OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. május 31.
» Hozzászólások (0)

OFOE-Filmklub

Egy történet a szeretetről és a szeretet hiányáról

Az OFOE Budapest Filmmel közös filmklubjának következő találkozója június 2-án 17.30-kor kezdődik a Kino Caféban (Szent István krt.16,). Ez alkalommal a 2012-ben készült Nővér (L´enfant d´en haut) című francia-svájci filmet nézzük meg. Rendező: Ursula Meier, aki a film rendezéséért a 2012-es Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Ezüst Medve díjat.

Jegyár: 700 Ft.

Részletek a filmről készül írásokból

A 12 éves Simon a svájci kánaán lábánál tengeti életét, ahová a lazacos szendvics helyett csak a savanyú sajtszag jut el. Minden nap a helyi libegővel fellátogat a turisták által igen kedvelt sípályára, ahol nemes egyszerűséggel összeszed pár első osztályú lécet, kabátot, vagy ha más nincs, némi előre csomagolt uzsonnát, és gyakorlatilag feltűnés nélkül távozik. Hiszen kinek tűnne fel egy fejcsúcsig eltakart kisfiú, amint épp elsétál a zsákmányával, száz meg száz hasonló kölyök között? Egy valamiben különbözik csak Simon a többiektől, neki nincsenek szülei, akik üdülni, vagy legalább reggelizni vigyék. Fiatal huszonéves nővérével él egy panellakásban, ám a lánynak, ha van is épp munkája, könnyű szívvel bulizza el kevés pénzét. Ezzel szemben Simon minden garast megbecsül, a szajrét a lehető legjobb áron értékesíti, hol a játszótéren, hol egy orgazdának. (Hanula Péter: A paradicsom szomszédságában, Port.hu)

Hogy főhősünk életéből nagyon hiányzik egy anyafigura, arra nem csupán Gillian Anderson karaktere utal, aki megjelenésével rávilágít egy hiányállapotra, hanem Simon Louise-hoz fűződő viszonya is. A fiú érzelmileg teljesen összezavarodott a korán jött felnőttkortól, egy kis szeretetmorzsáért képes akár fizetni is a nővérének: kettőjük kapcsolatában az ölelésnek, a jó szónak is ára van. A völgy és a hegy közti határvonal átlépése, a két világ közötti ingázás és átjárás, az átmenetiség ott munkál szimbolikusan Simon és Louise viszonyában is: a lány a gyerek, a fiú a felnőtt, ha Louise alkalmi munkát kap, Simon azonnal visszavedlik kissráccá, de ahogy fenyegetni látszik valami kettőjük egzisztenciáját, ismét kenyérkereső férfivá lép elő. A Nővér azoknak való, akik szeretik a gondosan szerkesztett, átgondolt metaforákkal bíró, szociálisan érzékeny, pszichológiailag is pontos, remek színészi játékokkal teljes, kicsit talán a Dardenne testvérek naturalizmusára hajazó mozikat. Egyszóval: jó film, amiért rendezője joggal vehette át a díjat. (Hungler Tímea: Síparadicsomi állapotok, Revizor)

Simon, a tizenkét éves fiú huszonéves, ideiglenes állások és a munkanélküliség között ingázó nővérével él együtt, és lopásból tartja el a kis családot; a síelőktől elcsent szendvicseken meg a lopott sífelszerelések árából élnek. Amit a fiútól kap, a nővére leginkább elissza vagy pasijaira költi – mintha a gyerek az apja, de legalábbis a nála sokkal érettebb bátyja lenne. A lány egy normális párkapcsolatot szeretne, a fiú pedig azt, hogy egyetlen rokona szeresse őt, vagy legalábbis úgy bánjon vele, ahogyan azt egy gyerekkel szokás. Mert persze erről szól valójában a Nővér, nem arról, hogy hogyan sikerül vagy nem sikerül eladni a síléceket, hogy elkapják, lebuktatják-e Simont vagy sem, hogy hogyan lesz cinkosa egy Svájcban dolgozó angol vendégmunkás a fiúnak; de még csak nem is arról, hogy hogyan kényszerül a gazdagoktól való lopásra a szegény, és hogyan válik lemoshatatlan, leküzdhetetlen jellemzőjévé ez az életforma. Hanem egy abnormális kapcsolatról, szeretetvágyról, egy – a választott életmód látszata ellenére is – idősebb nő és egy fiatalabb fiú rokoni viszonyáról. (Kovács Bálint: Fesztivál és patika, Kultúra.hu)

Fent és lent gyerekszemmel. Interjú Ursula Meierrel

(Részletek)

filmhu: Hogyan született meg a film ötlete?

U. M.: Sok minden rakódott egymásra bennem, amikor az ötlet megképződött a fejemben. Először is újra együtt szerettem volna dolgozni Kacey Mottet Kleinnal, a kisfiúval, aki a főszereplő Simont alakítja a filmben. Előző filmemben, az Otthon az útonban forgattam vele, akkor hét és fél-nyolc éves volt, és az volt az első filmje. Rengeteget munkálkodtunk azon, hogy színésszé váljon, és mivel ezt elértük, ezúttal még komolyabb irányba szerettem volna elvinni a szakmai kapcsolatunkat, úgyhogy személyre szabott szerepet írtam neki, ez volt az egyik mozgatórugója ennek a filmnek. A másik maga a helyszín Svájcban, amit jól ismertem, mert az Arte televíziós csatornának forgattam róla egy dokumentumfilmet. Annak a témája is hasonló volt, a térség kontrasztjai, ahol van a völgy az ipari városrésszel, de ha fölnézünk, akkor ott látjuk a hegyeket a síparadicsomokkal meg a gazdagokkal, s ezek az ellentétek engem nagyon megfogtak már az első perctől kezdve. Nagyon egyszerűen és sokat elmond ez az egész díszlet már önmagában, sokat elárul a világról, amiben ma élünk, és már régóta gondolkodtam azon, hogy valamit kellene kezdeni ezzel a helyszínnel. A harmadik elem pedig egy gyerekkori emlékem, ugyanis kiskoromban a Jura-hegység lábánál síeltünk, és volt egy kis tolvaj gyerek a síparadicsomban, akit aztán kitiltottak mindenhonnan. Gyerekként nagy hatással volt rám ez a történet, hogy egyáltalán mit keres valaki ott, aki nem abból a társadalmi közegből való, rosszul síelt, látszott rajta, hogy nem volt pénze, és nekem nagyon izgalmas volt, hogy valaki fent mer lopni a gazdagoknál, ezt inkább a saját közegükben szokták csinálni. Úgyhogy a tudattalanomban volt ez a történet elásva, és aztán később, a forgatókönyv írása közben előjött ez az emlék. Ebből is látszik, hogy nagyon összetett folyamat volt a film megszületése, sok mindennek kellett összeállnia ahhoz, hogy tényleg szükségét érezzem egy újabb történet elmondásának.

filmhu: A gyerekszereplőnek, Kacey-nek elég sok kemény szituációban kellett helyt állnia, gondolok itt a lopásokra, vagy amikor megverték, illetve amikor Louise-zal, a partnerét alakító Léa Seydoux-val verekedett elkeseredetten. Mennyire vette ez őt igénybe, hogyan sikerült kivédeni vagy feldolgozni az esetleges érzelmi megterhelést?

U. M.: Ilyenkor rengeteg minden az előkészítő munkán múlik. Két hónapon át nagyon sokat beszélgettünk, folyamatosan készítettem őt fel a szerepére, sokat gondolkodtunk közösen Simon személyiségéről, a Louise-zal való kapcsolatáról. Nagyon értelmes kisgyerek, sokszor magától érzett rá a cselekmény, a szituációk magvára. Az egész tréninget úgymond azért csináltam, hogy ne eljátssza a szerepet, hanem a szereppé váljon, ezt kellett vele megértetnem, és utána a forgatáson már csak ennél egy kicsit messzebb kellett őt vinnem a különböző jelenetekben. Szerintem az emberek többsége fel sem tudja mérni, milyen sok munka van abban, hogy egy ilyen játékminőséget elérjünk egy kisgyereknél, de a legnehezebb számára nem is az volt, amikre első körben gondolnánk, hanem a manipulációs jelenetek, amik kézügyességet igényeltek. Tolvajként sok precíz, gyors mozdulatot kellett kiviteleznie, villámgyorsan kellett öltözködnie, az ellopott felszereléseket szortíroznia stb., és ebben nagy nehézségei támadtak, mert nem túl precíz, nem túl ügyes gyerek, és megőrült attól, hogy neki ez nem igazán megy. Az említett, érzelmileg problémás jeleneteknél természetesen nagyon sok energiát fordítottunk a pszichológiai és egyéb felkészítésre, de abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy mivel úgymond én tettem őt színésszé, nagyon jól ismerjük egymást, ezáltal hatalmas a bizalom közöttünk. Tudta, hogy bármit kérek tőle, akkor is ott állok mögötte, segíteni fogom, tehát bármilyen messze is szerettem volna őt vinni a játékban, bizalommal lehetett felém, és ez segítette őt a szerep megformálásában. Ugyanez volt a helyzet Léa Seydoux-val is, akinek az első nehezebb szerepe volt Louise figurája, egy olyan lányé, aki számtalan nehézségen kénytelen keresztülverekedni magát, ő is azért vállalta el a feladatot, mint mondta nekem később, mert bízott bennem, ami hihetetlenül fontos az ilyen nehéz szerepek eljátszásakor.

filmhu: A filmben felvetődik ennek a lehetősége, de lehet-e igazi újrakezdés ezeknek a figuráknak? Ki lehet-e törni, vagy determinált ezeknek az embereknek a sorsa, és kénytelenek úgy élni, ahogy a film bemutatja? Lehet-e esélyük valami többre?

U. M.: Szerintem a film alapvetően bizakodásra ad okot, ez nekem nagyon fontos, mivel a kisfiú végig a szeretetnek valami jelét keresi a nőnél, amit aztán megkap. Ez a történet a szeretetről és a szeretet hiányáról szól, és először el kell távolodniuk ahhoz, hogy a lány megérezze, milyen fontos neki a kisfiú. Nem hiszem, hogy konkrétan újrakezdésről beszélhetnénk, nem lesz jobb ember ettől Louise, sajátmaga fog maradni, de rájött, mennyire szükségük van egymásra. Újra kapcsolatba kerültek egymással, és hátha újraépítenek valamit, de nem valamiféle idealisztikus módon, hanem a saját maguk módján és szintjén.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.13.
Fergeteges magyar siker a lányoknak rendezett matematikai diákolimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett, ezzel Magyarország összesítésben a 8. lett az idén kilencedszer megrendezett Európai Leá...
(Forrás: Qubit)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek