OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. december 16.
» Hozzászólások (24)

A megalkuvás rongyaiban

Bocsánat, mea culpa, ha nem leszek éppen szalonképes. Bocsánat, ha még mindig nem tanultam meg az etikai kódexet kívülről, hogy mit illik tenni, vagy nyilatkozni egy pedagógusnak, hogy hányszor kell ájtatoskodnom hetente, hány centis szoknyát viselhetek és egyáltalán, a rohadt életbe, élhetek-e még én is úgy, mint más normális ember, vagy reggeltől estig pejdagogoszt kell játszanom.

Fáradt vagyok. Csak a novemberi túlóráim száma elérte a HETI kötelező óráim számát... (amúgy minden hónapban kb. egy hetet ráhúzok, már ami a tanítási órákat illeti). Tegnap dupla értekezlet volt, órák után. Egy szokásos havi munkaértekezlet, majd egy szakszervezeti. Utóbbiról léptem. Du. 5-kor. Ma kaptam is érte. Mi az, hogy nem bírtam még ki egy fél órát?! Pedig ajándékot is osztogattak. (Most nincs kedvem kiszámolni, hogy mennyi az értéke egy csomag karácsonyi szalvétának, egy snassz naptárnak, néhány illatosított gyertyának, + 5000 Ft vásárlási utalványnak, sem annak, hogy mennyit is fizettem be szakszervezeti díjként, de biztos vagyok abban, hogy a kifizetetlen túlóráimért kapott pénz sokkal több lenne.)

Bizony ám, kedves szakszervezet!!!

Holnap bejön egy szülő, közkívánságra. Pici fia arrogáns, pofátlan, s bár másodszor járja a 9. előkészítő osztályt, fogalma nincs arról, hogy nem csupán jogai, de kötelességei is lennének. Viszont osztályfőnök előre figyelmeztetett: Tudod, azért módjával, csak a segítőszándékot lássák....Meg különben is, ha Lacuska megsértődik, nem fog szerepelni a karácsonyi ünnepélyen...

Figyelembe véve a tényeket és az etikai kódexet, holnap a következőket fogom mondani:

Kedves Szülők! Olyan vagyok, mint a mesebeli leányka. Adok is, meg nem is. Az önök fiacskája fizikailag rendszeresen hiányzik az óráimról, de lelkileg itt van. Rendszeresen fenyegeti ugyan a felnőtteket, hogy rohadt nagyot bemos nekik, no de hát azt nem úgy gondolja, tán csak száll a képzelete, mint hattyú a tavon. A rágógumit csak azért ragasztja az ebédlőben a tányér aljára, hogy annak stabilabb fogása legyen. A múltkor pedig csak azért rúgta szét a padot, mert új dizájnban gondolkodott.

Nyugi. Semmi gond velem. Remélem, jól vagyok. Igaz, erre nincs garancia. Orvos rég nem látott. Tudniillik nincs rá sem időm, sem energiám.

Pfeifer Erzsébet

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Pfeifer Erzsébet | 2015. december 22.
Péter, Péter! Maga megint bakot lőtt! Mégpedig kapitálisat! Egy árva szót nem ért az írásomból, csak egy betűhalmazt lát, amit a saját szájaíze szerint próbál meg értelmez. Sajnálom magát.
Maga úgy beszél hozzám, mint bölcs apa a hülyegyerekéhez, megpróbálja számba rágni, hogy miről szól a gyógypedagógia, vezetne lépésről-lépésre. Jót mulattam az írásán.

Nem tudom, mióta van a pályán. Nekem már csak néhány év a nyugdíjig. Most soroljam fel én is, hány diplomám van, hány kitüntetésem van, és hány cikkem jelent meg különböző oktatási-nevelési folyóiratokban vagy portálokon? Nevetséges.
Maga meglátott tőlem egy írást, amibe villámgyorsan és vehemensen belekötött. Kiragadott egy részt az életem egy szakából, próbál kiégett, tudatlan, dohogó libának feltüntetni, aki a fusztráltságát és tehetetlenségét köszönheti annak, hogy alkalmatlan a pályára.

Kedves Péter! Tudja tényleg fáradt vagyok. Napjaimat sok minden köti le. Tankönyvet írok természetismeret tantárgyból - fizika, kémia, biológia) a 9. előkészítős TANAK-os diákok számára, merthogy ilyen sajnos ma nem létezik, és a kollégák - velem együtt- vért izzadva készülnek egy-egy ilyen órára.
Előadásokra készülök, ahol több szakember - pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, gyermekorvosok - közreműködésével az autizmusról osztjuk meg tapasztalatainkat a szülőkkel és egymással egy alapítványi kezdeményezés nyomán. Helyszíne a győri Petz Aladár Kórház.

No igen, és az irodalmi munkásság, amit pedzegetett. Az Ildikó c. írás valóban annak a része. Aki eddig olvasta az értette is. A gyerek anamnézisének és fejlesztési tervének közlése nélkül is.

Kereshet eztán is a kákán csomót. Csapkolódhat, akár Riska a farkával, fényezheti magát. Magának sosem lesz "Ildikója".
gyönytyúk | 2015. december 22. | ngyong[kukac]freemail[pont]hu
Ha a "paraszttyúk" azt a különbséget fejezi ki, ami a nagyiparilag, műanyag fényben, műanyag koszton gyártott műanyag egyencsirke és a szabad levegőn egészségesen felnövő tyúkindividuum között van, akkor oké.

Ha viszont parasztozás, akkor ciki. Ezt nehezebben viselem, mint akár a bazmegolást is. Most először értettem meg az etikai kódex fontosságát is, de azt is, hogy nincs tökéletes kódex, állandóan fejlesztésre szorul. Ha valakik igénylik, hogy legyen külső, leírt szabályrendszer, amihez igazodhatnak, ám legyen! De úgy látszik sokkal-sokkal pontosabban és tételesebben kell: bele kell írni, hogy nem parasztozunk.
Péter | 2015. december 21.
Nem értettem, mire gondol a szomszéd néni, amikor "paraszttyúkért" ment a piacra.

Most már tudom. :)
Péter | 2015. december 21.
Pfeifer Erszébetnek
Minden könny kivált egy érzést, vagy hozzájárul a célunk eléréséhez. Együttérzést, sajnálatot, esetleg szánalmat vált ki, vagy jóindulatot, engedékenységet, netán engedményeket lehet elérni vele. Mint ahogy a sírásnak igen sokféle oka lehet. Meghatottság, öröm, fájdalom, netán tehetetlenség érzése, frusztráltság. Vagy valami egészen más.
Ha valaki első alkalommal találkozik valamilyen fogyatékossággal, betegséggel, lelki kórral, bizony előfordul, hogy eluralkodik rajta a szánalom, a sajnálat, az együttérzés, és fátyolos lesz a tekintete. De a szakember, akinek hivatása segíteni másokon - szánalom helyett- , az ritkán enged az elérzékenyülésnek, mert sokkal fontosabb dolog köti le. Ideje sincsen rá. A tudatos, szakszerű, tervezett és megszervezett segítés minden idegszálát uralja. Bár amikor a járóképtelen sérült feláll és elindul, az megható pillanat a hozzátartozónak, talán még a kezelőjének is. Vagy amikor a mutista megszólal. Megérthető, nincs ebben semmi kivetnivaló.
Ha azonban már egy éve együtt tanulunk vele, és tollat ragadunk, hogy másokkal is megosszuk tapasztalatunkat, akkor érdemes egy kicsit érthetőbben, pontosabban, részletesebben írni az esetről. Hogy az érzelmi túlcsorduláson kívül is érthető legyen a történet.
- A mutizmusnak mely típusa gátolja a fiatal beszédét?
- Mióta áll fenn ez az állapot? Társul-e a beszédzavarhoz egyéb zavar?
- Kikre terjed ki a beszédképtelenség? Milyen helyzetekben? Mindenkire? Minden helyzetben?
- Kikkel él együtt, és milyen kezelés alatt áll, illetve állt?
- Ismert-e a mutizmust kiváltó ok vagy körülmény?
- A tanárai ismerik-e az anamnézisét? Mikortól, meddig terjedően? És valamennyien, vagy nem mindenki? Ismerik-er a terápiát? Részesei-e annak?
- Van-e kidolgozott fejlesztési terv a kezelésére, kik vesznek benne részt, és kik nem?
- Az „együtt tanulás” tanórai vagy tanórán kívüli, egyéni vagy csoportos foglalkozást jelent kolléganő esetében?
Lehet, hogy ezen túlmenően is kiegészíthetjük a kérdéseket, minden esetre, ha közzé teszek egy ilyen esetet, és azt nem irodalmi munkásságom részeként teszem, hanem szakmai párbeszédet szeretnék róla ezen a fórumon (tudtommal ez a felület arra való, de most már kezdek kételkedni benne…), akkor valami hasonló részletességgel adok tájékoztatást, és ugyancsak kitérek a megválaszolandó kérdéseimre. Amire fórumozó társaimtól várom a választ. Hiszen ezért írom le a történetet.
- Ezt, vagy azt tettem, és jól tettem-e?
- Mi ért váratlanul vagy felkészületlenül, ami miatt elbizonytalanodtam és ami frusztrál? Hiszen nem lehet mindenki pszichopedagógus vagy logopédus. Különösen nem egy szaktanár.
- Mi okozza a meghatottságomat, esetleg tanácstalanságomat vagy kudarcérzésemet?
És kerülöm a hevenyészett megfogalmazást. Inkább alaposan átgondolnám, hogy mit írjak le, ha esetleg feldúlt vagy labilis lelki állapotba kerülnék. De ha önmagam iránt szeretnék szimpátiát vagy együttérzést kiváltani, akkor is érdemes pontosabban, konkrétabban fogalmazni. Én azt tenném, ha szükségét érezném. Ha pedig olyan mély gödörbe kerülnék, hogy azért fakadok ki, „hogy élni tudjunk”, akkor érdemesebb valamilyen szakember segítségét kérnie önmaga számára. És ezt őszinte kollegiális jóindulattal mondom, mert ezzel ellentétben a nagyon megértő és csak simogató szavak mindig félrevezetők, semmit sem segítenek.

Ahol egyébként a pedagógus magára marad az ilyen vagy ehhez hasonló gondjával, ott – véleményem szerint - valami nagy baj lehet az iskola szervezeti- működési rendjében.
gyönytyúk | 2015. december 21.
Az etikai kódexhez, illetve a vehemens viselkedési előírásokhoz egy kis Bunuel-részlet:

https://www.youtube.com/watch?v=h1Mptgi23YE
Pfeifer Erzsébet | 2015. december 21.
Rég sírtam. Nekem valahogy nem megy. Megtanultam, belémivódott, hogy nekem nem szabad. Most megtörtént. Köszönöm, Péter! Hálából megosztom utolsó írásom,a legutolsót, ami nem a maga két szeméért íródott, nem is a karácsony kedvéért, csak úgy. Hogy élni tudjunk. Most tényleg folynak a könnyeim. Végre.

Ildikó..

Két éve ismerem.18 éves. Még soha nem hallottam a hangját. A diagnózis: mutizmus.
Tudod mit jelent a mutizmus?
A mutizmus önként vállalt hallgatás. Pszichogén hallgatás. A beszédszervek épek, tudna beszélni, ha akarna. Beszélt is egykor... Most nem akar. Régóta nem akar. Ki tudja, befejezte-e akkor még az utolsó megkezdett mondatot?

Magas, vékony, szőke. Tavaly még nem értettem. Kellett egy év, hogy kommunikálni tudjunk. Mosolyok, felhúzott vállak, széttárt tenyér, konok tekintet, félrefordított szem, félénk érintések..... Igen. Talán...

Rendszeresen együtt tanulunk. A válasz írásban érkezik. Majd követi egy kérdő tekintet. Jó vagy nem jó? Én beszélek. Nem vagyok mutista. Hol dícsérek, hol pisszentek nagyot, ajjnye, hát ez meg mi? Nevet.

Ma, ahogy megyek le a lépcsőn az emeletről, elém áll. Én sietek. Hárítom: kicsim mennem kell az udavarra, ügyeletes vagyok. Elém áll. Nem enged. Ejnye, no! Ha jobbra lépek, ha balra, elállja az utam. Végre megértem, mondani akar valamit, leesik a tantusz: négyes lett a dolgozata! Az az átok, az a nehéz, amit olyan sokszor.... Hatalmas puszit nyomok az arcára. A szeme csillog. Ez az idén már a sokadik közös sikerünk.
Kiabálnak neki: Ildi, indulunk! No igen, hiszen most mennek a városi ünnepélyre.... Intek neki. Elindul, majd visszafut. Mintha még mondani akarna valamit. Reménykedem, na most. Egy szó. Talán. Egyre inkább sürgetik. Kiszalad.

Nem baj. Eljön az az idő is. Kivárom.

gyönytyúk | 2015. december 20. | ngyong[kukac]freemail[pont]hu
Nem állhatom meg...

"Ha eddig nem derült ki, hogy ... kompetens vagyok-e vagy sem"

Kiderült.
Juli | 2015. december 20.
Kedves Péter, akkor maradjon továbbra is minden úgy, ahogyan korábban. Lehet, hogy rosszul emlékeztem a múltkori javaslatomra, de ennek a világon semmi jelentősége nincs. Ha nem érzi szükségét egy érdemibb kommunikációnak, én nem erőltetem. Ha valamivel megbántottam volna, elnézését kérem. Én is lezártnak tekintem az ügyet.

Péter | 2015. december 20.
Kedves Juli! A felvetett kérdésére az alábbiakat válaszolom.

Értetlenül állok a felvetése előtt. Eddig úgy tudtam, hogy a szervezete és a honlapja is az Osztályfőnökök Orsz. Egyesületeként működik.
Visszatekintve és felidézve azt a kisszámú bejegyzést, amihez véleményt írtam, nem látok okot arra, hogy egy személyre szabott önálló támaként jelenjen meg egy összefoglaló írása.
Nagyon súlyos szereptévesztés lenne, ha ilyen irányt venne a polémiánk. Mi lenne, ha minden média kiemelné egy-egy véleményezőjét ha nem ért egyet vele?
Nem szeretnék meddő polémiába bocsájtkozni, különösen pedig azért sem, mert az eddig hozzám intézett üzeneteiben következetesen elkerülte a feltett kérdéseimre adandó választ, és nem a lerírtakra reagál, hanem a kilétemmel foglalkozik, sérteget, megkérdőjelezi a jogomat a kommentálásra, és fenyegetőzik. Erre nyilvános írott üzenetváltásban nem tartom elfogadható mentségnek az indulatosságot.

Ha van közöttünk véleménykülönbség, annak megjelnítésére éppen elegendő teret kínálnak a kommentárjaink. Erre korábban, és itt, ezen az oldalon is volt lehetőség. Többre - számos ok, pl. elfoglaltség miatt sem - vállalkozom.

Amikor kollégáim felhívták a figyelmemet erre a honlapra és fórum felületre, akkor néhány rövidre fogalmazott vélemény leírására gondoltam. Ezt a jövőben is megteszem, ha olyan esszével vagy levéllel találkozom, ami a tartalma miatt megszólalásra késztet. Mert úgy gondolom, hogy itt annak van helye. Esetleg a provokáló megszólításokra válaszolok. A Juli által itt ajánlott vitában viszont nem veszek részt. Példát sem találok maguknál ilyenre a korábbiakból. Nem szeretném sem Szerkesztő asszonyt, sem kollégáit újabb intoleráns indulatokra inspirálni vele.

Különösen pedig azzal nem értek egyet, hogy szöveg- és kommentári környezetből kiemelt montadokat egyéni értelmezéssel bárki és bárkitől idézzen és értelmezzen. Mert nem tartanám helyesnek és tisztességesnek.

Befejezésül jeleznem kell, hogy tévesen emlékezik, amikor azt állítja, hogy "Nem személyes találkozót, hanem nyílt online vitát ajánlottam már a múltkor is." Személyes találkozóra hívott. Amivel nincsen semmi baj. Csak a pontosság kedvéért jelzem.

A felvetett kérdését a magam részéről megválaszoltnak tekintem és ezért itt befejezem.
Juli | 2015. december 20.
Kedves Péter! Dehogy akarok a vitáról vitázni, a felmerült pedagógiai kérdésekről, az iskolaügyről lenne jó véleményt cserélni, tisztázni az esetleges félreértéseket, pontosabban megismerni a különböző állásfoglalásokat. Ha egyetért, mielőtt a nyilvánosság elé kerülne a vitairat, elküldeném e-mailen, ha ad valami elérhetőséget. Ebben azt esetben előre megállapodhatunk a pontos műfajban, tartalmi súlypontokban. Nyilván a kommentjeiből indulnék ki, mert onnan ismerem a véleményét. De ha előzetesen egyeztetünk, akkor kiszűrhetjük a felesleges feszültségeket. Mit gondol erről?
Péter | 2015. december 20.
Kedves Juli! Csak egy apró kérdés: a kommentárokról szeretne velem vitatkozni, (vita a vitáról) vagy pedagógiáról, a felmerült pedagógiai kérdésekről?
Esetleg úgy általában az iskolaügyről.
A válaszom előtt szeretném tisztázni.
Üdvözlettel
Juli | 2015. december 20.

Kedves Péter!

Először is jelzem: megsérteni semmiképpen nem akartam, de a kommentjei, nem tagadom, olykor erős indulatokat váltottak ki belőlem .

Elég sokat kommentelt nálunk, aminek akár örülni is lehet. Tudok idézni bőségesen a bejegyzéseiből, de úgy vélem, hogy a közöttünk zajló vita kinőtte a kommentelés kereteit. Nem személyes találkozót, hanem nyílt online vitát ajánlottam már a múltkor is.

A következő javaslatom van. Össze fogok állítani egy vitairatot az Ön eddigi kommentjei alapján, és leírom ezekre a saját reflexiómat. Nem gondolom, hogy mindenben igazam van, de az biztos, hogy nagyon különbözőképpen látjuk a világot. Ebből csinálok egy önálló írást erre a honlapra, hiszen eddig is itt zajlott közöttünk a kommunikáció. Válaszolhat akár egy önálló poszt, akár kommentek formájában. Azután meglátjuk, hogy mások mit szólnak mindehhez.

Az itt megjelenő írásokat meg szoktuk osztani a Facebookon (nem tudom, Maga fenn van-e ott), így elég széles közönségre, és számos vitapartnerre számíthatunk

Én szívesen bemutatkozom: Szekszárdi Júlia vagyok, ennek az egyesületnek az elnöke és a portál felelős szerkesztője. Van pedagógus diplomám, tudományos fokozatom, tanítottam minden iskolafokozaton (az általános iskolától az egyetemig), és elég koros vagyok ahhoz, hogy több évtizedes folyamatában lássam az iskolaügy alakulását, és elég sokrétű tevékenységet végeztem/végzek ahhoz, hogy több ponton belelássak az iskolák valós világába.

Egyeztessünk e-mailben előbb, vagy jöjjön rögtön úgy ahogyan gondolom? Várom a véleményét.

Persze minderre már csak januárban fog sor kerülni, mert a honlap is téli szünetet tart majd. Szép karácsonyt és boldog újévet kívánok én is! Remélem, hogy 2016-ban sikerül érdemi vita formájában folytatni a beszélgetést, és megszüntetni a hadiállapotot. Rajtam nem fog múlni.

Péter | 2015. december 20.
Kedves Juli!
A cenzúrázással nem első alkalommal fenyget. Helyette inkább tegye meg azt a szívességet, hogy az én kezdeményező "minősítő" szavaimat ide idézi. Nem hinném, hogy talál olyant.
Inkább azon tessék elgondolkodni, amikor a tarthatatlan iskolai állapotok okainak kiderítésére szólítja fel olvasóit ("Éppen ezért kellene elgondolkodni azokon az okokon, ami miatt kitűnő és elkötelezett szakemberek kibillennek, és hangot adnak az elkeseredésüknek."), az olvasó ezt komolyan veszi, és megnevez néhány okot, akkor a miatt mennyire helyes rárontani a kollégájára, és személyeskedő sértésekkel illetni őt. Hiszen ez türtént, lássuk be!

Ami pedig a kolléganő riposztját illeti, igen tanulságos. Hiszen az általam felhozott, ám megkésett példák már nem pótolhatják mindazt, amiéert ö magának kell (-ett volna) megküzdenie. Nem is őt hibáztatom, amikor azt gondolja, hogy a gyermekkori lovacskázás bármit pótol vagy bármire képessé teszi. Hiszen erre hivatkozik a válaszában, majd Önhöz hasonlóan egy adoleszcens beszólásával döf egyet ("játsza az eszét").

Olyan a közoktatás, amilyen?
Önök éppen ezzel teszik azzá, olyanná, tettek azért, hogy ilyen lett. Nem tartom szerkesztői viselkedésnek a reagálását. Tényszerűség nélkül ront rá arra, aki nem az Önök által kialakított sorban áll. Sőt, akár ki is cenzúrázza, élve szerkesztői eszközeivel. Így sokáig tart majd a várt és hiányolt megújulás.

Személyes találkozóra sajnos nem tudok sort keríteni, egyéb elfoglaltságaim miatt. Azért, hogy szemtől-szembe (az eddig is tapasztalt módon) sértegessenek, értelmét sem látom.

Ön és kollégái azt gondolják - nagyon tévesen - , hogy akinek véleménye van, annak politikai kötődések miatt lehet csak véleménye. Tévednek. Vannak értelmiségiek is Magyarországon, akik saját gondolataikat fejtik ki. Esetleg wlőfordulhat, hogy nem tetszik azoknak, akik csak bólogatáshoz szoktak, és egymás véleményének a megerősítését várják? Lehet. De ez nem ok és felhatalmazás a másik vélemény elfojtására, negligálására, - kedves Juli.
Juli | 2015. december 19.
Kedves Péter! Érdekes, hogy milyen érzékeny, amikor Magát minősítik, de hogy Maga miket vág mások fejéhez, az fel sem tűnik. Nem én kezdtem a vádaskodást, de itt leállunk, az ezután következő kommenteket törölni fogom.
Péter | 2015. december 19.
Tekintve, hogy bizonyos, általam nem ismert "Juli" megkérdőjelezi az övétől eltérő véleméány kifejtőjének jószándékát, személyeskedésbe tereli a párbeszédet, az üzenetét méltatlannak tartom a válaszra.

Ha valamennyi véleményt nyilvánító kollégámtól ugyan ilyen vehemensen követelnék a személyes bemutatkozást, akkor magam is megtettem volna. De így elterelésnek tekintem ezt a kiváncsiskodást.

Magukat nem is érdekli, hogy a véleményt leíró mit ír, hanem a személyével foglalkoznak. Ha eddig nem derült ki, hogy pályán belül vagyok, vagy sem, kompetens vagyok-e vagy sem, akkor csak sajnálni tudom. Különben pedig nem is tartózik a kollégákra mindaddig, amíg magam is nem állok elő hasonló igénnyel, hiszen a párbeszéd nem rólam, (remélem) és nem személyekről, hanem jelenségekről, nevelési kérdésekről szól, szeretném elkerülni a további személyeskedő támadásokat.

4 diplomás tanár vagyok, (biológus, gyógypedagógus, bölcsész, közgazdász, közoktatási szakértő) végig tanítottam a magyar iskolarendszert az alapoktól a felsőoktatásig, beosztottként és intézményvezetőként. Semilyen pártnak nem vagyok tagja. "Juli" arcátlan minősítését pedig a leghatározottabban vissza kell utasítanom. ("kellemetlen kötözködő trollnak, esetleg megbízott kormányzati szócsőnek tudjuk csak tekinteni")

Egyébként áldott szép Karácsonyt kívánok!
Erzsébet Pfeifer | 2015. december 19.
Péter! Na sikerült, addig provokált, amíg elszakadt a cérna.

Köszönöm, hogy Öveges Józsefet említette, aki számomra nem tanár úr volt, hanem csak Jóska bácsi, akinek a térdén ülhettem gyerekkoromban, mert gyakran megfordult nálunk. Tudnillik néha hazalágogatott a Zala megyei Pákára, ahol kántortanító nagyapám a barátja volt, s ahol én is méltóztattam megszületni. Az már csak véletlen lehet, hogy én is éppen fizikát tanítok.

Glauber2 régi motoros a pályán, országosan elismert szakember.

A szocizás, libsizés jól kifizetődő - ma még. Akinek pedig a gyomra bírja, kiváló csinovnyik kitüntetésre is érdemes, csak várja ki a sorát Vagy már meg is kapta?

Maga itt kinyilatkoztat, játsza az eszét, éteri magasságokból szól a halandókhoz. Mindemellett magáról csak egy régi bútordarab jut eszembe. Egy hintaló. Egyszerű volt és zöldremázolt.

Juli kérte, hogy mutatkozzon be. Nem tette meg. Pedig az Etikai kódex ezt is megkívánná.


Juli | 2015. december 19.
Kedves Péter! Azért érdemes lenne bemutatkoznia, hiszen több csörténk volt már ezen a portálon. Ez a szocizás, libsizés általában jellemző a szövegeire, no meg a leegyszerűsített sémákban történő gondolkodás. Hitelesebb lenne, ha megmondaná, hogy pontosan kicsoda, mit tanít, mióta van a pályán, mire alapozza a véleményét, amit ilyen rendíthetetlenül képvisel. Egyszer már felajánlottam a nyílt vitát, akkor eltűnt egészen addig, ameddig nem akadt ismét valami, amibe bele tudott kötni. Amíg nem ismerjük, addig kellemetlen kötözködő trollnak, esetleg megbízott kormányzati szócsőnek tudjuk csak tekinteni. Milyen céllal kommentel itt? Meg akar valamit változtatni, jobbá tenni az iskola világát, vagy egyszerűen csak örömét leli a kellemetlenkedésben? Valóban nagyon érdekel a cél, ami hajtja.
Péter | 2015. december 19.
glauber2 feltehetőleg nem ismerte azt a nemzedéket, amelyik valóban követésre méltó szakmai és emberi mintát nyújtott az ifjűságnak, tanítványainak, a nélkül, hogy szentként emelkedett volna mennyei magaslatokba. Elég szomorú. hogy a szocialista és különösen a liberális rendszerek tűzzel-vassal irtották, tiporták őket. Én magam soha nem hittem, hogy követni tudom őket, de nagyon igyekeztem, mert tiszteletre méltó elődök voltak, akiktől sokat tanultunk.

Hogy csak egyetlen, talán még ismert személyiséget említsek, Öveges József tanár úr óráin senkinek nem jutott volna eszébe felállni, vagy bármi képpen megzavarni a tanórát. És nem ő volt az egyetlen, de nem is az utolsó. Sőt, itt élnek és dolgoznak közöttünk ma is szép számmal a hozzá hasonló pedagógus egyéniségek.

De amikor borostásan beront 5 perc késéssel egy ifjú kolléga az osztályomba, ahol a tanítványai tisztelettudón felállva köszöntenék a tanár urat, és az illető egy kézlegyintéssel, rájuk sem pillantva intézi el a fegyelmezett üdvözlést, akkor senkit nem lep meg, hogy az asztalon ülő ifjú titán egy fél őra múlva magába roskadva vagy éppen idegrohammal hagyja el a termet.

Tiszteletet és fegyelmet az várjon el a tanítványaitól és azok szüleitől, aki maga is tiszteletreméltó és fegyelmezett képes lenni. Különösen akkor, ha olyan hivatást választ magának, amelyben a minta, a példa ő maga lesz, ha akarja, ha nem.

Megint csak példaként:
a tanár, aki két hét múlva sem képes kijívítva és értékelve kiosztani a tanítványai dolgozatát (amit valójában másnap kellett volna megtegyen), az ne követelőzzön a gyermekekkel és szülőkkel.

Még annyit: én sem ismerem az itt megnyilatkozókat. Nem ismerem az eddigi teljesítményüket, vagy ahogy Erzsébet Pfeifer írja, mit tett már le eddig az asztalra. De nincs is szükség rá, mert ugye itt is ki-ki saját maga teszi le a névjegyét a gondolataival, álláspontjával. Sok mindent elárulunk önmagunkról azzal, amit és ahogy leírunk. Bárki minősítése ezért távol áll tőlem, megteszi azt mindenki önmaga.
glauber2 | 2015. december 19.
Péter elvárásai alapján még egyházi emberek kezében sem lenne jó helyen az oktatás, hát még a nevelés. Minimum szenteket kellene alkalmazni az oktatási-nevelési (nevelési-oktatási) intézményekben, elegendő létszámban.

Mindenszentek napján pedig megünnepelhetnénk a pedagógusokat.

Mert aki a szentté avatás kritériumainak nem felel meg, az gondolja újra a választásait.
A Nemzeti Pedagóguskarra vonatkozóan én is szívesen újra gondolnám, de nem tehetem, mert nem volt választás. A belépést illetően sem, a vezetőségre vonatkozóan pedig csak olcsó színjáték. Jóval a míves commedia dell' arte szintje alatt. Bár némi vásári színezete azért volt - olyan "megvásárlási".
Erzsébet Pfeifer | 2015. december 19.
Kedves Péter!Nem akarom meggyőzni,sőt. Kívánom, hogy mindig ilyen magabiztos legyen, értékrendje ilyen stabil, erkölcseiben pedig makulátlan. Nem ismerjük egymást, nem tudom hány éve van a pályán, hol dolgozik és mit tett már le eddig az asztalra. Kikérhetném magamnak a szavait, de nem teszem. Higgye csak, hogy én egy "kiábrándult, dohogó nő vagyok, aki vizet prédikál és bort iszik." Higgye, mert ez a könnyebb út az Ön számára. Egy dologban biztos vagyok: nem Ön fog engem és az eddigi munkámat minősíteni. Még csak nem is a szakértők. Megtették és megteszik a azülők és a gyerekek. Részemről befejeztem.
Péter | 2015. december 19.
Juli írta: "Éppen ezért kellene elgondolkodni azokon az okokon, ami miatt kitűnő és elkötelezett szakemberek kibillennek, és hangot adnak az elkeseredésüknek."

Érdemes lenne, valóban. De nem lehet, mert ha valaki a tényleges okokra igyekszik fényt deríteni, és nem az éppen aktuális politikai szólamokat sorolja, (sekélyes magyarázkodással és vagdalkozással klikezve meg rószikázva), akkor nagyon hamar találja magát az illető a partvonalon kívül.

Ha ugyanis egy közalkalmazott nem tud megbírkózni a nevelés feladatával, akkor annak többnyire két oka van. Ő maga és a neveltje. Inkább ezen kellene meditálni.

A hazai pedagógusképzés igen jelentős részében egy értéktagadó, neoliberális szemlélet vált uralkodóvá az elmúlt évtizedekben, ami többnyire súlyos képzési hiányosságokhoz vezetett. Ezért a képző intézményt igen hiányos felkészítéssel hagyták el a pályakezdők. És most tehetetlenül vergődnek, amikor szembesülnek a nevelési feladataikkal. Mert elképpzelésük sincsen arról, hogy a képzés során mi mindenből maradtak ki. Ez a dolog egyik, a nevelő felöli oldala.

A gyermekek pedig olyan szociokulturális környezetből érkeznek az iskolába, ahol a magatartásnak egyetlen mozgatója van: a "nekem bármi feltétel nélkül jár" szemlélete, amit a legtermészetesebbnek gondol. Ilyenné vált a szülő, mert ezt súlykolta belé a média, és természetresen ilyenné válik a gyermeke is. Jogok vannak, kötelezettségek nincsenek. Naponta tapasztaljuk ennek a szemléletnek a hangoztatását.

Nem kis feladat egy nevelő intézményben tanulásra, munkára fogni és közösségi magatartásra szorítani egy eltévelyedett, értékrend nélkül betántorgó személyiséget.
Valóban nehéz helyzetben van, aki mégis teljesíteni akarja a hivatásból fakadó feladatát. De másra, felfelé mutogatással ez nem oldható meg. Megoldható viszont ott, ahol az intézményben egységes követelményrendszer és magatartási elvárások szerint nevel valamennyi érintett. Ahol a jellemformálás központi kérdése a nevelésnek. És ebbe igyekszik bevonni a családot is. Ha alkalmas erre a család.

Az pedig egy egészen más kérdés, ha a család, illetve a szülő vagy gyám nem alkalmas a feladata ellátására, nem lehet vele együttműködni, mert nem hajlandó, vagy maga is nevelendő lenne. Az már gyámügyi kérdés.

Aki olyan kérdéseket tesz fel önmagának, hogy "... és egyáltalán, a rohadt életbe, élhetek-e még én is úgy, mint más normális ember, vagy reggeltől estig pejdagogoszt kell játszanom." az, sajnos újra kell gondolja korábbi választásait. Mert ki tudja, mit érthet egy "rohadt életbe" dohogó kiábrándult nő azon, hogy "más normális ember"? Hátha a normalitás felfogásával van baj? Hiszen alapvető tévedés azt képzelni, hogy lehet reggel tanár, este meg kibújhat a bőréből. Nem véletlenül páldálóztak annak idején nagyjaink azzal, hogy míg egy fogorvos fetrenghet este az árokban, attól másnap még jó fogorvos lehet. Élhet egy jogász kicsapongó életet, attól még ügyvédként senki nem fogja a képességeit kétségbe vonni.

De egy pedagógus mindezt nem teheti meg, mert nem csak szavaival, sőt elsősorban nem azzal nevel, hanem saját példájával. Egész életével. Mintát nyújt a neveltjeinek. Akkor is, amikor határozott, akkor is amikor megértő és akkor is, amikor illetlenül viselkedik vagy öltözik. A tanítóra fokozottan igaz: nem lehet bort innia és közben vizet prédikálni.

De akar-e egyáltalán vizet inni...?

Gondolkozzunk hát el ezeken az okokon, kedves Juli.
Juli | 2015. december 19.
Kedves Péter! A szerző frusztrált és kétségbeesett. Azért döntöttem úgy, hogy közzé teszem az írását, mert ez az életérzés általános, és nagyban magyarázza az iskolai kudarcokat. Igaza van: ilyen állapotban csökken a tolerancia és a pedagógus nem képes valóban elfogadó és toleráns lenni. Éppen ezért kellene elgondolkodni azokon az okokon, ami miatt kitűnő és elkötelezett szakemberek kibillennek, és hangot adnak az elkeseredésüknek. Nem az a baj, ha kimondódnak ezek az érzések, gondolatok, hanem az, hogy egyáltalán megjelennek. Érdemes lenne kezdeni valamit a kiváltó okokkal.
Erzsébet Pfeifer | 2015. december 19.
Kedves Péter! Elárulom, néha nég káromkodni is szoktam. Pl. amikor azt hallom, hogy a KLIK mekkora sikertörténet, miközben óraadó kollégáim fizetése hónapokat késik, nincs pénz a szakképzéshez szükséges anyagok megvásárlására, hitelünk pedig már elfogyott, továbbá akkor is, amikor azt hallom, nincs is gyernekéhezés. Etikai hitvvallásom pedig egyszerű: "Vétkesek közt cinkos aki néma..."
Péter | 2015. december 19.
Aki egy nyilvánosságnak szánt írását úgy kezdi, mint ahogy azt Ön teszi, kedves kolléganő, az ne csodálkozzon, ha a tanítványai is agresszivek, és magasról "tesznek az etikára".
Ön (is) neveli.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.02.
Nem lesz hosszabb a tanév – elhalasztják a minősítéseket
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden pedagógusnak köszöni az elmúlt hetek áldozatkész munkáját, mely a tantermen kívüli, digitális munkarendre való sikeres átállást lehetővé...
(Forrás: kormany.hu)
--
2020.04.02.
Maruzsa Zoltán: az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kel
Mivel még több mint egy hónap van hátra az érettségi hagyományos kezdési időpontjáig, a járványügyi kérdésekben azonban nem látnak előre egy hónapot, az érintettek türelmét kérik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.02.
Iskolai zaklatás a Google Classromban - mit tehetnek a tanárok?
A diákok online kapják a tananyagot, online tartják a kapcsolatot egymással és a tanáraikkal is. A sok virtuális időtöltésnek azonban lehetnek hátulütői is. Sok oktatási csoportban felmer...
(Forrás: eduline)
--
2020.04.01.
Digitális távoktatás: egyes, mert nem kézzel írtad
Szülők tíz-, ha nem százezreire szakadt rá két hete a pedagógus életpálya összes szakmai és emberi szépsége. A képesítés nélküli tanárrá válás az indexeseket sem kímélte, gyakorl...
(Forrás: index)
--
2020.04.01.
A most elindult tankönyvrendelés a bizonyíték arra, hogy a kormány az elmúlt hetekből semmit nem tanult
A Civil Közoktatási Platform nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez az ügyben, az eddig ismertetett szakmai kritikájukon felül immár amiatt is kérik, hogy az illetékes miniszté...
(Forrás: mérce)
--
2020.04.01.
Ausztriában egy diáknak sem lesz hátránya a koronavírus miatt kialakult helyzetből
„Ésszel és szívvel” fogják értékelni a tanulókat a tanév végi záróvizsgákon – jelentette ki Heinz Faßmann. Az oktatási miniszter kifejtette. áprilisban várhatóan még otthonról...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Már lehet tankönyveket rendelni a következő tanévre az interneten
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől már minden köznevelésben résztvevő tanuló ingyenesen kapja meg a tankönyveit, így a rendelés semmilyen anyagi terhet nem jelent a csalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Iskolaérettség: nem lett egységesebb a rendszer
Míg korábban a gyermeket ismerő óvoda és a szülő dönthetett arról, hogy az adott év augusztus 31-éig hatodik életévét betöltő, vagyis tankötelessé váló gyermek további egy évet ó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.04.01.
Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a COVID-19 járványra? – Néhány tanulság a TALIS felmérésből
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket: az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a tá...
(Forrás: DPMK)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek