OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. május 31.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

8. A hazug embert könnyebb utolérni

A manipulátorok hazudnak.

A hazugság az egyik legbiztosabb módja a befolyásolásnak, hiszen félrevezető, hamis információkat ad, és így alternatív valóságot teremt, amelyben ő az úr. Sok manipulátor akkor is hazudik, ha látszólag nincsen belőle semmi haszna. Csupán azért hazudik, hogy az irányítást a kezében tarthassa, alattomban befolyást gyakorolhasson.

A hazugságról és a hazug emberről az alábbiakat érdemes tudni:

  • Másokat vádol azzal, hogy hazudnak. (Ismert, hogy a legjobb védekezés a támadás.)
  • Kérdéssel válaszol a kérdésre. Például: Miért gondolod ezt? Honnan veszed? Ki mondta ezt Önnek?
  • Szintelen hangon válaszol.
  • Többet beszél, mint szükséges lenne, ismétli magát. Ez az agymosás. Amit sokat hall az ember, azt elhiszi, miközben a sok szöveg miatt nem tud gondolkodni. Ez a „porszívó ügynök eszköze”.
  • Végletes kijelentéseket tesz. Például: Soha nem … Én mindig ….
  • Nem a kérdésre válaszol, elterel.
  • A hazugságot egy mellékes mondatba helyezi.
  • Gyakran kezdi azzal a mondatait: Hogy őszinte legyek, … Őszintén szólva …
  • A hazugságot gyakran gúnyos megjegyzésekkel, cinizmussal takargatja.
  • Ha valakit egyszer hazugságon kapsz, számíthatsz rá, hogy máskor is hazudott már, és hazudni fog.
  • A profi soha nem vallja be, hogy hazudott. Nagyon meggyőzően játssza az ártatlant, vagy vádolja a vádlót.
  • Minél nagyobb a hazugság, annál könnyebb fenntartani, mert senki nem gondolja, hogy akkorát lehet hazudni.

Mindez az ismeret alkalmas a hazugság ellen való védekezésre. Nem az a lényeges, hogy a hazug embert leleplezzük. Ez úgysem lehet sikeres, hiszen soha nem fogja bevallani, hogy hazudott. Aki őszintén bevallja a hazugságát, az nem igazi hazug.

A lényeges, hogy a gondolatainkat szabadon tartsuk. Ehhez vagy el kell kerülni az ilyen embereket, vagy nagyon tudatosan, egyenes beszéddel leállítani, semlegesíteni.

Egyenes beszéd

A legjobb elkerülni a hazug embereket, de ha nem lehet, akkor a nyílt kommunikáció segít.

A következő lehetőségeink vannak:

  • Másokat vádol azzal, hogy hazudnak. – Kérjünk bizonyítékot, mert súlyos vád ez.
  • Kérdéssel válaszol a kérdésre. – Kérjük meg, hogy először válaszolja meg a felvetett kérdést, mert ahhoz nincsen szükség más információra.
  • Szintelen hangon válaszol. – Ez figyelmeztető jel.
  • Többet beszél, mint szükséges lenne, ismétli magát. – Állítsuk le, vagy lépjünk ki a helyzetből. „Ezt már mondta többször is, nem kell ismételni, hallottam.”
  • Végletes kijelentéseket tesz. – Ez figyelmeztető jel.
  • Nem a kérdésre válaszol, elterel. – Kérjük meg, hogy maradjon az eredeti tárgynál.
  • A hazugságot egy mellékes mondatba helyezi. – Legyünk résen, az ördög a részletekben bújik meg. (A kisbetűs rész.)
  • Gyakran kezdi azzal a mondatait: Hogy őszinte legyek, … Őszintén szólva … – Ezek figyelmeztető jelek.
  • A hazugságot gyakran gúnyos megjegyzésekkel, cinizmussal takargatja. – Figyelmeztető jel.
  • Ha valakit egyszer hazugságon kapsz, számíthatsz rá, hogy máskor is hazudott már, és hazudni fog. – Ez prognózis.
  • A profi soha nem vallja be, hogy hazudott. Nagyon meggyőzően játssza az ártatlant, vagy vádolja a vádlót. – Nem a leleplezéssel kell foglalkozni, hanem a helyzetet kell megoldani.
  • Minél nagyobb a hazugság, annál könnyebb fenntartani, mert senki nem gondolja, hogy akkorát lehet hazudni. – Tartsuk az eszünkben, hogy a gátlástalanságnak nincsen határa, és bármi megtörténhet.

A manipulátorok arra építenek, hogy az emberek alapvetően jó és egyenes szándékkal közelítenek egymáshoz, és az emberek nem tudják elképzelni, hogy vannak, akik eleve őszintétlenül indulnak a kommunikációs térbe. A manipulátor nem bízik önmagában, és senki másban. Emiatt alamuszi, gyáva diktátor, és a fő eszköze a hazugság.

A hazugság hatalmát gyakran már kicsiként megtanulja a gyerek. „Mondj igazat és betörik a fejed.” A manipulációra nevelés egyértelmű: a gyerek megtanulja, hogy hazugságra épül a világ (not OK), és ő kicsi és semmirekellő (I am not OK). És tényleg az, mert beáll a sorba, és hazugsággal, megtévesztéssel tartja fenn magát és nyom le másokat.

Hazudhat gyerek és felnőtt, férfi és nő, idős és fiatal, egészséges és rokkant, hatalmas és kicsi. Aki nem vállalja fel önmagát, és másról is azt gondolja, hogy alamuszi, akiben nem lehet bízni, az hazudni fog.

Az emberiség sokáig az egyik főbűnnek tekintette a hazugságot, és joggal. A hamis információk veszélybe sodornak, pedig az ember sikerének az egyik fontos eleme az információk, a tudás használata.

Az utóbbi időben a hazugság elvesztette súlyát, kezd természetessé válni. „Mindenki hazudik.” „Persze, hiszen, minden politikus hazudik.” „A reklámok persze hogy hazudnak.” „Amit elhisznek az emberek, az az igazság.”

Ezzel a felfogással hitelesítettük is a megtévesztésen alapuló hatalmat, és úri huncutság, terápiás közösségbe szoruló játék lesz a tiszta beszéd, az őszinte megnyilvánulás és a hazugság elítélése.

Pedig van egy szép mondás: „Mondj igazat, és szégyenítsd meg az ördögöt.”

A hazudozás, a manipuláció, a könnyebb út előttünk van, mint kísértés, de ellenállhat, akiben ott van az Erő. „Érezd az Erőt!”

A témához elolvasásra ajánlom Csepeli György könyvfejezetét a manipulációról (in: Szociálpszichológia, Osiris Kiadó, 2001).

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek