OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. október 21.
» Hozzászólások (0)

IKT és web2 a tanórákon - Díjaztuk a legjobb módszertani ötleteket

Barangoló természetismeret, Színes kémia, Lovagok az időben – csak néhány cím, melyek hátterében tudatos tervezés, pedagógiai célokhoz illesztett IKT-eszközhasználat, valamint kreatív megvalósítás áll, és nem utolsó sorban olyan pedagógusok, akiknek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismerte el a Tempus Közalapítvány.

A szervezet hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai támogatására, az egymástól való tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó példák megosztására. Ezt a célt szolgálja többek között a www.tka.hu oldalon található Tudástár, amely jelenleg több mint 800, pedagógusok által írt ötlettel, gyakorlattal segíti a tanórák tervezését, és a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását.

Az IKT-technológiák pedagógiai célokat támogató alkalmazásának fontosságára szerették volna ráirányítani a figyelmet a 2012-ben létrehozott Digitális Módszertárral is. A Közalapítvány minden évben új felhívással és a legjobbak elismerésével ösztönözi az új ötletek feltöltését, előmozdítva ezzel a pedagógusok közötti tudásmegosztást.

A 2015-ben beérkezett és publikált 59 ötlettel együtt immár 171 – az IKT-eszközök és web2-es alkalmazások kreatív használatával kapcsolatos – módszertani anyag között lehet böngészni a Digitális Módszertár online adatbázisában. A feltöltött ötletek széleskörűen adaptálhatóak különböző oktatási környezetben, sokféle tantárgyi háttér mellett, különféle célcsoportokban. Olyan módszertani anyagok, amelyek fókuszában a 21. századi képességek fejlesztése áll, miközben a motiváló szemléltetésen túlmutatóan, a természetes digitális eszközhasználatot erősítik és a tanulók aktivitását ösztönzik. A Digitális Módszertárban elérhető anyagok segítségével a pedagógusok felfrissíthetik az eszköztárukat és új színt vihetnek a tanóráikba.

A szakértők értékelése alapján a Tempus Közalapítvány idén is díjazta a legjobbakat: 6 kiemelkedő módszertani ötlet kapott Digitális Pedagógus Díjat az október 17-i Digitális pedagógus konferencián.

2015-ben a Tempus Közalapítvány Digitális Pedagógus Díjjal ismerte el a következő pedagógusokat a Digitális Módszertárba feltöltött ötletük alapján:

BENEDEKNÉ FEKETE HAJNALKA: BARANGOLÓ TERMÉSZETISMERET SNI CSOPORTTAL

Az összetett, több IKT-eszközt felvonultató projekt lehetőséget nyújt ahhoz, hogy a diákok a tanteremből kilépve sajátítsák el a hatodikos természetismeret tananyagot, mobileszközök segítségével. Az eszközhasználat nem cél, hanem támogató lehetőség – ugyanakkor a diákok számára motiváló módon. Gyógypedagógusok nagy haszonnal illeszthetik a módszertani megoldást saját intézményük környezetébe átültetve, és alkalmazhatják a diákok készségfejlesztésére, motivációjának növelésére, saját környezetük megismertetésére és értékelésére.

CSIKÓ SZILVIA: LOVAGOK AZ IDŐBEN – SZÖVEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE AZ IPOO MINIMUM TANULÁSI MODELL ALAPJÁN IKT ESZKÖZÖK KREATÍV FELHASZNÁLÁSÁVAL

Az előadásban bemutatásra kerülő módszertani ötlet fejleszti a szövegértési és szövegalkotási készségeket oly módon, hogy a tanulók lovagkori történetekhez kapcsolódó kerettörténetbe ágyazva oldanak meg játékos feladatokat, informatikai és kommunikációs eszközök bevonásával. Olyan komplex, kreatív tevékenységek keretében ismerik meg egymást a tanulók, illetve a pedagógus a diákokat, amelyre egy hagyományos tanóra nem teremtene lehetőséget.

DÉNESNÉ SZAK ANDREA: JÓZSEF ATTILA ÉS ÉN

A projekt során a diákok interaktív módon, egyéni, páros- és csoportmunka keretében, IKT eszközök segítségével dolgozzák fel József Attila életét és műveit, úgy, hogy a precíz munkavégzésre való ösztönzés, az önfejlesztés és a felelősségtudat fejlesztése kerül a fókuszba. Változatos kooperatív technikák alkalmazásával dolgoznak, ahol az értékelés a gamification elemeivel, pontgyűjtés alapján, a diákok bevonásával történik.

FILEP OTÍLIA: SZÍNES KÉMIA

Komplex, összetett, innovatív projekt, számos web 2.0-s, platformfüggetlen alkalmazással. A különböző IKT-eszközök olyan együttes használatára mutat jó példát, amely rendkívül motiváló környezetet teremt a diákok számára. A természettudományos tantárgyak esetében lehetőségek tárháza nyílik meg azáltal, hogy a diákok online laboratóriumi kísérleteket végezhetnek. A digitális kompetenciát fejlesztő alkalmazások és különböző programok egy helyen találhatók és használhatók a diákok számára, akik életszerű példákon keresztül kerülhetnek közelebb ezen tantárgyak tananyagához.

NEMES-NAGY KATALIN ERIKA: A FÉMEK – KICSIT MÁSKÉNT

A projekt számtalan IKT-megoldást alkalmaz a pedagógiai céloknak megfelelően: a diákok különböző kísérletekről képeket és video felvételeket készítenek, melyeket később tanulást segítő plakátokhoz és vázlatokhoz használnak fel. Egyik legfőbb értéke, hogy IKT-eszközök segítségével a jelentős szociális és életviteli hiányosságokkal, tanulási- és/vagy magatartási problémákkal küzdő diákokat is sikerrel tudja bevonni a tanulás folyamatába.

SZÁRNYASNÉ TÓTH TERÉZ: GAUSS BUDAPESTEN - AVAGY: GEOMETRIAI ALGEBRAI UTAZÁS SOROZAT BUDAPESTEN

A projekt célja, hogy a matematika tanulását érdekessé, izgalmassá, életszerűvé tegye. Ezt egy Budapesti „kirándulás” formájában valósítja meg úgy, hogy a kirándulás virtuálisan, online történik, miközben játékos feladványokat találnak ki és oldanak meg a diákok. A projekt értéke, hogy fejleszti a kreativitást, épít a diákok felfedezőkedvére, kíváncsiságára. Szép példát mutat a műveltségterületek integrációjára, számos kompetencia fejlesztésére ad lehetőséget.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek