OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. február 9.
» Hozzászólások (1)

Mi – Egy osztályfőnök feljegyzései

52. Innen szép nyerni!

2016. január 29.

Hétfő. Osztályozó értekezlet. Nyolcadik sima ügy. Ketten azért buknak, hátha némi motivációt jelent számukra, hogy sikertelen az első félév. Kata osztályozó vizsgát tehetett, dacára annak, hogy 90 óra körül jár az igazolatlan hiányzásainak száma. Akinél vizsgáznia kellett, az meg is buktatta. A vállát rángatta, megengedhetetlen hangon kérte ki magának, hogy neki beszámolási kötelezettsége van. Még így is, 3,8 az osztály átlaga. Szomorú vagyok, hogy a 3 gyerek nem akart a félévben semmi értékelhetőt produkálni, de ebből az egyik az, akit a nyáron úgy engedtek át pótvizsgán, hogy pontosan tudták, és tapasztalták is, nem tanult semmit, nem tudott semmit. Miből gondolta a kolléganő, hogy az lesz a megfelelő motiváció a továbbiakhoz?

Este szülői. Jelen van 6 szülő. A 17-ből. Három szülő hiányzása vis major. Akkor az összesen kilenc gyerek. Nyolc meg magasról tesz az egészre. Mint mindig. Miért is nem vagyok meglepve? Minden alkalommal, amikor szembesülök a mérhetetlen szülői érdektelenséggel, nemtörődömséggel, azon tűnődöm, mégis, mitől működnek a tündérkéim?

De a szülői előtt tanszoba. Ha keddre kell készülni, akkor bizony földrajz. És intenzív a készülődés, mert E. néni megmondta, minden órán írnak, nehogy már azt gondolják, vége a tanévnek!

Közben szivárognak a hírek arról, hogy az utóbbi évek leggyengébb eredményét produkálták a központi felvételit író nyolcadikosok. Gyalázatos, hogy ez nekünk jó hír, mert akkor mások is bajban vannak. Nem lehetne majd egyszer úgy, hogy csak azok kerüljenek bajba, akik tényleg megérdemlik?

Kedden három tündérkével és B. nénivel dolgozat-nézőben vagyunk. Minden művet lefotózunk, és az is előfordul, hogy van okunk elégedettnek lenni. Nem sok, de örüljünk ennek. A tapasztalat az országos eredményeket látszik igazolni. A legjobbak közül is többen elszálltak, kevés volt az idő, nehezek voltak a feladatok. Agyvérzés közeli állapot, amikor meglátjuk Nándi matekját. Hiába volt személyi motozás, nehogy ceruzát vigyen be a vizsgára valaki (ceruzás iromány nem értékelhető), az N. csoportját felügyelő tanár szerzett neki egyet, hogy azzal írja a számításokat, elég, ha a végeredmény lejegyzéséhez használ tollat. Köszönjük, kolléga! Minimum 10 pontot húzott ki Nándi zsebéből. Kristóf elszállt, ahogy azt már akkor jelezte, amikor kijött. Odett szokás szerint rettegett, az eredmény siralmas. Elvira várakozáson alul teljesített. Időhiány. Az iskolában első osztálytól mást sem hallanak, mint hogy: ne kapkodj, gondolkodj! Majd elmennek felvételizni, ahol az egyetlen működő lehetőség: ne gondolkodj, írj, akár a gép! Hurrá!

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) honlapján az olvasható, hogy általában 5-7 ponttal többet érnek el az országos átlagnál az oda jelentkező nyolcadikosok.

Idén magyarból nálunk 32,5 pont volt az átlag, tehát országosan 25,5-27,5 pont várható, míg matekból 24 pont, ami 17-19 pontos országos átlagot valószínűsít.

Ha ez igaz lesz, még bizakodóak is lehetünk, bár két kisded nagyon elszállt. Nem fölfelé. Van viszont több 25 pont fölötti magyarunk és 20 pont körüli matekunk. A legjobb magyar 34 pontos, a legjobb matek 30 pontos lett. Átlagban elégedettek lehetünk, az egyéni szórás nagy. Ez nem meglepő, de a két alulteljesítőnél nagyon szomorú.

Akkor most kezdődhet az újratervezés. A baj az, hogy fogalmunk sincs, mihez képest.

Szerdától újra az iskola keresés a fő csapás iránya, most már számolgatni is tudunk. A lehetőségeik elég korlátozottnak látszanak. Sok iskolát, sok szakot kell jelölni, mert minden bizonytalan.

Ebéd előtt az egyik kinyomja magából: ő bizony egyénileg aláírta a Hermann felhívását. Szuper! Büszke vagyok rá nagyon. És akkor ebéd után nekiveselkedünk a témának. Akarjuk, nem akarjuk?

Összefoglalom, miről is kellene dönteni. Igen, értik, tudják. Van kérdés? Van. Nándi érdeklődik: ha csatlakozik, érheti e valamiféle támadás, retorzió. Kész! Végem van! Tehát a megtorlástól való félelem ott figyel a 14-15 évesek körében is. Magyarázom, hogy miért nem szabad(na) félniük. Mondom, nevek nem lesznek, csak számok. X igen, Y nem, Z tartózkodás. Ennyi. Próbálok valamit mondani nekik a gránit szilárdságú Nyúlkotmányban (Alaptörvény, amit a nyuszi hozott) is rögzített vélemény nyilvánítás szabadságáról. Nem vagyok biztos abban, hogy meggyőztem. Itt tartunk. Szavazzunk! Titkos szavazás. Hogy még véletlenül se ismerhessem fel az írásukat, mindenki egy I (igen, támogatom a csatlakozást), vagy N (nem támogatom a csatlakozást), vagy T (tartózkodom a vélemény nyilvánítástól, nem tudom) betűvel szavaz. Megegyezünk. Nincs jó szavazat, rossz szavazat. Vélemény van. A másikét is mindenkinek tiszteletben kell tartani. Az eredményt mindenki elfogadja, tudomásul veszi, nem vitatja, nem minősíti.

A végeredmény: 15 fő jelenlétével, 13 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett elküldtük támogató nyilatkozatunkat. Én itt nem szavaztam. A megfelelő helyen nyilvánosságra hoztam a véleményem. A szavazás lezárását követően a kisdedeknek is elmondtam. Nagyon büszke vagyok rájuk! Szándékomban volt a szülőin is felvetni ezt a lehetőséget, de a csekély érdeklődésre való tekintettel nem hozakodtam elő ezzel.

A hét rövidebb volt a szokásosnál, mert pénteken már ebéd után köddé lehetett válni. Félévi értekezlet miatt, a kis drágák legnagyobb örömére. Az már csak egy kevésbé fontos részletkérdés, hogy jövő héten csütörtökön lesz a farsang, és ebben az ügyben még semmit nem léptünk. Nem számít, majd ezt is megoldjuk! Időnk van, úgyse csinálunk soha semmit!

Kristóf egész héten elviselhetetlen. Egész nap az anyukájával fészbukol. Időnként belefárad, akkor a padra dőlve pihen. Két pihenés között, de fészbukolás közben mindenkihez van néhány keresetlen szava. Kiállhatatlan, gonosz, rossz indulatú. Nyelünk, tűrünk, mert nincs eszközünk. Társait naponta porig alázza, az élő fába is beleköt. Ordít, esze nélkül. Semmi sem jó neki. Elvárja, hogy kiszolgáljuk, minden kérését teljesítsük. És jaj annak, aki ellenáll! Én is kivertem nála a biztosítékot, amikor odaszólt nekem: „Vegye már fel a tollamat!” Nem vettem föl. Na, amit ezért kaptam, azt hallani kellett volna! A félévi kiosztásakor Z. bácsival közölte: „Tegye csak le! Majd elviszem.” Mondja már meg valami szakember, meddig vagyunk kötelesek tűrni? De azt ne mondja senki, hogy türelemmel, kedvességgel, törődéssel célt lehet érni. Próbálja csoportban, ahogy nekünk adatik. Páros helyzetben sokkal egyszerűbb, de az iskola nem a páros helyzetek színtere. Konkrétan ott tartok, hogy… Mindenkire rábíznám a mondat befejezését. Okoskodóknak, fanyalgóknak, mindig mindent jobban tudóknak felajánlok két hetet vele. Persze csoportban. Háromévi kemény munkánk a levesben. Mindent tönkre tesz, mindenkit az őrületbe kerget, és az eszköztelenség miatt ő a győztes. A gyermekvédelem a topon, még mindig nem emelték ki a családból, pedig szerintem neki valami olyan zárt intézményben kéne gyógyulnia, ahol kis létszámú csoportban, az állapotának megfelelő szakemberek irányítanák a felépülését.

Míg a napi rutinnal bajlódtunk, egész héten füstölt a telefonom, a privát postafiókom, mert érkeztek Kristófnak a felajánlások. Nagyon megható ez a szolidaritás, a jövő héten érkezik is a rengeteg minden. Ami elkeserítő, hogy micsoda nehézséget jelent valami lakhatást találni. Albérlet lenne, de horror árak vannak, általában kétszer annyit kéne fizetnie anyának, mint amennyi a havi bevétele. Ezen az ügyön is dolgozunk, több vonalon is folyik a „kutatómunka”. Nagyon remélem, hogy lesz megnyugtató megoldás! Innen is mindenkinek, aki mellénk állt, segített, hálás köszönet.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

indiánus | 2016. február 9.
:))) minden jó lesz. Mert muszáj neki.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.08.
Gyarmathy Éva: Boldogtalan tanórák helyett...
A magyar oktatás továbbra sem képes lépést tartani a 21. századi változásokkal, a gyerekek idegrendszerének és életmódjának jelentős átalakulásával, az információs forradalommal, az...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.12.08.
Radó Péter. PISA 2018: Hol a gödör alja?
Összefoglalva: az egyetlen jó hír az, hogy a magyar közoktatás eredményességének zuhanása pillanatnyilag leállt. Javulásnak azonban nyoma sincs, a közoktatás minősége és esélykiegyenl...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.12.08.
Hat ok, amiért a mikroiskolák újraírhatják a jövő oktatás|át
El lehet indítani 30 millióból is egy iskolát, vagy 3 milliárdot kell rá költeni? Újra lehet-e gondolni az oktatást egy innovatív módszerrel egy 20 fős csoportban, vagy 200 gyerek alatt ne...
(Forrás: Budapest School)
--
2019.12.07.
A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok csak az elit számára elérhetőek?
z iskolai szegregáció már az általános iskolában megjelenik, a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokba döntően csak a jobb helyzetű családok gyerekei kerülnek be - derül ki egy friss kutat...
(Forrás: eduline)
--
2019.12.07.
A köznevelési tárca valós érvek alapján dönt az iskolaérettségi vizsgálatról
Korábban Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Kütyüfüggő generációt nevelünk
A 2010 után született alfa generáció tagjai minden eddiginél korábban, már egyéves koruk körül használni kezdik az érintőképernyős digitális eszközöket, sőt a négyévesnél idősebbek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Az ombudsman szerint nem feltétlen kellene még 6 évesen iskolába mennie a gyerekne
Az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktárcától Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa....
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek