OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. február 9.
» Hozzászólások (1)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

52. Innen szép nyerni!

2016. január 29.

Hétfő. Osztályozó értekezlet. Nyolcadik sima ügy. Ketten azért buknak, hátha némi motivációt jelent számukra, hogy sikertelen az első félév. Kata osztályozó vizsgát tehetett, dacára annak, hogy 90 óra körül jár az igazolatlan hiányzásainak száma. Akinél vizsgáznia kellett, az meg is buktatta. A vállát rángatta, megengedhetetlen hangon kérte ki magának, hogy neki beszámolási kötelezettsége van. Még így is, 3,8 az osztály átlaga. Szomorú vagyok, hogy a 3 gyerek nem akart a félévben semmi értékelhetőt produkálni, de ebből az egyik az, akit a nyáron úgy engedtek át pótvizsgán, hogy pontosan tudták, és tapasztalták is, nem tanult semmit, nem tudott semmit. Miből gondolta a kolléganő, hogy az lesz a megfelelő motiváció a továbbiakhoz?

Este szülői. Jelen van 6 szülő. A 17-ből. Három szülő hiányzása vis major. Akkor az összesen kilenc gyerek. Nyolc meg magasról tesz az egészre. Mint mindig. Miért is nem vagyok meglepve? Minden alkalommal, amikor szembesülök a mérhetetlen szülői érdektelenséggel, nemtörődömséggel, azon tűnődöm, mégis, mitől működnek a tündérkéim?

De a szülői előtt tanszoba. Ha keddre kell készülni, akkor bizony földrajz. És intenzív a készülődés, mert E. néni megmondta, minden órán írnak, nehogy már azt gondolják, vége a tanévnek!

Közben szivárognak a hírek arról, hogy az utóbbi évek leggyengébb eredményét produkálták a központi felvételit író nyolcadikosok. Gyalázatos, hogy ez nekünk jó hír, mert akkor mások is bajban vannak. Nem lehetne majd egyszer úgy, hogy csak azok kerüljenek bajba, akik tényleg megérdemlik?

Kedden három tündérkével és B. nénivel dolgozat-nézőben vagyunk. Minden művet lefotózunk, és az is előfordul, hogy van okunk elégedettnek lenni. Nem sok, de örüljünk ennek. A tapasztalat az országos eredményeket látszik igazolni. A legjobbak közül is többen elszálltak, kevés volt az idő, nehezek voltak a feladatok. Agyvérzés közeli állapot, amikor meglátjuk Nándi matekját. Hiába volt személyi motozás, nehogy ceruzát vigyen be a vizsgára valaki (ceruzás iromány nem értékelhető), az N. csoportját felügyelő tanár szerzett neki egyet, hogy azzal írja a számításokat, elég, ha a végeredmény lejegyzéséhez használ tollat. Köszönjük, kolléga! Minimum 10 pontot húzott ki Nándi zsebéből. Kristóf elszállt, ahogy azt már akkor jelezte, amikor kijött. Odett szokás szerint rettegett, az eredmény siralmas. Elvira várakozáson alul teljesített. Időhiány. Az iskolában első osztálytól mást sem hallanak, mint hogy: ne kapkodj, gondolkodj! Majd elmennek felvételizni, ahol az egyetlen működő lehetőség: ne gondolkodj, írj, akár a gép! Hurrá!

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) honlapján az olvasható, hogy általában 5-7 ponttal többet érnek el az országos átlagnál az oda jelentkező nyolcadikosok.

Idén magyarból nálunk 32,5 pont volt az átlag, tehát országosan 25,5-27,5 pont várható, míg matekból 24 pont, ami 17-19 pontos országos átlagot valószínűsít.

Ha ez igaz lesz, még bizakodóak is lehetünk, bár két kisded nagyon elszállt. Nem fölfelé. Van viszont több 25 pont fölötti magyarunk és 20 pont körüli matekunk. A legjobb magyar 34 pontos, a legjobb matek 30 pontos lett. Átlagban elégedettek lehetünk, az egyéni szórás nagy. Ez nem meglepő, de a két alulteljesítőnél nagyon szomorú.

Akkor most kezdődhet az újratervezés. A baj az, hogy fogalmunk sincs, mihez képest.

Szerdától újra az iskola keresés a fő csapás iránya, most már számolgatni is tudunk. A lehetőségeik elég korlátozottnak látszanak. Sok iskolát, sok szakot kell jelölni, mert minden bizonytalan.

Ebéd előtt az egyik kinyomja magából: ő bizony egyénileg aláírta a Hermann felhívását. Szuper! Büszke vagyok rá nagyon. És akkor ebéd után nekiveselkedünk a témának. Akarjuk, nem akarjuk?

Összefoglalom, miről is kellene dönteni. Igen, értik, tudják. Van kérdés? Van. Nándi érdeklődik: ha csatlakozik, érheti e valamiféle támadás, retorzió. Kész! Végem van! Tehát a megtorlástól való félelem ott figyel a 14-15 évesek körében is. Magyarázom, hogy miért nem szabad(na) félniük. Mondom, nevek nem lesznek, csak számok. X igen, Y nem, Z tartózkodás. Ennyi. Próbálok valamit mondani nekik a gránit szilárdságú Nyúlkotmányban (Alaptörvény, amit a nyuszi hozott) is rögzített vélemény nyilvánítás szabadságáról. Nem vagyok biztos abban, hogy meggyőztem. Itt tartunk. Szavazzunk! Titkos szavazás. Hogy még véletlenül se ismerhessem fel az írásukat, mindenki egy I (igen, támogatom a csatlakozást), vagy N (nem támogatom a csatlakozást), vagy T (tartózkodom a vélemény nyilvánítástól, nem tudom) betűvel szavaz. Megegyezünk. Nincs jó szavazat, rossz szavazat. Vélemény van. A másikét is mindenkinek tiszteletben kell tartani. Az eredményt mindenki elfogadja, tudomásul veszi, nem vitatja, nem minősíti.

A végeredmény: 15 fő jelenlétével, 13 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett elküldtük támogató nyilatkozatunkat. Én itt nem szavaztam. A megfelelő helyen nyilvánosságra hoztam a véleményem. A szavazás lezárását követően a kisdedeknek is elmondtam. Nagyon büszke vagyok rájuk! Szándékomban volt a szülőin is felvetni ezt a lehetőséget, de a csekély érdeklődésre való tekintettel nem hozakodtam elő ezzel.

A hét rövidebb volt a szokásosnál, mert pénteken már ebéd után köddé lehetett válni. Félévi értekezlet miatt, a kis drágák legnagyobb örömére. Az már csak egy kevésbé fontos részletkérdés, hogy jövő héten csütörtökön lesz a farsang, és ebben az ügyben még semmit nem léptünk. Nem számít, majd ezt is megoldjuk! Időnk van, úgyse csinálunk soha semmit!

Kristóf egész héten elviselhetetlen. Egész nap az anyukájával fészbukol. Időnként belefárad, akkor a padra dőlve pihen. Két pihenés között, de fészbukolás közben mindenkihez van néhány keresetlen szava. Kiállhatatlan, gonosz, rossz indulatú. Nyelünk, tűrünk, mert nincs eszközünk. Társait naponta porig alázza, az élő fába is beleköt. Ordít, esze nélkül. Semmi sem jó neki. Elvárja, hogy kiszolgáljuk, minden kérését teljesítsük. És jaj annak, aki ellenáll! Én is kivertem nála a biztosítékot, amikor odaszólt nekem: „Vegye már fel a tollamat!” Nem vettem föl. Na, amit ezért kaptam, azt hallani kellett volna! A félévi kiosztásakor Z. bácsival közölte: „Tegye csak le! Majd elviszem.” Mondja már meg valami szakember, meddig vagyunk kötelesek tűrni? De azt ne mondja senki, hogy türelemmel, kedvességgel, törődéssel célt lehet érni. Próbálja csoportban, ahogy nekünk adatik. Páros helyzetben sokkal egyszerűbb, de az iskola nem a páros helyzetek színtere. Konkrétan ott tartok, hogy… Mindenkire rábíznám a mondat befejezését. Okoskodóknak, fanyalgóknak, mindig mindent jobban tudóknak felajánlok két hetet vele. Persze csoportban. Háromévi kemény munkánk a levesben. Mindent tönkre tesz, mindenkit az őrületbe kerget, és az eszköztelenség miatt ő a győztes. A gyermekvédelem a topon, még mindig nem emelték ki a családból, pedig szerintem neki valami olyan zárt intézményben kéne gyógyulnia, ahol kis létszámú csoportban, az állapotának megfelelő szakemberek irányítanák a felépülését.

Míg a napi rutinnal bajlódtunk, egész héten füstölt a telefonom, a privát postafiókom, mert érkeztek Kristófnak a felajánlások. Nagyon megható ez a szolidaritás, a jövő héten érkezik is a rengeteg minden. Ami elkeserítő, hogy micsoda nehézséget jelent valami lakhatást találni. Albérlet lenne, de horror árak vannak, általában kétszer annyit kéne fizetnie anyának, mint amennyi a havi bevétele. Ezen az ügyön is dolgozunk, több vonalon is folyik a „kutatómunka”. Nagyon remélem, hogy lesz megnyugtató megoldás! Innen is mindenkinek, aki mellénk állt, segített, hálás köszönet.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

indiánus | 2016. február 9.
:))) minden jó lesz. Mert muszáj neki.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek