OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. június 8.
» Hozzászólások (1)

Egy könyv és egy látogatás ürügyén a KIP-ről

A Komplex Instrukciós Program (KIP) első sorban a hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola által kidolgozott modell révén vált közismertté. Kevesebb szó esik azokról az intézményekről, amelyek szintén magukévá tették e program szemléletét, elsajátították a program elméletét és megvalósítják saját iskolájukban a gyakorlatát1. Most Elisabeth G. Cohen és Rachel A. Lotan könyvének magyar kiadása teszi különösen aktuálissá a témát. A kötet megjelenése alkalmából hazánkba látogatott a szerzőpáros egyik tagja: Rachel A. Lotan. Mielőtt a könyvről és Rachel látogatásáról beszámolnék, röviden áttekintem a program történetét, vázolom tartalmi lényegét, legfőbb célkitűzéseit.

A KIP létrehozásáról

ELISABETH G. Cohen

A kaliforniai eredetű Komplex Instrukciós Program Elizabeth G. Cohen szociológus tapasztalataira épül. Cohen laboratóriumi kísérleteiben az osztálytermi gondokat a közösségen belüli státuszproblémákra vezette vissza. Egy-egy gyerek osztálybeli státuszát befolyásolhatja a tudásszintje, a tanulmányi teljesítmény szerinti rangsorban elfoglalt helyzete, személyes képességei, szociometriai pozíciója, valamint társadalmi háttere. Az eltérő státuszok előhívhatják az elhamarkodott címkézést, és az önbeteljesítő jóslat közismert jelenségét. A kísérletek során megfogalmazott kérdések megalapozott megválaszolása érdekében a szociológushoz csatlakozott a pedagógus Rachel A. Lotan. A következő években a Stanford Egyetem Tanárképző karán szoros szakmai együttműködés alakult ki Elizabeth és Rachel között, akik a Komplex Instrukciós Program fejlesztésébe bevonták a tanárjelölteket, a doktoranduszokat és a San Francisco környéki iskolák gyakorló pedagógusait. Az 1980-as években induló fejlesztő munka eredménye a KIP tanulási-tanítási stratégia, aminek elméleti és gyakorlati útmutatóját Elisabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan nemrégiben magyarul is megjelent közös könyve tartalmazza. A Csoportmunka – tervezés. Stratégiák heterogén összetételű osztályok számára2 című kötetet a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány adta ki3.

KIP bemutató órák a Molnár Ferenc Általános Iskolában

Az együttműködésen alapuló tanulásszervezési technikák, mint amilyen például a nálunk igen népszerű a Kagan-féle kooperativ tanulás4 alapja közös: a tanulók közötti együttműködés. A KIP alapelvei azonban markánsan megkülönböztetik e módszert a többitől. Ebben az esetben nem a diákok közötti együttműködés a végcél, ez csupán egy technika, amelyet problémák megoldása érdekében alkalmazunk. Az együttműködő kiscsoportok tevékenységének célja az egyes tanulók, valamint a heterogén összetételű osztályok szociális készségeinek fejlesztése.

KIP Szabályok (Molnár Ferenc Általános Iskola)

„A kiscsoportok nem jelentenek gyógyírt minden oktatási problémára. Ez csak egy eszköz, amely bizonyos specifikus tanítási célokra alkalmas, és különösen fontos olyan osztályok esetében, ahol a diákság összetétele rendkívül vegyes a korábbi tanulmányi eredmények és az oktatási nyelv ismeretét tekintve. A csoportmunka stratégiájának választása attól függ, mit próbál elérni a tanár.”5

A KIP hozzásegít a pedagógiai tevékenység minőségének javításához, a pedagógus tudatosságának növeléséhez, erősítéséhez, és ezáltal a pedagógus társadalmi presztízsének emeléséhez. Tapasztalataink szerint gazdagítja a pedagógusok módszertani eszköztárát, eredményesebbé teszi a munkájukat.

A könyvről

A magyar pedagógiai szakirodalomban kevés olyan művel találkozhatunk, amelyben ilyen szervesen kapcsolódik egymáshoz az elmélet és a gyakorlat. A szerzők számos osztálytermi történettel, egyéni, tanulói példával illusztrálják a módszer eredményes gyakorlati működését,. Rávilágítanak a heterogén összetételű kiscsoportokon belüli közös munka erős fejlesztő hatására. Csakis a kölcsönös függőség rendszerét biztosító csoportmunka keretében adódik ugyanis lehetőség arra, hogy mindenki aktívan részt vehessen a tanulási folyamatban. Az interakciók során zajló beszélgetés, a vita, az ötletelés, a közös döntéshez való eljutás a csoport valamennyi tagjára hatást gyakorol. Ilyenkor a tanulók egymást forrásként használják, hiszen a csoportmunka során, a közös siker érdekében különösen motiváltak saját ismereteik, tapasztalataik mozgósítására.

A csoportmunka mind az egyén, mind a csoport számára módot ad a felelősségvállalás megélésére. A hagyományos tanári szerep megváltozik, hiszen a pedagógus a szerepeken és normákon keresztül „hatalmát”, vezetői kompetenciáját megosztja a tanulókkal. A tanár feladata, hogy elengedje tanítványai kezét, és segítsen összefogni a csoportot.

Munkacsoport megbeszélés a Losonc téri Általános Iskolában

Mindezek mellett kiemelt jelentősége van a különböző tanulási, intellektuális készségeknek. A KIP módszer a nyitott végű csoportfeladatai megkívánják, hogy a feladatok megoldásához a tanulók minél többféle képességüket mozgósítsák. A tanulók képességei viszont csak gyakorlás útján fejlődhetnek. Ehhez a gyakorláshoz adnak tág teret a csoportos és egyéni feladatok. A kiscsoportokban folyó munka alapja az együttműködés, a csoportmunkára épülő egyéni feladatok pedig a testre szabást, differenciálás lehetőségét kínálják a pedagógusnak.

A könyv a számos játék és gyakorlat mellett a KIP hatásának mérésére szolgáló eszközöket, értékelési szempontokat, valamint bőséges név- és tárgymutatót is tartalmaz.

Rachel A. Lotan Magyarországon

A látogatás május 10. és 16. között történt. A neves szakember találkozott olyan pedagógusokkal, akik a gyakorlatban alkalmazzák a módszert. Május 11-én délelőtt megtekintett két bemutató órát, és a tanárok tematikus műhelymunkáját. Alkalom nyílt a kölcsönös tapasztalatcserére, a résztvevők megismerhették a KIP fejlődésének főbb állomásait, és mindazt, amire figyelnünk kell, hogy az alkalmazás során ne veszítsük el a fókuszt: a KIP alapelveit. Rachel részt vett a délutáni író-olvasó találkozón a KIP referencia intézményében, a budapesti Molnár Ferenc Általános Iskolában, neszélgető partnere Dr. Lénárd Sándor, az ELTE tanára volt. Csütörtökön az MTA székházában KIP-es csúcstalálkozóra került sor 200 pedagógus részvételével. A szerző találkozott továbbá felsőoktatási szakemberekkel, és meglátogatta a Miskolci Egyetem Módszertani Központját.

Szabályok és normák (Molnár Ferenc Általános Iskola)

Rachel A. Lotan 1998-ban Stanfordban azt mondta nekem, hogy a módszernek a tanár és tanulók által történő elsajátítására közel egy évre van szükség. Nehéz ugyanis átállni a tanár központi kontroll szerepéről a a feladatok és a felelősség megosztására. Az átálláshoz idő, figyelem, tudatosság, energia és türelem szükséges. Nagy kihívást jelent ez mindazoknak, akik erre az eddig járatlan útra lépnek. Tisztelet azoknak a kollégáknak, akik az első 2000-2001-es tanévben megtartott képzést követően vállalkoztak erre a kalandra.

Egyre több iskolában alkalmazzák, kóstolgatják hazánkban ezt a bevált stratégiát. A most megjelent könyv remélhetőleg még többeknek ad kedvet a stratégia kipróbálásához és adaptálásához.

Rachel A Lotan nagyon szívesen látogatott el Magyarországra, hiszen személyesen is kapcsolódik hazánkhoz. Így vallott erről:

„Számomra a Csoportmunka-tervezés: Stratégiák heterogén csoportokhoz magyar nyelvű kiadása szakmailag és személyesen is különleges fontosságú. A nevemben szereplő A Ágit jelent, amely nevet szüleimtől kaptam, amikor Temesváron megszülettem több mint hatvan évvel ezelőtt. Először magyarul tanultam meg beszélni, és ma is magyarul beszélek édesanyámmal.

A történetek, versek, dalok, viccek és a szeretet szavai egészen biztosan hozzájárultak mindahhoz, aki vagyok, és amit teszek ma is. A kedveskedő magyar szavak (édesem, drágaságom, kicsi angyalom) máig visszhangzanak gyermekkorom emlékeiben. Mélyen megérintett, amikor a 90-es évek végén Magyarországra látogattam, megélve, hogy ott vagyok, ahol az anyanyelvem a hivatalos nyelve az országnak. A magyar nyelvet beszélő szüleimtől kaptam azokat a legfontosabb tanításokat, amelyek utat mutattak életem fordulópontjain és szakmai pályafutásom során.”

Borbélyné Nagy Éva

1Minderről több olvasható a H2O program honlapján, valamint a komplexinstrukcio.hu portálon

2Elizabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan (Designing groupwork: strategies for the heterogeneous classroom. Third Edition Teacher College Press, Teacher College, Columbia University New York, USA

3A magyar kiadás alapjául az angol nyelven 2014-ben megjelent harmadik kiadás szolgált.

4Dr. Spencer Kagan & Miquel Kagan (2001) Kooperatv Tanulás Ökonet Kft. Kiadó, Budapest

5Elisabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan (2015): Csoportmunka – tervezés. Stratégiák heterogén összetételű osztályok számára (Digitális Esélyegyenlőségi Alapítvány, Budapest 22. oldal).http://deaweb.hu/

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2016. június 9. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
A Losonc téri Általános Iskola KIP-es gyakorlatáról az Abcug.hu közölt a közelmúltban érdekes írást: Prókai Eszter: Másképp kell tanítani, akinek előző este elvitték az apját
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek