OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. június 14.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

PSZICHOháttér

9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca

A pszichopatákat a legtöbb ember úgy képzeli el, mint a „Bárányok hallgatnak” szörnyetegét, de legalább is villogó szemekkel, nagy húsvágó késsel a kézben. Pedig ez csak a jéghegy csúcsa. A pszichopaták nagy része kifejezetten kedves ember, és sok közöttük igen tehetséges is. És buták is vannak, de ők kevésbé veszélyesek.

Cleckley, a pszichopátia egyik első leírója könyvének címében a pszichopatát, mint az „egészség álarcát” mutatja be.

A pszichopata a tökéletes élősködő

A pszichopata olyan, mint egy tökéletes élősködő. Amíg úgy van minden, ahogy neki megfelel, kenyérre lehet kenni. Ahogy azonban bármi sértené az érdekeit, átfordul, és félelmetes vadállat szemekbe ütközik az ember. Ez az, ami az egyik biztos ismertetőjele.

Nem az önkontroll hiánya jellemzi, hanem eltérően a hiperaktivitás esetén jellemző impulzus kontrol gyengeségtől, gátlástalan. Nem az a gond, hogy nem tudja, hanem nem is akarja betartani a szabályokat.

A szeme árulja el legjobban. A hiperaktivitás esetén a szemek olyanok, mint a kölyökkutyáé, amelyiknek még néha összeakad a lába, nem tud fékezni, szertelen. A pszichopata szeme olyan, mint a farkasé: hidegen felmérő.

A pszichopatának rendkívül alacsony a frusztráció tűrése. Emiatt gyakran agresszív, fizikailag vagy lelkileg megtámad másokat. Hidegvérű, nem érdekli mások érzése. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szenvedés és félelem látványa hidegen hagyja.

A felelősséget nem ismeri, mindenért másokat okol. Önmagát felsőbbrendűnek tartja. Szégyen, bűntudat nem gátolja, sekély az érzelmi élete. Nem jön zavarba. Rezzenéstelenül hazudik, ezért könnyű mindent elhinni neki. Egyszerűen elképzelhetetlen, hogy így lehet hazudni.

A pszichopata kiváló manipulátor. Lényegében a környezet „gyengéiből” él meg, kihasználja az emberi lélek és együttélés legfontosabb alapköveit: bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet.

A védekezés nehéz, a megelőzés könnyű. A bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet mellett már kisgyerekkortól kezdve segítik a lelki tartást és az önfegyelmet kiépíteni a feltétlen elfogadás, a szabályok és a tettekért való felelősség, valamint az elkerülhetetlen következmények.

Az együttélés lényege, hogy mindenki szabadsága addig ér, amíg a másik szabadságát nem sérti. Az egyének szabadságterének találkozása a megegyezési zónák, az együttélés kritikus, de kreatív terepei. A pszichopata csak a saját szabadságát ismeri, a kreatív társas zónát és mások szabad önrendelkezését nem.

Gyerekeknél magatartászavar

A pszichopátia előzményei visszanyúlnak a gyerekkorba. A bántalmazott gyerekek egyik védekezése, hogy majdnem teljesen tudatos döntéssel kikapcsolják az „emberit” az agyukban. Ennek konkrét fiziológiai alapjait is azonosította már a tudomány.

A gyerekek el is tudják mondani ennek a folyamatnak a lényegét:

Egy 12 éves fiú, akitől a társai fele retteg, a többi pedig minden parancsát teljesíti, ezt mondta: „Nyolcéves koromban úgy döntöttem, hogy ezen túl én rúgok, és nem engem rúgnak.”

Egy 10 éves fiú üvöltve, amikor többen lefogták, hogy egy székkel ne verje a társa fejét: „Mindegy mit csináltok velem, az nem baj, ha kívül fáj, csak belül ne fájjon.”

Az, hogy mi jelent bántalmazást egy gyereknek, egyéni érzékenységtől függő, de azért vannak egyértelmű bántalmazások:

  • fizikai és lelki agresszió, megaláztatás
  • rendszeres kudarcok az iskolában
  • elhanyagolás, közömbösség a gyerek igényei iránt
  • következetlen, kiszámíthatatlan környezet
  • büntető környezet

Ismerve a hazai nevelési és oktatási viszonyokat, számíthatunk arra, hogy egyre több gyereknél jelenik meg a magatartászavar. Ez elkülönítendő például a hiperaktív gyerekeknél kialakult viselkedészavartól. Emiatt a „BTM, vagyis beilleszkedési, tanulási és magatartászavarok” diagnózisban a hiperaktivitás beilleszkedési zavar, és nem magatartászavar, ahogy sokan gondolják.

Viszont a magatartászavar olyan súlyos, szokásos nevelési és terápiás eljárásokkal nem kezelhető zavar, amely sokkal inkább a SNI kategóriába sorolást kívánná.

A magatartászavart így írja le a diagnosztika:

  • Általában a kisiskoláskorban kialakuló zavar.
  • Visszatérő és tartós romboló (destruktív), erőszakos (agresszív), dacos, kihívó (oppozíciós) magatartás.
  • Az életkornak megfelelő társas viselkedés szabályait jelentősen és tudatosan áthágja (aszociális).

Vannak adatok a veleszületettségre, de ezek első menetben inkább érzékenységet, bizonyos érzelmi és mentális területek gyenge kapcsolatait jelenti. Korai fejlesztéssel ezek kezelhetők.

A korai fejlesztés pedig lényegében a legjobb nevelési módszerek terápiás alkalmazása.

A megelőzés a megelőző nevelés

A magatartászavar és így a pszichopátia megelőzhető a bántalmazó, büntető nevelés kerülésével, szeretetre és megelőzésre épülően az autonómiára és felelősségre neveléssel. Ennek mindenképpen két eleme van:

  • bizalom, türelem
  • tiszta szabályrendszer, következetesség

A megelőző nevelés esetében a szabályok egyértelműek, a betartásuk kötelező, de eleinte még elfogadható a hibázás, ami viszont nem következmény nélküli. Ez eleinte csupán a szabály ismétlése, majd a szabály gyakoroltatása. Ezután a szabály be nem tartásából fakadó következmények már negatív érzésekig is vezethetnek.

A legfontosabb elemek terápiás helyzetben, tehát már a zavar kialakulása esetén:

  • Felelősség elkerülhetetlensége
  • Belső kontroll építése
  • Nincs bocsánat, csak következmény
  • Bizalom a tettek szerint
  • Állandó értékelés, visszajelzés

Amíg a magyar nevelés a büntetésre épül, addig sokkal több pszichopatára számíthatunk. A jó hír ezzel kapcsolatban, hogy a vizsgálatok szerint a vezetők között nagy arányban vannak a pszichopaták, így tehát lesz vezetőnk elég.

A rossz hír, hogy a vizsgálatok szerint az ilyen vezetők, bár karizmatikusak, a felelősség és teljesítmény terén igen gyengék. A többi fent felsorolt jellemzőik pedig végképp ellene szólnak a büntető nevelési stílusunknak. Inkább legyen kevesebb karizmatikus vezetőnk!

Hivatkozás:
Cleckley, Hervey (1941) The Mask of Sanity. C. V. Mosby Co.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek