Egy farsang margójára
Manapság, amikor a pedagógus- és segítő kollégákban munkálkodik a felgyülemlett keserűség, a tanulók leterheltsége is egyre nő, a tantestületek sorra hívják fel a figyelmet, milyen feszültséget keltő utasításoknak kell eleget tenni az iskolákban, úgy érzem, meg kell osztanom veletek egy kedves kis történetet, hogy ne csak a negatívumokat soroljuk nap, mint nap.
Történt pedig, hogy az egyik kolléganőm még január elején, közvetlenül a téli szünet után lázasan gyűjteni kezdte az autista tagozaton a WC papír gurigákat. Legyinthetnétek, ugyan már, nagy dolog, mindenki tudja, hogy eme egyszerű kis papírdarab mennyi mindenre felhasználható, pl. egy ábrázolás-alakítás órán, vagy egy napközis tevékenység során, mit kell erről írni. Azt azonban illik róla tudni, hogy egy igencsak kreatív és fantasztikus kézügyességgel megáldott ember, így sejtettük, hogy valami különleges dolog van készülőben. Mondta, farsangi jelmezhez kellenek a gurigák, mi gyűjtöttük is szorgalmasan. Aztán, ahogy közeledett a farsang napja, egyre több-és több információ érkezett, miből, és hogyan is áll a projekt. Mint kiderült, egy monumentális műhöz igyekeztünk segítséget nyújtani, mégpedig az apaji Arany János Általános Iskola nagyméretű makettjéhez, melyet Zsuzsink most nyolcadikos lánya visel majd jelmezként. Mindez a család érzelmi kötődését kívánta kifejezni az iskola iránt, hiszen odajárt már kolléganőm és két testvére, két gyermeke is, sőt az egyik nővére ott tanít. Ehhez a nagy lélegzetvételű tervhez azonban rengeteg gurigára, ehhez kapcsolódva pedig hatalmas összefogásra volt szükség. Így gyűjtött a Benedek Elek óvodája, az iskola autista tagozata, az apaji iskola takarítónője, a dömsödi és az apaji zumbacsoport, a felsoroltak családjai, s mindazok, akikhez eljutott a hír.
2016. január 30-án kezdődött a nagy munka, sokszor éjszakába nyúlóan. A gurigák, ahogy ragasztotta őket, egyre fogytak, de lassan kezdett összeállni a kép. S ekkor jött a felismerés, a projekt ebben a formában kivitelezhetetlen! Azok a fránya iskolai ablakok… Az élethű makett nem fog beférni az ajtókon, túl széles! Kolléganőm azonban nem arról híres, hogy feladja. Ha nem megy oldalirányban, megy felfelé! Igaz, akkor ugrik az eredeti elképzelés, az iskola, ám ami már kész van, felidéz egy homályos képet. Legyen akkor a Big Ben!
És a munka kicsit csalódottan, ám annál elszántabban újraindult. A gurigák azonban kevésnek bizonyultak, így nekünk is új módszerekhez kellett folyamodnunk. Mivel nem szűkölködünk kreatív kolléganőkben, egyikük kitalálta, hogy a még fel nem használt WC papírokból is kihúzgálja a gurigát. Ezt a módszert aztán a továbbiakban az összes gyűjtő alkalmazta.
Zsuzsi és kislánya gőzerővel dolgozott az utolsó pillanatig a maketten. Majd február 4-én, éjjel 1 órakor feltette a torony tetejét, s megkönnyebbülten felsóhajtott: készen van!
Február 5-én, pénteken délután a 975 db WC papír – és néhány papírtörlő gurigából álló torony készen állt a bemutatásra. Három elemből állt, 2 és fél méter magas volt, így utánfutóval vitték az iskolába.
Mondanom sem kell, mindenki szájtátva nézte az aulában lassan, óvatosan végighaladó Big Bent. Az eredményhirdetés során különdíjjal jutalmazták. S hogy a búcsú az iskolától méltó legyen, a torony az iskolai kiállítás egyik különleges darabjaként szerepel március végéig. Aki látta, sokáig fog a különleges jelmezre emlékezni, de mi sem felejtjük még egy ideig, legalábbis addig biztos nem, míg a guriga nélküli WC papírjaink el nem fogynak.
S hogy miért osztottam meg veletek ezt a történetet? Elsősorban azért, hogy mindazt a jó érzést, amit bennem keltett, átadhassam. Itt nem a végeredmény számított legfőképpen, hanem az út, amin eljutottak idáig. Hiszen a mai rohanó világban ritka, hogy valaki ennyi energiát öljön egy jelmezbe egy pár órás program kedvéért. Nem, nem is a program itt a lényeg, hanem az a feltétel nélküli szülői szeretet, ami olyan ajándékot adott át a gyermeknek, mely egy életen át kíséri majd: az értékes együtt töltött és ráfordított időt, amellyel azt üzeni, fontos vagy nekem. Az, hogy a kislány zokogva borult odaadó édesanyja nyakába, így köszönve meg a rengeteg munkát, mely az összetartozásukat jellemzi. Az, hogy felemelő, ám nehéz munkája mellett feláldozta pihenésre szánt szabadidejének szinte minden percét. S bár nem sikerült az eredeti ötletet megvalósítani, maga az elképzelés is jelzésértékű: tisztelet és köszönet a pedagógusok felé, munkájuk elismeréseként, ez pedig napjainkban különleges értéket képvisel.
Lejegyezte: Szabó Andrea
Szegregált Autista Tagozat
Benedek Elek EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola
-- Linkek
-- » Kommentálom
|



Utolsó üzenetek:
 OFOE Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége
--
 Hesz Dóra Virág Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.
--
 Hesz Dóra Virág T. Cím!
Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...
Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot
((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).
--
 Tóth Zoltán Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán
--
 ofoe Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)
--
 ofoe Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)
--
 Mohácsi Katalin Tisztelt OFOE!
Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.
Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin
--
 Sasváriné Rita Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné
--


 Kommentek

|
|