk nem egy évben egyszer.

Egyes (Szűcs Édua rajza) Már majdnem elhittem, hogy ez a hét a kedvemre valóan alakul. Ember tervez, remél... Őrültek háza, jön a vihar. És a hetedik sincs a topon. Mondjuk, nekik is lehet rossz napjuk, de a kollégák azért megjegyzik: még a hetedik is. Tényleg nagyon hülyék. K. biológia órán jelenkezik, felelni szeretne. Hülyére tanulta magát kedden, tehát rendben. R. néni engedi. Mire K. közli, hogy nem tud semmit, inkább mégse. R. néni felajánlja, ha már kérte, próbálja meg, ellenkező esetben beírja az egyest. Mire K. kinyomja magából: csak nyugodtan, mert egyébként csak időhúzásra játszott. Nóóóóóóóóóóóóóóóóórmális????? Egyes teljes joggal bekönyvelve. K. nem érti, mi volt ezzel a baj. Megmagyarázni nem lehet, mert mint gyermekotthon-lakó, tudja, következmény nincs, nyugodtan kezelheti bárki idegeit. Jól indul!

Pszihomókus szokása szerint bolygó hollandiként bolyong a tanári szoba és a folyosó között. Beszél, de senki nem figyel rá, mert már tudjuk, hogy magával kommunikál. Azután nekem mondja, hogy három gyerekre is vadászik, de tudja, hogy R. házon kívül. Akkor viszi A-t és E-t. Már 1000-szer megmondtam, hogy tőlem egyszerre csak egy gyereket vihet. És soha nem tanítási óráról, valamint a tanszobáról sem. Négy óra, becsöngetnek tanszobára. E. és A. köddé vált. Hol vannak? Hát D. néninél. Bekopogok, benyitok. A. a fotelben ül, beszélgetnek, E. ül a számítógép előtt és fészbukol. Elborult az agyam. Tudom, hogy nem a gyerek előtt, de már ez sem érdekel. Ordítok, hogy megmondtam: egyszerre csak egy, szigorúan szabadidőben, fészbukmentesen. Szegény E-t kizavarom, D. nénire és A-ra rávágom az ajtót. Őrjöngök. Nem kell valamelyik suliban főállású pszihomókus? Már nem először ajánlom fel. Tőlem vihetik!!!! E. szakvéleménye amúgy is egy gyöngyszem. „Rendezett, korának megfelelő ...... LÉNY.” Aztán: Ilyen-olyan mérés alapján PÉTER..... Vagy: általánosan megállapítható, hogy képességei a HATÁRÖVEZETBEN vannak, ezért MEGFELEL az ENYHE FOKÚ BTM-ből a tanulási nehézséggel küzdő besorolásnak. És még tovább: ilyen-olyan fejlesztés, több felkészülési idő, a buktatás lehetőség szerinti elkerülése.... Felhívják a figyelmünket, hogy a kora miatt ez az utolsó vizsgálat volt és a megállapításokat, javaslatokat az ÉRETTSÉGI VIZSGA alkalmával is figyelembe kell venni. Édes Istenem!!!!!! Fuldoklok a röhögéstől. Lehet, hogy sírnom kéne inkább, de már nem tudok. E. amúgy már tavaly ilyenkor elérte a teljesítőképessége határát, rohamosan romlik a teljesítménye, réges-rég feladta. Így aztán semmit nem csinál sem az órákon, sem a tanszobán. És rángatja a vállát, hogy ő úgyse bukik. Pedig de! Tantárgyi felmentése nincs, a buktatás elkerülése pedig javaslat és nem előírás. Valamit azért csak kéne csinálnia a kettesért. Pl. úgy tenni, mintha érdekelné, némi erőfeszítést mutatni. De nem. Juszt se nem! E. néni simán meghúzza földrajzból. A pótvizsgára pedig leckét ad. Hetedikben a tanult országok és fővárosok felsorolása, zászlóik lerajzolása. Ha ezt nem csinálja meg, annyi neki. Ha megcsinálja, akkor jöhet maga a pótvizsga. Háááát...

Csütörtök. Ötödik órában ebéd, aztán rohanás az Állatkertbe. Minden évben kétszer „megnyerjük”, mert ingyen tudunk bemenni. Szegény kis tündérkék már iszonyúan unják, de nem baj. Menni kell, mese nincs. Megyünk. A nyolcadikkal. Megérkezünk, várni kell egy keveset. Érkezik az előadó, üdvözli a gyerekeket, amikor felvillan két mobil képernyője. Szólok, nyomják ki a telefonok ’szemét’. (Aki ismer, az tudja, ez pontosan azt jelenti, hogy ki kell kapcsolni. Nem a képernyőt, a készüléket.) Telefonok 2 másodperc alatt eltűnnek a megfelelő zsebekben. Mondom nékik, ki kéne kapcsolni. Megtörtént. Akkor ide vele! Persze mindkettő „él”. Kinyomom, elteszem. Előadást túléljük, szabadon engedjük őket egy órácskára. Hazafelé K. nem bír magával. És a telefonjával sem. Menetközben, az úttest kellős közepén megáll, mert valamit feltétlenül meg kell szemlélni az eszközön. Elkérem a telefonját. Kinyomom a szemét (a telefonnak). Mivel hazajárós (gyermekotthon lakója), érkezik hatkor, hogy elkérje a telefont. Nem adom. Majd holnap. Halálosan megsértődve megy el. Nem érdekel. És az sem, hogy a gyermekvédelmi gyám felhívta a figyelmemet: még 5 percre sem vehetem el, mert az a gyerek személyes tulajdona. Inkább vállalom, hogy nem először és nyilván nem is utoljára kell a szőnyeg szélén állnom, de a gyerekért én felelek. Este hatig biztosan. És nem a gyám. Azt remélem, megtanulja, hogy az úttest a járműveknek épült, a fontos és halaszthatatlan ügyeket a gyalogosnak a járdán kell intéznie. Amúgy szokás szerint normálisan viselkedtek, nem kellett szégyenkeznünk. Így persze nem mentünk be egyenesen a suliba, mert megbotlottunk Koller bácsiban. Ha már így esett, fagyiztunk egy jót. Mert fagyizni jó! És mert megérdemlik.

Végre péntek! Ma megyünk a Margitszigetre. A Kézenfogva Alapítvány rendezvénye, idén élőcsocsó rekordkísérlettel súlyosbítva. Csak remélni merem, hogy nem szakad ránk az ég. Tegnap is megúsztuk, ma se legyen másképp.

Három óra megtartva, a negyedikben takarmányozás, mert az éhenhalás küszöbén vannak. :D Míg tele a szájuk, tartok egy utolsó eligazítást. Mire számíthatnak, mit várok tőlük. Pl. azt, hogy ne tegyenek megjegyzéseket, ne bámuljanak meg senkit csak azért, mert kisebb-nagyobb mértékben „más”. Gondoljanak bele, mit szólnának ők fordított esetben. Gondoljanak bele, hogy bármelyikünket érhet baleset, megbetegedhetünk, aminek a következménye lehet látásvesztés, végtagvesztés, bármi. A tesók között van hallókészülékes, enyhe, illetve középsúlyos értelmileg akadályozott, tehát találkoznak nap mint nap fogyatékkal élővel. Indulunk. Csepereg az eső, de nem túl vészes. Mire odaérünk, már nem is esik. Borult az ég, de nincs hideg. Nem dühöng a tömeg, sokan megijedhettek a beígért időtől. Kár, de legalább kényelmesen elférünk. ☺ Látszik, hogy milyen „fontos” a fogyatékkal élők ügye. A Margitszigeti Atlétikai Centrum egy ilyen rendezvényen lezárva tartja a lelátók mögötti mosdókat. De van helyette egy(!!!) mobil WC (pontosabban én csak egyet láttam, de nem volt akkora tömeg, hogy takarásban legyen a többi), valamint egy épületben lévő mosdó. Az igazán elhanyagolható apróság, hogy vagy 10-12 lépcsőfokon kell le-felküzdenie magát annak, aki használni szeretné. Javaslat egy új extrém sportra: kerekes székes lépcsőzés. ☹ (Lehet, hogy igazságtalan vagyok? Van egy akadálymentesített bejárat is valahol. Lehet, hogy ott van akadálymentesített mosdó? Félek, hogy nincs.) Most, hogy jó szokásomhoz híven kifanyalogtam magam, büszkén számolhatok be arról, hogy a kisdedek igen jól érezték magukat. Vakpingpong, kerekes székes tekerés a futópályán, vaktandem, segítő kutyák és az élőcsocsó. Hát az valami brutááááááááál!!!!!! Tessenek elképzelni egy majálison használt ugrálóvár alsó részét. Egy magas, felfújt keret, két kapu. A keretben mozgatható rudak. A rudakon pánt a kezeknek, mert azt semmilyen formában nem használhatják. Négy ilyen sor van, a két csapat felváltva áll (ld. csocsóasztal felépítése). Egy sorban 3, illetve 4 játékos. Füves pálya. Tessék elképzelni, ha nedves! A kapuban kerekes székben ül a kapus. Egyszerre kell mozogni, mert különben esély sincs a labda elérésére. Esnek, kelnek az eljén. Aztán belejönnek. R. a második másodpercben telibe találja a kapufát. A saját kapuja előtt áll, tehát nem kis teljesítmény. Meg is tapsolják. M. gyorsan leteszi a névjegyét, bombagólt lő! Mindenki talált magának olyan tevékenységet, ami lekötötte, amit szívesen csinált. Kosarazni is lehetett, de az idén nem kötötték le a gyerekek egyik kezét, pedig úgy lett volna az igazi! Szuper volt még úgy is, hogy kétségbeejtően kevesen voltunk.

Amit megállapítottam: kötelezővé tenném minden iskolának, hogy delegáljon néhány gyereket minden ilyen programra. Szórakozva tanulhatnák meg a másság tiszteletét. Sokat tanulhatnának a fogyatékkal élőkről, a fogyatékkal élőktől.

A politikusokat kötelezném, hogy eltöltsenek egy-egy hónapot „vakon”, „siketen”, kerekes székben, „félkarral”. Szerintem villámgyorsan megoldanák az akadálymentesítést, talán átéreznék, milyen nehéz így élni. És még azt is el tudom képzelni, hogy állami szinten támogatnák a megváltozott munkaképességűek számára a ténylegesen elfogadható lehetőségek megteremtését. Egy normális országban pedig tán nem kéne ilyen eszközökkel kikényszeríteni. Szóval, jó, hogy a Kézenfogva Alapítvány csinálja, de sokkal több hasonló rendezvényre lenne szükség. Nyilván ez is súlyos összegbe került, de muszáj csinálni, mert még mindig nem hallják elegen a hangjukat, nem érzékelik elegen a kilátástalan helyzetet és egyáltalán: a mezei átlagpolgárt nem érdekli, mert szerencséjére nem érintett. Az „állam” pedig mintha minden iránt érzéketlen lenne. Miért pont a fogyatékkal élők problémájával foglalkozna?

De a hetedikes kisdedek hozták a kötelezőt! Szokás szerint. És még jól is érezték magukat! Megint erősítetük bennük a másság elfogadását, a tiszteletet, a tolerancia szintjük is nőtt talán újra kicsinkét. Kell ennél több?


Vaktandem

 


Ez is egyfajta kerekes szék

 


Amikor 400 méter beláthatatlan távolságnak tűnik

 


Élőcsocsó

 


Hány golyó van benne? Autisták előnyben. ☺

 

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.03.31.
Húsz oktatási és civil szervezet kéri az új alaptanterv bevezetésének halasztását
Több mint húsz szakszervezet és közoktatásban aktív civil szervezet írta alá azt a nyílt levelet, amely az új NAT halasztása mellett azt is kéri, hogy legyen szava az érintetteknek az éretts...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
NAT-hatás: látatlanban kell tankönyvet rendelni
Úgy kell megrendelniük az idén szeptemberben bevezetésre kerülő új Nemzeti alaptantervhez (NAT) illeszkedő tankönyveket az iskoláknak, hogy azok még el sem készültek – derült ki a Könyvt...
(Forrás: Népszava)
--
2020.03.31.
Tantárgyak az iskolában? Ugyan, felejtsük el!
Nem fognak teljesen megszűnni a hagyományos tantárgyak a finn iskolákban sem, de egyre nagyobb teret kap a témaközpontú, gyakorlati helyzetekhez alkalmazkodó oktatás. A finn reformerek szerint...
(Forrás: index)
--
2020.03.31.
Szülői Hang: vonják vissza a hatévesek beiskolázásának új rendszerét
A Szülői Hang Közösség felmérést végzett az iskolaérettség elbírálásának új rendszeréről az érintett szülőkkel, az adatokkal pedig a szakmai egyeztetésekhez szeretnének hozzájá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
Az egész ország rákattant, de nem távoktatás, ami most zajlik. Hogy mi ezzel a baj?
Bár több intézmény évek, sőt évtizedek óta kísérletezik az oktatás bizonyos elemeinek virtualizálásával, az országban most zajló hirtelen átállásra senki nem volt felkészülve. A Szegedi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.31.
Jelentés a perifériáról: „A szülők és a pedagógusok viszik a hátukon a rendszert”
Németh Katalinnal, a Pécsi József Nádor Gimnázium és Szakképző Iskola igazgatójával beszélgettünk arról, hogy milyen problémákba ütközhet a digitális távoktatás egy hátrányos helyzet...
(Forrás: Pécs ma)
--
2020.03.28.
Távoktatás? Nem most van a nagydolgozatok íratásának ideje
„A kényszer szülte átállás a digitális távoktatásra nálunk most aránylag gyorsan megtörtént” – mondta a HVG-nek Ignácz István, Európa első roma nemzetiségű középiskolája, a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.03.28.
Pörög a távoktatás: mi lesz az évvégi jegyekkel?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatása szerint a számonkérések módja lehet például beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló, de használhatnak valamilyen teszt...
(Forrás: eduline)
--
2020.03.28.
Májustól vakáció, augusztustól új tanév - a Pedagógus Kar ötlete
Észrevételei vannak a digitális átállással kapcsolatban a Nemzeti Pedagógus Karnak. Pontos napirendet és a tananyag mérséklését javasolja a Nemzeti Pedagógus Kar a digitális távoktatásban...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek